راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه با بلاکچین می‌توان در برابر تحریم‌ها مقاومت کرد؟ / ایرانی‌ها چه کرده‌اند؟

برتری دلار، سیاست‌گذاران آمریکا را قادر به اعمال ابزارهای فشار مالی و تحریم اقتصادی جهت ترویج منافع امنیت ملی این کشور بدون اتکای صرف بر دیپلماسی و اقدام نظامی کرده است. تاکنون هیچ راهی برای انجام تجارت‌های بین‌المللی مهم بدون گذرکردن از کانال‌های سیستم مالی جهانی تحت رهبری ایالات‌متحده وجود نداشته است؛ اما اکنون کانال‌های جدیدی در حال ساخته‌شدن هستند. اقداماتی در گوشه‌کنار جهان به‌منظور ایجاد سیستم‌های جدیدی برای انتقال اعتبار در دست انجام هستند که خارج از زیرساخت بانکداری رایج عمل می‌کنند.

در این گزارش که توسط مراکز قدرت اقتصادی و مالی (CEFP) و نوآوری در سایبری و فناوری (CCTI) تهیه شده و توسط اتاق بازرگانی صنایع، معادن کشاورزی ایران ترجمه شده به کشورهایی مانند روسیه، ایران، چین و ونزوئلا که درگیر مقابله با تحریم‌های ایالات‌متحده هستند اشاره شده است. همچنین به اقدامات این کشورها در حوزه فناوری بلاکچین و رمزارزها پرداخته است و درباره فعالیت‌هایشان توضیح داده است. در این مطلب به صورت مختصر به اقدامات ایران در حوزه بلاکچین و رمزارزها می‌پردازیم.

ایران تقریبا مدت 40 سال است که با تحریم‌ها در حال دست‌وپنجه نرم کردن است. شبکه‌ها و روش‌های زیادی برای مقابله با این تحریم‌ها ابداع شده و بانک مرکزی ایران به‌شدت راغب به ایجاد جایگزینی برای سوئیفت است، به‌ویژه بعد از آنکه واشنگتن در سال 2018 از توافق هسته‌ای ایران خارج شد. تهران در حال سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های آزمایشی مبتنی بر بلاکچین و ترویج آموزش فناوری بلاکچین در سطح دانشگاهی است. روسیه از متحدان قدرتمند ایران در طرح مقاومت در برابر تحریم‌ها از طریق بلاکچین بوده است.

علی دیوانداری رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ایران در خصوص کمک بلاکچین برای گریز از تحریم‌ها در سال 2019 اظهار داشت: «فناوری بلاکچین حقیقتاً می‌تواند مفهوم پول را به کلی دگرگون سازد»

او همچنین عنوان کرد که انفصال فنی بلاکچین از سیستم‌های پرداخت متداول بانک‌ها، به لحاظ نظری از آنها در برابر فشار تحریم‌های آمریکا محافظت خواهد کرد. نشانه‌های اولیه فناوری بلاکچین برای کمک به ایران برای گریز از تحریم‌ها در اوایل سال 2017 توسط یک استارت آپ سوئدی در حوزه بلاکچین با نام «بریو نیو ورد اینوست منتس» بود که سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در ایران به‌وسیله بیت‌کوین تسهیل پیدا کند؛ اما بانک‌های سوئد به خاطر ترس از تحریم‌های ثانویه ایالات‌متحده به این استارت‌آپ اجازه افتتاح حساب ندادند.

همچنین دانشگاه صنعتی شریف با حمایت بانک مرکزی در سال 2017 آزمایشگاه‌های بلاکچین ایران را تأسیس کرد. در این آزمایشگاه‌ها به تحقیق، مشاوره و آموزش در حوزه فناوری بلاکچین پرداخته می‌شود و همچنین تعدادی از شرکای خارجی در آن فعالیت دارند. آزمایشگاه‌های بلاکچین ایران به‌صورت دوره‌ای کارگاه‌های آموزشی که بیشتر مدرسان آن، اساتید و دانشجویان فارغ‌التحصیل هستند را برگزار می‌کند که موضوعاتی چون استخراج و یا توانایی بهبود بلاکچین در سیستم پرداختی ایران آموزش داده می‌شود.

بانک مرکزی ایران در سال 2018 با معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و شرکت فرابورس جهت توسعه فین‌تک و رمزارزها قراردادی را منعقد کردند. در این خصوص دولت، بانک‌ها و بسیاری از شرکت‌های فناوری برای رفع مشکلات این طرح با یکدیگر همکاری کردند.

در آگوست سال 2018 بانک مرکزی اعلام کرد که توکن رمزارز مستقل ایران را منتشر خواهد کرد. این طرح شامل دو مرحله بود یک مرحله که شامل پرداخت‌های داخلی بین بانکی بود و مرحله دوم در سطح پرداخت‌های وسیع‌تری قرار می‌گرفت. پروژه‌های متعددی در این خصوص که باهدف ایجاد کانال‌های ارتباطی جدید برای بانکداری ایران است در دسترس قرار گرفت. یکی از این پروژه‌ها با نام «برنا» و با همکاری بانک مرکزی و شرکت انفورماتیک بود. بانک مرکزی نیز به‌واسطه همکاری با شرکت انفورماتیک بودجه این پروژه را در اختیار شرکت آریاتک یک استارت آپ در حوزه بلاکچین قرار داد.

پروژه دیگری نیز به سرپرستی کنسرسیوم ققنوس در دست اجرا قرار گرفت. شرکت ققنوس در حال راه‌اندازی یک رمزارز موسوم به پیمان با پشتوانه طلا و با همکاری 4 بانک بود که از این چهار بانک، سه مورد بانک توسط ایالات‌متحده تحریم هستند.

هرچند توسعه یک زیرساخت مالی جایگزین مبتنی بر فناوری بلاکچین سال‌ها (شاید هم دهه‌ها) طول بکشد، اما کشورهایی که اکنون مشغول تحقیق و توسعه در این زمینه هستند، نوآوری‌های آینده را شکل خواهند داد. فناوری بلاکچین در درازمدت می‌تواند باعث شفافیت و صرفه‌جویی‌های فراوان در هزینه‌ها شود.

دشمنان ایالات‌متحده در عین حالی که تمهیدات سنتی خود برای گریز از تحریم‌ها را ادامه می‌دهند، به‌طور فزاینده‌ای از ابتکارات نوینی همچون رمزارزها و تکنولوژی بلاکچین به‌منظور ایجاد اقتصادهای مقاوم در برابر تحریم بهره می‌گیرند. بعید است چنین اقداماتی در کوتاه‌مدت سیستم‌هایی را ایجاد کنند که برای خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا، به‌اندازه کافی بزرگ باشند. دیجیتالی شدن، عدم نیاز به پول نقد و سامانه‌های روبه ‌رشد فناوری همتا‌به‌همتا در حال ایجاد کانال‌های متفاوتی برای نقل‌وانتقال اعتبارات هستند.

فایل کامل ترجمه این گزارش را اینجا و فایل اصلی را از این قسمت می‌توانید دانلود کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.