ساختمان بانک شاهی که بعد از مدتی با نام «بانک بازرگانی» معرفی شد، ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید؛ بنایی تاریخی که استفاده از عناصر تزیینی معماری ایران، آن را متمایزتر از دیگر بناهای قرار گرفته در میدان تاریخی توپخانه کرده است.
حالا بعد از گذشت ۴۰ سال از ساخت این بنای تاریخی، تصمیم گرفتهاند گاوصندوق قدیمیترین بنای ساخته شده برای فعالیت بانک در کشور را به موزه تبدیل کنند، تا نگینِ زیبا اما کوچک میدان توپخانه تهران، با کاشیهای خاص و معماری متفاوتش کاربری جدیدی را تجربه کند.