راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عملکرد کافه بازار در سال 98 چگونه بوده است؟

کافه بازار فروشگاه نرم‌افزار اندرویدی است و از سال 1389 فعالیت خود را آغاز کرده است. کافه بازار بیش از ۱۳۰ هزار نرم‌افزار کاربردی اندرویدی ایرانی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. در این مطلب به اقدامات این برنامه جهت رونق در صنعت برنامه‌ها و بازی‌های موبایلی در سال 98 نگاهی می‌اندازیم.


بازار به چند میلیون کاربر خدمات ارائه می‌دهد؟


در فروردین سال ۹۸، در آستانه‌ هشت‌سالگی فعالیت کافه‌ بازار، اپلیکیشن بازار از مرز ۴۰ میلیون نصب فعال گذشت که این عدد نشان می‌دهد کم‌وبیش نیمی از مردم ایران از این برنامه و محصولات ارائه‌شده در آن استفاده می‌کنند.


سپر هشدار حذف برنامه بازار چیست؟


امنیت گوشی و اطلاعات کاربران همواره مهم‌ترین اولویت کافه‌ بازار بوده است. در سال ۹۸، کافه‌ بازار علاوه بر نظارت پیش از انتشار برنامه‌ها، سازوکار بررسی برنامه‌ها پس از انتشار را نیز جدی‌تر از پیش، تعریف و پیاده کرد. در این سازوکار که محصول نهایی آن «سپر امنیت بازار» نام دارد، برنامه‌ها با ابزارهای مختلف از جمله ده آنتی‌ویروس جهانی بررسی می‌شوند و در صورت مشاهده‌ی تخلف، به کاربران هشدار داده می‌شود که برنامه‌ی متخلف را حذف کنند.


یکی از سرمایه‌گذاری‌های مهم کافه بازار در کدام زمینه بوده است؟


بر اساس گزارش کافه‌ بازار در سال ۹۷، فروش بازی‌های ایرانی نسبت به سال پیش از آن، ۵۹ درصد افزایش داشت. کافه‌ بازار باهدف رشد و توسعه‌‌ی صنعت بازی موبایلی در ایران، روی شرکت آواگیمز سرمایه‌گذاری می‌کند. در سال‌های اخیر، کافه‌ بازار با فراهم کردن بستر عرضه محتوا، سبب‌ رشد تعداد استودیوهای بازی‌سازی و تولید بازی‌های باکیفیت‌تر ایرانی و در نتیجه استقبال روزافزون کاربران از بازی‌های داخلی شده است.


واقعیت شایعه هک بازار در اردیبهشت ماه چه بود؟


کمی پس از ۴۰ میلیونی شدن کاربران بازار، شایعه‌ای مبنی بر هک بازار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. بررسی‌های تیم فنی کافه‌ بازار وجود یک اشکال امنیتی در سورس‌کد یکی از زیرسیستم‌های وب‌سایت بازار را تأیید کرد. پس از شناسایی و رفع مشکل، بازار، وجود یک اشکال امنیتی را در زیرسیستم سایت تأیید و هرگونه نشت اطلاعات کاربران را رد کرد.


چرا در تابستان سال ۹۸ شایعه شد گوگل پلی فیلتر می‌شود؟


امین امیرشریفی، مدیرعامل کافه‌ بازار، ساعتی پس از پخش این شایعه، مخالفت خود را با هر گونه محدودیت برای رقبا اعلام کرد و در توییت خود نوشت: «کافه‌بازار ۸ سال در کنار پلی‌استور گوگل رشد کرد و با ایجاد مزیت‌هایی روی محتوای بومی و پرداخت، در کنار محدودیت‌های محتوایی و نداشتن امکان نصب پیش‌فرض و دسترسی‌های سیستمی، توانست ۴۰ میلیون کاربر را با خود همراه کند و امروز هم از فیلترینگ رقیبش حمایت نمی‌کند.»


گزارش‌های کافه‌ بازار با چه هدفی منتشر می‌شود؟


این گزارش‌ها باهدف کمک موثر به توسعه‌دهندگان، سیاست‌گذاران و تحلیلگران صنعت جهت رسیدن به تصمیم‌های راهبردی با تکیه‌بر داده‌های به‌روزمنتشر می‌شود. کافه‌بازار در سال ۹۸ سه گزارش فصلی، یک گزارش سالانه، گزارش عملکرد یک‌ساله ابزار تبلیغات در جستجو، یک گزارش تحلیلی از بازی موبایلی و گزارش خلاصه‌ای از «صنعت بازی‌های موبایلی در ایران» به زبان‌های انگلیسی و چینی منتشر کرد.

با تقویت گروه‌های تحلیل داده و تمرکز روی موضوعات مهم و نیز بهره‌مندی از دانش و داده‌های تیم‌های مختلف، علاوه بر انتشار گزارش‌های موضوعی،‌ در گزارش‌های فصلی نیز به وجوه کمتر دیده‌ و گفته‌شده‌ای از صنعت پرداخته است.


درآمد توسعه‌دهندگان از چه زمانی به پایین‌ترین حد رسید؟


با اجباری شدن استفاده از رمز پویا در همان نخستین هفته اجرای این طرح درآمد توسعه‌دهندگان 20 تا 30 درصد کاهش داشته است.



کافه‌ بازار از ابتدای طرح با نهادهای بانکی، اشکالات اجرایی طرح را بیان کرد و در این مدت، پیشنهادهایی برای کاهش اثر منفی آن ارائه داد. باگذشت زمان استفاده از رمز پویا، افت درآمد توسعه‌دهندگان روند کاهشی در پیش‌گرفته است.


قطعی اینترنت چه تاثیری داشت؟


زمانی که مشکل قطعی اینترنت وجود داشت کاربران امکان دسترسی به کافه بازار را داشتند اما این اتفاق در کل به دسترسی سرویس‌های اینترنتی داخلی ضربه بزرگی زد، روند کار و فعالیت روزمره شرکت‌ها را هم تا حد زیادی مختل کرد و علاوه بر آن ضربه‌ای جدی بر بدنه‌ی نیروی انسانی نخبه‌ی این صنعت وارد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.