راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اصطلاحات پرکاربرد در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده چیست؟

دنیای رمزارز ادبیات خاص خودش را دارد و اصطلاحات خاصی در آن به‌کار برده می‌شود. هرکسی که قصد ورود به این دنیا را دارد باید با این اصطلاحات آشنا باشد و مفهوم آن‌ها را درک کند. رمزارزها یک جریان مرسوم دنیا هستند که بسیاری از علاقه‌مندان این حوزه برای تصمیم‌گیری جهت سرمایه‌گذاری و استراتژی‌های حضور در این بازار باید اصطلاحات آن را به‌خوبی بشناسند در غیر این صورت ممکن است به اشتباهاتی دچار شوند.

اگر قصد خرید بیت‌کوین و سایر رمزارزها را دارید با این مطلب همراه باشید تا با 10 اصطلاح متداول ارزهای رمزنگاری‌شده آشنا شوید.


به سمت آسمان (To The Moon و When Moon)


وقتی قیمت رمزارزها روند افزایشی به‌خود می‌گیرد و سرعت افزایش قیمت‌ها زیاد است اصطلاح به سمت ماه یا To The Moon به‌کار برده می‌شود. معمولاً تحلیلگران وقتی انتظار افزایش قیمت‌ها را دارند زیاد این اصطلاح را به‌کار می‌برند. فعالان ایرانی بازار وقتی قیمت‌ها به این شکل افزایش پیدا می‌کند معمولاً اصطلاح افزایش قیمت به سمت آسمان‌ها را استفاده می‌کنند اما چه بخواهید و چه نخواهید To The Moon بهتر این مفهوم را منتقل می‌کنند.

When Moon اصطلاحی است که زمان افزایش قیمت‌ها را مشخص می‌کند. کارشناسان وقتی می‌خواهند مشخص کنند چه زمانی قرار است قیمت‌ها افزایش پیدا کنند این اصطلاح را به‌کار می‌برند. این اصطلاح بیشتر برای توصیه به هودلر به‌کار برده می‌شود.


ترس، عدم قطعیت و تردید (FUD)   


ترس، تردید و بلاتکلیفی در دنیای رمزارزها هم پیش می‌آید این دقیقاً زمانی است که اصطلاح FUD کاربرد پیدا می‌کند. این ترس می‌تواند به دلایل مختلفی مثل روانشناسی یا تحلیل بازار رخ‌داده باشد. معمولاً در چنین شرایطی فروش رمزارزها به شکل عمده و زیاد شکل می‌گیرد و تریدرهای حرفه‌ای دقیقا در همین زمان شروع به خرید می‌کنند. خبر یک کلاه‌برداری، جنگ، بیماری همه‌گیر و… ممکن است تأثیرات مختلفی روی بازار داشته باشد که کاهش قیمت‌ها یکی از این تأثیرات است.


هودل (HODL)


این اصطلاح که در پی یک اشتباه خنده‌دار تایپی شکل گرفت به‌ یکی از عبارات متداول به‌کار گرفته‌شده در بین مکالمات فعالان بازار تبدیل‌شده است. این اصطلاح به معنی نگه‌داشتن رمزارزها است و زمانی که فعالان بازار انتظار دارند قیمت‌ها افزایش پیدا کند به یک‌دیگر توصیه می‌کنند دارایی خود را هودل کنند. برای افرادی که باهدف سرمایه‌گذاری طولانی مدت وارد دنیای رمزارزها شده‌اند HODL یک استراتژی بلندمدت به‌حساب می‌آید.


پامپ و دامپ (pump و dump)


وقتی قیمت‌ها به شکل غیرطبیعی افزایش پیدا می‌کنند و تمام پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های تکنیکال را بی‌اعتبار می‌کنند، کارشناسان اصطلاح pump را به‌کار می‌برند. این کار معمولاً از سوی سرمایه‌گذاران کلان بازار که تعداد زیادی رمزارز در اختیاردارند و در اصطلاح به آن‌ها نهنگ گفته می‌شود انجام می‌گیرد. در این زمان رمزارزهای خود را به فروش می‌رسانند و بعد بازار را ترک می‌کنند در این زمان کاهش قیمت رخ می‌دهد.



پس به‌طور کلی و بدون در نظر گرفتن طبیعی یا غیرطبیعی بودن تغییر وضعیت قیمت‌ها pump به معنی افزایش قیمت و dump به معنی کاهش قیمت‌ها است.


نهنگ (Whale)


در عبارت قبل به‌صورت گذرا به نهنگ‌ها اشاره کردیم. این افراد که معمولاً هویت‌شان ناشناس است در کیف پول‌های خود تعداد زیادی بیت‌کوین دارند و تصمیم‌های آن‌ها به‌صورت مستقیم بر روی بازار و قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد؛ به این سرمایه‌داران عمده نهنگ یا Whale گفته می‌شود.


ایسیک (ASIC)


ای‌سیک (ASIC) نوعی از دستگاه‌های استخراج رمزارز است که مقرون به‌صرفه و کم‌مصرف هستند. مدارهای مجتمعی که برای انجام عملیات استخراج یک رمزارز طراحی‌شده هستند که در مقایسه با مدارهای معمولی محاسبات را با سرعت بیشتری انجام می‌دهند و شانس استخراج را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهند.


فومو (FOMO)


رشد رمزارزها معمولا سریع شکل می‌گیرد و بعضی افراد زود‌باور درست در این زمان اقدام به خرید آن رمزارز خاص می‌کنند. بعضی افراد سودجو با تغییر مصنوعی قیمت‌ها افراد را به خرید برخی از رمز‌ارزها ترغیب می‌کنند. در این شرایط می‌گوییم FOMO رخ‌داده است. این اصطلاح به مفهوم ترس از دست دادن فرصت است.


فیات (Fiat)


ارزهای سنتی موجود در بازار که توسط بانک مرکزی کشورها تولید و پشتیبانی می‌شود در دنیای رمزارز به‌صورت کلی Fiat نامیده می‌شود. به این ترتیب دلار آمریکا، ین ژاپن و ریال ایران ازنظر فعالان بازار رمز‌ارزها فیات هستند و به این نام خوانده می‌شوند.


BTFD


در هر معامله‌ای کار عاقلانه این است که در کف قیمت‌ها آن را بخریم و در سقف قیمت‌ها آن را به فروش برسانیم. BTFD اصطلاحی است که مخفف یک جمله است و در دنیای رمزارز دقیقاً همین مفهوم را منتقل می‌کند. تعیین کف قیمت‌ها کار سختی است و معمولاً از طریق تحلیل تکنیکال و بررسی عوامل فاندامنتال حاصل می‌شود.


کیف پول (wallet)


به‌معنی کیف پول است که رمزارزها را در خود ذخیره می‌کند. هر کیف پول دو کلید خصوصی و عمومی دارد که برای دسترسی به موجودی کیف پول باید هر دو آن را در اختیار داشته باشید. کیف پول‌ها به اشکال مختلف نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تهیه می‌شوند و هرکدام ساختار خاص خود را دارند. برای خرید‌و‌فروش انواع رمزارزها لازم است قبل از هر کاری کیف پول اختصاصی خودتان را در اختیار داشته باشید تا از دارایی‌های دیجیتال خود محافظت کنید. البته می‌توان موجودی حساب را در صرافی‌های رمزارز هم نگهداری کرد اما از آنجا که کار سختی است معمولاً این کار را انجام نمی‌دهیم و دارایی خود را در یک کیف پول نگهداری می‌کنیم.



 درنتیجه دنیای رمزارز دنیای بسیار پیچیده‌ای است که زبان خاص خود را هم دارد، حتی یک انگلیسی‌ زبان هم اگر با اصطلاحات آشنایی نداشته باشد متوجه منظور دو معامله‌گر هنگام گفت‌وگو نمی‌شود یا قادر نخواهد بود توضیحات یک تحلیل تکنیکال را درک کند.

برای موفقیت در بازار لازم است تمام اصطلاحات را بشناسید و در جای درست از آن استفاده کنید. اگر به فکر خرید رمزارز هستید و با اصطلاحات آشنا شدید، کوین‌نیک به‌عنوان دستیار شما در دنیای رمزارزها این امکان را فراهم آورده تا در اسرع وقت و به‌شکل خودکار بتوانید رمزارز دلخواهتان را بخرید یا بفروشید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.