راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تیم موبایلت، ماموریت غایی خود را بانک‌تک می‌داند / نگاهی به موبایلت در سال ۱۳۹۸

موبایلت، اپلیکیشن جدید بانک سامان است که قصد دارد در قدم نخست، نیاز مشتریان بانک را به خدمات موبایلی پاسخ دهد و در گام بعدی، به پارادایم بانکداری دیجیتال وارد شود.

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲ / در پارادایم بانکداری امروز، موضوع سهولت استفاده از خدمات و کاهش هزینه‌های عملیاتی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ در نتیجه بانک‌ها تمایل زیادی به توسعه اپلیکیشن‌های بانکی دارند. در این راستا بود که بانک سامان در اسفندماه ۱۳۹۶، با وجود سامانک، به اپلیکیشن موبایلت نیز اجازه فعالیت در محیط عملیاتی بانک را داد. موبایلت در همان روزهای نخست، به لحاظ تجربه کاربری و طراحی متفاوت، مورد توجه اهالی صنعت قرار گرفت و تاکنون موفق شده سه جایزه برتر کشوری را به دست آورد تا جایی که امروز، یکی از مدعیان اصلی حوزه بانک‌تک به‌شمار می‌رود.

وقتی در میان انواع فین‌تک، حرف از بانک‌تک می‌زنیم، منظورمان ارائه خدمات بانکی در بستری فین‌تکی و غیربانکی است؛ چنین کاری نیازمند برخورداری از دانش و آگاهی لازم در خصوص محصولات و نیازهای بانکی مشتریان است؛ این مقوله در ایران، آن هم با توجه به مشکلات عدیده بانک‌ها در سودآوری و نظام کارمزد نابهینه از یک سو و عدم وجود قوانین مشخص در حوزه بانکداری دیجیتال از سوی دیگر، چالش‌های جدی دارد.

وقتی از موبایلت در خصوص چگونگی نیل به این هدف پرسیدیم، اذعان داشتند که توسعه و پشتیبانی اپلیکیشن بانکی را با علم به همین چالش‌ها و به‌منظور کسب تجربه و همکاری نزدیک با نظام بانکی برگزیده‌اند که در این مسیر، بانک سامان به‌خاطر رویکرد پیشرو به محصولات الکترونیکی، بهترین بستر برای تحقق این رویای مشترک بین بانک و فین‌تک بوده است. تیم موبایلت، کماکان ماموریت غایی خود را بانک‌تک می‌داند و در عین حال، اراده دارد تا بهترین موبایل‌بانک ایران را برای بانک سامان پشتیبانی کند و این موضوع را وظیفه نخست خود می‌داند.

موبایلت یک دستیار مالی هوشمند است که دارندگان انواع حساب‌های سامانی با استفاده از آن می‌توانند تمام خدمات بانکی شامل انتقال وجه، خدمات مرتبط با چک و تسهیلات و دیگر امور بانکی را به‌سهولت انجام دهند. همچنین کاربران سامانی این اپلیکیشن می‌توانند تمام هزینه‌ها و درآمدهای ماهانه خود را به تفکیک دسته‌بندی‌های مختلف ببینند و نمودار آنها را مشاهده کنند؛ اما این اپلیکیشن در عین ‌حال که برای مشتریان و کاربران بانک سامان یک موبایل‌بانک محسوب می‌شود، برای کاربران عمومی خود نیز یک اپلیکیشن پرداختی است.

در واقع موبایلت می‌خواهد پاسخی برای نیازهای مالی کاربران باشد و در این راستا نیز به‌روزرسانی‌های مستمری داشته است؛ اضافه‌شدن امکانات جدیدی همچون صدور مجدد رمز نت‌بانک، استعلام و پرداخت تمام قبوض خدماتی، سرویس گزارش و مغایرت‌گیری کارت‌خوان پذیرندگان سامانی و کارتابل بانکی حساب‌های شرکتی از جمله موارد توسعه موبایلت در سال 1398 بود.

یکی از اقدامات مهم این اپلیکیشن در این سال توسعه اولین نسخه وب‌اپلیکیشن بانکی ایران برای موبایلت بوده و به این ترتیب، موبایل‌بانک سامان هم‌اکنون در سه نسخه اندروید، آی‌اواس و PWA برای کاربران بانک در دسترس است. تلفیق خدمات بانکی و پرداختی در یک اپلیکیشن برای اولین‌بار، سهولت در ورود به اپلیکیشن با اثرانگشت و فیس آی‌دی، ارائه خدمات مرتبط با چک و تسهیلات بانکی و پیاده‌سازی سرویس‌های مربوط به رمز، بخشی از نوآوری‌های تیم موبایلت است.

گروه موبایلت در شرکت وینگ متولد و به سمت ارائه راهکاری بانکی موبایلی تمایل پیدا کرد. موبایلت به‌‌مرور با بانک سامان وارد مذاکره شد و اعتماد مسئولان بانک را جلب کرد تا سرانجام در سال ۱۳۹۶ به APIهای عملیاتی متصل شد و هم‌اکنون، با همکاری چند شرکت فناورانه گروه مالی سامان، مشغول پروژه‌های بزرگی است که به گفته آنان، سال ۱۳۹۹ شاهد شکوفایی بیش از پیش آنان و رونمایی از راهکارهای مالی هوشمند سامانی خواهیم بود.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.