راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دستاوردهای شرکت آدونیس در سال 98 چه بوده است؟

پولی که وارد سیستم بانکی می‌شود تا لحظه‌ای که این پول تفکیک و به پول قابل استفاده در چرخه خودپرداز یا باجه شعب تبدیل شود، هزینه‌های زیادی را به بانک تحمیل می‌کند. در صورتی که CRS می‌تواند علاوه بر ارائه خدمت واریز وجه تا 40 درصد هزینه مدیریت اسکناس را در مقایسه با خودپرداز برای بانک کاهش دهد، چراکه در همان مبدأ، عملیات تفکیک و دسته‌بندی پول را انجام داده و به‌طور خودکار بدون دخالت نیروی انسانی به چرخه مصرف بازمی‌گرداند.

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲ / با وجود کاهش حجم تراکنش‌های انجام‌شده با اسکناس، نسبت به کل تراکنش‌ها، حجم تراکنش‌های انجام‌شده با اسکناس در 10 ماه اول سال 1398 نسبت به سال 1397، افزایش 20درصدی را نشان داده و بیانگر این است که هنوز اسکناس در اقتصاد کشور جایگاه مهمی مخصوصا از حیث صنایع خرده‌فروشی که سهم مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند، دارد. از سوی دیگر در حال حاضر مهم‌ترین کانال یا ابزاری که مردم برای دریافت وجه نقد به آن مراجعه می‌کنند، دستگاه خودپرداز است.

نمی‌شود در ایران از دستگاه خودپرداز اسم آورد و از شرکت آدونیس که مدیرانش رکورددار فروش خودپرداز در ایران هستند، نامی نیاورد. با محمدرضا اسکندری، معاون فنی، قائم‌مقام مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره موظف شرکت آدونیس به گفت‌وگو نشستیم و درباره دستاوردهای این شرکت در سال ۱۳۹۸ و برنامه‌هایی که برای سال آینده دارند، صحبت کردیم تا ببینیم دنیایی که ما از خودپردازها می‌شناسیم به چه سمت‌وسویی قدم برداشته است.


سه دستاورد مهم آدونیس در سال 1398


صحبت را از مهم‌ترین دستاوردهای آدونیس در سال 1398 شروع می‌کنیم. اسکندری می‌گوید: «سال 1398 سال سختی بود و بسیاری از کسب‌وکارها را دچار بحران کرد و ما هم از این چالش‌ها مستثنی نبودیم. با این حال با حفظ شرایط خود، توانستیم کسب‌وکارمان را در بخش‌هایی توسعه داده و خدمات خود را با کیفیت مناسب به مشتریان ارائه دهیم. یکی از مسائلی که در سال 1398 اتفاق افتاد، گرانی کاغذ بود و بانک‌ها به این سمت و سو رفتند که ژورنال الکترونیکی را جایگزین ژورنال کاغذی کنند.»

او ادامه می‌دهد: «انجام این کار خود یک فرایند انرژی‌بر است، ولی توانستیم این جایگزینی را در همه مشتریان‌ شرکت انجام دهیم. همچنین سامانه‌ای را جهت جمع‌آوری ژورنال‌ها و مهم‌تر از آن کنترل محتوا، صحت انتقال اطلاعات، دسترسی ساده و راحت به ژورنال‌ها برای مشتریان متقاضی فراهم کردیم که با قابلیت بهره‌برداری و دسترسی بالای 97 درصد و به‌صورت اتوماتیک عملیات جمع‌آوری و آرشیو و مدیریت ژورنال را انجام می‌دهد.»

مهاجرت به ویندوز 7 دیگر دستاورد مهم آدونیس در سال 1398 بوده است. اسکندری درباره آن توضیح داد: «ما از سال 1396 این پروژه را شروع کرده و در سال 1397 عملیاتی کرده و در سال 1398 به‌‌صورت گسترده در طیف مشتریانی که متقاضی آن بودند، مهاجرت به ویندوز 7 را انجام دادیم. در این مسیر هزینه سنگینی را به مشتری تحمیل نکرده و با اقتصادی‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راهکار، مهاجرت را انجام دادیم؛ چراکه در سال 1398 تمرکز ما عمدتا روی ارتقای کیفیت سرویس و کنترل هزینه‌ها بود.

اما سومین دستاورد ما، رسیدن به یک سرویس پایدار و مطمئن در حوزه CRS بود. اسکندری با بیان اینکه فروش سخت‌افزار و راه‌اندازی و استقرار سرویس باکیفیت دو بحث جداگانه هستند، گفت: «در حوزه CRSها دستگاه‌هایی که در سنوات قبل فروخته شد را بعد از عملیاتی‌شدن به سرویس پایدار و مطمئن رساندیم. به‌طوری‌ که می‌توانیم اکنون ادعا کنیم که یکی از بهترین سرویس‌های بازار را روی CRSها با حجم تراکنش فوق‌العاده بالا پیاده‌سازی کرده‌ایم.»


مهم‌ترین ارزش‌افزوده؛ افزایش سطح کیفیت سرویس


در کنار دستاوردها، به عقیده اسکندری افزایش سطح کیفیت سرویس در عین عدم افزایش هزینه مهم‌ترین ارزش‌افزوده آدونیس برای مشتریانش در سال 1398 محسوب می‌شود. قائم‌مقام مدیرعامل آدونیس در این‌باره می‌گوید: «بدون اینکه هزینه گزاف و مازادی را بر مشتریان تحمیل کنیم، سطح کیفی سرویس‌ها را ارتقا داده‌ایم. نگاه ما این بوده که متوسط نرخ خرابی ماهانه دستگاه‌های خودپرداز، تکرارپذیری خرابی‌ها، میزان و زمان رفع خرابی‌ها را کاهش دهیم.»

او می‌افزاید: «بر اساس همین سیاست بوده که الگوریتم تعمیر و نگهداری خود را در سال 1398 تغییر اساسی دادیم. در همین راستا حدود چهار ماه به کارکنان خود آموزش دادیم تا بتوانیم روش‌های بهینه‌تر تعمیرات و نگهداری را پیاده‌سازی کنیم و نتیجه آن ارتقای سطح کیفی خدمت شد.»


 مدیریت هزینه برای عبور از چالش‌های 1398


آدونیس به‌عنوان یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات ماشین‌های بانکی از جمله کیوسک، CRS، خودپرداز و خوددریافت سه چالش اساسی را در سال 1398 پشت سر گذاشته است؛ «افزایش قیمت ارز»، «افزایش قیمت بنزین» و «آسیب‌دیدگی دستگاه‌های خودپرداز در اتفاقات آبان‌ماه 1398».

اسکندری درباره آنها توضیح داد: «در ابتدای سال ما با افزایش قیمت ارز مواجه شدیم که تاثیر بسزایی روی قیمت تمام‌شده پشتیبانی دارد؛ زیرا بخش قابل توجهی از قطعات خودپرداز از خارج از کشور تامین می‌شود. می‌توانیم بگوییم که تقریبا 40 درصد هزینه تمام‌شده خدمات پشتیبانی مربوط به قطعات است و افزایش قیمت ارز هزینه‌های عملیاتی پشتیبانی را به‌شدت تحت تاثیر قرار داد.»

او در ادامه گفت: «بخش دوم چالش‌های ما افزایش قیمت بنزین بود. از آنجایی که کار ما سرویس‌دهی به سخت‌افزارهاست؛ در نتیجه به‌شدت به حمل‌ونقل وابسته هستیم. افزایش قیمت بنزین هم‌ برای بار دیگر هزینه‌های عملیاتی پشتیبانی توسط شرکت را افزایش داد.»

اسکندری افزود: «چالش سوم، اتفاقات ناگواری بود که بعد از افزایش قیمت بنزین در آبان‌ماه رخ داد. این اتفاقات بیش از 300 دستگاه خودپرداز تخریب‌شده را به ما و بانک‌های طرف قرار داد ما تحمیل کرد و ما باید در این حوزه تمام توان خود را برای تعمیر آنها به کار می‌گرفتیم. برای عبور مناسب از این وضعیت، علاوه بر تغییر الگوریتم‌های تعمیر و نگهداری، در روش‌های تامین قطعات، به بازار داخلی نیز توجه کردیم و آن جاهایی که با حفظ کیفیت، تامین قطعات از بازار داخلی ممکن بود، این کمک را گرفتیم.»

او همچنین گفت: «همچنین بخشی از کار را سیستماتیک کرده و توانستیم بحث مدیریت هزینه ناشی از افزایش قیمت ارز و بنزین را تا حد قابل توجهی مدیریت کنیم. از طرف دیگر، با وجود اینکه حجم کار بسیار زیادی به‌طور ناگهانی به ما تحمیل شده بود، بدون افزایش منابع انسانی توانستیم با تمرکز روی افزایش کارایی کارکنان، کار را با جریانی کارآمدتر ادامه دهیم.»

اسکندری ادامه داد: «در بخش چالش سوم که با تعداد زیادی دستگاه خودپرداز آسیب‌دیده مواجه بودیم، رکورد زدیم؛ تهدید را برای خودمان به فرصت تبدیل کردیم و به خودمان و مشتریان‌مان نشان دادیم که می‌توانیم در یک بازه زمانی 40 تا 45روزه بیش از 300 دستگاه را بازسازی کنیم و به چرخه بهره‌برداری برگردانیم.»

او افزود: «نیروهای ما در حوزه تولید و تعمیر و عملیات پشتیبانی به‌صورت شبانه‌روزی کار کردند و حتی در حوزه تامین قطعات خاص با تکیه بر توان فنی، کار همه مشتری‌هایمان را انجام و تحویل دادیم. برای افزایش سرعت کار، دستگاه‌هایی که تا سقف 60 درصد آسیب دیده بودند را در محل شعب بانک در یک بازه زمانی مناسب بازسازی کردیم.»


مسیر آدونیس برای سال 1399


تمرکز اصلی برنامه‌های توسعه‌ای آدونیس در سال 1398 روی بحث CRS بود. پس از یک سال از قائم‌مقام مدیرعامل این شرکت درباره برنامه‌ای که برای سال آینده دارند، پرسیدیم. اسکندری باز هم تاکید کرد که در سال 1399 تمرکز اصلی برنامه‌های توسعه‌ای آدونیس روی CRS خواهد بود و در این‌باره توضیح داد: «از نگاه فناوری می‌توانیم بگوییم که دستگاه‌های خودپرداز دچار دگردیسی شده و خودپردازهای جاری با CRS و خودپردازهایی که ابعاد کوچک‌تری دارند، جایگزین خواهند شد.»



او گفت: «توجه داشته باشیم، پولی که وارد سیستم بانکی می‌شود تا لحظه‌ای که این پول تفکیک و به پول قابل استفاده در چرخه خودپرداز یا باجه شعب تبدیل شود، هزینه‌های زیادی را به بانک تحمیل می‌کند. در صورتی که CRS می‌تواند علاوه بر ارائه خدمت واریز وجه تا 40 درصد هزینه مدیریت اسکناس را در مقایسه با خودپرداز برای بانک کاهش دهد؛ چراکه در همان مبدأ، عملیات تفکیک و دسته‌بندی پول را انجام داده و به‌طور خودکار و بدون دخالت نیروی انسانی به چرخه مصرف بازمی‌گرداند.»

اسکندری در ادامه گفت: «بنابراین معتقدیم در جاهایی که تعادل بین حجم دریافت و پرداخت وجود دارد، CRS می‌تواند محل مناسبی برای استفاده بانک‌ها باشد و این موضوع از نظر اقتصادی برای آنها به‌صرفه است. در حال حاضر ما CRSهایی داریم که بالغ‌ بر 60 تا 70 میلیون تومان در روز دریافتی دارند و تقریبا همین‌ مقدار یا حتی بیشتر پرداختی دارند؛ به عبارت دیگر، بیش از یک میلیارد تومان جمع‌آوری وجوه و به همان میزان هم پرداخت وجه به مشتریان با کمترین دخالت نیروی انسانی.»

به گفته او خرده‌فروشی در کشور ما هنوز بخش بزرگی از اقتصاد را تشکیل می‌دهد و ابزار اصلی خرده‌فروشی نیز همچنان پول نقد است. از همین رو، اسکناس در کشور ما هنوز جاری و ساری است. هرچند مردم تا به امروز در صنعت خرده‌فروشی به خاطر راحتی بیشتر خودشان به سایر ابزارهای جایگزین استقبال چشم‌گیری نشان نداده‌اند، ولی از لحاظ کارشناسی و هزینه تمام‌شده نیز تراکنش‌های آنلاین در حوزه خرده‌فروشی اصلا برای اقتصاد کشور به‌صرفه نیست؛ برای تولید یک برگ اسکناس هزار یا پنج هزار تومانی چه میزان منابع مصرف می‌شود؟

فرض کنید دو هزار تومان قیمت تمام‌شده تولید هر برگ اسکناس است! این اسکناس در چرخه طول عمر خودش حداقل چند بار در معاملات ردوبدل می‌شود؟ فرض کنید 500 معامله. آن قیمت دو هزار تومانی اسکناس در این پانصد معامله، قیمت تمام‌شده این اسکناس در هر معامله را حدودا چهار تا تک تومانی می‌کند. حالا شما در نظر بگیرید که چه هزینه‌ای باید صرف شود تا 500 تراکنش خرد آنلاین یا حتی آفلاین انجام شود؟ طبیعتا تراکنش خردی که با اسکناس انجام می‌شود، به‌صرفه‌تر و منطقی‌تر است.

او ادامه داد: «اگر نگاهی به آمار بانک مرکزی بیندازیم و آمار تراکنش خودپردازها در 10 ماه اول سال 1398 را با 10 ماه مشابه سال 1397 مقایسه کنیم، تقریبا می‌توانیم بگوییم که در حجم تراکنش‌ها و مبالغ جابه‌جاشده افزایش داشته‌ایم. بنابراین پول نقد هنوز در کشور جریان و ادامه دارد. در دنیا هم اگر نگاه کنیم، می‌بینیم که حجم اسکناسی مانند یورو نسبت به سال‌های قبل افزایش پیدا کرده است.»

اسکندری گفت: «علت افزایش این حجم در کشور ما این است که طبقه‌ای از جامعه از پول نقد استفاده می‌کنند که بخشی از دریافتی خود را از طریق دولت دریافت کرده و این توزیع منابع غالبا به‌صورت نقدی از طریق خودپرداز انجام می‌شود. در سال 1397 شبکه خودپرداز کشور به‌طور متوسط ماهانه 431 میلیون تراکنش انجام داده است. در اسفندماه سال گذشته نیز نزدیک به 500 میلیون تراکنش در شبکه خودپرداز انجام شده است. این عدد در 10 ماه اخیر به‌طور متوسط ماهانه 446 میلیون تراکنش بوده است.»

بر همین اساس اسکندری معتقد است که CRS می‌تواند هم هزینه‌های بانکی را در حوزه پول نقد و تراکنش‌های خرد کاهش دهد و هم خدمات ارزش‌افزوده را به مشتریان بانکی و خود بانک‌ها ارائه دهد.

او با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی در کنار ارائه CRS می‌تواند بیشترین نقش را در عملکرد این ماشین ایجاد کند، گفت: «در یک بازه زمانی شش‌ماهه بررسی کردیم که وقتی یک کارشناس یا پرستار دستگاه کنار دستگاه است و به مردم آموزش می‌دهد، حجم تراکنش هم بالا می‌رود. همین حضور در جاهایی باعث شده که مشتری وفادار به ماشین پیدا شود که حاضر است حتی با پرداخت کارمزد کار خود را مستقل از کارشناس باجه زودتر و با زحمت کمتر انجام دهد.»

بعد از بحث CRS، موضوع مهم دیگر آدونیس برای توسعه در سال 1399 که در سال 1398 زیرساخت‌های آن را آماده کرده بود، مهاجرت به ویندوز 10 است. اسکندری در این‌باره توضیح داد: «ما مقدمات این کار را در محیط آزمایشگاهی خود انجام داده‌ایم و محصول را برای طیفی از مشتریان خود آماده کرده‌ایم. مشتریانی که به ویندوز 7 مهاجرت نکرده و علاقه‌مند باشند که به ویندوز 10 مهاجرت کنند، به آنها سرویس خود را ارائه می‌دهیم.»



او در ادامه بیان کرد: «موضوع سوم ما، تمرکز روی تولید داخلی؛ چه در حوزه ماشین و چه در حوزه قطعات است که از اولویت‌های اصلی در سال 1399 خواهد بود. ما کارخانه‌ای را در منطقه آزاد اقتصادی پیام آماده کرده‌ایم که تا فروردین‌ماه 1399 عملیاتی می‌شود و کارخانه بازسازی ما که در حوزه خودپرداز فعال است، شروع به کار خواهد کرد. قرار است در این کارخانه CRS، کیوسک و بخشی از محصولات دیگر را تولید کنیم.»

معاون فنی آدونیس در ادامه گفت: «در بحث قطعات هم با همکاری موسسات دانشگاهی، علمی و پژوهشی در بخشی از قطعات، استانداردهایی را تعریف کرده‌ایم و به شرط اینکه تولیدکننده داخلی کیفیت مدنظر را (یعنی کیفیتی مشابه با نمونه خارجی یا بالاتر) به ما بدهد، از تولیدکننده‌های داخلی کمک می‌گیریم. برای مثال قطعه‌ای مکانیکی مانند تسمه، متوسط عمر آن در تامین از نمونه خارجی حدود 12 تا 14 ماه است، اما اکنون توسط پیمانکار داخلی با عمر 18 تا 20 ماه تولید می‌شود. اگر با همین کیفیت بتوانیم پیمانکاران را هدایت کنیم و انتقال دانش دهیم، کار مهمی اتفاق می‌افتد.»


به‌کارگیری هر فناوری جدیدی به چه قیمت؟


اینکه آدونیس خود را با تغییر و تحولات فناوری چگونه همراه می‌کند، سوال بعدی ما بود که اسکندری در توضیح آن گفت: «ما در شرایطی هستیم که از نظر اقتصادی باید ملاحظات مهم و عدیده‌ای را داشته باشیم. توسعه فناوری اطلاعات و تغییر در خدمات مبتنی بر آن همیشه تابع قدرت اقتصادی است. باید ببینیم که توان بانک‌ها قرار است در چه بخش‌هایی مصروف شود.»

او ادامه داد: «هم‌اکنون در برخی کشورهای صاحب فناوری در دنیا، می‌بینیم که دستگاه‌های خودپردازی وجود دارند که با قدمت 20ساله کار می‌کنند. پس یک نگاه این است که داشته‌های فعلی خود را خوب حفظ کنیم و کارایی آن را بالا ببریم، اما در جای دیگری ممکن است اجبار در استفاده از یک فناوری به ‌وجود بیاید و لازم است تغییرات را بپذیریم. به‌طور مثال زمانی در کشور برای اینکه استاندارد EMV را رعایت کنیم، سخت‌افزارهای فعلی را کنار بگذاریم و از سخت‌افزارهای جدیدتری استفاده کنیم، یک تب به ‌وجود آمد.»

اسکندری عنوان کرد: «نمی‌خواهم بگویم که استفاده از استاندارد EMV در نظام بانکی ما درست و لازم است یا نه، اما اگر فقط تجاری فکر نکنیم و نگاه ملی هم داشته باشیم، باید بگوییم که طیف استفاده‌کنندگان از این سرویس‌ها چند درصد آحاد جامعه را دربر می‌گیرد؟ آیا برای این طیف زیرساخت فعلی جوابگوست؟ اگر جوابگو نیست با حفظ زیرساخت، امکانات و نرم‌افزار فعلی چه سرویس‌های جدیدی را و در چه حجم و ‌هزینه‌ای برای آن طیف خاص ارائه دهیم. در این صورت هم به حفظ شرایط فعلی برای عموم جامعه و هم به توسعه خاص خود فکر کرده‌ایم. این رویکرد کلی ما در آدونیس نسبت به فناوری‌های جدید است.»


همه را با یک چوب نزنیم!


اسکندری با بیان اینکه امیدواریم سال 1399 وضعیت به‌ سختی امسال نباشد، هرچند شواهد این‌طور نشان نمی‌دهد، گفت: «قطعا افزایش تورم، اثر مستقیمی روی هزینه‌های عملیاتی پشتیبانی و اجرایی ما خواهد داشت. در بحث مدیریت بهینه هزینه‌ها باید بتوانیم با ارائه روش‌های کارآمد علاوه بر مدیریت هزینه، بخشی از هزینه‌های اجرایی و عملیاتی بانک‌ها را هم کاهش دهیم. واقعیت این است که یکی از چالش‌های سختی که در سال 1398 هم وجود داشت، تاثیر تصمیمات قانون‌گذار بر کسب‌وکارها بود.»

او افزود: «برای مثال وقتی تعدادی از خودپردازها یک‌شبه تخریب می‌شود و دستور می‌دهیم که خرابی‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع شوند، پس باید در بازه زمانی معقولی این تعمیرات انجام گیرد. در همین فشار زمانی ناخواسته، وقتی بخواهیم قطعه‌ای را ترخیص یا پولی را حواله کنیم، با مشکلات فراوانی؛ از مسائل شبکه بانکی گرفته تا محدودیت‌ها و قوانین دست‌وپاگیر در حوزه گمرک و واردات و غیره روبه‌رو می‌شویم؛ چراکه قانون‌گذار به‌دلیل عدم جامع‌نگری، همه بازیگران را با یک چوب می‌زند و کار را برای آنهایی که می‌خواهند واقعا کار کنند، به‌شدت طاقت‌فرسا و فرسایشی کرده است.»

اسکندری گفت: «امیدواریم در سال 1399 با این‌گونه موارد کمتر برخورد کنیم و سره را از ناسره جدا کنیم تا یک نسخه عمومی برای همه پیچیده نشود و ما به‌عنوان یک بازیگر در صنعت حاضریم در این مسیر به سهم خودمان به قانون‌گذاران کمک کنیم تا این اتفاق به شکل درستی بیفتد.»


خودپردازهای اشخاص حقیقی، بدون نظارت


علاوه بر این، به نظر او یکی از چالش‌هایی که بانک‌ها در سال 1399 به‌طور جدی خواهند داشت، موضوعاتی است که در حوزه امنیت با آن مواجه خواهیم شد.

او ادامه داد: «در بحث خودپرداز در حالی ‌که ما از امنیت شبکه و سیستم بانکی صحبت می‌کنیم، بخشی از آن را رها کرده‌ایم که آن هم بحث نظارت بر خودپردازهای اشخاص حقیقی است. ما چه نظارتی بر این خودپردازها داریم؟ چه حجمی از تراکنش‌های واقعی در این شبکه اتفاق می‌افتد؟ آیا تهدیدی از جانب این خودپردازها برای شبکه‌های ما وجود دارد یا نه؟ سیستم بانکی باید به ده‌ها مرجع قانونی گزارش دهد، اما در حوزه اشخاص حقیقی، قانونی را مراعات نمی‌کنیم.»

سپس اسکندری مطرح کرد: «آیا کلیدهای رمزگذاری که روی خودپردازهاست، روی خودپردازهای اشخاص حقیقی وجود ندارد؟ مدیریت دسترسی به آنها چگونه است؟ به ‌نظر من یکی از چالش‌های سیستم بانکی در سال 1399 همین بخش است که باید قوانین و قواعدی برای این حوزه از سوی دستگاه‌های متولی تعریف و الزامات و چارچوب‌های آن مشخص و اعلام شود.»

به ‌گفته او پس از راه‌اندازی رمز دوم پویا بحث تقلب از طریق ابزارهای الکترونیک بانکی و پرداختی از بین نخواهد رفت؛ بلکه مدل آن پیچیده‎تر خواهد شد و حتی ممکن است بخش قابل توجهی از آن به شبکه خودپردازها برگردد و مباحث امنیتی در شبکه خودپردازها بیش از پیش مهم شود. او می‌گوید: «اگر الزام بانک مرکزی بر این باشد که دیگر از ویندوز XP استفاده نشود، یکی از تغییرات در این حوزه، مهاجرت به ویندوز 7 و 10 است. پس امنیت خودپردازها در سال 1399 از این حیث با اهمیت بیشتری باید دنبال شود.



اسکندری افزود: «از طرف دیگر این شرایط هزینه‌های زیادی را به بانک‌ها تحمیل می‌کند و لازم است بانک‌ها به AIDها و مجموعه‌های قابل اتکایی که بتوانند سرویس خودپرداز را به‌طور مستقل به سیستم بانکی ارائه دهند، توجه داشته باشند و همچنین CITها و مجموعه‌هایی که بتوانند خدمات پول‌گذاری و راهبری را به شبکه خودپرداز ارائه دهند، می‌توانند نقش موثری را در کاهش هزینه‌‌ها ایفا کنند. برای مدیریت هزینه به‌صورت درست، ما ناچار به طی این مسیر هستیم.»


در بانکداری دیجیتال نگاه باید تغییر کند


اسکندری درباره بانکداری دیجیتال و نگاهی که به آن دارند، توضیح داد و گفت: «وقتی ما درباره تحول دیجیتال صحبت می‌کنیم، بسیاری از ارکان بانکی تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ مدل بانکداری، تعامل با مشتری، نوع فرهنگ، ابزارها، روش‌ها و نحوه کنترل تغییر می‌کند. ساده‌ترین حالت این است که بگوییم نماد ساده بانکداری دیجیتال همان اومنی‌چنل است. اینکه ما کانالی را به گونه‌ای مدیریت کنیم که بتوانیم همه ابزارهای پرداخت را با یک نظارت و رابط کاربری واحد پشتیبانی و مدیریت کنیم.»

به عقیده اسکندری عمده‌ترین بار این قضیه بر دوش سیستم بانکی است که قواعد و فرایندها و روش‌های خود را باید مبتنی بر بانکداری دیجیتال بازسازی کند. او گفت: «چند سال است که ما در خودپردازهایمان ژورنال الکترونیکی داریم و چند سال طول کشید تا این ژورنال را به‌عنوان سندی حقوقی بپذیریم. اینها واقعیت‌هایی است که در عمل و اجرا وجود دارد و باید این ملاحظات را در حوزه تحول دیجیتال داشته باشیم.»

اسکندری در ادامه افزود: «ما به‌عنوان شرکت آدونیس در حوزه بانکداری دیجیتال می‌توانیم بر بخش تامین سخت‌افزارها و اجرای عملیات سخت‌افزاری  و راهبری عملیاتی نقش موثری داشته باشیم. شاید در کشور ما نگاهی که به سخت‌افزار می‌شود، به بخش نرم‌افزار وجود نداشته باشد؛ چراکه بخش نرم‌افزار ملموس نیست. در این تحول بزرگ روش‌ها، فرایندها و به تبع آنها سامانه‌های نرم‌افزاری هوشمند و یکپارچه نقش اساسی را دارند.»

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.