راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پاپ‌سایت ابرآروان تابستان ۱۳۹۹ با سرمایه ۲۵۰ میلیارد تومانی راه‌اندازی می‌شود

رویداد سوار ابرها ۲۷ بهمن ماه، با حضور نزدیک به ۳۰۰۰ شرکت‌کننده در سالن رویال هال اسپیناس پالاس برگزار شد. ابر آروان در این رویداد، از فراهم‌سازی بستر اکوسیستم ابری کشور و برگزاری مسابقه فناورانه ابربازی با حضور ۹۹۹ توسعه‌دهنده برای توسعه ۹۹ محصول ابری مورد نیاز این زیست‌بوم خبر داد.

به‌علاوه، ابر آروان از محصولات جدید شامل پلتفرم ابری یا PaaS به‌عنوان بستری برای حذف مراحل پیکربندی و آماده‌سازی زیرساخت توسعه محصول و فضای ابری یا Object Storage برای ذخیره‌سازی فایل‌ها در یک فضای نامحدود، رونمایی کرد.

هم‌چنین ابر آروان امکانات جدیدی را که به محصولاتش اضافه شدند، معرفی کرد:

  • Smart Routing در محصول CDN برای مسیریابی هوشمند در ارتباطات داخلی و بین‌المللی
  • CDN Storage برای ذخیره‌سازی محتواها
  • بازارچه CDN برای توسعه و به اشتراک‌گذاری محصولات نرم‌افزاری
  • نسل جدید محصولات امنیت ابری شامل WAF، Rate limit، DDoS protection و Firewall که به همراه USM راهکار یکپارچه امنیت ابری را شکل می‌دهند.
  • اضافه شدن AoD برای استریمینگ صدا به خانواده پلتفرم ویدیو، پخش زنده و تبلیغات ویدیو

به گزارش روابط عمومی ابر آروان، این شرکت به افزایش Scale و Stability سرویس‌های رایانش ابری یا IaaS اشاره کرد و از گسترش پاپ‌سایت‌هایش در کشورهای مختلف جهان گفت. این شرکت هم‌چنین از راه‌اندازی بزرگ‌ترین دیتاسنتر تمام ابری کشور با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد تومانی خبر داد تا بتواند نیازهای زیرساختی ابر آروان را پاسخ‌گو باشد.

 در این رویداد ناخدای اجرایی ابر آروان ضمن تاکید بر لزوم جهانی شدن برای ادامه بقای کسب‌وکار این شرکت، اشاره کرد که در مقایسه جهانی، محصول CDN ابر آروان در میان 10 CDN پر استفاده جهان بر اساس آمار w3tech قرار دارد و یکی از شش CDN پر امکان جهان و یکی از سه CDN اقتصادی جهان به‌شمار می‌آید. او هم‌چنین گفت که ابر آروان در ۳۸ کشور جهان مشتری فعال دارد و قصد دارد تا در دو سال آینده تعداد مشتریان آسیایی معادل مشتریان ایرانی‌اش داشته باشد.


جهانی شدن؛ یک الزام برای بقا


در ابتدای رویداد سوار ابرها، پویا پیرحسینلو، ناخدای اجرایی ابر آروان، با اشاره به عواملی همچون رشد اقتصادی منفی، افزایش ناگهانی و مستمر قیمت ارز، خروجی فوق‌العاده سریع نیروهای متخصص و توسعه ناپایدار، درباره الزام جهانی شدن ابر آروان گفت: «الان در شرایطی قرار داریم که اگر جهانی نشویم، محکوم به نابودن شدن هستیم. تا دیروز ورود به بازارهای جهانی یک جذابیت رو به آینده بود، امروز یک اجبار است. وقتی درباره اجبار صحبت می‌کنیم، یعنی یا رفتن، جنگیدن و موفق شدن یا نبودن.»

پیرحسینلو درباره تلاش‌های ابر آروان برای جهانی شدن به پنج زبانه شدن وب‌سایت ابر آروان و به‌واسطه آن، پوشش ۸۹ درصدی منطقه خاورمیانه و آسیای میانه، هم‌چنین داشتن مشتریان فعال در ۳۸ کشور مختلف جهان، افزایش سریع پاپ‌سایت‌های ابر آروان در آسیای میانه و خاورمیانه اشاره و هدف‌گذاری بعدی ابر آروان را جذب مشتریان فعال آسیایی معادل تعداد مشتریان ایرانی آروان بیان کرد.

هستی شهریزفر، قصه‌گوی ابر آروان، از تلاش ابر آروان در بودن کنار مردم و کسب‌وکارهای آنلاین گفت و به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرویس‌دهی رایگان ابر آروان به‌مدت دو هفته در زمانی‌که دیجیتال اوشن سرویس‌هایش را به‌روی کسب‌وکارهای ایرانی بسته بود
  • سرویس‌دهی رایگان CDN به استارت‌آپ‌ها همکاری با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای سرویس‌دهی رایگان محصول CDN به بازی‌سازها
  • افزایش بازه رایگان محصول CDN ابر آروان و به‌دنبال آن استفاده رایگان بیش از ۹۴ درصد مشتریان از این محصول
  • سرویس‌دهی دشوار ابر آروان در وضعیت قطعی اینترنت و با وجود اعمال محدودیت‌های بیرونی

محمدعرفان شمسی، ابربان آروان، در آغاز بخش فنی این رویداد، به مشکلاتی که ابر آروان با آنها روبه‌رو بود از جمله مشکلات درونی شرکت و مشکلات زیرساخت کشور پرداخت و از راه‌حل‌هایی که آروان در پیش گرفته گفت: «ما پاپ‌سایت‌های خود را در داخل و خارج و به‌تبعش گستردگی جغرافیایی شبکه‌ توسعه دادیم و با توجه به رشد ترافیک، هر پاپ را قدرتمندتر کردیم. در سرویس رایانش ابری نسل سرورها را ارتقا دادیم. لینک‌های redundant زیادی در شبکه ایجاد کردیم. دیسک‌های SAS و SSD را نیز ارتقا دادیم و شبکه استورج‌ را جدا کردیم.»

با توجه به اهمیت معماری در پیاده‌سازی سرویس ابری، مسعود نیکومنش، معمار راهکار ابر آروان با بیان پنج شاخص مهم در یک معماری خوب ابری شامل Operational Excellence، Security، Reliability، Performance Efficiency و Cost Optimization، اشاره کرد:

 «ابر آروان در تمام بخش‌ها با ارایه API به مشتریان کمک می‌کند تنظیمات و زیرساخت را به‌شکل خودکار تغییر دهند، با چند خط اسکریپت سرورهای جدید بسازند و کدهایشان را deploy کنند. با قرارگیری فیچرهای امنیت ابری آروان شامل DDoS Protection, rate limit, firewall, WAF روی سرویس ابری از حملات مرسوم وب و DDoS جلوگیری می‌شود. مشتریان برای scale out می‌توانند در عرض چند ثانیه از طریق پنل و API در قسمت‌های رایانش ابری و پلتفرم ابری، ابرک و پادهای جدید بسازد.»

او در ادامه گفت: «با برداشتن بار فنی از دوش مشتریان و گذاشتن آن بر دوش ابر آروان، مشتریان می‌توانند بدون نگرانی از زیرساخت سخت‌افزاری و پیچیدگی‌های تکنولوژیک، بر توسعه Core Business خود به بهترین شکل متمرکز شوند. با استفاده از یک روش data-driven و به کمک انعطاف زیرساخت ابری آروان، مشتریان می‌توانند در هر لحظه معماری متناسب با نیاز فعلی‌شان را طراحی و پیاده‌سازی کنند.»

رضا کرامتی، مدیر فنی سایت «مستر بلیت»، درباره تجربه سرویس گرفتن از ابر آروان در این رویداد سخن گفت که از سرویس DNS ابری، CDN، امنیت ابری و رایانش ابری که مستر بلیت در طول مدت استفاده از ابر آروان به‌مرور هر یک از این محصولات را اضافه کرده است.

او افزود: «شروع همکاری ما با ابر آروان با DNS ابری بود. سپس با استفاده از محصول CDN و بهینه‌سازی سایت به‌کمک این محصول، توانستیم رتبه SEO سایت رو ارتقا بدیم و تجربه کاربری بهتری برای مشتریان‌ داشته باشیم. با راه‌اندازی CDN‌ ابر آروان ۷۵ درصد ترافیک ورودی به سرورها را کم کردیم و این به معنای کاهش هزینه‌ها و توانایی ما برای جواب‌گویی به تعداد بیش‌تر کاربران هست. هم‌چنین با توجه به اهمیت بالای سرویس‌ها، نیاز به Load Balancing برای توزیع بار و Failover برای افزایش دسترس‌پذیری داشتیم که ابر آروان این زیرساخت را با هزینه خیلی پایینی در اختیار ما قرار داد.»


محصولات جدید CDN؛ Smart Routing، CDN Storage و بازارچه CDN


صابر مسگری، کدسالار ابر آروان، از توسعه محصول smart routing در CDN آروان گفت که به‌واسطه آن با دسترسی حتی به یک روزنه کوچک اینترنت، به‌شکل هوشمند ترافیک ارسالی-دریافتی سرورهای اصلی را از داخل شبکه اختصاصی پاپ‌سایت‌های ابر آروان مسیریابی و برقراری ارتباط اینترنت میان داخل و خارج کشور را برقرار می‌کند.

مسگری اشاره کرد که گستره پاپ‌سایت‌های ابر آروان این امکان مانیتورینگ لحظه‌ای از وضعیت شبکه در نقاط مختلف را فراهم می‌کند که لازمه مسیریابی هوشمند ترافیک است. این مانیتورینگ به نشانی https://radar.arvancloud.com از یک ماه پیش دردسترس عموم قرار گرفته است.

صابر مسگری در ادامه به معرفی فیچرهایی که به محصول CDN ابر آروان اضافه شده است، پرداخت: « DNSSEC که مشتریان می‌توانند با استفاده از آن، از integrity رکوردهای DNS شان مطمئن شوند و از حملاتی مانند DNS Spoofing جلوگیری کنند. Log Forwarding که مشتریان می‌توانند با استفاده از آن، درلحظه تمامی لاگ دسترسی کاربران‌شان را دریافت کنند و از رفتار کاربران یا وجود کاربران مشکوک آگاه شوند.»

هم‌چنین صابر مسگری از محصولات جدیدی که در محصول CDN ابر آروان اضافه شده‌اند نیز خبر داد: «CDN Storage که به‌زودی به پنل CDN اضافه می‌شود به مشتریان این امکان را می‌دهد محتوا را مستقیم در یک فضای ذخیره‌سازی متعلق به ابر آروان آپلود کنند و از لینک آن در CDN و وب‌سایتشان استفاده کنند و به این ترتیب دغدغه‌های مربوط به فضای ذخیره‌سازی، Load بالا، مشکلات سرور اصلی در موقعیت پاک کردن کش CDN ابر آروان و…. همگی برطرف می‌شود.»


نسل جدید محصولات امنیت ابری


حسین قاسمی، معمار امنیت ابر آروان، از مهاجرت ابر آروان به نسل جدید محصولات امنیت ابری‌ خبر داد. این محصولات شامل DDoS Protection، WAF، Rate Limit و Firewall است که به زبان Rust نوشته شدند و به همراه USM راهکار یکپارچه امنیت ابری را در اختیار کسب‌وکارها و وب‌سایت‌ها قرار می‌دهند تا تجربه بهتری از امنیت ابری داشته باشند.

 حسین از مسیر طولانی که برای تولید WAF جدید ابر آروان به نام «زومبه» طی شد گفت که از ویژگی‌های این محصول Latency کم‌تر از ۷۰۰ میکروثانیه و ساپورت حدود ۴۰ هزار Request در ثانیه است.


رونمایی از بزرگ‌ترین دیتاسنتر تمام ابری کشور


در کنار توضیح مشکلات ابر آروان در سال گذشته و بهبود محصول رایانش ابری با افزایش Scale و Stability سرویس‌ها، سینا مقدس، ابربان آروان، درباره راه‌اندازی یک دیتاسنتر بزرگ و اختصاصی برای گسترش سرویس‌های IaaS، PaaS و فضای ذخیره‌سازی آروان توضیحات بیش‌تری داد: «این دیتاسنتر به شکل ماژولار و در ۱۲۰ رک طراحی شده که از تابستان ۹۹، ماژول اول اون آماده سرویس‌دهی می‌شود. مجموع سرمایه‌گذاری نتیکس در این پروژه برای ساخت این دیتاسنتر بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری ابر آروان و فناپ برای تجهیز کامل دیتاسنتر بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.»

استاندارد این دیتاسنتر tier 3+ خواهد بود تا بزرگ‌ترین دیتاسنتر تمام ابری کشور بتواند به کاربران ابر آروان سرویس ارائه کند.»


رونمایی از پلتفرم ابر آروان؛ کم‌ترین فاصله از ایده تا محصول


وحید اشرفیان و مرتضی خزامی‌پور، استواردار ابر آروان، با اجرای یک سناریو نشان دادند که می‌توان در کم‌تر از ۱۰ دقیقه با پلتفرم ابر آروان یا PaaS به‌راحتی یک فروشگاه آنلاین را لانچ کرد.

به گفته خزامی‌پور، این محصول در پاسخ به دغدغه‌های گوناگون زیرساختی توسعه‌دهندگان است که از خرید تا کانفیگ کردن محیط مورد نیاز و توسعه کد روی این بستر می‌تواند انجام شود.

همچنین به گفته اشرفیان، با استفاده از پلتفرم ابری آروان تنها با اجرای چند دستور آماده، می‌توان محصول را به بازار عرضه کرد و از دغدغه‌های آماده‌سازی زیرساخت، نیروی فنی متخصص و صرف زمان برای تأمین سرور، آماده‌سازی و پیکربندی سرور، نصب اپلیکیشن‌های پایه مانند run time زبان برنامه‌نویسی و نصب سرویس‌های پشتیبان مانند Load Balancing و Monitoring بی‌نیاز شد.


رونمایی از فضای ابری یا Object Storage ابر آروان؛ ذخیره‌سازی فایل‌ها در فضای نامحدود ابری


احمدرضا ملاپور، شوالیه فناوری ابر آروان، درباره عرضه محصول جدید ابر آروان در رایانش ابری، به نام فضای ابری گفت:‌ «در دنیای Cloud معنایی ندارد کسی فایل‌ خود را Store کند مثل عکس‌ها، ویدیوها، فایل‌های استاتیک وب‌سایت‌ها، بک‌آپ از اطلاعات سرورها، آرشیو لاگ فایل‌ها، نگهداری Image container ها، رپوزیتوری‌های مخازن شخصی و… به‌جای نگهداری به روش سنتی، در یک فضای ذخیره‌سازی ابری نگهداری می‌شوند.»

ملاپور مزیت این فضای ابری آروان نسبت به سایر رقبا را یکپارچگی آن با محصول CDN ابر آروان بیان کرد که به‌واسطه آن، هر فایلی که در این فضا ذخیره شود، بدون هیچ تنظیمات اضافه‌ای، از نزدیک‌ترین نقطه جغرافیایی به کاربران می‌رسد و دیگر هیچ دغدغه‌ای برای مدیریت ترافیک و درخواست بالا نخواهد بود.


شکل‌گیری بستر اکوسیستم ابری آروان


کیوان جامه‌بزرگ، رییس هیات‌مدیره ابر آروان، با اشاره به تعریف مستقل اجزای یک اکوسیستم که در کنار هم یک کل بزرگ‌تر را خلق می‌کنند، درباره اکوسیستم دیجیتال گفت: «اکوسیستم‌های دیجیتال مجموعه‌ای از بازیگران مؤثر در یک مجموعه کسب‌وکار دیجیتال هستند که در کنار ارزشی که هر کدام به تنهایی خلق می‌کنند به کمک تعاملات متعدد و به هم مرتبط‌، ارزش‌های مشترک جدید و بزرگ‌تری ایجاد می‌کنند. این اکوسیستم‌ها ساخته نمی‌شوند بلکه با تمهید یک‌سری سازوکار و توافق، بهینه شده و هم‌افزایی خلق می‌کنند.»

صمصام بابادی، شوالیه بک‌اند ابر آروان درباره رویداد ابربازی گفت: «قرار است ۹۹۹ دولوپر و متخصص محصول ابری خود را توسعه دهند. این محصولات بیش‌تر به‌شکل SaaS و BPaaS خواهند بود که از طریق چهار Delivery Method اصلی شامل CDN Apps، Container Images، OS images و Managed Services ارائه خواهند شد.»

شوالیه بک‌اند ابر آروان درباره جزییات رویداد ابربازی که در شهریور ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد، گفت: «در این رویداد فیچرهای هر محصول را در چهار سطح Advance, Base, MVP و Trend طبقه‌بندی کردیم و شما در این هفت روز کافی است فیچرهای سطح MVP را توسعه دهید که در این مرحله محصول شما ارزیابی شود و محصولاتی که استانداردهای مورد نظر رو داشته باشند با جذب سرمایه وارد مرحله شتابدهی سه ماهه یا شش ماهه می‌شوند. در پایان مسابقه، به سه محصول برتر، در مجموع ۵۰۰ میلیون تومان جایزه نقدی پرداخت می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.