راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرمایه‌گذاری روی پنج استارت‌آپ با رقم دو و نیم میلیارد تومان، دستاورد اصلی 100 استارت‌آپ

نشست خبری رویداد 100 استارت‌آپ با هدف تغییرات رویه داوری، ارائه گزارش عملکرد پاییز و سرمایه‌گذاری از فصل زمستان یکشنبه، 27 بهمن‌ماه در شعبه اول پارادایس هاب برگزار شد.

محمد یاراحمدی، مدیر روابط عمومی ۱۰۰ استارت‌آپ در این نشست توضیح داد: «اصلی‌ترین رسالت 100 استارت‌آپ این بوده که جلوی فروریختن لایه‌های بذری را به‌دلیل بالا رفتن ریسک سرمایه‌گذاری بگیریم.‌»

او با اشاره به اینکه باید در لایه بذری بر روی تیم سرمایه‌گذاری و تمرکز کرد، گفت: «باید بدانیم که شرایط ما با سیلیکون‌ولی متفاوت است. ما بازار و منابع مالی نداریم و باید صبر ما در سرمایه‌گذاری بیشتر باشد. اگر لایه بذری ضعیف باشد، استارت‌آپ‌های کمتری رشد می کنند و این احساس به دیگر استارت‌آپ‌ها هم منتقل می‌شود و انگیزه و اشتیاق از آنها گرفته می‌شود.»

به‌گفته او ما بخش زیادی از همکاری خود را با نهادهای حقیقی گذاشته‌ایم نه حقوقی و می‌خواهیم به آنها تکیه کنیم. همچنین با تعاملی که با صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شتابدهنده‌ها داشتیم، اتفاق‌های خوبی رقم خورد. بدین ترتیب می‌خواهیم تیم‌های درون شتابدهنده‌ها بر روی 100 استارت‌آپ هم فعالیت کنند تا از این طریق ریسک صندوق‌های سرمایه‌گذاری پایین بیاید و بخشی از بذرمایه‌ها وارد شتابدهنده‌ها شود و آنها هم فعال شوند.

او با بیان اینکه اکنون شش ماه از شکل‌گیری  100 استارت‌آپ می‌گذرد، گفت: «از برنامه‌های اصلی ما این است؛ تیم‌هایی که از فرایند سرمایه‌گذاری کنار گذاشته شده‌اند را دوباره به این فرایند بازگردانیم و برای آنها دوره‌های آموزشی و مشاوره در سال آینده برگزار کنیم.»


۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در ۶ماهه دوم سال 13۹۸


او در ادامه توضیح داد که در سکوی پرتاب آذرماه از بین حدود ۱۵۰ درخواست، ۲۰ استارت‌آپ به داوری نهایی رسیدند. از این تعداد پنج استارت‌آپ ابر پزشکی با هم‌سرمایه‌گذاری اسمارت‌آپ، فن‌آسا با هم‌سرمایه‌گذاری تریگ‌آپ، مدوپد با راهبری دکتر محمدحسین حمیدی، اسمارت مدیکو با هم‌سرمایه‌گذاری شتابدهنده هلثیو و دست به رنگ با هم سرمایه‌گذاری یک سرمایه‌گذار فرشته سرمایه‌گذاری شدند. تا الان مجموعا دو و نیم میلیارد تومان بر روی‌ آنها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که تا پایان سال ۱۳۹۸ این رقم به چهار میلیارد تومان می‌رسد.

او در رابطه با تکمیل شیوه‌های سرمایه‌گذاری گفت: «امروز ۱۰۰ استارت‌آپ برای تامین بذرمایه با هم‌سرمایه‌گذاری دیگر صندوق‌های جسورانه و سندیکاهای سرمایه‌گذاران فرشته (مانند کارایا) و همکاری جمع‌سپاری‌ها (مانند نیک‌استارتر) و شتابدهنده‌ها عمل می‌کند. این مدل به ما اجازه می‌دهد که علاوه بر تامین بذرمایه بالاتر از چک‌سایز اختصاصی ۱۰۰ استارت‌آپ و بیشتر از یک میلیارد تومان، ریسک سرمایه‌گذاری باقی نهادها مانند صندو‌ق‌های جسورانه خصوصی، شتابدهنده‌ها و سرمایه‌گذاران فرشته را پوشش دهیم و در عین حال نهادهای بیشتری را در ۱۰۰ استارت‌آپ و رسالت فعال‌سازی لایه بذری شریک کنیم. در حال حاضر برای هم‌سرمایه‌گذاری در ارتباط نزدیکی با اسمارت‌آپ، کارایا، آمن، تریگ‌آپ و بهمن هستیم.


۷ و ۸ اسفند: رویداد سکوی پرتاب زمستان و هم‌نشینی‌های «نشونی»


یاراحمدی به رویداد سکوی پرتاپ اشاره کرد که قرار است هفتم و هشتم اسفند برگزار شود و در این باره گفت: «ما ۷۸ تیم را در روزهای ۷ و ۸ اسفند و رویداد داوری فصلی سکوی پرتاب با همکاری راهبران ارشد و مجموعه‌های سرمایه‌گذاری داوری می‌کنیم. تفاوت این دور از سکوی پرتاب این است که ما مجموعه‌های هم‌سرمایه‌گذار را به طور جدی‌تری در داوری دخیل کرده‌ایم و در صورت ابراز تمایل آنها به هم‌سرمایه‌گذاری روی تیم‌ها فرایندهای بررسی بعدی را به آنها واگذار خواهیم کرد و ۱۰۰ استارت‌آپ منابع خود را برای کاهش ریسک آنها اهرم خواهد کرد. مجموعه‌هایی که تا الان برای حضور در رویداد اعلام آمادگی کرده‌اند ادونچرز، اسمارت‌آپ، هم‌آوا، وی‌سی شریف، شناسا، کارایا، فینتک بانک انصار، توسعه کارآفرینی بهمن و صندوق‌های استان یزد، استان خراسان و دانشگاه تهران هستند.»

به‌گفته او این رویداد در «باهمستان ۱۰۰ استارت‌آپ» برگزار خواهد شد و همزمان با آن در همان مکان اولین رویداد «نشونی» را نیز برگزار خواهیم کرد. «نشونی» فرصتی است تا بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها از نزدیک با راهبران، افراد شاخص زیست‌بوم و افراد موثر حاکمیتی و دولتی زیست‌بوم ارتباط داشته باشند و برای رشد کسب‌وکار خود راهنمایی یا کمکی کسب کنند. البته برگزاری رویدادهای هم‌نشینی یکی از مدل‌های فعالیت «نشونی» خواهد بود. حضور در این هم‌نشینی محدود به ۷۸ تیم تحت داوری نیست و باقی استارت‌آپ‌ها نیز می‌توانند از روزهای آینده برای حضور در این بخش رویداد ثبت‌نام کنند.

پس از این نشست از ساختمان در حال ساخت باهمستان 100 استارت‌آپ بازدید شد. با همکاری موسسه دانش‌بنیان برکت ساختمان «باهمستان ۱۰۰ استارت‌آپ» به‌عنوان سومین ساختمان دهکده کارآفرینی باغ بهشت بعد از شعبه اول پارادایس هاب و شتابدهنده هاردتک بنا شده است. این فضای چندمنظوره با بازسازی یک سوله باقی‌مانده در این باغ خلق شده که آخرین کاربری‌ آن استودیو و برنامه تلویزیونی و پیش از آن رستوران بوده است.

باهمستان در زیربنایی ۹۷۰ مترمربعی و با ۱۴۰۰ مترمربع مساحت کل ساخته شده که ۴۵۰ مترمربع آن به فضای چندمنظوره و مسطحی اختصاص یافته که مناسب برگزاری رویدادها و همایش‌هایی با جمعیتی تا ۴۰۰ نفر و نمایشگاه یا کارکرد به عنوان فضاهای کار اشتراکی موقت مناسب رویدادهای بوت‌کمپ و غیره است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.