راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به گفته تحلیلگران تا سال 2025 مدیریت 10 درصد تراکنش‌های کارت‌های اعتباری جهانی برعهده اپل خواهد بود

طی چند سال گذشته، دیدیم که کمپانی اپل راه‌های درآمدی خود را افزایش داده و در کنار تولید محصولات سخت‌افزاری، به ارائه‌ خدمات ارزش افزوده نیز روی آورده است. در این سال‌ها، میزان استقبال از سرویس‌های اپل و درآمد حاصله از اشتراک کاربران در این سرویس‌ها، با رشدی سریع و صعودی همراه بوده است. اپل پی، یکی از همین خدمات است که از طریق مکانیزم کارت‌های اعتباری سنتی، امکان خرید را برای کاربران فراهم می‌کند. اپل ‌پی در لباس یک تکنولوژی مدرن، ساده و قدرتمند روانه بازار شده است.

طبق اعلام یک شرکت فعال در حوزه تجزیه‌وتحلیل، اپل برنده میدان رقابت خواهد بود.

بر اساس گزارش شرکت برن‌استین که در زمینه تحلیل امور مالی فعالیت می‌کند، اپل پی همین چند سال پیش و تنها در یک کشور راه‌اندازی شد، اما امروز، 5 درصد از کل حجم تراکنش‌های خرید توسط کارت‌های اعتباری سراسر جهان را به خود اختصاص داده است.

اپل پی از گوشی‌های آیفون و اپل‌ واچ‌ها برای تبادل اطلاعات با پایانه‌های فروش غیرتماسی استفاده می‌کند. در سال 2019 با راه‌اندازی اپل کارت، میزان استقبال از سرویس اپل پی سرعت بیشتری گرفت. اپل به جای آ‌ن‌که از کارت‌های اعتباری سایر شرکت‌ها برای ارائه خدمات پرداخت به کاربرانش استفاده کند، خود دست به کار شده و با همکاری گلدمن ساکس و مسترکارت، یک کارت اعتباری انحصاری به نام  اپل کارت را روانه بازار کرده است.

بر اساس گزارش پرداخت‌های جهانی، در سال 2017، حجم تراکنش‌های غیر نقدی جهان به مبلغی برابر با 539 میلیارد دلار رسیده و این رقم با رشد سالانه 12 درصدی همراه است. سایر نهادها حجم پرداخت‌های جهان را حدود یک تریلیون دلار تخمین زده‌اند. 10 درصد یک تریلیون دلار، یا حتی 539 میلیارد دلار، مبلغ بسیار بالایی است. بدین ترتیب کمپانی اپل می‌تواند به درآمدی چشمگیر دست پیدا کند.

شرکت اپل درآمد چندانی از هر تراکنش اپل پی به دست نمی‌آورد؛ در واقع هر بار که کاربر از طریق اپل پی پرداخت خود را انجام می‌دهد، کمپانی اپل تنها 0.15 درصد از حجم پرداخت را کسر می‌کند. طبق تخمین 9تو5مک، اگر تنها 5 درصد از کل تراکنش‌های پرداخت از طریق اپل پی انجام گرفته باشد، درآمد بخش آمریکای کمپانی اپل در سال 2018 به 525 میلیون دلار می‌رسد.

اگر 10 درصد پرداخت‌ها بوسیله سرویس اپل پی تسویه شده باشند، رقم این درآمد به بیش از یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

در صورتی ‌که کاربر، کارت‌های اعتباری دیگری هم داشته باشد، ممکن است برای تمامی پرداخت‌هایش از سرویس اپل پی استفاده نکند، ولی مشتریانی که اپل کارت دارند، به احتمال زیاد صرفا از همین کارت استفاده می‌کنند و سراغ کارت‌های دیگرشان نمی‌روند. دلیلش این است که کمپانی اپل از الگوهای خرج کردن کاربران، داده‌ها و گزارش‌های رنگی تولید می‌کند و در اختیارشان قرار می‌دهد.

دیگر مزایای اپل کارت عبارتند از: حفظ حریم خصوصی، نداشتن کارمزد و تعریف سیاست‌های تشویقی پاداش نقدی.

اپل پی در اکثر کشورهای جهان عرضه شده است، ولی اپل کارت تنها در ایالات متحده در دسترس است. به احتمال زیاد، طی سال جاری میلادی، کانادایی‌ها و اروپایی‌ها نیز از سرویس مذکور بهره‌مند خواهند شد. افزایش مقیاس سرویس‌دهی اپل کارت، رشد پیوسته تراکنش‌های دیجیتال و نفوذ هر چه بیشتر اپل کارت در زندگی طرفداران اپل، همگی دست به دست هم خواهند داد تا یک کسب‌وکار چند میلیارد دلاری ایجاد شود.

شرکت اپل به راحتی و بدون صرف انرژی زیاد، می‌تواند از این طریق به ثروت زیادی برسد. در واقع، پولی که از این روش به کمپانی اپل تزریق می‌شود، از نوع درآمد غیرفعال است؛ این شرکت صرفا چند سخت‌افزار و نرم‌افزار ارائه می‌دهد و کار اصلی به عهده گلدمن ساکس و مسترکارت است.

طبق پیش‌بینی‌ها، این درآمد هر سال نیز افزایش خواهد یافت. این موضوع باعث نگرانی بسیاری از شرکت‌های مالی می‌شود. اگر شرکت اپل بتواند همه یا بخش قابل‌توجهی از کاربران محصولاتش را متقاعد کند از اپل پی و مخصوصا، اپل کارت استفاده کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در چنین شرایطی این کسب‌وکار میلیارد دلاری مجددا با یک رشد سریع و نمایی دیگر روبرو خواهد شد.

هارشیتا راوات، یکی از تحلیلگران برن‌استین، در یک یادداشت تحقیقاتی عنوان کرده است:

احتمال این که اپل بخواهد ساختارشکنی‌هایی را در اکوسیستم پرداخت اعمال کند، زیاد است و این موضوع از جهات زیادی باعث نگرانی است.

هارشیتا راوات، یکی از تحلیلگران برن‌استین

کمپانی اپل برای انجام این ساختارشکنی انگیزه‌های زیادی دارد و تمامی این انگیزه‌ها در پول نقد خلاصه می‌شود.

منبع Forbes
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.