راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحلیلگر داده کافه بازار: دغدغه استارت‌‌آپ‌ها بیش از بیزینس مدل، رقابت است

اولین روز از اختتامیه دوازدهمین رویداد از جشنواره وب و موبایل ایران برگزار شد و مهدی ناصری، تحلیلگر داده کافه بازار، به اهمیت ارائه دیتاهای کسب‌وکارها اشاره کرد.

تحلیلگر داده کافه بازار، صحبت‌های خود را این‌گونه آغاز کرد: «ما می‌دانیم بهترین بازیکنان فوتبال چشم بسته نمی‌توانند بازی کنند؛ حتی اگر باتجربه و آموزش دیده باشند. دسترسی به دیتاها و بنچ مارک‌‌های بازار، همان چیزی است که ما انتظار داریم در یک اکوسیستم برای کسب‌وکارهای مختلف اتفاق افتد. تا زمانی که آگاه نباشیم در بازار چه اتفاقی می‌افتد و قواعد آن را ندانیم، گویا با چشم بسته بازی می‌کنیم.»

ناصری در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد که سال‌هاست کافه بازار داده‌هایی را به صورت عمومی منتشر می‌کند و کافه بازار معتقد است که این هم افزایی و انتشار دیتا در بازار، کمک می‌کند که همه کسب‌وکارها با هم رشد کنند.

او به کسب‌وکارها توصیه کرد که نسبت به دیتاهای منتشر شده کسب‌وکارهای دیگر حساس باشند و به آنها به عنوان پنجره دیدی به بازار نگاه کنند تا بتوانند تصمیمات بهتری بگیرند و رشد بیشتری داشته باشند.

ناصری گفت که با توجه به دیتاهای منتشر شده کافه بازار، قصد دارد درباره دو موضوع رقابت در حوزه صنعت برنامه‌های موبایلی ایران و نیز سودآوری حوزه‌های مختلف این بازار صحبت کند.

او گفت: «در بخش رقابت قصد داریم سه پارامتر میزان عرضه، تقاضا در بازار و تمرکز رقابت را بررسی کنیم و روند آنها را ببینیم. در بخش سودآوری نیز ارزش طول عمر مشتری، وفاداری مشتری در هر حوزه خاص و مدت زمان رسیدن به 10 هزار نصب، را بررسی می‌کنیم. درواقع می‌خواهیم درباره محصولات دیجیتالی صحبت کنیم که اپلیکیشن آنها در بازار منتشر شده و از یکی از روش‌های پرداخت کافه بازار یعنی خرید اپلیکیشن، in app-purchase و اشتراک‌گذاری از طریق کافه بازار‌‌، استفاده کرده‌اند.»
سپس ناصری با نشان دادن نموداری که مربوط به میزان عرضه کالاهای دیجیتال در دسته‌های مختلف، در سال‌های 1390 تا پاییز سال 1398 بود، گفت: «تعداد فروشنده‌ها در سال 1394 رشد خیلی خوبی داشته و در سال 1395 و 1396 تثبیت می‌شود. به طور کلی گویا در سال 1396 بیزینس مدل‌ها دارند تثبیت می‌شوند و همچنین کسب‌وکارها با وجود تلاشی که داشتند شکست خوردند، تا سال 98 از بازار خارج شدند.»

او ادامه داد: «میزان ذائقه عرضه‌کننده‌ها در گروه‌های مختلف هم تفاوت پیدا کرده و اوایل در بخش برنامه‌ها، سرگرمی و شخصی‌سازی سهم بیشتری را در اپلیکیشن‌های فروشنده‌ داشتند، آموزش، کاربردی و کتاب و منابع از ابتدا سهم خوبی داشتند و تاکنون سهم خود را نیز توانستند حفظ کنند. همچنین در بخش بازی‌ها، معمایی و اکشن در سال‌های ابتدایی از سهم خوبی برخوردار بودند ولی در سال‌های آخر، بیشترین سهم را بازی‌های اکشن به خود اختصاص داده‌‌اند.»
ناصری با نشان دادن نمودار تقاضا در کافه بازار تصریح کرد: «این نمودار، روند 9 ساله تعداد خریداران در دسته‌های مختلف را نشان می‌دهد. در این نمودار برخلاف عرضه، رشد منفی مشاهده نمی‌شود و تا حدی تثبیت شده است. دسته‌های آموزش، کاربردی و کتاب‌ها در ابتدا و پیام‌رسان‌ها در سال‌های 1395 و 1396، سهم بیشتری داشتند و اکنون خریداران بخش ویدیو، شبکه‌های اجتماعی و نیز استراتژی و معمایی در بخش بازی بیشتر شده است.»



او از افزودن یک شاخص جدید به دیتاهای کافه بازار با توجه به بنچ مارک‌های جهانی بازار خبر داد و گفت: «تمرکز بازار نشان می‌دهد که چقدر در یک حوزه رقابت شدید وجود دارد یا اینکه در یک حوزه رقابت از بین رفته و یک یا دو بیزینس سهم عمده‌ای از درآمد در بازار را دارند. برای مثال در دسته دارو، کسب‌وکار و سبک زندگی، تقاضا کم و عرضه‌ از میانگین بیشتر است. همچنین شبکه اجتماعی، خرید، ویدیو و رسانه، از دسته‌هایی هستند که تقاضا زیاد و عرضه‌کننده کم است که تقاضای بازار در آنها بیشتر شده است.»


تحلیلگر داده کافه بازار در بحث سودآوری، ارزش طول عمر مشتری را در دسته‌‌بندی‌های مختلف مقایسه کرد و گفت: «این شاخص یکی از سنجه‌های بسیار مهم در سنجش سلامت یک بیزینس است و به طور خلاصه پیش‌بینی می‌کند که یک مشتری را که امروز به‌دست آوردیم، تا پایان عمر او، چقدر برای ما درآمد ایجاد خواهد کرد. درخصوص کافه ‌بازار، بازی‌ها، به خصوص بازی‌های استراتژی، ارزش طول عمر مشتری بیشتری دارند، یعنی با وجود اینکه تقاضا برای آنها کم است، ولی پول بیشتری را در طول عمر مشتری از او می‌گیرند. در برنامه‌ها نیز ورزش و شبکه‌های اجتماعی ارزش طول عمر مشتری بیشتری را دارند.»


«نرخ تکرار خرید 90 روزه و میانگین تعداد روز رسیدن به 10 هزار نصب فعال، دو شاخص دیگر برای ارزیابی سودآوری هستند.» او با بیان این مطلب به معرفی شاخص‌های ذکر شده پرداخت: «نرخ تکرار خرید 90 روزه، مشخص می‌کند که چند درصد از خریداران شما در طول 90 روز، بیش از یک‌بار از شما خرید کرده‌اند. همچنین میانگین تعداد روز رسیدن به 10 هزار نصب فعال، از طریق اپلیکیشنی محاسبه می‌شود که در 60 روز اخیر روی یک دستگاه، که کافه بازار در آن فعال بوده، نصب شده است و کافه بازار می‌تواند آن را شناسایی کند.»


ناصری در خصوص این شاخص آخر عنوان کرد که اگر امروز برنامه‌ای را راه‌اندازی کردیم، می‌بینیم که چند روز بعد به 10 هزار نصب فعال می‌رسد و سپس برای آن برنامه‌ریزی‌هایی انجام می‌دهیم. به گفته تحلیلگر داده کافه بازار، بازی‌ها خیلی سریع‌تر نسبت به برنامه‌های دیگر به 10 هزار نصب فعال می‌رسند.


طبق نتیجه‌‌ای که ناصری در آخر صحبت‌های خود گرفت، تا سال‌های قبل از سال 1396، بزرگترین دغدغه استارت‌‎آپ‌ها بیزینس مدل بوده؛ اما حالا بحث رقابت اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.