راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده هویت دیجیتال در سال 2025 چگونه است؟

براساس گزارش مک کینزی، در بزرگترین اقتصادهای جهان در پنج سال گذشته، اینترنت، 21 درصد رشد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. با در نظر گرفتن این واقعیت، تأثیر مهم هویت را در اقتصاد دیجیتال نمی‌توان نادیده گرفت.

هویت تقریبا در تمامی جنبه‌های اقتصاد دیجیتال نقشی پراهمیت دارد. امروزه مصرف‌کنندگان انتظار دارند که اطلاعات و خدمات را به صورت یکپارچه دریافت کنند، در حالی که کسب‌وکارها می‌خواهند بدانند چه کسی وارد کسب‌وکارشان شده است. همه این‌ها به‌وسیله هویت حاصل می‌شود. امروزه هویت، به یکی از پارامترهای ضروری برای توانمندسازی مشاغل تبدیل شده که این ناشی از رشد اینترنت، محصولات و خدمات دیجیتال است.

با نگاه به آینده نیز دیده می‌شود که این روند ادامه خواهد داشت. اما برای درک اینکه هویت در سال 2025 و بعد از آن چگونه خواهد بود، ابتدا باید بررسی کنیم که هویت در حال حاضر چگونه است و چگونه به اینجا رسیده است.


سیر تکامل هویت تاکنون


به طور سنتی، دو روش برای احراز هویت وجود دارد.

  1. به صورت فیزیکی و با مشاهده چهره فرد و مقایسه آن با عکس کارت شناسایی احراز هویت انجام می‌شود. به عنوان مثال می‌توانید برای باز کردن حساب بانکی در یک شعبه بانکی، به صورت رو در رو احراز هویت شوید. برای این امر، مدرک شناسایی هویتی خود را به بانک ارائه می‌کنید تا به صورت حضوری تأیید شوید. اما این رویکرد مقیاس‌پذیر نیست. در یک شعبه بانکی، روزانه فقط امکان احراز هویت حدودا 200 نفر وجود دارد. همچنین این شیوه همیشه ایمن نیست. معمولا نیروی انسانی در احراز هویت نسبت به فناوری دارای دقت کمتری است. طبق بررسی‌ها حتی افراد آموزش دیده‌ای مانند افسران بررسی گذرنامه نیز به طور متوسط 14 درصد خطا دارند.
  2. همچنین می‌توان با استفاده از یک مرکز اعتبارسنجی، هویت افراد را احراز کرد. این روش تا حدودی مقیاس‌پذیر است، با استفاده از این روش می‌توان روزانه هزاران کاربر را احراز هویت کرد. اما این نوع از احراز هویت نیز چالش‌های خاص خود را دارد. در این روش امکان احراز هویت در لحظه وجود ندارد و احتمال سرقت هویت افراد بسیار بالا است و مسئله ضعف امنیتی وجود دارد.



آینده هویت


طبق آمارها، 89 درصد شرکت‌ها، استراتژی‌های دیجیتالیزه شدن فرآیندهای ارائه خدمات و محصولات را اتخاذ کرده‌اند و 84 درصد شرکت‌های مشتری محور، روی ارائه خدمات بر بستر تلفن‌های هوشمند تمرکز کرده‌اند که نشان‌دهنده گسترش غیرحضوری شدن فرآیندهای ارائه خدمات است.

بنابراین، واضح است که حرکت خدمات به سمت دنیای دیجیتال، مستلزم متحول شدن سازوکارهای امنیتی، از جمله شیوه احراز هویت است. بر اساس روند موجود، پیش‌بینی می‌شود که تا 2025، احراز هویت فیزیکی و حضوری، جای خود را به احراز هویت بیومتریک و دیجیتالی بدهد.

در تمامی تعاملات دیجیتال، هر کدام از ذی‌نفعان خواسته‌های جداگانه‌ای دارند به عنوان مثال در فضای دیجیتال، کاربران به‌دنبال راحتی و حفظ حریم خصوصی هستند، در حالی که کسب‌وکارها می‌خواهند اعتماد و دسترسی را افزایش دهند. برای رفع این نیازها، باید هویت از سه منظر راحتی، دسترسی و امنیت تقویت شود. از این رو همانطور که FATF نیز در استانداردهای خود در این زمینه اشاره کرده، احراز هویت دیجیتال از روی ویژگی‌های بیومتریک مناسب‌ترین شیوه احراز هویت غیرحضوری است.

هویت دیجیتالی و بسترهای احراز این نوع از هویت، به‌ دلیل به‌کارگیری ویژگی‌های بیومتریک و تکنولوژی هوش مصنوعی، از دقت و امنیت بالایی برخوردار هستند، به‌گونه‌ای که به طور قطع می‌توانند از حضور فیزیکی شخص اطمینان حاصل کنند.

بنابراین کسب‌وکارها با به‌کارگیری پلتفرم‌های احراز هویت قادر به اطمینان حاصل کردن از حضور فیزیکی فرد، در تراکنش‌های از راه دور خواهند بود. بدین ترتیب می‌توانند خدمات خود را به طور گسترده‌تر، بدون هیچگونه محدودیت زمانی و مکانی خواهند بود.

از طرف دیگر با ایجاد هویت دیجیتال کاربران قادر به اثبات هویت خود، حتی بدون حضور فیزیکی یا ارائه مدرک شناسایی خواهند بود. چرا که پلتفرم‌های احراز هویت دیجیتال با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند با امنیت و دقت بالا وجود فیزیکی و زنده بودن فرد را تشخیص دهند. بنابراین حتی بدون کاهش ذره‌ای از امنیت، ارائه و دسترسی آسان به خدمات مالی ممکن خواهد بود که این در نهایت منجر به تجربه کاربری خوب و سهولت دسترسی به خدمات برای کاربران خواهد شد.


یوآیدی و وضعیت کنونی احراز هویت


احراز هویت دیجیتال یوآیدی به وجود آمده تا رویکرد جدیدی را برای هویت ارائه کند که بر اساس سه رکن اساسی بنا شده است: امنیت، راحتی و دسترسی آسان.

این رویکرد یوآیدی را به روشی که برای احراز هویت ارائه می‌دهد، رسانده است: احراز هویت مبتنی بر عکس مدرک شناسایی و چهره کاربر. این راهکار، تعادل و دقت بهتری را نسبت به احراز هویت حضوری (رو در رو) یا مبتنی بر مراکز اعتبارسنجی فراهم می‌کند.

این شیوه، امنیت را هم در فضای آفلاین و هم در دنیای آنلاین حفظ می‌کند. همچنین تجربه کاربری‌ای را به همراه دارد که به کاربران و کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا هویت را به صورت دیجیتال احراز کنند و دسترسی در مقیاس جهانی را فراهم می‌آورد.

به طور خلاصه، یوآیدی از رویکرد سنتی (به صورت حضوری) به سمت تأیید و احراز هویت دیجیتال حرکت کرده‌ است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.