راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تعدیل نیرو و توقف وام‌های مارکوس توسط گلدمن ساکس / ضربه سخت بانکداری خرد به غول بانکی

خبر تعدیل نیروی گلدمن ساکس، زمانی منتشر شده که این بانک در بحبوحه سازمان‌دهی مجدد برای جداسازی پلتفرم مارکوس است. زمزمه‌های دیگری نیز از احتمال بررسی مجدد عملکرد سالانه توسط گلدمن که به گمانه‌زنی‌ها در خصوص تعدیل صدها نیرو در این بانک قوت می‌بخشد، شنیده می‌شود.

بلومبرگ و فایننشال‌تایمز، روز دوشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش دادند که گلدمن ساکس قصد دارد در بخش مصرف‌کننده خود صدها نیرو را تعدیل کند و از ارائه وام‌های شخصی از طریق پلتفرم بانکداری خرد نیز امتناع خواهد کرد.

به گزارش بلومبرگ، این تعدیل نیرو ممکن است بیش از ۴۰۰ شغل را از بین ببرد. این در حالی است که سخنگوی بانک از پاسخ‌گویی به بنکینگ‌دایو سر باز زده و در حال حاضر، اطلاعات دقیقی از چندوچون این تصمیم منتشر نشده است.

گزارش‌های واصله در خصوص تعدیل نیرو در گلدمن ساکس، پس از اعلام تجدید سازمان‌دهی این بانک در ماه اکتبر مبنی بر جداسازی پروژه وام‌دهی مارکوس به دو گروه منتشر شده است. این بانک در اوایل ماه جولای نیز اعلام کرده بود قصد دارد بررسی عملکرد سالانه را مجدداً در دستور کار خود قرار دهد؛ رویکردی که به‌ احتمال زیاد، گمانه‌زنی‌ها در خصوص تعدیل نیرو در این بانک را قوت خواهد بخشید.

به گفته این بانک، با پیاده‌سازی سازمان‌دهی مجدد پیشنهادی، عملیات مصرف‌کننده مارکوس تحت واحد مدیریت دارایی و ثروت گلدمن قرار گرفته و زیرمجموعه دیگر مارکوس که با مشتریان شرکتی سروکار دارد نیز با یک نهاد مستقل تحت عنوان یک پلتفرم مستقل عمل خواهد کرد.

ارائه وام‌های شخصی یکی از نخستین محصولاتی بود که گلدمن ساکس از طریق مارکوس؛ پلتفرم بانکداری دیجیتالی که در سال ۲۰۱۶ میلادی راه‌اندازی کرده بود، ارائه داد.

با اینکه میزان موجودی سپرده در این پلتفرم در ماه سپتامبر بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار گزارش شده، اما به گفته بانک، مارکوس در آتش پول نقد می‌سوزد و مدیران بانک را وادار می‌کند با خسارات مالی فزاینده و همین‌طور نارضایتی‌های فزاینده مصرف‌کنندگان دست‌وپنجه نرم کنند. بر اساس گزارش بلومبرگ، پیش‌بینی‌های داخلی گلدمن ساکس حاکی از آن است که مارکوس می‌تواند بالغ بر ۱.۲ میلیارد دلار خسارت به بانک تحمیل کند و مدیران اجرایی بانک، چاره‌ای ندارند جز اینکه راهی برای مهار هزینه‌ها بیابند.

این در حالی است که بر اساس تحلیل‌های صورت‌گرفته توسط متخصصان صنعت، پیش‌بینی می‌شود سود بانک سرمایه‌گذاری، چیزی حدود ۴۰ درصد کمتر از رکورد سال گذشته باشد که رقمی قابل ملاحظه برای گلدمن ساکس خواهد بود.

سولومون در کنفرانسی که هفته گذشته برگزار شده بود، اذعان داشت: «ما همچنان شاهد باد مخالف در لاین‌ هزینه‌هایمان هستیم؛ به‌ویژه در کوتاه‌مدت.»

او افزود: «ما برنامه‌های کاهش هزینه خاصی را پیاده کرده‌ایم، اما زمان می‌برد تا از مزایای این برنامه‌ها بهره‌مند شویم. در نهایت، ما چابک باقی خواهیم ماند و مقیاس درستی از شرکت ارائه خواهیم کرد.»

ریچارد گاردنر، مدیرعامل شرکت فین‌تکی مدولوس گلوبال که سازنده فناوری برای بسیاری از بانک‌های بزرگ جهان از جمله گلدمن ساکس است ادعا می‌کند که گلدمن با رقابت بسیار شدیدی در بازار بانکداری خرد روبه‌روست. به گفته او گلدمن شرکتی است که توانسته به تنهایی به موفقیت‌های شگفت‌انگیزی دست پیدا کند، اما به ناچار سعی دارد این موفقیت‌ها را در بازاری به نمایش بگذارد که چابکی لازم برای جولان در آن را ندارد. به عقیده گاردنر، در میان رشد و محبوبیت بانکداری خرد و پرداخت‌های دیجیتال قدرتمندی نظیر چایم و کش‌اپ، گلدمن فرصت خودنمایی پیدا نکرده است.

او افزود: «گلدمن در این سرمایه‌گذاری جدید قطعاً موانع زیادی را پشت سر گذاشته و جداسازی مارکوس و قراردادنش در واحد دارایی و ثروت این شرکت، بدون شک نشانه‌ای از یک عقب‌نشینی بزرگ است… درس بزرگ همینجاست! در زمینه‌هایی رقابت کنید که شایستگی‌هایتان در آن می‌درخشند.»

به گفته دیوید دونوان، معاون اجرایی خدمات مالی آمریکا در شرکت مشاوره دیجیتال پابلیسیز سیپینت، هزینه‌های بالای جذب مشتری مرتبط با تعداد کاربران روبه‌رشد مارکوس، به احتمال زیاد در تصمیم شرکت برای کاهش جاه‌طلبی‌های خرد آن و پذیرش شراکت با اپل نقش داشته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در بحبوحه سازمان‌دهی مجدد داخلی گلدمن، این بانک در حال تعمیق روابط خود با غول فناوری است. اپل ماه اکتبر اعلام کرد که دارندگان اپل‌کارت می‌توانند پول‌های نقد خود را به حساب پس‌انداز گلدمن که با بهره بالا ارائه می‌شود، واریز کنند؛ ویژگی‌ای که انتظار می‌رود در ماه‌های آتی به کاربران این بانک عرضه شود.

به عقیده دونوان که شرکتش سازنده پلتفرم دیجیتال مارکوس برای گلدمن ساکس بوده، اقدام به گسترش خدمات برچسب سفید با مشارکت اپل، نشان می‌دهد که گلدمن به این حقیقت پی برده که برخی از این شرکت‌های فناوری، به سادگی قادرند بهتر از همه در جذب مشتری عمل کنند. او افزود: «جذب مشتری بسیار حائز اهمیت است… گلدمن فکر می‌کرد برای جذب مشتری باید کلی پول خرج کند، اما به این نتیجه رسید که برای جذب مشتری، تنها کافی است با کسی دست شراکت دهد که به سادگی و به صورت یکپارچه مشتریان را جذب می‌کند.»

در حال حاضر، محصولات گلدمن ساکس تحت نظارت فدرال‌رزرو و دیوان حمایت از مشتریان مالی است. به گزارش بلومبرگ، فدرال‌رزرو در حال بررسی زیان‌های وارده به شرکت از طریق پلتفرم مارکوس است و دیوان حمایت از مشتریان مالی نیز بررسی شیوه‌های مدیریت حساب کارت اعتباری این بانک را در دستور کار دارد.

منبع bankingdive
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.