راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه تاخیر در فرایند تسویه پرداخت‌ها کسب‌وکارهای کوچک را با چالش مواجه می‌کند؟

75 درصد از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، معتقدند کند بودن فرآیند تسویه، باعث بحران در جریان نقدینگی خواهد شد.

کسب‌وکارهای کوچک نقشی حیاتی در اقتصاد ایالات متحده ایفا می‌کنند. در این کشور بالغ بر 30 میلیون شرکت وجود دارد که هر کدام کمتر از 500 نفر کارمند دارند. این موضوع نشانگر تعداد بالای شرکت‌های آمریکایی است و موتور کلیدی رشد اشتغال این کشور محسوب می‌شود.

با این حال، یک چالشی به نام جریان نقدینگی وجود دارد که مدتی طولانی است گریبان کسب‌وکارهای کوچک را گرفته است و همچنان ادامه دارد. ظهور تکنولوژی‌های دیجیتالی و موبایل، باعث افزایش سرعت و کارایی تجربه خرید توسط مشتریان شده، ولی بر حل چالش پول نقد بی‌تاثیر بوده است. شرکت‌های بزرگ به منابع عظیمی از پول نقد و اعتبار دسترسی دارند، ولی این موضوع در مورد کسب‌وکارهای کوچک صادق نیست؛ به همین دلیل، کاهش آمار استفاده از پول نقد، تاثیر مخرب بیشتری بر کسب‌وکارهای کوچک و متوسط دارد.

سهم روش‌های پرداخت منتخب در درآمد دریافت‌شده از فروش آنلاین توسط کسب‌وکارهای کوچک

در نتایج تحقیقات اخیر پیمنتس، این قبیل از چالش‌ها به خوبی نمایان شده‌اند. 75.8 درصد از کسب‌وکارهای کوچک اعلام کردند وجود تاخیر زمانی بین پرداخت مشتری و دریافت وجه، بر عملیات آن‌ها اثر منفی می‌گذارد. یک سوم از شرکت‌های کوچک نیز عنوان کرده‌اند حتی تاخیر یکی روزه در فرآیند دسترسی به وجه نیز می‌تواند آسیب‌زا باشد. از تاخیر در پرداخت به وندورها گرفته تا ریسک به خطر افتادن بقای کسب‌وکار، همگی جزو این آسیب‌ها هستند. اساس چنین چالش‌هایی به این باور 65.8 درصد صاحبان کسب‌وکارهای کوچک برمی‌گردد که معتقدند دسترسی فوری به پول حاصل از فروش، از اهمیتی زیاد و بسیار زیاد برخوردار است.

پیمنتس در مشارکت با مسترکارت، سندی به نام «راهنمای کسب‌وکارهای کوچک برای دسترسی به گزارش سریع تسویه» تهیه کرده و نشان داده که در چشم‌انداز در حال تغییر پرداخت، شرکت‌های کوچک و متوسط با چالش روبرو هستند. در گزارش مذکور به بررسی راه و روش مدیریت این چالش‌ها توسط شرکت‌های کوچک نیز پرداخته شده است. همچنین در بخش دیگری از این گزارش، پتانسیل راهکارهای تسویه وجه سریع بر حل‌وفصل چالش‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته است. به منظور تهیه گزارش مذکور، 480 شرکت مورد تحقیق قرار گرفته‌اند. این شرکت‌ها که همگی درآمد سالیانه‌ای کمتر از 10 میلیون دلار دارند، از بین صنایع مختلفی همچون خرده‌فروشی، ساخت‌وساز و خدمات حرفه‌ای انتخاب شده‌اند.

بر اساس نتایج این تحقیق، روش پرداخت مشتری به کسب‌وکار در حال تغییر است. مشتریان امروزی به جای آن‌که پرداخت خود را از طریق پول نقد و چک انجام دهند، به استفاده از پی‌پال روی آورده‌اند. کارت‌های اعتباری نیز به جریان اصلی درآمدی کسب‌وکارهای کوچک تبدیل شده‌اند. در حال حاضر آمار پرداخت از طریق کارت اعتباری و پی‌پال به ترتیب برابر است با 21.6 درصد و 16 درصد.

32.5 درصد از شرکت‌های کوچک عنوان کرده‌اند حتی تاخیر یکی روزه در فرآیند دسترسی به وجه نیز می‌تواند آسیب‌زا باشد.

سرویس‌های دیجیتالی همچون پی‌پال و اپل پی از منظر مصرف‌کنندگان، فوری و آنی به نظر می‌رسند؛ ولی واقعیت این است که سرویس‌های مذکور بر مبنای روش‌های اعتباری و نقدی عمل می‌کنند و طبق این روش‌ها برای واریز وجه به حساب تجاری فروشنده، تقریبا دو روز یا بیشتر زمان لازم است. در صورتی که عملیات تسویه پرداخت به شکل سریع انجام بگیرد، تاجران می‌توانند ظرف مدت 30 دقیقه بعد از انجام تراکنش، از طریق سیستم پایانه فروش خود به پولشان دسترسی پیدا کنند.

سهم روش استفاده شده توسط مصرف‌کنندگان برای پرداخت به کسب‌وکارهای کوچک طی 12 ماه گذشته

تحقیقات نشان داده که تسویه سریع می‌تواند تاثیری تحول‌آفرین بر کسب‌وکارهای کوچک داشته باشد. شرکت‌هایی که از چنین خدماتی بهره‌مند هستند، نگاه خوشبینانه‌تری به پیشرفت‌های آتی دارند و بهتر می‌توانند جریان نقدی خود را مدیریت کنند. به عنوان نمونه، 62.9 درصد از شرکت‌هایی که طی 12 ماه گذشته از تسویه سریع پرداخت استفاده کرده‌اند، انتظار دارند افزایشی 10 درصدی را در میزان درآمد خود تجربه کنند. در شرکت‌هایی که از خدمات تسویه سریع پرداخت بهره‌مند نیستند، میزان پیش‌بینی شده برای افزایش درآمد، تنها پنج درصد است.

سهم روش‌های مختلف پرداخت در درآمد واریزی به کسب‌وکارهای کوچک

57.1 درصد از کسب‌وکارهای کوچک تمایل دارند با نهاد ارائه‌دهنده خدمات پایانه فروش فعلی خود قطع همکاری کرده و از خدمات ارائه‌دهنده‌ای استفاده کنند که سرویس تسویه سریع را عرضه می‌کند.

شرکت‌های بسیاری وجود دارند که نتوانسته‌اند خدمات تسویه سریع را به کار بگیرند؛ این امر نشان می‌دهد فرصت مناسبی برای کسب‌وکارهای کوچک و شرکای مالی آن‌ها فراهم است. تعداد زیادی از شرکت‌ها علاقه «زیاد» و «بسیار زیادی» به تسویه سریع دارند؛ 57.1 درصد این شرکت‌ها تمایل دارند با نهاد ارائه‌دهنده خدمات پایانه فروش فعلی خود قطع همکاری کرده و از خدمات ارائه‌دهنده‌ای استفاده کنند که سرویس تسویه سریع را عرضه می‌کند. همچنین حدود یک سوم از شرکت‌ها آمادگی دارند در ازای پرداخت 1.5 الی 2.2 درصد کارمزد، از مزایای تسویه سریع بهره‌مند شوند.

اینفوگرافیکی درباره چگونگی از بین بردن شکاف موجود در فرایند تسویه

منبع: پیمنتس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.