راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی مطرح شد / آیا می‌توانیم رمزارزی ملی با پشتوانه ریال داشته باشیم؟

سجاد فلاح، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، محمد جلال، کارشناس فناوری بلاکچین، ولی‌الله فاطمی، مدیرعامل کنسرسیوم ققنوس و رضا محمدی، مدیرعامل فناوری‌های هوشمند مالی امین در پنل «رمزارز؛ از توهم تا واقعیت» که در سومین کنفرانس سیاست‌گذاری عمومی برگزار شد، حضور داشتند.

در ابتدای این پنل فاطمی در پاسخ به این سوال که آیا مفهوم رمزارز ملی درست است یا خیر؛ گفت: «رمزارز پولی دیجیتال است و ابزاری برای پرداخت هزینه‌های معاملاتی که اگر از جنس کریپتو و بدون فیزیک باشد، رمزارز است. فرق آن با ابزارهای موجود این است که در حالت‌های عادی ارزش در کور بانک‌هاست و ما تنها دستور جابجایی را می‌دهیم. همچنین به راحتی ارزش در ولت من منتقل می‌شود و لازم نیست مرکز دیگری پول من را نگه دارد. وقتی بدون مراجعه به بانک، پرداخت همزمان با گرفتن یا خدمت باشد، از رمزارز ملی استفاده کرده‌ایم. در رمزارز ملی، عدم نیاز به واسطه سوم را داریم. توافق فردبه‌فرد است و بدون نیاز به سیستم‌های متمرکز، خدمت عرضه می‌شود. رمزارز ملی، کارنسی ملی هر کشور است که در فناوری کریپتو عرضه شده، در ولت کاربر نگهداری شده تا به فردی که کاربر می‌خواهد منتقل شود.»

به گفته فاطمی، شفافیت، کاهش ریسک و افزایش تولید از طریق این فناوری قابل تحقق یافتن است. رمزارز ملی تورم‌زا نیست و چون امکان نظارت در آن وجود دارد بهانه کجا خرج شدن را برای آن نداریم.

در ادامه فلاح با اشاره به اینکه بانک مرکزی ادامه خیات خود را تمرکز در حوزه پولی و بانکی کشور می‌داند، گفت: «ما در بدنه فنی دولت اصلا از این موضوع نمی‌ترسیم و اتفاقا دولت خیلی تمایل دارد کاربردهای متنوع بلاکچین و رمزارز ملی را در کشور توسعه دهد. سیاست‌های پولی و مالی هر کشوری نمی‌تواند گسسته باشد و این در تمام دنیا هست. رمزارز ملی می‌تواند ابزار خوبی باشد اما الزاماتی دارد. این رمزارز باید پشتوانه‌‌ای داشته باشد که احتمالا ریال موجود است و این در دسترس‌ترین پشتوانه است. ریال ما با ارزش پایین، چه‌طور می‌تواند پشتوانه موجودی جدید به نام کریپتو باشد؟»

او تاکید کرد: «ما باید به لحاظ فنی تمام اجزای اکوسیستم را ایجاد کنیم. کیف پول، بستر بلاکچین و صرافی باید آماده باشد. اگر بخواهیم رمزارز ملی را تنها در داخل و با محدودیت بپذیریم، باید بگویم شکل نمی‌گیرد.»

جلال پول را دارای سه کارکرد ذخیره ارزش، ابزار مبادله و اندازه‌گیری ارزش خواند و با یک پرسش صحبت‌های خود را آغاز کرد: «آیا می‌توانیم لوکال کارنسی مبتنی بر بلاکچین داشته باشیم؟ قطعا می‌توان داشت. کارکرد کریپتوکارنسی بلاکچین‌محور در داخل خیلی وسیع نیست اما در تراکنش‌های خرد که هزینه بالایی دارند باعث کاهش هزینه می‌شود و برای توریست‌هایی که به کشور می‌آیند مفید است. در این نوع رمزارز ما نگرانی حکمرانی بانک مرکزی را نداریم چون تراکنش‌ها قابل رصد است. اگر تلقی صحیح از مفهوم پول داشته باشیم و رمزارزی بین کشورهای مختلف برمبنای بلاکچین شکل بگیرد به دلیل شفافیت موجود قابل دفاع است. سرعت تسویه و هزینه تراکنش هم از جمله مزایایی است که یک بازرگان می‌تواند در این کشورها از آن رمزارز استفاده کند.»

1 دیدگاه
  1. فعال این صنعت می‌گوید

    افت راه پرداخت رو خیلی خوب از محتواهایی کخ تولید میکنه متوجه میشم. تیتر اول دو تا از مطلبای همین رویداد یجوره دیگه خیللی دل به کار نمی‌دید چرا؟ حیف نیتس؟ قبلا رویدادها رو من همرو از متنهای راه پرداخت دنبال میکردم از بس کامل بود ولی الان همه چیز و نصفه مینویسید خوب نمینویسید دیگه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.