راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

موانع توسعه فین‌تک‌ها یکی از چالش‌های رفتن به سمت اقتصاد هوشمند است

در ادامه کنفرانس فین‌تک در دانشگاه تربیت مدرس، علی عبداللهی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد سخنرانی‌اش را با عنوان «هوشمندسازی اقتصاد مبتنی بر فین‌تک‌ها» آغاز کرد. او در همان ابتدای صحبت‌هایش موضوع مطرح شدن بحث هوشمندسازی اقتصاد در وزارت اقتصاد گفت و در ادامه صحبت‌هایش به این موضوع پرداخت که چرا راجع به اقتصاد هوشمند حرف می‌زنیم و نقش فین‌تک‌ها دراین‌باره چیست.

او از پارادایم دیجیتالی شدن گفت و اینکه دولت باید بپذیرد که سبک تفکر و نحوه نگرشش به فناوری دیجیتال را تغییر دهد و به نوعی فناوری زده نشود.

اولین نکته‌ای که باید پذیرفت این است که پارادایم دیجیتالی شدن جایش را به هوشمند شدن می‌دهد. به گفته عبداللهی همه جا حرف از عصر چهارم و زندگی ورژن ۳ و گسترش هوشمندسازی است و همه این‌ها نشان می‌دهد که ما وارد پارادایم هوشمندسازی می‌شویم و باید گفت که در اقتصاد ایران هم اتفاقات خوبی در این باره افتاده است و هوشمندسازی در حوزه‌های مالیات، بورس، بانک و بیمه در جریان است.

در ادامه همین صحبت‌ها بود که عبداللهی گفت: «باتوجه به سهم ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی مالیات در بودجه کشور، ما از ابزارهای هوشمند استفاده می‌کنیم تا بتوانیم جلوی فرار مالیاتی را بگیریم.»

در ادامه از الزامات حرکت از دیجیتالی شدن به هوشمندسازی گفت و توضیح داد: «باید به مقوله هوشمندسازی نه فقط به عنوان یک چشم‌انداز بلکه یک الزام و ضرورت برای کسب‌وکارها نگاه کرد و از مدل‌های کسب‌وکاری نوین در ارائه خدمات مالی و اقتصادی فین‌تک‌ها استفاده کرد‌.»

پس از این صحبت‌ها نوبت به چالش‌های رفتن به سمت اقتصاد هوشمند رسید که یکی از این ابرچالش‌ها، موانع توسعه فین‌تک‌ها است و عبداللهی در اینجا مساله اصلی را نحوه نگاه دولت و برخورد حاکمیت با مقوله نوآوری و فناوری من‌جمله فین‌تک‌ها دانست که این نگاه شامل سه مرحله است؛ ابتدا رد کردن، بعد عدم همراهی و در آخر قانون‌گذاری و مقررات که عبداللهی با چنین مدلی موافق نبود و مدل ایده‌آل را مدلی می‌دانست که در آن کاری که دستگاه‌های دولتی و فین‌تک‌ها باید انجام دهند؛ همراهی و مشارکت، آموزش و آزمایش است.

عبداللهی با اشاره به اینکه دولت قابلیت ابهام ندارد و می‌خواهد بتواند برای همه چیز پیش‌بینی داشته باشد گفت که فضای کارآفرینی اینطور نیست و فضا، فضای رقابت و چالش است و دولت باید بپذیرد که سندباکس هم به رگولاتوری و هم به بازیگران کمک می‌کند چراکه ایجاد درک متقابل در این فضا نیاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.