راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کلاهبرداری رمزارز یا SCAM چیست و چطور گرفتار آن نشویم؟

سرمایه‌گذاری در دنیای فناوری‌های نوین به ویژه رمزارز برای بسیاری جذابیت‌های زیادی دارد و دوست دارند درکنار به ثروت رسیدن نامشان به عنوان سرمایه‌دار در در کنار سایر افراد مشهور این حوزه ثبت شود.

همین سودای ثروت و قدرت راه را به روی کلاهبرداران باز می‌کند تا از این علاقه‌مندی افراد سوء استفاده کنند.

کلاهبرداری یا SCAM یک روش سرقت دارایی‌های افراد از طریق ادعاهای دروغ است. اگر به دنبال سرمایه گذاری در ارز رمزنگاری‌شده هستید یا دوست دارید از طریق خرید بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده دارایی دیجیتال کسب کنید خوب است این مطلب را مطالعه کنید و با مفهوم SCAM آشنا شوید.


کلاهبرداری یا SCAM چیست؟


چند سالی است که کلاهبرداری یا SCAM به دلیل هیجان بالای بازار و علاقه افراد به سرمایه‌گذاری در دنیای رمزارزها رواج پیدا کرده است.

افرادی با بهانه‌های مختلف و به دروغ سرمایه‌های دیگران را جذب می‌کردند، درحالی‌که پروژه‌های آن‌ها ارزش ذاتی بسیار کمتری از آنچه ادعا می‌کردند داشت.

اساس کار آنها تکیه به طمع طعمه‌هایشان بود و با جلب اعتماد افراد از سادگی آنها سوء استفاده می‌کردند.

پدیده رمزارزها با وجودی که از عمر آن بیش از ۱۰ سال می‌گذرد؛ اما هنوز هم پدیده تازه‌ای به شمار می‌آید و قوانین مدونی برای آن وجود ندارد. کلاهبرداران هم از این فرصت نهایت استفاده را برده‌اند و تلاش می‌کنند به روش‌های مختلف افراد را فریب دهند.

ICO (عرضه اولیه ارزهای رمزنگاری‌شده) یکی از مرسوم‌ترین راه‌ها برای کلاهبرداری است. در واقع ICO راهی برای جذب سرمایه جهت راه‌اندازی یک پروژه تازه است و کلاهبرداران با تهیه یک سند جعلی پروژه‌های کم ارزش را بزرگ‌تر از آنچه هستند نشان می‌دهند تا سرمایه افراد را تصاحب کنند.


سایت‌های اسکم کدام هستند؟


درکنار مفهوم بالا که متداول‌ترین مفهوم SCAM است، سایت‌های کلاهبرداری هم وجود دارند که تنها یک مدت کوتاه فعالیت می‌کنند و بعد از مدتی ناپدید می‌شوند و کاربران را سرگردان کرده و اموالشان را سرقت می‌کنند.

این سایت‌ها با هدف کلاهبرداری طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند و بعضا چنان ظاهر حرفه‌ای دارند که حتی تریدرهای با سابقه و حرفه‌ای را هم فریب می‌دهند.

از این رو توصیه می‌کنیم به منظور دور ماندن از این شیوه کلاهبرداری حتما از سایت‌های حرفه‌ای، معتبر و با سابقه استفاده کنید.


راه‌های شناسایی سایت‌های SCAM کدام است؟


برای شناسایی سایت‌های معتبر از اسکم روش‌های مختلفی وجود دارد برخی از مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

۱. بررسی پشتیبانی سایت که باید بروز، سریع و دقیق باشد.

۲. سایت باید به صورت مستمر بروزرسانی شود و مطالب جدید آپلود شود.

۳. طراحی سایت حرفه‌ای باشد و از قالب‌های آماده و ارزان قیمت استفاده نکرده باشد.

۴. سایت حرفه‌ای غلط‌های املایی و نوشتاری ندارد.

۵. نام سایت ساده، مختصر و مشخص است و نامفهوم نیست.

۶. آدرس، شماره تماس و راه‌های ارتباطی مشخصی دارد.

۷. دریافت و پرداخت وجه منظم انجام می‌شود و برای کاربر راه‌های متنوع پرداخت در نظر گرفته شده است.

۸. سایت‌های حرفه‌ای معمولا از پروتکل‌های مطرح و امن مثل https استفاده می‌کنند.

موارد بالا تنها برخی از راه‌های شناسایی سایت‌های معتبر و قابل اعتماد هستند اما توجه به آنها می‌تواند در اعتبارسنجی و شناسایی سایت‌های معتبر و قابل اتکا به شما کمک کنند.

اگر در مورد اعتبار سایتی تردید دارید بهتر است از آن خرید نکنید یا با خریدهای کوچک و کم هزینه اعتبار و کیفیت آن را بسنجید و پس از جلب اعتماد به خریدوفروش ارزهای رمزنگاری‌شده از طریق آن اقدام کنید.


مهم‌ترین نمونه‌های کلاهبرداری SCAM کدام اند؟


تا به امروز نمونه‌های مختلف کلاهبرداری از این طریق در جهان به ثبت رسیده‌اند که بعضا سرمایه‌های زیادی را هم از افراد مال باخته سرقت کرده‌اند. Confido یکی از نمونه‌های اولیه این نوع از کلاهبرداری است که به دلیل ناشناخته بودن این راه کلاهبرداری سرمایه زیادی را جذب و سرقت کرد.

بیت کانکت (Bitconnect) و وان کوین (OneCoin) از دیگر نمونه‌های SCAM هستند که مالکان دروغین آن پس از جذب سرمایه یک شبه ناپدید شدند.


راه‌های مقابله با SCAM کدام است؟


ساده‌ترین راه دور ماندن از SCAM فاصله گرفتن از آن است و البته این روش برای کسانی‌که ریسک‌پذیری پایینی دارند و به حاشیه سود اندک راضی هستند بسیار کارآمد است.

اما برای انسان‌های بی‌پروا که دوست دارند در ساخت آینده جهان فناوری سهمی داشته باشند شاید این پیشنهاد خیلی هم راهگشا نباشد. توصیه به این افراد این است که پروژه‌هایی را برای مشارکت و سرمایه‌گذاری انتخاب کنید که ICO شفاف و باورپذیر دارند و همین طور از طریق صرافی‌های معتبر اقدام به خرید رمزارز کنید.


آیا در ایران امکان کلاهبرداری ارز رمزنگاری‌شده به روش اسکم وجود دارد؟


رمزارزها در ایران بسیار جوان هستند و از آنجا که هنوز شکل رسمی و قانونی به خود نگرفته‌اند راه برای برخی افراد سودجو باز است.

شاید نمونه SCAM که به صورت انحصاری کاربران ایرانی را هدف قرار داده باشد شناخته شده نباشد؛ اما علاقه شدید به بازار رمزارزها و حضور در صنعت ماینینگ باعث می‌شود که آگاه‌سازی علاقه‌مندان به سرمایه گذاری در ماینینگ و خرید رمزارز به شدت احساس شود.

اگرچه کلاهبرداری از طریق ICO داخلی کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد اما امکان راه‌اندازی سایت‌های جعلی و فیشینگ برای کلاهبردای ارز رمزنگاری‌شده چندان دور از ذهن نیست. بنابراین هنگام انتخاب سایت‌هایی که برای خریدوفروش ارز رمزنگاری‌شده انتخاب می‌کنید، لازم است دقت زیادی به‌کار ببرید.

در حال حاضر پلتفرم‌های خریدوفروش انواع ارزهای رمزنگاری‌شده مثل کوین نیک در کشور وجود دارند که کار مبادله ارزهای رمزنگاری‌شده را ساده کرده‌اند.

با این وجود هستند افرادی به سرمایه‌گذاری در خرید سکه‌های اولیه تمایل نشان می‌دهند، توصیه اکید به آنها این است که بدون تحقیق و مطالعه دست به کاری نزنند و حتما از مشورت افراد متخصص استفاده کنند.


نتیجه‌گیری


ظرفیت بازار رمزارزها در ایران بسیار زیاد است و طرفداران آن هر روز بیشتر می‌شوند. از آنجا که این بازار در کشور بسیار جوان است لازم است اطلاع‌رسانی دقیقی در خصوص انواع روش‌های کلاهبرداری مثل SCAM صورت گیرد تا از خسارت‌های احتمالی آتی پیشگیری شود.

اگر به خرید ارزهای رمزنگاری‌شده علاقه دارید می‌توانید از طریق کوین نیک که یک پلتفرم تخصصی و قابل اطمینان است برای خرید یا فروش رمزارزهای مختلف مثل بیت‌کوین، تتر و اتریوم اقدام کنید.

کارشناسان ما در اغلب ساعات شبانه‌روز در کنار شما هستند و آمادگی دارند مشاوره‌های لازم را به شما بدهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.