راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل رفاتک: معضل اصلی در تحول دیجیتالی ایران، کمبود داده است / در سومین کنفرانس تحول دیجیتال مطرح شد

سومین کنفرانس «تحول دیجیتالی ایران» توسط مرکز نوآوری رفاتک در هتل هما امروز کار خود را آغاز کرده و تا فردا ادامه دارد. در این کنفرانس دو پنل، 21 سخنرانی و یک کارگاه برگزار و درباره روندهای نوین در عصر دیجیتال و چالش‌هایی که پیش‌روی سازمان‌ها دارد صحبت می‌شود.

هادی ویسی، دبیر این کنفرانس و مدیرعامل رفاتک، به‌عنوان سخنران اول از ضرورت ایجاد تحول دیجیتال در سازمان‌ها گفت.

او با اشاره به اینکه درباره تحول دیجیتال به اندازه کافی بر روی کاغذ صحبت شده، گفت: «می‌دانیم که هرگونه دگردیسی، دردی دارد که باید آن را بپذیریم. مهم‌ترین معضلی که در تحول دیجیتال آن را نپذیرفته‌ایم و به‌زودی هم آن را نمی‌پذیریم، بحث فرهنگ است. محور مهم این مساله که حوزه بانکی بیشتر با آن درگیر است و مغفول مانده بحث مشتری است. ما اگر بخواهیم مشتری را خوب بشناسیم نیاز به داده داریم تا بتوانیم آن را به دانش تبدیل کنیم.»

توهم تحول دیجیتال در بانکداری / تنها ۲۷ درصد سازمان‌ها باور دارند تحول دیجیتال کسب‌وکار آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد

ویسی با توضیح اینکه روش‌های تحلیل ما در ایران خیلی پیش‌ پا افتاده است، گفت: «ما برای اینکه به دانش در داده برسیم نیاز به تحلیل داریم و تا زمانی‌که زیرساخت این تحلیل را ایجاد نکنیم هیچ تحلیلگری نمی‌تواند از داده‌ها استفاده کند. هنوز برای استفاده از داده قانونی تعریف نشده و کسانی که این قوانین را تعیین می‌کننند باید اقدام مناسب را انجام دهند. به‌طور مثال وقتی در سازمان خود، نیروی تحلیل داده جذب می‌کنیم، جرات نداریم داده خود را در اختیار او قرار دهیم. تا زمانی‌که اجازه دسترسی و فرهنگ استفاده از داده‌ها وجود نداشته باشد، تحول دیجیتال هم رخ نخواهد داد.»


یادگیری ماشین، بحث نادیده گرفته شده سازمان‌ها


کمبود داده از دیگر مواردی بود که ویسی به آن اشاره کرد. او توضیح داد: «ما برای تحلیل، داده‌ای نداریم و آنهایی هم که وجود دارد، معمولی هستند. پیشنهاد ما این است که داده‌ها جمع‌آوری شود. برای اینکه بدانیم مشتری وقتی وارد بانک می‌شود، چقدر زمان می‌برد تا به او خدمت ارائه شود، نیاز به داده داریم.»



از نظر ویسی کیفیت‌های یادگیری اکنون به بلوغ خوبی در دنیا رسیده، اما ما از یادگیری عمیق یا یادگیری ماشین استفاده نمی‌کنیم، چراکه کمبود داده داریم و نمی‌توانیم دست به تحلیل بزنیم. یکی از کاربردهای یادگیری عمیق، Deepfake است که با استفاده از آن خروجی بهتری در سازمان‌ها شکل می‌گیرد.

او در ادامه با اشاره به اینکه با گفتن این موارد می‌خواهیم به سازمان‌ها تلنگری بزنیم تا به‌سوی یادگیری ماشین بروند، گفت: «استفاده از داده‌های شبکه‌های اجتماعی برای تحلیل‌های مختلف و پیش‌بینی‌ها بر روی بازار، چت‌بات‌ها و نیازی که در تحول دیجیتال دارند و احراز هویت از راه دور از روش‌هایی است که سازمان‌ها باید در رسیدن به تحول دیجیتالی از آنها استفاده کنند. در زمینه احراز هویت نیازمند این هستیم که ابزارهای احراز هویت هوشمند را به‌ویژه با روش بیومتریک فراهم کنیم.»


بزرگ‌ترین مساله ما در تحول دیجیتال انسان و ایده است


امیر عسگری، مدیر اجرائی مرکز نوآوری رفاتک دیگر سخنران این رویداد بود. او در سخنرانی خود به بیان موانع و راهکارهای استقرار تحول دیجیتال در سازمان پرداخت و گفت: «یکی از دغدغه‌های ما تعریف عملی تحول دیجیتال در سازمان است. تحول دیجیتال، تغییرات کل سازمان در مفهوم کلان است، این تحول در درون و بیرون، در سازمان و در ابزار است. تحول دیجیتال، اثربخش است یعنی منجر به نتیجه می‌شود. دگرگونی سریع ولی ناب دارد، ارزش‌آفرین است و از همه مهم‌تر تغییرات کاملاً ملموس و عینی در پی دارد.»

او دو بال استقرار تحول دیجیتال در سازمان را انسان و تعاملات انسانی و دنیای دیجیتال و ابزار خواند و گفت: «در بال نخست باید به انسان و تعاملات انسانی، حاکمیت فکر و ایده، مدیریت راهبردی و ارزش آفرینی اشاره کنیم. در بال دوم مهندسی و ارزیابی، تحلیل و داده و بهینگی تصمیم مطرح است.»

در نقشه راه تحول دیجیتال، مفاهیم انتزاعی نیست. مراحل و سفر مشتری هم در همه بخش‌ها مشخص است. عسگری با بیان مطلب گفت: «تحول دیجیتال با رقابت‌پذیر بودن میسر می‌شود. درحقیقت وقتی پول برای حیف و میل کردن نباشد و اقتصاد به جای رانتییر بودن، دانش‌بنیان باشد، می‌توانیم تحول دیجیتال را داشته باشیم. ما در این زمینه شفافیت را داریم و تا وقتی فرآیندهای ما در سازمان چه در بخش انسانی و چه در بخش ماشینی مبتنی بر هوش نباشد نمی‌توانیم از تحول دیجیتالی حرف بزنیم.»

به گفته مدیر اجرایی رفاتک، آسیب‌شناسی سازمان، موانع و راهکارهای موجود جهت بروزرسانی ساختاری و رفتاری می‌تواند عاملی مهم در تحول دیجیتال باشد. همچنین باید برای این تحول برنامه و ایده داشته باشیم. به اعتقاد عسگری بزرگ‌ترین مساله ما در تحول دیجیتال انسان و ایده است.

عسگری به مفهوم فوبیای تحول دیجیتال اشاره کرد و گفت: «ما برای تحول دیجیتال چند ترس برای انجام کار داریم اما باید این موضوع مهم را مد نظر قرار دهیم که رفع فوبیای سازمانی به منزله سرمایه‌گذاری مستقیم روی تحول دیجیتالی است. این فوبیاها شامل تکنوفوبیا، کارفوبیا، پیشرفت کاری فوبیا، تمرکزگرایی تصمیم و زیرساخت‌ها و واکنش‌هاست. در تمرکزگرایی تصمیم باید این موضول را مد نظر قرار دهیم که هر فرد تا چه حد می‌تواند قدرت سازمانی خود را اعمال کند. وقتی سازمان‌های ما متمرکز هستند نمی‌توانیم به تحول دیجیتال فکر کنیم. عمده سازمان‌ها هم نمی‌توانند بپذیرند تحول دیجیتال، سرمایه‌گذاری مستقیم است و این تغییر موجب افزایش بهره‌وری و کارایی است.»

او درباره فقدان اقتصاد مبتنی بر دانش و علم در سازمان گفت: «درباره این موضوع باید به سه جنبه اذهان مریض سازمانی، فقدان روحیه شرکتی در سازمان و فقدان ادبیات نوآوری اشاره کرد. وقتی فرآیندهای سازمانی سالم باشد، افراد هم سالم خواهند بود. بنابراین باید در گام اول، فرآیندها را سالم‌سازی کنیم.»

او در ادامه به مواردی اشاره کرد که باید برای تحول دیجیتال سازمان از آنها دوری گزینیم. فناوری محور دیدن تحول دیجیتال در سازمان، ارزیابی ننمودن ساختار و رفتار سازمان پیش از تدوین نقشه راه، سطحی‌نگری نسبت به مبحث تحول سازمانی و فقدان اریابی مباحث مالی و عدم درک استاندارد از مفاهیم که می‌تواند در هر دوره از سازمان برای ما رخ دهد؛ نمونه‌هایی از این موارد هستند.

مدیر اجرایی رفاتک در پایان راه‌حل‌ها برای تحول دیجیتال را بررسی کرد و گفت: «برای این منظور آموزش و فرهنگ‌سازی را ساده نگیریم. از ایده‌ها و انسان‌های متنوع و متفاوت استفاده کنیم. سرمایه‌گذاری و ریسک‌پذیری را توسعه دهیم. نوآورانه برخورد کنیم. نترسیم و شجاعت داشته باشیم. تازمانی که ارزشی برای تحول نداشته باشیم نمی‌توانیم تحولی ایجاد کنیم. شفافیت داده داشته باشیم. دید کلی‌نگرانه داشته باشیم و جزیره‌ای کار نکنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.