راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اگر کسب‌وکارها بر موج فناوری سوار نشوند، از بین می‌روند / در رویداد تحول دیجیتال در بنگاه‌های اقتصادی مطرح شد

این روزها اگر به یکی از رویدادهای مرتبط با تحول دیجیتال بروید، متوجه می‌شوید که همه از انقلاب صنعتی چهارم، ظهور فناوری‌های جدید و تاثیری که بر کسب‌وکارها خواهد گذاشت، صحبت می‌کنند. بیشتر سخنرانان این رویدادها به تحول در کسب‌وکارهای سنتی تاکید و سعی دارند هشدار دهند که اگر این کسب‌وکارها خود را با فناوری همراه نکنند و در واقع سوار کشتی خلاقیت و نوآوری نشوند، از بین می‌روند.

«رویداد تحول دیجیتال در بنگاه‌های اقتصادی» یکی از رویدادهایی بود که توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران 24 دی‌ماه برگزار شد. در این رویداد محمدرضا طلایی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، هاتف خرمشاهی، معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، هومن حاجی‌پور، معاون کسب‌وکار اتاق ایران و محمدمهدی کاشف، مدرس تحول دیجیتال در مدرسه مدیریت ماستریخت و سازمان مدیریت صنعتی، امید هاشمی، مدیر کسب‌وکار نوین اتاق تهران و مصطفی مرشدی، بنیانگذار آکادمی تحول دیجیتال حضور داشتند.


پیوند بین اقتصاد و فناوری بعد از دو دهه هنوز اتفاق نیفتاده است


حاجی‌پور در این نشست با بیان اینکه اتاق تهران از 10 سال پیش تاکنون سعی کرده به حوزه مباحث فناوری ورود کند، گفت: «اکنون در قرن 21 و در شرایط ورود به مباحث انقلاب صنعتی چهارم هستیم. در همین راستا کمیسیون حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در اتاق ایران و تهران شکل گرفت. همچنین در یک کار تشکیلاتی فدراسیون‌هایی مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات و حوزه دانش‌بنیان را تشکیل دادیم.»

او به برنامه‌های اتاق تهران در در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد و توضیح داد: «از کارهایی که معاونت کسب‌وکار اتاق تهران ایجاد مرکزی به نام هوش تجاری است، چراکه در حوزه کسب‌وکار نیاز به هوش تجاری داریم و باید آن را در بنگاه‌ها نهادینه کنیم.»



در ادامه طلایی توضیح داد که کشور ما از دهه 70 در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شروع به کار کرده و از سال 1380 نیز بحت تکفا (شرکت توسعه کسب‌وکار فناوری اعتماد) را مطرح کردیم، اما فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اقتصاد کشور نقشی نداشته است. اتاق تهران سعی کرده این دو بخش را به هم ارتباط دهد، هرچند به دلیل تعدد مراکز تصمیم‌گیری نتوانستیم این کار را انجام دهیم.»

او ادامه داد: «باید در مسیر توسعه از کشورهای همسایه مانند امارات الگوبرداری کنیم و با حضور در نمایشگاه‌های خارجی تجربیات را به کسب‌وکارها انتقال دهیم. نمایشگاه اکسپوی 2020 با شعار خلاقیت و نوآوری برگزار می‌شود. شاید بتوان با مستندسازی کشورهای پیشرو بتوانیم جو مناسبی را در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد کنیم.»


سرعت رو به‌رشد فناوری، حرکت کند سازمان‌ها


در ادامه این رویداد کاشف، مرشدی و خرمشاهی به سه ارائه درباره تحول دیجیتال پرداختند و به مدل‌هایی که برای آن طراحی شده اشاره کردند.

کاشف بیان کرد: «فناوری به سرعت تغییر می‌کند اما سازمان‌های ما نمی‌توانند با این سرعت رشد کنند. ما نمی‌دانیم فناوری را در کسب‌وکار خود چگونه به‌کار بگیریم. از ضرورت‌ها این است که کسب‌وکارها باید با در اختیار گرفتن نوآوری دیگران را از بازی خارج کنند، در غیر این صورت بازیگر دیگری کار او را مختل می‌کند.»

در این باره بخوانید: اهمیت خلق فرهنگ دیجیتالی برای تحول دیجیتالی بانک‌ها

به‌گفته او در ایران با وجود استارت‌آپ‌ها ما شاهد نوآوری هستیم و ضروری است که کسب‌وکارها بر موج فناوری سوار شوند.

او معتقد است که وقتی درباره تحول دیجیتال صحبت می‌کنیم، موضوع کسب‌وکار است نه فناوری. اینکه ما چطور باید کسب‌وکار را متحول کنیم تا بتوانیم از فناوری استفاده کنیم. در این راستا هرچه دیرتر به این موضوع بپیوندیم، بیشتر به حاشیه می‌رویم.


در تحول دیجیتالی کسب‌وکارها از مشاور استفاده کنیم یا منتور؟


مرشدی در ارائه خود به این موضوع اشاره کرد که کسب‌وکارها در صورتی باید تکنولوژی را قبول کنند که آن تکنولوژی مورد استقبال جامعه باشد. به‌طور مثال بیت‌کوین به دنیا ثابت کرد که رمزارز مورد پذیرش قرار می‌گیرد. بنابراین کشورها به سمت رمزارز ملی رفته‌اند.

او ادامه داد: «وقتی سبک زندگی مشتریان تغییر می‌کند شرکت‌ها هم مجبور هستند که تغییر کنند. این تغییر باعث می‌شود که تکنولوژی تجاری شود و در حجم وسیع شکل بگیرد.»

به‌گفته مرشدی کسی که راهبران تحول دیجیتال هستند، باید نقشه راه داشته باشند و بر روی بهبود عملکرد و خلق ارزش کار کند. در این مسیر مدیر باید با سرعت عمل، مدیریت استعدادها و توانمندسازی‌ها در تحول دیجیتال آشنا باشد.»

در این باره بخوانید: راهبری دیجیتال / آینده تعاملات دنیا در پرتو گسترش شبکه‌های اجتماعی چه خواهد شد؟

او در ادامه این موضوع را مطرح کرد که بسیاری از کسب‌وکارها می‌پرسند که در تحول دیجیتال باید از مشاوره استفاده کنیم یا نه؟ مرشدی در این باره توضیح داد: «این موضوع به نوع کسب‌وکارها بر می‌گردد. کسب‌وکاری که در حوزه تکنولوژی و خریدوفروش فعالیت می‌کند، باید از مشاور و کسب‌وکاری که در حوزه استراتژی تحول دیجیتال فعالیت می‌کند باید از منتور استفاده کند.»


قابلیت‌های تحول دیجیتال را دریابیم


خرمشاهی با اشاره به سیر تکاملی تحول دیجیتال گفت: «ازسال 1990 ابتدا محصولات و خدمات، دیجیتالی شدند. در دهه 2000 راهبرد وب و تجارت الکترونیک به‌وجود آمد و در دهه 2010 و پس از آن موبایل‌ها آمدند و بر کسب‌وکارها تأثیر گذاشتند.»

به‌گفته او اپلیکیشنی مانند آپ اکنون 35 میلیون کاربر و کل بانک‌های ما 12 میلیون کاربر دارند که این تفاوت را باید در تحول دیجیتال کسب‌وکارها دید.


کینگ در کتاب بانک ۴٫۰ به‌خوبی توضیح داده است تمامی بانک‌هایی که در دنیای مدرن و امروزی به درآمد شعب وابسته هستند، به‌نوعی در یک حالت زنده ماندن مجازی به سر می‌برند و به امید تغییر ۱۸۰ درجه‌ای معجزه‌آسایی از رفتار مشتری به سر می‌برند. برای تهیه این کتاب می‌توانید به فروشگاه راه پرداخت مراجعه کنید.


خرمشاهی با اشاره به چهار رکن تحول دیجیتال گفت: «کارکنان توانمند، مشتریان وفادار، محصولات و خدمات دیجیتالی و عملیات بهینه‌سازی شده از رکن‌های تحول دیجیتال هستند. همچنین نوآوری در مدل کسب‌وکاری، همکاری با مشتریان، یکپارچه‌سازی کانال‌ها، زنجیره تأمین و نیروی کار شبکه‌ای از قابلیت‌هایی است که تحول دیجیتال ایجاد می‌کند. اگر از این تحول عقب بمانیم و نتوانیم آن را جبران کنیم، نمی‌توانیم اقتصاد روبه‌کوچک شدن خود را پویا کنیم.»


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.