راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از زبان وب‌نویسی basiscore رونمایی شد / یک ابزار برای رفع مشکلات کسب‌وکارها

رویداد رونمایی از وب‌نویسی Basiscore با میزبانی رویداد بازاریابی دیجیتال DMway17 در مرکز همایش‌های صدا و سیما با حضور جمعی از صاحب ‌نظران و فعالان حوزه وب‌نویسی و بازاریابی دیجیتال چهارشنبه 11 دی‌ماه برگزار شد.

این رویداد سخنرانان متعددی داشت که برخی از آنها درباره چگونگی شکل‌گیری زبان برنامه‌نویسی Basiscore و مقایسه آن با دیگر برنامه‌ها و برخی دیگر از تجربیات، مزایا و معایب آن گفتند. اولین سخنران این رویداد محمدرضا رحمانی، مدیر سایت رند، تجربه و داستان خود را از این زبان برنامه‌نویسی گفت.

محمدرضا رحمانی، مدیر سایت رند

به‌گفته رحمانی از مزایای basis core برای آنها پشتیبانی قوی، اجرای موبه‌موی خواسته‌ها و داشتن پنل مدیریت کاملا تخصصی و از معایب آن سخت‌گیری زیاد قبل از اجرا، کاربرپسند نبودن و نداشتن یک‌سری دسترسی‌های ساده برای برخی از بخش‌هاست.


پایگاه داده DataWarehouse چه کاری انجام می‌دهد؟


در ادامه مهدی دستمالچی، بنیان‌گذار basisfly به معرفی محصول DataWarehouse در basiscore پرداخت. او در این ارائه به این سوال‌ها که DataWarehouse چیست، چه نیازی از ما را حل می‌کند و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد، پاسخ داد.

مهدی دستمالچی، بنیان‌گذار basisfly

او توضیح داد: «در اکوسیستم بیسیس کور، DataWarehouse  یک پایگاه داده است که افراد می‌توانند به آن وصل شوند و از این طریق امکانات مورد نیاز خود را رفع کنند.»

دستمالچی ادامه داد: «به‌طور مثال آژانس‌های مسافرتی برای سایت خود نیاز به یک‌سری اطلاعات پایه مانند اطلاعات هتل‌ها  دارند. می‌توان برخی اطلاعات را به‌صورت لیست آماده کرد که دائم نیاز به تغییر دارند، اما در پروژه ما نیازی به Data entry نیست و لیست‌ها به‌روزرسانی می‌شود.»


بیسیس‌کور در کار کردن به ما تمرکز داد


عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی در این رویداد از تجربیات استفاده از بیسیس کور گفت. او توضیح داد: «در تعاریف برنامه‌نویسی آمده که مجموعه‌ای مشخص از کلمات است که به ما خروجی می‌دهد. اما من معتقد هستم که به تعداد برنامه‌نویس‌ها تعریف برنامه‌نویسی وجود دارد.»

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی

او از تجربه سایتی که بر اساس برنامه بیسیس کور طراحی شده بود گفت و ادامه داد: «ما یک سایت معمولی می‌خواستیم که کارهایی مانند لیست کتاب‌ها، صفحات نویسنده‌ها و غیره را برای ما درست کند. سایت زدن یک ابزار است و به صاحب کسب‌وکار کمک می‌کند. بیسیس کور توانست این ابزار را برای ما فراهم کند تا تمرکز خود را به اصل کار خود بگذاریم.»


بر اساس مشکلات کسب‌وکارها، Basiscore را طراحی کردیم


حمیدرضا اعتدال‌مهر، مدیرعامل منظومه‌نگاران در این رویداد با اشاره به اینکه منظومه‌نگاران یک شرکت 10 ساله است و برای تعداد زیادی از مشتریان تجارت الکترونیک فراهم کرده‌ایم، گفت: «ما تصمیم گرفتیم بر اساس مشکلات کسب‌وکارها از جمله لایسنس‌ها روی پروژه بیسیس‌کور کار کنیم.»

حمیدرضا اعتدال‌مهر، مدیرعامل منظومه‌نگاران

او ادامه داد: «نسخه اول Basiscore  در خارج از کشور طراحی شد، اما به‌دلیل اینکه ایراداتی داشت تغییراتی در آن دادیم که باید در پروژه جدید این تغییرات اجرا می‌شد.»

اعتدال‌مهر با توضیح اینکه اگر می‌دانستیم این پروژه دوسال طول می‌کشد، هیچ‎وقت زیر بار این مسئولیت نمی‌رفتیم، گفت: «ما اشتباه کردیم و اگر الان اینجا هستیم به‌دلیل خوش‎شانسی ماست. یکی از خوش‌شانسی‌ها ما تیم 60 نفره و اولیه ما بوده است.»

به‌گفته او پروژه بیسیس‌کور تا سال 1392 طول کشید و اولین نسخه آن آماده شد. اما همان سال شکست خوردیم. از آن روز به بعد تمام ماژول‌های بنیادی را عوض کردیم و مشتری وفادار را به سوی سیستم سوق دادیم. ما بیسیس‌کور را برای خودمان درست کردیم و تنها به شما معرفی می‌کنیم. ما نیامده‌ایم با مایکروسافت رقابت کنیم. اگر چرخ ما ارابه شما را هم متوازن می‌کند، از آن استفاده کنید.

علیرضا قمصری، مدیر تیم وب‌سرور شرکت منظومه‌نگاران سخنران بعدی رویداد توضیح داد: «یکی از برنامه‌های ما برای بیسیس‌کور امکان اجرا به‌صورت آفلاین و روی سیستم مشتری است. مشتری می‌تواند از مزایای وب‌سرور اختصاصی جهت تولید و توسعه استفاده کند.»

علیرضا قمصری، مدیر تیم وب‌سرور شرکت منظومه‌نگاران

او ادامه داد: «دغدغه‌ توسعه‌دهنده‌ها این است که افزونه‌ای وجود داشته باشد تا بتوانند از ادیتورهای خود برای توسعه استفاده کنند. ما در حال حاضر این افزونه‌ها را توسعه می‌دهیم و به کمک شما هم نیاز داریم.»

به‌گفته او یکی از انتقاداتی که شده بحث «مستندات» بیسیس‌کور است. ما در حال تکمیل مستندات این زبان وب‌نویسی در آکادمی بیسیس‌کور هستیم.

2 دیدگاه
  1. منتقد می‌گوید

    یک زبان بدرد نخور که فقط با اجرای یه سری پروسیجر کار میکنه و تمام سایتارو روی یه دیتابیس مشترک گذاشته و طبیعتا وقتی تعداد کاربرا زیاد میشه چیزی جز ارور نصیب کاربرا نمیشه

  2. سنا می‌گوید

    چه عالی بنده و دوستان در این رویداد شرکت کردیم بسیار زیر ساخت علمی و فنی ای داره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.