راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وضعیت خودپردازهای خارج از شعب بانک‌ها در غیاب وایمکس با کیفیت

به گزارش راه پرداخت و به نقل از مجله عصر ارتباط رگولاتوری در طول سه ماه گذشته با منع شرکت لایزر از ادامه فعالیتش، منجر به قطع هزار و ۲۰۰ نقطه ارتباطی بی‌سیم بانک‌ها شد و این شوک بزرگ به شبکه بانکی کشور، باعث بروز اختلالات گسترده‌ای در سطح سرویس‌دهی خودپردازهای بانکی شد.
، تقریبا از تیرماه امسال سرویس‌دهی دستگاه‌های خود‌پرداز و خدمات پشتیبانی شبکه برخی از بانک‌ها به دلیل بروز اختلاف بین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت لایزر به دلیل نپرداختن حق لایسنس از طرف این اپراتور قطع شد و شهروندانی که برای استفاده از خدمات خودپردازهای نصب شده به برخی شعب بانک‌ها مراجعه کرده بودند با عدم سرویس‌دهی این دستگاه‌ها مواجه شدند.
مسوولان شعب در توضیح دلیل قطع خدمات مزبور اعلام کردند که این مشکل مربوط به قطع خدمات سرویس‌دهنده سیستم خدمات رادیویی شعب است.
قطع خدمات اینترنتی بی‌سیم لایزر به موسسات مالی و بانکی، بخشی از سرویس‌هایی را که بانک‌ها با استفاده از ATMهای خارج از شعبه به مشتریانشان ارایه می‌دادند را هم با مشکل مواجه کرد تا جاییکه بانک‌ها در پی یافتن شبکه‌های جایگزینی برای برقراری این ارتباط برآمدند.
بخشی از ATM‌ها ارتباطاتشان را از طریق وایمکس با سوییچ مبدا، شتاب یا سوییچ مقصد برقرار می‌کنند. اگرچه برخی از بانک‌ها هم خطوط زمینی را ارجح بر خطوط رادیویی دانسته‌اند و از این خط‌ها برای اتصال با مرکز سرویس‌دهنده استفاده می‌کنند اما آن دسته از بانک‌هایی که از طریق وایمکس، چراغ گردون سرویس‌دهی را بر سر این دستگاه‌ها روشن نگه می‌داشتند در ماه‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای برای ادامه خدمات‌دهی این خودپرداز‌ها مواجه شده‌اند.

مذاکره بانک ملت و شرکت ایرانسل
بانک ملت جزو بانک‌هایی بود که شبکه ارتباطی رادیویی‌اش را از لایزر می‌گرفت. مرتضی تبریزی، مدیر فناوری اطلاعات بانک ملت با بیان اینکه قطع یکباره خدمات اپراتوری که به سیستم بانکی سرویس می‌دهد یکی از وحشتناک‌ترین و تعجب ‌برانگیز‌ترین اتفاقات است، گفته ما در پی قطع سرویس لایزر به دنبال جایگزین کردن خطوط مخابراتی رفتیم؛ اگرچه کار دشواری بود چون اگر برقراری ارتباط در آن نقاط از این طریق برایمان امکان‌پذیر بود از ابتدا وایمکس نمی‌گرفتیم.
او هم چنین گفته: در برخی از نقاط با استفاده از خطوط دایال‌آپ هم توانستیم ارتباط را برقرار کنیم، از جمله ارتباط خودپردازهای بیرون شعبه را، اما از نظر امنیتی هم کنترل‌شده کار می‌کنیم چراکه خطوط تلفن در دسترس همه است و در چنین شرایطی احتمال سرقت داده بالا می‌رود. بنابراین شاید به‌صورت موقت بتوانیم از این خطوط استفاده کنیم.
بانک ملت برای جایگزین کردن خطوط وایمکس در نقاط از دست داده‌اش با شرکت ایرانسل هم وارد مذاکره شده است.

بانک سامان هم دچار مشکل شد
مهدی قرهی، ‌ معاون فناوری اطلاعات بانک سامان با اشاره به اینکه قطع یکباره خدمات لایزر سرویس‌دهی این بانک را هم دچار مشکل کرده بود، گفته: در زمانی که خدمات این اپراتور به روی ما بسته شد، بسیاری از دستگاه‌های خود‌پرداز بانک دچار اختلال شدند، به گفته وی، به‌رغم درخواست شبکه بانکی کشور از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای گرفتن مهلتی کوتاه‌مدت برای جایگزینی سرویس اپراتوری دیگر اما این سازمان اعتنایی به درخواست بانک‌ها نکرد و بدین‌ترتیب خدمات بانکی در برهه‌ زمانی مختل شد.

اقتصاد نوین زیر‌زمینی وصل می‌شود
اما بانک اقتصاد نوین جزو آن دسته از بانک‌هایی است که فقط از خطوط زمینی برای اتصال خودپردازهای خارج از شعبش استفاده می‌کند. مهدی سلیمی، معاون راهبری شبکه پرداخت این بانک گفته برای اتصال خودپردازهای خارج از شعبه فقط از خطوط زمینی استفاده می‌کنیم. ATMهای سیارمان هم از طریق V Sat یا خطوط هوایی متصل می‌شوند.
او گفته برای اتصال خودپردازهای خارج از شعبه در بد‌ترین حالت از خطوط دایال‌آپ و در یک شرایط نسبتا خوب از خطوط ADSL یا point to point که بتوان یک خط داده روی آن گرفت، استفاده می‌شود، اما تفاوت در نوع استفاده از هر کدام از این خطوط به هزینه و فایده‌ و کارایی که برای بانک دارد مربوط می‌شود.
او گفته ما در جاییکه مجبور باشیم حتی از خطوط بی‌سیم هم استفاده می‌کنیم.

قوانین بسته رگولاتوری، اپراتور را می‌کشد
خشایار تمدن، مدیرعامل شرکت لایزر، در این خصوص که آیا مذاکره تازه‌ای برای ادامه سرویس‌دهی به مشترکانشان با رگولاتوری داشته‌اند یا خیر؟ گفت: ‌قوانین رگولاتوری آنقدر بسته است که اپراتور را از بین می‌برد. ما در استان تهران باید ۳۰ میلیارد تومان پول بدهیم و در کل هم ۱۰۰ میلیارد تومان و این مساله‌ای است که خودشان هم می‌دانند به هیچ‌وجه اقتصادی نیست
او گفته حتی کسانی که پروانه گرفته‌اند به نقطه سر به سر نمی‌رسند، بنابراین پرداخت این حق لایسنس مقرون به صرفه نیست و تا زمانیکه ارزش نداشته باشد قابل پرداخت نیست.»
گفتنی است شرکت لایزر در استان تهران به شبکه بانکی وایمکس ارایه می‌داد و در سایر استان‌ها نیز سرویس‌دهی‌اش از طریق فیبر نوری و DSL در واقع کابل‌های زمینی بود. بانک‌ها برای برقراری ارتباط دستگاه‌های POS، خودپردازهای داخل یا خارج شعبه و حتی اتصال شعب با دفتر مرکزی از ارتباطاتی که لایزر در اختیارشان می‌گذاشت استفاده می‌کردند
بانک‌های سینا، سامان، ملت، کارآفرین، توسعه تعاون، گردشگری، رفاه و سرمایه جزو دایره مشتریان لایزر بودند و از زمانیکه رگولاتوری اقدام به قطع سرویس‌دهی این اپراتور کرد، یک هزار و ۲۰۰ نقطه ارتباطی بی‌سیم بانک‌ها در تهران قطع شد.
تمدن با اشاره به اینکه تقریبا تمام شبکه بانکی از این اپراتور سرویس وایمکس می‌گرفته است، گفت زمانیکه سرویس‌دهی ما قطع شد بین ۱۵ تا ۲۰ بانک صورت‌جلسه‌ای را تنظیم کردند و به رگولاتوری دادند تا حداقل خدمات ما ۶ ماه مجددا وصل شود تا آن‌ها قادر به سرویس‌دهی باشند و تکلیف مشخص شود اما این اتفاق نیفتاد.
به گفته وی، هم اکنون بانک‌های کشور مجبور هستند از اپراتورهای دیگر با SLA پایین‌تر و قیمت بالا‌تر سرویس بگیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.