راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اولین دوره بین‌المللی تست نرم‌افزار در ایران برگزار شد

در دنیای امروز که تنها ویژگی نامتغیر آن تغییر است، پاسخگویی کامل به نیازهای به‌روز مشتریان در بازارهای رقابتی بدون در نظر گرفتن راه‌حل‌های ارتقای کیفیت، امری دست‌نیافتنی خواهد بود.

بسیاری از سازمان‌های ملی و بین‌المللی با تأکید بر کیفیتِ محصول و خدمات، ارتقا سطحِ تضمین، ارائه بالاترین کیفیت محصول، تضمین عملکرد مؤثر نرم‌افزارهای کاربردی در امر فراگیری و پیاده‌سازی چارچوب‌ها، به روش‌ها و استانداردهای بین‌المللی حوزه تست و تضمین کیفیت نرم‌افزار تلاش کرده‌اند.

با توجه به لزوم اهتمام در مبحث تست و تضمین کیفیت نرم‌افزار و ارتقای دانش فنی متخصصین و مدیران، مرکز آموزش‌های پیشرفته فناوری اطلاعات پیشداد سرویس به‌عنوان نماینده انحصاری شرکت QAI Global اولین دوره رسمی و بین‌المللی آموزشی کارشناس تست نرم‌افزار CAST یا همان Certified Associate in Software Testing را در روزهای 28 الی 30 بهمن‌ماه برگزار کرد.

اولین دوره بین‌المللی تست نرم‌افزار در ایران برگزار شد
اولین دوره بین‌المللی تست نرم‌افزار در ایران برگزار شد

مخاطبین این دوره «کارشناسان و مدیران واحدهای تست نرم‌افزار»، «کارشناسان و مدیران واحد کنترل کیفیت نرم‌افزار»، «فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات و علوم کامپیوتر که تصمیم به ادامه فعالیت در زمینه تست نرم‌افزار دارند»، «مدیران پروژه طراحی و توسعه نرم‌افزار»، «کارشناسان فعال در پروژه‌های طراحی و توسعه نرم‌افزار» و «کارشناسانی که تصمیم به ایجاد واحد تست نرم‌افزار در شرکت‌های خود دارند»، بودند.

این دوره سه‌روزه با پیش‌شرط‌های تسلط بر زبان انگلیسی و داشتن مدارک دانشگاهی مرتبط برای شرکت‌کنندگان و با حضور یک مدرس بین‌المللی برگزار شد.

QAI-Certification-Iran-Pishdad-Service-Index-way2pay-93-12-01e QAI-Certification-Iran-Pishdad-Service-Index-way2pay-93-12-01a

کارشناسان تست نرم‌افزار و مدیران واحدهای تست شرکت‌های نرم‌افزاری، پس از حضور در این دوره، علاوه بر فراگیری اصول و مفاهیم تست نرم‌افزار، چگونگی استفاده از این مفاهیم در عمل را نیز آموختند و در پایان نیز پس از گذراندن آزمون بین‌المللی گواهینامه بین‌المللی «کارشناس رسمی تست نرم‌افزار» به آن‌ها اهدا شد.

این دوره شامل ترکیبی از روش‌های بررسی موردي، راهنمایی‌های آموزگار، خودآموز طراحی شده جهت آموزش شرکت‌کنندگان، یادگیري و به‌کار بستن مفاهیمی از قبیل به‌کارگیری تکنیک‌های تعیین نقاط عملیاتی براي تخمین اندازه است. مباحث مطرح شده در این دوره نیز شامل معرفی مفاهیم، مقدمات تست نرم‌افزار، ساخت محیط تست، برنامه‌ریزی برای تست، اجرایی کردن تست، فرآیند گزارش تست، تست میزان پذیرش کاربر، تست‌های کنترل درونی و فنّاوری‌های جدید است.

QAI-Certification-Iran-Pishdad-Service-Index-way2pay-93-12-01QAI-Certification-Iran-Pishdad-Service-Index-way2pay-93-12-01b

ازجمله اهداف برگزاری این دوره می‌توان به تعریف وظایف (طبقه‌بندی وظیفه) مرتبط با فعالیت‌های تست مهندسی نرم‌افزار به‌منظور ارزیابی میزان تسلط بر وظیفه، نمایش تمایل شخص براي بهبود کمک سازمان‌ها در انتخاب و تشویق افراد واجد شرایط، ایجاد انگیزه در پرسنل براي داشتن مسئولیت‌های تست نرم‌افزار به‌منظور حفظ صلاحیت حرفه‌ای ایشان و کمک به افراد در بهبود و بالا بردن سطح برنامه‌های تست نرم‌افزار سازمان خود، به‌عنوان‌مثال، ارائه یک مکانیسم صحیح و کاربردي براي رهبري یک تیم حرفه‌ای اشاره کرد.

ساراوانان مدرس بین‌المللی این دوره در خصوص برگزاری این دوره در ایران می‌گوید: «با توجه به آنکه بسیاری از کشورهای جهان سوم به دنبال توسعه دانش نرم‌افزاری خود هستند، ایران نیز در این زمینه پیشرفت خوبی داشته است و این مباحث می‌تواند به سازمان‌ها در ارائه محصولات با کیفیت بهتر کمک کند.» وی ضمن فعالیت در شرکت‌های QIA و ETI، سابقه ده سال تدریس تست نرم‌افزار را در کارنامه خود دارد.

QAI-Certification-Iran-Pishdad-Service-Index-way2pay-93-12-01d QAI-Certification-Iran-Pishdad-Service-Index-way2pay-93-12-01c

ساراوانان در ادامه در خصوص اهمیت تست نرم‌افزار می‌گوید: «با توجه به جوان بودن صنعت فناوری اطلاعات نسبت به صنایعی مثل ساختمان‌سازی و خودروسازی، متعاقبا صنایع وابسته به این صنعت هم جوان هستند. هر چند جوان بودن یک صنعت نمی‌تواند دلیلی برای نابالغ بودن آن صنعت باشد اما در صنعت فناوری اطلاعات، یکی از صنایع جوان در سطح بین‌المللی «تست نرم‌افزار» است که هنوز خیلی از فعالان این حوزه به بلوغ کافی نرسیده‌اند. هر چند که در دنیا اقدامات خوبی برای تست نرم‌افزار انجام شده و چارچوب‌ها و الزاماتی برای آن تدوین شده است اما اغلب این استانداردها و چارچوب‌ها یا اصلا برای سازمان‌ها شناخته شده نیستند یا این‌که از سوی سازمان‌ها جدی گرفته نمی‌شوند. در صورتی که استفاده از این استانداردها نه‌تنها به بهبود کیفیت خدمات نرم‌افزارهای شرکت‌ها کمک می‌کند، بلکه سطح رضایت مشتریان شرکت‌ها را نیز افزایش می‌دهد. متاسفانه این رویکرد در بسیاری از سازمان‌ها هنوز وجود دارد که از همان فرد یا افرادی که یک اپلیکیشن یا نرم‌افزار را نوشته‌اند، خواسته می‌شود که آن را تست نیز بکنند که این کار نه‌تنها اصلا کار حرفه‌ای نیست، بلکه ممکن است عیب‌ها یا ضعف‌های واقعی یک نرم‌افزار را در مرحله تست نشان ندهد و بعدا در مراحل عملیاتی معایب خودشان را نشان دهند که این کار متعاقبا باعث ایجاد نارضایتی در مشتری می‌شود.»

برخی از شرکت کننگان در این دوره از نبود مترجم ناراحت بودند اما به طور کلی، این دوره را از نیازهای مهم فناوری اطلاعات سازمان خود ارزیابی کردند. به گفته آنان این مباحث برای اولین بار به این شیوه در ایران تدریس شده و مفید و جذاب است.

شرکت پیشداد سرویس به‌صورت تخصصی با عنوان مشاور در حوزه مدیریت و بهبود خدمت، برگزارکننده دوره‌های عالی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و دوره‌های مرتبط است و از مدرسین باتجربه‌ای که قدرت انتقال تجربه و دانش علمی خود به‌صورت حرفه‌ای به شرکت‌کنندگان دوره در بانک‌ها، مؤسسات معتبر و شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات در ایران بهره می‌برد.

QAI نیز یکی از شرکت‌های پیشرو بین‌المللی است که به ارائه خدمات مشاوره‌ای آموزشی و برنامه‌های توسعه سرمایه انسانی با هدف ایجاد بهبود و تعالی سازمانی می‌پردازد. اغلب مشتریان این شرکت، سازمان‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مبتنی بر دانش می‌باشن . این موسسه، با تعریف و طراحی دوره‌های بین‌المللی کاربردی و خاص، به شرکت در رساندن مشتریان به هدف نهایی که همان بهبود و تعالی سازمانی است، یاری می‌رساند. علاوه بر طراحی دوره، طراحی و تأمین محتوای آموزشی، پرورش مدرس، برگزاری آزمون‌ها و صدور گواهینامه‌های آموزشی نیز توسط موسسه کیو ای گلوبال صورت می‌پذیرد.

QAI-Certification-Iran-Pishdad-Service-way2pay-93-11-01

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.