راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

9 نکته مهم امنیتی در خریدهای آنلاین که از نان شب هم واجب‌تر است

ترس از نبود امنیت مهم‌ترین دلیل مردم در عدم اقبال به خریدهای آنلاین است. در حالی که تامین امنیت در خریدهای آنلاین به اندازه رعایت چند نکته معمولی ساده است. در ادامه 9 نکته امنیتی که باید در خریدهای آنلاین رعایت کنید بیان می‌شود.

مرورگرهای خود را به روزرسانی کنید

شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی مرورگرهای اینترنتی با انتشار نسخه‌ی جدیدی از محصول خود، قابلیت‌های امنیتی بیشتری به آن اضافه می‌کنند تا فضایی امن‌تر نسبت به نسخه‌های قبلی برای کاربر به وجود آید. این که شما از کدام مرورگر اینترنتی استفاده می‌کنید خیلی مهم نیست، مهم این است که از آخرین نسخه‌ی آن مرورگر استفاده کنید. البته در بین مرورگرهای مختلف می‌توان گفت Mozilla Firefox و Google Chrome بالاترین میزان امنیت برای کاربران را فراهم می‌کنند.

خرید از سایت‌های شناخته‌شده

به تجربه سایت‌ها را در ارائه سرویس‌ توجه کنید. معمولا یک محصول را می‌توان از سایت‌های مختلف خریداری کرد. می‌توانید برای اطمینان اعتبار سایت را از اینجا تست کنید و یا از افرادی که قبلا از سایت خرید کرده‌اند، پرس‌و‌جو کنید.

اطلاع از وضعیت امنیت سایت‌ها

خرید را از سایت‌هایی که مجهز به درگاه HTTPS هستند، انجام دهید. این پروتکل اطلاعات را به صورت امن رمز نگاری و تبادل می‌کند. یکی از پروتکل‌هایی که از آن جهت تبادل اطلاعات به صورت رمزنگاری شده استفاده می‌شود HTTPS نام دارد. در حال حاضر سایت تمام بانک‌های کشور از این درگاه برای مبادلات مشتریان استفاده می.‌کنندفروشگاه‌های اینترنتی با استفاده از این پروتکل، فرآیند خرید را در فضایی امن پیاده‌سازی می‌کنند.

استفاده از کارت‌های اعتباری

در کشور ما اکثر بانک‌ها کارت‌های خرید نقدی (debit) ارائه می‌دهند و تعداد محدودی نیز کارت‌های خرید اعتباری (Credit) تفاوت این دو کارت در نحوه‌ی پرداخت است، به این معنی که در کارت‌های نقدی تا زمانی که پول در حساب نباشد امکان خرید وجود ندارد اما در مورد کارت‌های اعتباری این مورد صادق نیست. پس اگر کارت اعتباری و نقدی دارید توصیه می‌شود از کارت اعتباری جهت خرید آنلاین استفاده کنید.

حفاظت از اطلاعات شخصی

اطلاعاتی از جمله رمزدوم کارت، CVV2  و تاریخ انقضا را نباید در هیچ سایتی ذخیره کنید. حتی اگر در حال وارد کردن این اطلاعات در سایت بانک خود هستید.

انتخاب گذر واژه امن

گذر واژه امن هنوز برای خیلی‌ها مفهوم روشنی ندارد. با چند نکته ساده می‌توان رمز خود را امن کنید از جمله:

  • از ایجاد رشته‌های پشت‌سرهم در رمز مانند 123، qwer، abcde و غیره پرهیز کنید.
  • در رمز خود حتما از کاراکترهایی مانند !، @، #، %، ^، &، * استفاده کنید.
  • می‌توان رمز خود را براساس کاراکترهای اول یک جمله که در ذهنتان است انتخاب کنید.
  • به بزرگ و کوچک بودن حروف استفاده شده حتما دقت کنید. این روش در امن کردن رمز شما بسیارکمک خواهد کرد.
  • تعداد کاراکترهای رمز باید بالای 6 باشد.
  • توصیه می‌شود که هر شش ماه یکبار رمز خود را تغییر دهید.
  • از ترکیب‌های روتین که اطرافیانتان نیز از آنها با خبرند پرهیز کنید.
  • اگر هم ایده‌ی خوبی برای ساختن رمز ندارید می‌توانید از سایت‌های زیر کمک بگیرد. البته پیشنهاد می‌کنیم بازهم رمز گرفته شده از این سابت‌ها را تغییر دهید:
  1. تولید کننده رمز در سایت about.com
  2. سایت تولید کننده رمز آنلاین (onlinepasswordgenerator.net)
  3. سایت دیگر تولید کننده رمز آنلاین (strongpasswordgenerator.com)

در اینجا هم می‌توانید میزان امن بودن گذرواژه خود را امتحان کنید. اگر رنگ پس‌زمینه سبز شد، گذرواژه شما امن خواهد بود.

بررسی حساب بانکی

منطقی‌تر است پس از انجام خرید آنلاین حساب بانکی خود را بررسی کنید تا از میزان مبلغ پرداختی اطمینان حاصل نمایید. ( تصور نکنید چون مبلغ قابل توجهی وجه در حساب بانکی تان ندارید هدف مناسبی برای سارقان اینترنتی نیستید چرا که تمام کاربران اینترنت به یک میزان در معرض خطر تهاجم هکر ها هستند پس در هر شرایطی امنیت را جدی بگیرید.)

 از کامپیوتر شخصی خرید کنید

حتی‌الامکان در محیط‌های عمومی مانند کافی نت نه وارد اینترنت بانک خود شوید و نه خرید اینترنتی انجام دهید. (در صورتی که شما با سیستم‌های کافی نت وارد اینترنت بانک شوید اطلاعات شما در کوکی مرورگر سیستم ذخیره خواهد شد.)

استفاده از آنتی ویروس

برای کامپیوتر شخصی خود یک نرم‌افزار امنیتی کارا و قابل اطمینان نصب کنید و در این باره با کارشناسانی که در خصوص نرم افزار ها مهارت دارند مشورت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.