راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ضرب سکه نقره‌ای در سوئیس با تصویر راجر فدرر

ضرابخانه سوئیس به عنوان یادبودی برای راجر فدرر، یک سکه نقره‌ای به ارزش 20 فرانک سوئیس، معادل با 20 دلار را با تصویر این اسطوره ورزشی ضرب خواهد کرد. فدرر در سال 1981 متولد شده و در 20 مسابقه گرند اسلم پیروز شده است و این آمار در نوع خود رکورد محسوب می‌شود.

افراد می‌توانند این سکه را در ازای پرداخت 30 فرانک سوئیس دریافت کنند. روی سکه، تصویری از فدرر حکاکی شده که پیشانی‌بند به سر دارد و برای زدن ضربه با راکت آماده می‌شود.

ضرابخانه سوئیس طی بیانیه خبری اعلام کرد:

فدرر نه تنها پرافتخارترین ورزشکار سوئیس به شمار می‌رود، بلکه نقش سفیر این کشور را نیز به عهده دارد. این دلایل کافی است تا ضرابخانه سوئیس به پاسداشت راجر فدرر، سکه نقره‌ای با ارزش 20 فرانک ضرب کند. هیچ فردی سوئیسی دیگری وجود ندارد که از شهرت و خوشنامی راجر فدرر برخوردار باشد. رکوردهای او در ورزش تنیس به حدی زیاد است که دیگر قابل شمارش نیست.

ضرابخانه سوئیس
ضرب سکه نقره 20 فرانکی در سوئیس که چهره راجر فدرر روی آن حکاکی شده است

ضرابخانه سوئیس به این نکته اشاره کرد که فدرر طی 237 هفته متمادی در جایگاه شماره یک جهان قرار داشته و با تاسیس یک نهاد خیریه، در کمک‌رسانی به کودکان آفریقای جنوبی مشارکت کرده است. وی همچنین اولین سفیر سوئیسی حسن نیت یونیسف به شمار می‌رود.

ارسال رسمی سکه‌ها از 23 ژانویه خواهد آغاز شد. همچنین قرار است از ماه می سال 2020، سکه‌ طلایی هم با طرحی متفاوت از راجر فدرر صادر شود که 50 فرانک ارزش خواهد داشت.

فدرر در صفحه توئیتر خود از سوئیس و ضرابخانه این کشور به دلیل افتخاری که به او دادند تشکر کرد.

تعداد تماشاگران مسابقه فدرر با الکساندر زورف که در ماه نوامبر و در مکزیکو سیتی برگزار شد، به 42 هزار نفر رسید. این آمار در مسابقات تنیس بی‌سابقه است. پیش‌بینی می‌شود طی مسابقه‌ای که در ماه فوریه بین فدرر و رافائل نادال برگزار خواهد شد، این رکورد شکسته شود. تمامی موارد ذکر شده شواهدی هستند مبنی بر محبوبیت بالای فدرر در سطح جهان.

قرار بود پیش فروش سکه مذکور روز 19 دسامبر به پایان برسد، ولی طبق اعلام ضرابخانه سوئیس، در نتیجه استقبال بالای افراد، ظرفیت فروش 33 هزار قطعه از سکه‌های نقره‌ای با تصویر حکاکی شده از راجر فدرر به پایان رسیده است.

این ضرابخانه در ادامه عنوان کرد: «در 23 ژانویه که روز عرضه سکه خواهد بود، 22 هزار سکه دیگر و تعداد دیگری سکه با کیفیت بالا به فروش گذاشته خواهند شد. در ماه می 2020 نیز 40 هزار سکه نقره دیگر از فدرر عرضه خواهند شد.»

طی سه روز، 12.9 میلیون نفر از فروشگاه آنلاین فروش این سکه بازدید کردند و کار به جایی رسید که وب‌سایت مربوطه با مشکل مواجه شد. ضرابخانه سوئیس پیش‌بینی چنین استقبالی را کرده بود ولی باز هم این میزان از تقاضا بی‌سابقه است.

ضرابخانه سوئیس گهگاهی سکه‌های یادبودی به افتخار رخدادهای تاریخی، افراد و سازمان‌های سوئیسی ضرب کرده است. در سال 2019، سکه‌های یادبودی به افتخار فرود آپولو 11 در کره ماه و صدمین سالگرد سیرک ملی کنی ضرب شدند.

منبع: سی‌ان‌ان ، سوئیساینفو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.