راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انتخاب ۱۵ استارت‌آپ برای سرمایه‌گذاری پاییزی «۱۰۰ استارت‌آپ»

۱۶ آذرماه، ۱۸ نفر از فعالان شاخص کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در محل صندوق نوآوری و شکوفایی گردهم آمدند تا در اولین رویداد فصلی «سکوی پرتاب» ۲۰ استارت‌آپ را برای سرمایه‌گذاری فصلی «۱۰۰ استارت‌آپ» داوری کنند. این استارت‌آپ‌ها پیش از این در طول فصل پاییز از ارزیابی و داوری غیرحضوری ۱۴۰ درخواست ارسال شده به پلتفرم سرمایه‌گذاری «۱۰۰ استارت‌آپ» انتخاب شده بودند.


رویدادی فشرده


برنامه این رویداد با چهار ساعت داوری فشرده استارت‌آپ‌ها در هشت میز داوری آغاز شد که در چهار حوزه محصول، کسب‌وکار، منابع‌انسانی و مالی و سرمایه‌گذاری تقسیم شده بودند. استارت‌آپ‌ها با نوبت تعیین شده برابر داوران حوزه‌های مختلف می‌رفتند تا از ایده، محصول، مدل کسب‌وکار، کیفیت گروه همکار و برنامه مالی خود دفاع کنند. در این فرایند هر استارت‌آپ در هر حوزه داوری توسط دو یا یک داور امتیازدهی شد.

پس از پایان داوری و فرصت نهار و نماز، کارگاه آشنایی با مدل‌های قراردادهای چابک «۱۰۰ استارت‌آپ» برگزار شد تا کارآفرینان پیش از عقد قرارداد سرمایه‌گذاری آشنایی کافی با چگونگی این مدل قراردادها داشته باشند. به دلیل ابهام زیاد در ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌های مرحله بذری و پیش‌بذری، تصمیم‌گیری درباره چگونگی تقسیم منافع استارت‌آپ با سرمایه‌گذار از چالش‌های مهم این مرحله است.

«۱۰۰ استارت‌آپ» برای حفظ چابکی و سرعت فرایند سرمایه‌گذاری تفاهم با کارآفرینان را از طریق دو مدل قرارداد تبدیل‌پذیر (Convertible Note) و سرمایه‌گذاری مبتنی بر درآمد (RBF) پیگیری می‌کند. در این مدل قراردادها، تصمیم‌گیری درباره سهم سرمایه‌گذار به آینده‌ای موکول می‌شود که با سرمایه‌گذاری مراحل بعدی یا رسیدن استارت‌آپ به درآمدزایی، امکان ارزش‌گذاری واقع‌بینانه فراهم باشد. به این شکل اختلاف‌نظر در تفاهم کاهش پیدا کرده و رسیدن به توافق در دوره نیاز کسب‌وکار به سرمایه، ساده‌تر و سریع‌تر می‌شود.


۱۵ استارت‌آپ برای سرمایه‌گذاری


در طول برگزاری کارگاه، داوران و گروه اجرایی رویداد نیز فرصتی داشتند تا امتیازهای استارت‌آپ‌ها را تجمیع کنند و با پایان کارگاه محمد یاراحمدی، مدیر روابط عمومی «۱۰۰ استارت‌آپ»، جمع‌بندی اولیه داوری را اعلام کرد. از این میان شش استارت‌آپ به صورت قطعی برای سرمایه‌گذاری در مدل‌های مختلف هم‌سرمایه‌گذاری یا سرمایه‌گذاری مبتنی بر درآمد انتخاب شدند؛ ۹ استارت‌آپ نیز به بررسی بیشتر در گفت‌وگوهای سرمایه‌گذاری دعوت شدند.

«۱۰۰ استارت‌آپ» برای استارت‌آپ‌های جامانده نیز فرایند «فرصت دوباره» را برنامه‌ریزی کرده است تا با ارائه خدمات مشاوره و راهبری،‌ به رفع اشکال‌های این گروه‌ها کمک کرده و آنها را دوباره به فرایند داوری سرمایه‌گذاری وارد کند. استارت‌آپ‌هایی که نیاز به سرمایه بیشتری از سقف سرمایه‌گذاری ۱۰۰ استارت‌آپ دارند نیز از طریق هم‌سرمایه‌گذاری «۱۰۰‌ استارت‌آپ» با همکاران شخصی (شبکه سرمایه‌گذاران نیک‌اندیش) یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه دیگر تأمین سرمایه خواهند شد.


استارت‌آپ‌های برگزیده


درخشان‌ترین استارت‌آپ این فصل «فن‌آسا» بود که علاوه بر ۱۰۰ استارت‌آپ چند سرمایه‌گذار نیک‌اندیش (Angel Investor) نیز برای هم‌سرمایه‌گذاری روی این استارت‌آپ اعلام آمادگی کردند. این استارت‌آپ که تولیدکننده ابزارهای توان‌بخشی است و با تولید قاشقی مخصوص سالمندان و بیماران پارکینسون کار خود را آغاز کرده است، برای جذب سرمایه‌گذار (Bridge) درخواست سرمایه داده بود.

استارت‌آپ‌های «ابر پزشکی»، «ابر یوتاب» و «سان‌بیم» نیز برای هم‌سرمایه‌گذاری با صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه «اسمارت‌آپ» انتخاب شدند. دو استارت‌آپ محصول‌محور «هوما» و «دست به رنگ» نیز در مدل سرمایه‌گذاری مبتنی بر درآمد (RBF) نظر داوران «۱۰۰ استارت‌آپ» را جلب کردند و از طریق این سرمایه‌گذاری حجم تولید خود را ارتقا خواهند داد.

استارت‌آپ‌های «دوزلی‌بوک»، «دُروا»، «مُدوپد»، «مشورک»، «آسانیسم»، «بوفه سبز»، «سَت‌پلت»، «نورچلنج» و «بانکت» نیز برای گفت‌وگو و بررسی‌های بیشتر سرمایه‌گذاری دعوت شدند.

در ادامه تصاویری از این رویداد را مشاهده می‌کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.