راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

میراث نامکشوف / در صورت مرگ مالک چه بر سر رمزارز می‌آید؟

زمانی که فردی قصد دارد در دارایی‌های رمزنگاری‌شده، به‌ویژه رمزارزها سرمایه‌گذاری کند، باید حتما در مورد آنچه بعد از مرگش ممکن است بر سر دارایی‌هایش بیاید، فکر کند. چه کسی بعد از مرگ او می‌تواند به کیف پول مجازی‌اش دسترسی داشته‌ باشد و به‌طور قانونی از این دارایی‌ها استفاده کند؟

 ماهنامه عصر تراکنش 27 / ابداعات و ابتکارهای جدید به همان اندازه که زندگی انسان را تسهیل می‌کنند، مشکلات و دغدغه‌های تازه‌ای نیز برای آنها ایجاد می‌کنند. در شرایطی که سرعت رشد و توسعه ارزهای دیجیتال در یک دهه گذشته به‌شدت افزایش یافته، هنوز قوانین روشن و مشخصی در مورد وضعیت حقوقی این دارایی‌ها وجود ندارد و به‌دلیل نوظهور بودن آنها هنوز سنت‌ها و رسوم دقیقی هم در مورد نحوه به ارث رسیدن این دارایی‌ها بعد از مرگ مالکان آن وجود ندارد.

اگر شما هم مالک رمزارز هستید، بهتر است از همین حالا به فکر آینده آن باشید، به‌ویژه اگر تصور می‌کنید دارایی‌هایتان می‌تواند بعد از مرگ برای بازماندگان و نزدیکان‌تان ارزشمند و کمک‌کننده باشد. در حال حاضر تصور می‌شود معادل میلیاردها دلار بیت‌کوین در بستر اینترنت بدون مالک مانده‌اند، بخش عمده‌ای از این بیت‌کوین‌ها به این دلیل که مالکان آن فوت کرده‌اند و برای انتقال آن پیش از مرگ نیندیشیده‌ بودند، در اختیار هیچ کسی قرار ندارد.


مورد «متیو مودی»


سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها با سرعت زیادی افزایش یافته و با وجود چندین افت شدید در بازار بیت‌کوین، هیچ شاهدی وجود ندارد که در کوتاه‌مدت رشد و رونق در این بازار متوقف شود. حتی سرمایه‌گذاران رسمی هم به‌تدریج در حال ورود به رقابت سرمایه‌گذاری در رمزارزها هستند. به‌تازگی بلومبرگ در گزارشی نوشته‌ که تعدادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی و موقوفه‌ها در حال سفارش آنلاین میلیون‌ها دلار واحدهای رمزارز هستند.

این رویدادهای جدید باعث شده‌ تا مشروعیت معامله رمزارزهایی همچون «وی‌چین» (VeChain)، «اتریوم» (Ethereum) و «بیت‌کوین» (Bitcoin) گسترش یابد، اما همچنان یک پرسش بزرگ در مورد مالکیت این دارایی‌ها وجود دارد؛ در صورت مرگ مالک چه بر سر رمزارز می‌آید؟

زمانی که فردی قصد دارد در دارایی‌های رمزنگاری‌شده، به‌ویژه رمزارزها سرمایه‌گذاری کند، باید حتما در مورد آنچه بعد از مرگش ممکن است بر سر دارایی‌هایش بیاید، فکر کند. چه کسی بعد از مرگ او می‌تواند به کیف پول مجازی‌اش دسترسی داشته‌ باشد و به‌طور قانونی از این دارایی‌ها استفاده کند؟ ماهیت غیرعینی و نامشهود این دارایی‌ها، پیچیدگی‌های حقوقی و فنی مالکیت و انتقال و مبادله این دارایی‌ها در فضای دیجیتال باعث می‌شود که ارزیابی ارزش آن و انتقال مالکیتش بسیار مشکل شود.

جرالد کاتن
«جرالد کاتن»، بنیان‌گذار موسسه «کوادریگا سی‌اکس» بود که کمپانی‌اش در دوره‌ای به بزرگ‌ترین صرافی رمزارزها در کانادا تبدیل شده‌ بود. او در سفری به هندوستان در دسامبر ۲۰۱۸ به شکل ناگهانی به‌دلیل عفونت شدید جان خود را از دست داد. یک سال بعد از مرگ او، موسسه تحت مدیریتش به‌دلیل بدهی نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلاری مجبور به اعلام ورشکستگی شد. او شخصا از گذرواژه‌ها و کلیدهای رمزی کمپانی نگهداری می‌کرد و سرنوشت رمزارزهای این کمپانی در حالت ابهام قرار دارد.

یکی از رویدادهایی که برای اولین‌بار مشکل توارث رمزارزها را عیان کرد، زمانی بود که «متیو مودی» (Matthew Moody) کاوشگر بیت‌کوین در سال ۲۰۱۳ بر اثر سقوط هواپیما در منطقه «چیکو» ایالت کالیفرنیا جان خود را از دست داد. متیو مودی هنگام مرگش میزان قابل توجه ولی ارزیابی‌نشده‌ای از بیت‌کوین در کیف پول مجازی‌اش داشت. در روز مرگ او قیمت هر بیت‌کوین فقط ۱۰۰ دلار بود، اما خیلی زود، ارزش هر یک از بیت‌کوین‌های او به بیش از ۸۰۰۰ دلار رسید.

بستگان درجه اول متیو مودی، به‌دلیل اینکه به «کلید رمز خصوصی» او دسترسی نداشتند، نمی‌توانستند به کیف پول مجازی او وارد شوند، چراکه کلید رمز خصوصی یکی از اصلی‌ترین گام‌ها برای احراز هویت کاربر بیت‌کوین است و بدون این رمز، هیچ‌یک از بیت‌کوین‌های متعلق به مودی قابل استفاده و دسترسی نبود. «جرالد کاتون»، یک نمونه دیگر از چنین رویدادی بود.

این شهروند جوان کانادایی که بنیان‌گذار موسسه «کوادریگا سی‌اکس» (Quadriga CX) برای مبادله رمزارزها بود، در یک سفر خارجی به شکل ناگهانی جان خود را از دست داد. او تنها فردی بود که از «کلید رمز خصوصی» کمپانی خبر داشت، با مرگ او دارایی‌های ۱۱۵ هزار فرد که در این کمپانی سرمایه‌گذاری کرده‌ بودند، شامل ۱۸۰ میلیون دلار کانادا و معادل ۱۹۰ میلیون دلار کانادا رمزارز، برای همیشه از دسترس خارج شد.

پرونده سرمایه‌گذاری‌های کاتون زمانی پیچیده‌تر شد که حسابرسان مالی متوجه شدند کلید رمز خصوصی او روی لپ‌تاپ شخصی‌اش ذخیره شده‌، اما زمانی که این کلید با تلاش‌های فنی و رمزگشایی بازیابی شد و دسترسی به کیف پول مجازی جرالد کاتون امکان‌پذیر شد، موسسه حسابرسی «ارنست و یانگ» (Ernst & Young) متوجه شد که اصلا هیچ بیت‌کوینی در این کیف پول مجازی ذخیره نشده ‌است. این موسسه حسابرسی حالا مشغول بررسی این است که چه بر سر سرمایه‌گذاری افرادی که به موسسه «کوادریگا سی‌اکس» پول داده‌ بودند، آمده‌ است.


بهترین راه‌حل؛ راه‌حل سنتی


بر اساس مطالعات روزنامه «فایننشیال‌تایمز» دست‌کم دو میلیون و ۳۰۰ هزار تا سه میلیون و ۷۰۰ هزار واحد بیت‌کوین، تاکنون به دلایل مختلف در بازار از دست رفته‌اند. دست‌کم ۳۰ درصد از این دارایی‌های رمزارز، به‌دلیل مرگ مالکان گم شده‌اند. زیان‌های حاصل از این فقدان مالکیت بسیار سنگین است و شناسایی مالک رمزارزهای بدون صاحب، نیازمند فرایند پیچیده حقوقی و فنی است که هنوز ابعاد قانونی آن مشخص نشده‌اند.

دیجی‌پالس
سرویس دیجی‌پالس یک کسب‌وکار نوپا در کشور لتونی بود که تلاش کرد با ایجاد یک رمزارز جدید با امکان به میراث گذاشتن کار خود را آغاز کند، اما بعد از یک سال فعالیت، کار خود را تعطیل کرد.

یکی از اولین نهادهای دولتی بزرگ جهان که برای قانونی‌کردن وضعیت حقوقی رمزارزها تلاش می‌کند، موسسه دارایی و گمرک سلطنتی بریتانیاست. بر اساس دفترچه مقرراتی که این نهاد بریتانیایی منتشر کرده‌، دارایی‌های رمزنگاری‌شده عملا «پول» یا حتی «ارز» محسوب نمی‌شوند.

البته خریدوفروش این دارایی‌ها بر خلاف خریدوفروش پول نقد، در حوزه قمار طبقه‌بندی نشده‌، بلکه این دسته از دارایی‌ها به شکل سرمایه ارزیابی می‌شوند. بر اساس مقررات حاکم بر سرمایه در بریتانیا، قانون کسب ثروت از طریق سرمایه، می‌تواند در مورد به ارث رسیدن این اموال اعمال شود و در نتیجه کسانی که بر اثر میراث به میزانی از رمزارز دست پیدا می‌کنند، باید مالیات بر درآمد پرداخت کنند.

همچنان بهترین راه‌حل برای به ارث گذاشتن میزان قابل توجهی رمزارز، راه‌حل سنتی است. پیشگیری بهتر از درمان است. کسانی که دارایی‌های قابل انتقال دارند، بهتر است یک وصیت‌نامه آماده کرده و در مکانی امن داشته‌ باشند تا پس از مرگ‌شان بتوانند دارایی‌های خود را به افرادی که قصد دارند، واگذار کنند. در چنین شرایطی نگارش نحوه دسترسی به رمزها و نحوه انتقال اموال از کیف پول مجازی به وراث باید با جزئیات تشریح شود تا مشکلات فنی برای دسترسی به کیف پول مجازی از بین بروند.


قراردادهای بلاکچینی


همزمان راهکارهای نوینی برای انتقال مالکیت رمزارزها ایجاد شده‌ است. «قراردادهای هوشمند» یا «قراردادهای بلاکچین» راهکاری ابتکاری است که اجازه می‌دهد به‌صورت خودکار مالکیت رمزارزهای یک فرد با وقوع یک رویداد خاص به کیف پول مجازی فردی دیگر منتقل شود.

قرارداد هوشمند
«قرارداد هوشمند» یک پروتکل رایانه‌ای است که اجازه می‌دهد طرفین یک معامله بدون نیاز به حضور ناظر یا فرد سوم مفاد توافق خود را به‌صورت خودکار اجرا کنند. بسیاری از رمزارزها امکان ایجاد قراردادهای هوشمند در متن رمزهای ارزی خود را ایجاد کرده‌اند. چنین قراردادهایی به‌صورت خودکار بعد از وقوع رویدادهای تعریف‌شده اجرا می‌شوند و اجازه می‌دهند که مبادله سرمایه و کالا به‌صورت خودکار انجام شود.

این قراردادها به شکل ذاتی می‌تواند در درون کدهای کامپیوتری رمزارز ذخیره شود و به شکل هوشمند اجازه دهد که حتی در صورت مرگ افراد هم مالکیت بدون دردسر به فرد جدیدی که مالک درگذشته تصمیم گرفته‌، واگذار شود. همزمان گروهی از خدمات آنلاین هم کار خود را شروع کرده‌اند، بدین شکل که سرویس‌های توزیع درصدی از دارایی‌های رمزنگاری‌شده را برای مالک فراهم می‌کنند.

در این سرویس‌ها فرد می‌تواند با تعریف چندین سهم از دارایی خودش، کلیدهای رمز خصوصی منحصربه‌فردی ایجاد کند که هر یک از آنها به درصدی از دارایی‌اش دسترسی دارند، در نتیجه سهم هر یک از وراث از طریق انتقال یک کلید رمز خصوصی منحصربه‌فرد به او واگذار خواهد شد.

راهکارهای متفاوتی در مورد نحوه انتقال مالکیت و تعیین رویدادی که باعث کلید خوردن انتقال مالکیت دارایی‌های رمزنگاری می‌شود نیز تعریف شده‌اند. برای مثال یک فرد می‌تواند با تعریف مدت‌زمانی برای غیرفعال بودن کیف پول مجازی‌اش، مثلا یک سال توقف فعالیت کامل، این رویداد را معادل مرگ خود تعریف کند تا به‌صورت خودکار فرایند توارث دارایی‌ها اتفاق بیفتد.

گروهی دیگر از خدمات تبادل و صرافی رمزارزها، مانند «کوین‌بیس» و «کارکِن» خدمات حقوقی انتقال مالکیت بعد از مرگ افراد را نیز ارائه می‌دهند. برای کسانی که در این سرویس‌ها حساب کاربری دارند، بعد از مرگ وراث می‌توانند پس از طی مراحل اداری و تهیه گواهی فوت، بر اساس سهم‌الارث خود از دارایی‌های فرد درگذشته بهره‌مند شوند؛ هرچند فرایند اداری و حقوقی اثبات مرگ صاحب حساب بسیار پیچیده‌ است و نیازمند دسترسی به کلیدهای خصوصی رمزنگاری‌شده و رمزهای حساب کاربری فرد درگذشته خواهد بود.

کارکِن
«کارکِن»، کارگزار خریدوفروش رمزارزها یکی از اصلی‌ترین کمپانی‌های ارائه‌کننده ارزش برابری رمزارزهای رایج جهان است که اطلاعات به‌روز قیمت‌ها را از طریق پایانه اطلاعات سهام بلومبرگ در اختیار فعالان بازار رمزارزها قرار می‌دهد. این کمپانی سال ۲۰۱۱ در آمریکا تاسیس شده‌ و به‌تازگی خریدوفروش در بازارهای مشتقات و آینده رمزارزها را هم برای کاربرانش فراهم کرده ‌است.


مالیات بر ارث رمزارزها


اگر تصور کنیم که دارایی‌های رمزنگاری‌شده را می‌توان به ارث گذاشت، در نتیجه سوالاتی هم در مورد نحوه پرداخت مالیات آن پدید می‌آید. در بریتانیا هرچند در مورد نحوه دقیق توارث دارایی‌ها سکوت شده ‌است، اما در مورد وضعیت حقوقی دارایی به‌ارث‌رسیده مشخصا اظهارنظر شده است.

در کتابچه مقررات موسسه دارایی و گمرک سلطنتی بریتانیا، آمده‌ است که «دارایی‌های رمزنگاری‌شده از جمله دارایی‌هایی است که تحت سایه قوانین مالیات بر ارث قرار می‌گیرد.» در نتیجه می‌توان گفت دست‌کم در بریتانیا موضع دولت در مورد وضعیت مالیات بر ارث‌بردن از رمزارزها روشن است، هرچند نحوه محاسبه مالیات آن ممکن است چندان روشن نباشد.

مانند همه وجوه دیگر انقلاب دیجیتال، قوانین و ساختار حقوقی کشورها همچنان از رسیدن به سرعت لازم برای تطابق با تغییرات روزافزون حوزه دیجیتال بازمانده‌اند. قوانین همواره سرعت ناچیزی در انعطاف و تطبیق با شرایط موجود داشته‌اند و در حوزه دیجیتال این کندی از همیشه محسوس‌تر است.


پیشگیری بهتر از درمان


افرادی که هرگونه دارایی ارزشمند دیجیتال دارند، بهتر است به شعار «پیشگیری بهتر از درمان است» توجه ویژه‌ای داشته ‌باشند، چراکه دسترسی به این دارایی‌ها بدون در اختیار داشتن رمزهای رایانه‌ای و کدهای لازم برای وراث آنها بسیار مشکل است. رمزارزها به‌صورت روزافزونی از شیوه‌های رمزنگاری غیرمتمرکز بلاکچین برای تضمین حفظ مالکیت دارایی‌ها و تضمین انتقال مشروع آنها استفاده می‌کنند، اما استفاده از شیوه‌های مشروع مستلزم توجه مالکان است.

سیف‌هون
سرویس «سیف‌هون» از جمله سرویس‌هایی است که موسسه شبکه «تراست الاینس» ارائه می‌دهد. سرویس اصلی این شبکه «دفترکل توزیع‌‌شده» است که اجازه می‌دهد فهرست درآمدها و هزینه‌های رمزارزهای کاربر به‌صورت غیرمتمرکز در شبکه بلاکچین ذخیره شود.

«هال فینی» (Hal Finney) یکی از افرادی است که تصور می‌شود ممکن است فردی باشد که کل تب بیت‌کوین را ایجاد کرده‌ است. هویت فردی با عنوان «ساتوشی ناکاموتو» که اولین‌بار اوراق فنی مربوط به ابداع بیت‌کوین را در اینترنت منتشر کرد، هنوز فاش نشده‌، برای همین گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه این نام مستعار متعلق به چه کسی است، هنوز در میان کاربران بیت‌کوین ادامه دارد.

«هال فینی» یکی از پیشگامان عرصه بیت‌کوین محسوب می‌شود و جزء اولین افرادی است که یک معامله بیت‌کوینی با شخص «ساتوشی ناکاموتو» انجام داده ‌است. او از جمله کسانی است که پیشاپیش در مورد سرنوشت دارایی رمزنگاری‌شده‌اش پس از مرگ فکر کرد.

او در یادداشتی می‌نویسد: «جدل‌ها در مورد به ارث گذاشتن بیت‌کوین فقط یک بحث حقوقی دانشگاهی و آکادمیک نیست. من شخصا کلید رمز خصوصی کیف پول مجازی‌ام را در یک صندوق امانات امن بانکی گذاشته‌ام، پسر و دخترم به اندازه کافی از فناوری سر درمی‌آورند که پس از مرگم بتوانند از آن استفاده کنند، در نتیجه خیالم از به میراث گذاشتن دارایی‌هایم راحت است.»

با این حال برای بسیاری از ماجراجویان دیجیتال جوان که صبح تا شب را در زیرزمین خانه پای رایانه‌هایشان وقت می‌گذرانند، دورنمای مرگ خیلی واضح نباشد. بسیاری از این افراد به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی اصولا از نگهداری فیزیکی کلیدهای خصوصی رمزشان خودداری می‌کنند، چه برسد که حاضر باشند آن را در اختیار یکی از اقوام یا آشنایان قرار دهند که ممکن است چندان از امنیت دیجیتال سر درنیاورد.

این افراد بحق نگران این هستند که کلیدهای رمزنگاری‌شده‌شان به دست افراد نامربوطی بیفتد که از آن سوءاستفاده کنند و برای باج‌گیری، کلاهبرداری یا حتی بالا کشیدن کل دارایی‌های دیجیتال‌شان از آن استفاده کنند. با رشد تعداد افرادی که بخشی از دارایی‌های خود را در قالب بیت‌کوین و دیگر رمزارزها ذخیره کرده‌اند، احتمال گم‌شدن کدهای رمزنگاری‌شده هم بیشتر و بیشتر می‌شود.

تراست‌ورس
«تراست‌ورس» یک کمپانی مدیریت دارایی‌های دیجیتال است که امکانات مختلفی برای مدیریت تمامی دارایی‌های آنلاین و دیجیتال کاربران ارائه می‌دهد. این سرویس مدعی است که «خدماتی برای تمام دوران زندگی مالی کاربران‌مان ارائه می‌دهیم؛ از جمع‌آوری تا برنامه‌ریزی برای بازماندگان».


دردسرهای بزرگ


در بسیاری از کشورها همچنان قانون‌گذاران از رسیدن به یک فرمول مشخص در مورد دارایی‌های رمزنگاری‌شده، بازمانده‌اند. آفریقای جنوبی بعد از نیجریه دومین بازار بزرگ رمزارزها در قاره آفریقاست، اما ۹ سال پس از ورود این شیوه دادوستد به اقتصاد دیجیتال، هنوز قانون‌گذاران از رسیدن به یک فرمول حقوقی برای مقررات‌گذاری در مورد بیت‌کوین بازمانده‌اند.

این فقدان مقررات و وضعیت حقوقی نامشخص زیان‌ها و منافع خودش را دارد. از یک سو افرادی که بخشی از این دارایی‌ها را در کشورهایی که هنوز قانون خاصی برای مدیریت دارایی‌های رمزنگاری‌شده وجود ندارد، به ارث می‌برند، از مالیات معاف می‌شوند، اما در برابر در فقدان قوانین مشخص، امکان تضمین حقوقی و قانونی مالکیت بر این دارایی‌ها و امکان پیگیری شکایت در مورد دزدی و کلاهبرداری به‌شدت کمتر می‌شود.

در شرایطی که وراث یک مالک بیت‌کوین می‌توانند از طریقی به رمزهای عبور و کلیدهای رمزنگاری‌شده او دست پیدا کنند، باز هم گروهی از موانع قانونی ممکن است جلوی پای آنها قرار داشته‌ باشد. برای مثال در آمریکا قانون «آزار و کلاهبرداری رایانه‌ای» (CFAA) و قانون «ارتباطات ذخیره‌شده» (SCA) هرگونه تلاش برای دسترسی بدون مجوز به حساب‌های کاربری یک فرد حتی در صورت فوت او را غیرقانونی می‌داند، در نتیجه اگر بازماندگان یک فرد بعد از مرگ او تلاش کنند بدون حکم دادگاه به حساب‌های کاربری و کیف پول مجازی‌ او نفوذ کنند، ممکن است دارایی‌هایی که از این طریق کسب کرده‌اند، غیرقانونی ارزیابی و بنابراین ضبط شود.

تعداد خدماتی که برای پر کردن این خلأهای حقوقی و قانونی ابداع می‌شوند، بسیار زیاد است. در همین نوشتار سه موسسه‌ای را که با هدف کمک به وراثت بدون دردسر رمزارزها ایجاد شده‌اند، معرفی می‌کنیم.

تراست‌ورس
«تراست‌ورس» (TrustVerse) در حقیقت یک بستر هوش مجازی بر مبنای بلاکچین است که به کاربران علاقه‌مند اجازه می‌دهد دارایی‌های خود را مدیریت کنند. این سرویس با استفاده از سرویس‌های تبدیل رمزارزهای مختلف اجازه می‌دهد تا کاربران بتوانند با استفاده از خدمات آن با استفاده از پیش‌بینی‌های نوسان پیش روی بازار، سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک و با بازده متوسط در حوزه ارزهای دیجیتال انجام دهند. سیستم بلاکچین و غیرمتمرکز عمیق این سرویس به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند از امنیت سرمایه‌گذاری‌های خود اطمینان داشته‌ باشند. به اضافه خدمات سرمایه‌گذاری با سود متوسط، این سرویس به کاربرانش اجازه می‌دهد تا از طریق رابط کاربری آسان بتوانند از طریق «قراردادهای هوشمند» کدهای رمزارزهای خود را تنظیم کنند و به این طریق به‌سادگی مراحل حقوقی پرداخت مالیات، برنامه‌ریزی برای ارث و انتقال دارایی‌های دیجیتال را امکان‌پذیر می‌کنند.

سرویس «تراست‌ورس» با استفاده از قراردادهای خصوصی قرارگرفته در کد عمومی رمزارزها اجازه می‌دهد که هر کاربر یک دوره اعلام فوت برای خود تعیین کند که در صورت عدم فعالیت حساب کاربری در مدت‌زمان مشخص، به‌صورت خودکار دارایی‌ها به شکلی که کاربر تعریف کرده‌، به بستگان و نزدیکان او منتقل می‌شوند. سرویس «تراست‌ورس» همزمان از یک سیستم «گواهی فوت» (PoD) استفاده می‌کند که جلوی کلاهبرداری‌های آنلاین از طریق سرقت هویت افراد متوفی را می‌گیرد. این سیستم همچنین امکان تهیه صورت اموال خودکار برای ارسال آن به فرایند حقوقی انحصار وراثت پس از تهیه گواهی فوت متوفی را فراهم می‌کند. با این حال سیستم تهیه گواهی فوت در این سامانه تقریبا پیچیده است و بازماندگان و وراث باید مراحل تعیین‌شده حقوقی در این سامانه را برای بهره‌برداری از ارث خود کامل کنند. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این سرویس این است که این سامانه علاوه بر مدیریت رمزارزها، امکان مدیریت بسیاری از حساب‌های دیگر آنلاین را هم برای کاربران فراهم کرده‌ و مدیریت حساب‌های ذخیره داده‌های آنلاین، وب‌سایت‌های متعلق به کاربر، ایمیل‌ها، عکس‌ها، ویدئوها و دامنه‌های متعلق به کاربر نیز از طریق کارتابل مدیریت این سرویس وجود دارد.

سیف هون
سرویس «سیف هون» (Safe Haven) یک خدمات آنلاین است که از طریق فناوری بلاکچین به افراد کمک می‌کند تا به شکل شفاف و امن «کلیدهای رمز خصوصی» خود را بعد از فوت برای بازماندگان‌شان بر جای بگذارند. از آنجایی که بسیاری از کاربران رمزارزها نگرانی‌های جدی نسبت به نگهداری کلیدهای رمز خود در مراکز ذخیره داده‌های آنلاین دارند، این سرویس با هدف حفظ امنیت این کلیدها ایجاد شده‌ است. این سرویس از سه فناوری رمزنگاری قدرتمند برای حفظ امنیت کلیدهای ذخیره‌شده استفاده می‌کند. سه فناوری Escrow، Trust Alliance و TFC Share Distribution Key باعث می‌شود که ذخیره و بازیابی کلید‌ها به شکل کاملا امن انجام شود.
این سرویس با استفاده از سیستم توزیع داده‌ها و ذخیره غیرمتمرکز، اجازه می‌دهد تا اطلاعات مربوط به گذرواژه‌ها و کلیدهای خصوصی رمز به شکل قطعات یک پازل میان فرد مالک و افرادی که قرار است میراث او را دریافت کنند، توزیع شود. همزمان این قطعات پازل به‌صورت اسناد ثبتی نیز نزد یک وکیل نگهداری می‌شوند. در صورت مرگ مالک با ارائه گواهی فوت فرد به سامانه «Trust Alliance System» قطعات توزیع‌شده پازل در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا گذرواژه‌ها و کلیدهای خصوصی رمز فرد متوفی برای دسترسی به کیف پول دیجیتال او احیا شود.

دیجی‌پالس
سرویس «دیجی‌پالس» (DigiPulse) یک بستر آنلاین شکست‌خورده بود که امکان به ارث گذاشتن دارایی‌های دیجیتال را برای افراد فراهم می‌کرد. این سرویس هم از فناوری بلاکچین برای ذخیره داده‌های رمزگذاری دارایی‌های دیجیتال فرد استفاده می‌کرد. دیجی‌پالس فقط با هدف تعیین وراث رمزارزها ایجاد شده‌ و بر این اساس کار می‌کند که برای اجرای وصیت مالک رمزارزها، نیازی به وکیل وجود ندارد و مستقیما می‌توان مالکیت دارایی‌های دیجیتال را پس از مرگ به وراث منتقل کرد. ویژگی مشخص این وب‌سایت این است که اصولا بر مبنای تشخیص خودکار، مرگ مالک رمزارز را تشخیص می‌دهد و هیچ اقدامی از سوی وراث برای دریافت سهم‌الارث‌شان لازم نیست. افراد می‌توانند به‌صورت بی‌نام یا با هویت مشخص در این وب‌سایت ثبت‌نام کرده و نام وراث خودشان را در آن ثبت کنند. بعد از آنکه بر اساس تشخیص خودکار وب‌سایت، فرد مالک برای مدت معلومی از فعالیت آنلاین خودداری کرد، به‌صورت کاملا برنامه‌ریزی‌شده قراردادهای خودکار درون رمزارزها فعال می‌شود و مالکیت آن به افراد تعیین‌شده به‌عنوان وراث منتقل خواهد شد. این سرویس بعد از آنکه موفقیت چندانی در بازار رمزارزها پیدا نکرد، فعالیت خود را متوقف کرد.

مترجم: مهرو ساعی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.