راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ایران بای‌بیت چگونه شکل گرفت؟ / بیت‌کوین توانست به واسطه این گروه، وارد دنیای گردشگری ایران شود

ایران بای‌بیت اولین ارائه‌دهنده خدمات مسافرتی در ایران است که در مقابل ارائه خدمات، از بیت‌کوین به عنوان ابزار پرداخت استفاده می‌کند. این تیم بسته‌های خدماتی خود را به دلار، یورو و بیت‌کوین به مسافرانی که به ایران می‌آیند عرضه می‌کند.

ایده ایران بای‌بیت توسط ستاره شعبانی‌پور شکل گرفت و در رویداد استارت‌آپی جاده ابریشم در دانشگاه امیرکبیر ایران معرفی شد. او در گفت‌وگو با راه پرداخت به عنوان بنیانگذار این تیم، از تجربیات خود و مسیر پیاده‌سازی ایده‌اش می‌گوید.

ستاره شعبانی‌پور متولد گتوند خوزستان است و در سال 1384 برای تحصیل در دانشگاه به تهران آمد و جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری خواند. او همچنین در دوره کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی توریست را در همین دانشگاه گذراند.


ایده ایران بای‌بیت چگونه شکل گرفت؟


شعبانی‌پور از زمانی که در رشته کارشناسی ارشد خود تحصیل می‌کرد، وارد بازار کار می‌شود و ابتدا در چندین پروژه برنامه‌ریزی شهری و روستایی در شرکت‌های مهندسی مشاوره که آن موقع بازارش داغ بود، به عنوان کارشناس گردشگری فعالیت می‌کرد. شعبانی‌پور به‌واسطه تحصیلاتش، مطالعات گردشگری را برای این شهرها انجام می‌داد. اما طولی نمی‌کشد بسیاری از این شرکت‌ها تعطیل می‌شوند و پس از آن، شعبانی‌پور در ژورنال‌های علمی و پژوهشی انگلیسی زبان به عنوان دستیار سردبیر مشغول می‌شود.

خودش می‌گوید:

«کار من در این ژورنال‌ها ارتباطی با رشته تحصیلی‌ام نداشت؛ و برای اینکه خودم را با رشته‌ام مرتبط نگه دارم با آژانس‌های گردشگری در زمینه‌های مختلف مانند طراحی تورهای گردشگری و گاهی اجرای آنها کم‌وبیش کار می‌کردم. علاوه بر اینها، مدتی در قسمت فروش یک شرکت تاسیسات و تجهیزات ساختمان کار می‌کردم.»

ستاره شعبانی‌پور، بنیانگذار ایران‌ بای‌بیت

بنیانگذار ایران بای‌بیت در سال 2017 برای دوره آیسک (AIESEC) به ایتالیا رفت. از نظر شعبانی‌پور، این دوره که حدود دو ماه طول کشید نقطه عطفی بود که او را با دنیای بیرون از ایران، فرهنگ و نحوه زندگی و فعالیت مردم در اروپا آشنا کرد.

در آن زمان شعبانی‌پور علاوه بر ایتالیا به چندین شهر اروپایی دیگر در فرانسه و اسپانیا هم سفر کرد و برای اقامت هم هاستل را انتخاب می‌کرد. به گفته خودش مدام در جست‌وجو و مقایسه بیزنس‌های مختلف بود و در نظر داشت که بعد از برگشت به ایران کسب‌وکاری را مرتبط با رشته‌اش راه بیندازد. در راستای این هدف و با توجه به اینکه فضای استارت‌آپی هم داغ بود بعد از برگشت به ایران در همایش‌های مختلف شرکت و کسب‌وکارهای مختلف را بررسی می‌کرد.

اولین ایده شعبانی‌پور با توجه به تجربه‌ای که در سفر به شهرهای مختلف اروپایی و اقامت در هاستل‌ها داشت، این بود که چرا در ایران هاستل کم داریم و چرا هاستل‌ها به مسافران معرفی نشده‌اند. بعد از بررسی بازار گردشگری ایران شعبانی‌پور به این نتیجه رسید که اتفاقا در کشور ایران اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارند که در واقع کارکردی مانند هاستل‌ها در دیگر کشورها دارند. به گفته او خوشبختانه تعداد این اقامتگاه‌ها هم رو به افزایش است و هم ارزان هستند و هم امکان تبادل فرهنگی در آنها وجود دارد.

او به این ایده رسید که با راه‌اندازی پلتفرمی، هاستل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی را به توریست‌های خارجی معرفی کند.


گرانی بیت‌کوین؛ نقطه عطف


در سال 2017 قیمت بیت‌کوین افزایش یافت و توجه افراد بسیاری را جلب کرد؛ شعبانی‌پور نیز یکی از افرادی بود که همین زمان با این ارز رمزنگاری‌شده آشنا شد. شعبانی‌پور درباره این تجربه می‌گوید: «بیت‌کوین را کنار مشکلات گردشگران ورودی به ایران در پرداخت هزینه‌ها و رزرو خدمات گردشگری گذاشتم، این ایده در ذهنم شکل گرفت که از بیت‌کوین برای امور پرداختی استفاده و مشکلات پرداخت گردشگران را حل کنم.»

او در ابتدا قصد داشت «هتل‌بیت» را ایجاد کند تا گردشگران از طریق آن بتوانند برای رزرو هتل از بیت‌کوین استفاده کنند. به این منظور، او نیاز داشت ابتدا با هتل‌ها ارتباط برقرار و آنها را به گونه‌ای راضی کند که بیت‌کوین دریافت کنند و هتل‌بیت نقش واسطه در این میان داشته باشد؛ اما به گفته شعبانی‌پور، برقراری ارتباط با هتل‌ها کار سختی بود.

پس او ایده قبلی خود یعنی ایجاد پلتفرم معرفی هاستل‌ها و اقامتگاه‌ها را دنبال کرد.

«درواقع این پلتفرم بستری برای ارائه خدمات گردشگری بود تا در آن توریست‌ها به راحتی پرداختشان را انجام دهند و در ازای آن ریال دریافت کنند.»

ستاره شعبانی‌پور، بنیانگذار ایران‌ بای‌بیت

پیاده‌سازی ایده پلتفرم معرفی و رزرو اقامتگاه برای گردشگران خارجی، از سال 1397 و طراحی سایت آن از پاییز همین سال آغاز شد. تیم بای‌بیت اطلاعات اقامتگاه‌های کشور را به صورت دسته اول از اقامتگاه‌ها دریافت و وارد سایت می‌کرد و در این کار سرعت و کیفیت بسیار بالایی از نظر محتوا و جزییات اطلاعات ارائه دادند؛ اما با توجه به دشواری دریافت اطلاعات بوم‌گردی‌ها، این تیم مدتی این کار را متوقف کرد؛ چراکه بای‌بیتی‌ها سرمایه‌ای نداشتند و تصمیم گرفتند تا زمان تزریق سرمایه خارجی ورود اطلاعات اقامتگاه‌ها را با سرعت کمتری ادامه دهند.

ستاره شعبانی‌پور، بنیانگذار استارت‌آپ ایران بای‌بیت

در حال حاضر ایران‌ بای‌بیت علاوه بر اینکه پلتفرمی برای ارائه هتل‌ها، هاستل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی است خدماتی دیگری از جمله توریست کارت بانکی، ویزا، پیک آپ فرودگاه را نیز در اختیار مسافر می‌گذارد. مدل درآمدی ایران بای بیت بر پایه کمیسیون است و مشتری هر کدام از این خدمات را بخواهد به ایران بای‌بیت پرداخت می‌کند و این تیم برای او خدمت مورد نظر را رزرو و هزینه را به‌صورت ریالی پرداخت می‌کند.

این تیم سه روش پرداخت درنظر گرفته؛ پرداخت بیت‌کوینی، پرداخت با کارت‌های اعتباری مانند ویزا، مسترکارت، آمریکن‌اکسپرس و یونیون‌پی و همچنین راه کلاسیک پرداخت در ایران که پرداخت نقدی است.

پرداخت با کارت‌های اعتباری مستلزم پرداخت کارمزد تراکنش شش درصد است در حالی که پرداخت با بیت‌کوین تقریباً هیچ کارمزد تراکنشی ندارد و این همان ارزشی است که ایران بای‌بیت به کمک بیت‌کوین به مسافران خود ارائه می‌دهد. این تیم از میان مشتریانی که تاکنون جذب کرده‌اند، تقریباً 40 درصد آنها با بیت کوین پرداخت کرده‌اند.

همچنین این استارت‌آپ برای خدمات کارتی به مشتریان کارت‌های استارت‌آپ مه‌کارت را ارائه می‌دهد که قابل شارژ است. هزینه این کارت 19 یورو است که ایران بای‌بیت به همان قیمت آن را به مشتری می‌فروشد و مشتری هرچقدر بخواهد می‌تواند با آن شارژ و خرید اینترنتی انجام دهد.

درواقع ایران‌بای‌بیت پلتفرمی است که خدمات شرکت‌های دیگر را می‌فروشد از جمله کارت، هتل، بلیت هواپیما. این تیم برای جذب مشتری در شبکه‌های اجتماعی توییتر، اینستاگرام و بیشتر فیس‌بوک فعالیت دارند.

«مشتریان بیت‌کوینی کسانی بودند که برای ماینینگ به ایران آمده بودند و از طریق توییتر این کسب‌وکار گردشگری را شناختند. آنها برایشان جالب بود که تیم ما بیت‌کوین قبول می‌کند. این افراد اکثراً سرمایه‌گذار بودند،.»

ستاره شعبانی‌پور، بنیانگذار ایران‌ بای‌بیت

در حال حاضر ایران‌ بای‌بیت در فضای کار اشتراکی فینووا به عنوان یکی از استارت‌آپ‌های فین‌تکی مستقر است. ایران بای‌بیت تا امروز هیچ سرمایه‌ای دریافت نکرده است و تمامی هزینه‌های خود را با درآمد خود تأمین کرده است. شعبانی‌پور می‌گوید: «نمونه اولیه ایران بای‌بیت موفق بوده و ما برای توسعه کسب‌وکار به دنبال سرمایه‌گذار هستیم.»

5 دیدگاه
  1. ظهیری می‌گوید

    درود بر شما. ایده کارآفرینی خوبی بود. بنده به شخصه با بیت کوین خیلی آشنا نیستم. لطفا اگر کسی منابع و اطلاعات آموزشی لازم برای آشنایی اولیه میشناسه معرفی کنه.
    با سپاس و احترام.
    ظهیری

  2. بهار می‌گوید

    انشالله موفق باشند.

  3. عطایی می‌گوید

    جالب بود ، اگر در استان های اصفهان،چهارمحال وبختیاری و مرکزی نمایندگی ندارید اعلام فرمایید تااگرصلاحیت داشته باشم نمایندگیتان را بعهده بگیرم

  4. زهرا فلاحی می‌گوید

    سلام‌ایده جالبی بود اگر در استان فارس نمایندگی میخواهید من حاضرم

    1. اذر می‌گوید

      سلام
      عالی بود
      اگر نمایندگی مازندران بخصوص ساری خواستید در خدمتم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.