راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا گروه زنانه «انجلز» پا جای پای گروه مردانه پی‌پال مافیا در سیلیکون‌ولی می‌گذارند؟

طی پنج سال گذشته که پنج خانم از توییتر و یک مدیر اجرایی کنونی این شرکت گروهی با عنوان Angels# تشکیل دادند تا در استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری کنند، فقط آنها را با یک چیز مقایسه می‌کردند و آن «پی‌پال‌مافیا» بود. این لقب توسط فورچون در سال 2007 مشهور شد که به گروهی از اعضای برجسته سیلیکون‌ولی که از  پیتر تیل، الون ماسک، رید هافمن و غیره تشکیل شده بود اشاره داشت. این افراد پس از اینکه ای‌بی پیشنهاد خرید کسب‌وکارشان را داد، از پلتفرم پرداختی پی‌پال خارج شدند و از پول کسب شده از ای‌بی استفاده کردند تا نسل بعدی استارت‌آپ‌های سیلیکون‌ولی را ایجاد کنند.

اعضای گروه انجلز، کلویی اسلادن، جسیکا وریلی، آپریل آندروود، کتی استنتون، ویجایا گید و جانا مسرشمیت هستند.

Angels#

پنج عضو سابق توییتر و یک مدیر اجرایی کنونی، به طور جداگانه از سال 2015 از 120 استارت‌آپ حمایت کردند. از سرمایه‌گذاری آنها می‌توان به استارت‌آپ باروری «کروت»، برند تجارت الکترونیک «برندلس»، شرکت اسکوتر الکترونیکی «برد» و خدمات ابری «ایرتیبل» اشاره کرد.

برای گروه انجلز، این مقایسه خنده‌دار بود ولی درکل از نظر آنها، این مقایسه آنقدرها هم بی‌ربط نبود. جانا مسرشمیت، هم‌بنیان‌گذار انجلز، در این خصوص مدعی است که گروهشان، توییتر مافیای جدید است. مسرشمت، شریک شرکت لایت‌اسپید و معاون سابق همکاری‌ها و توسعه کسب‌وکار جهانی توییتر است.

جانا مسرشمیت، هم‌بنیان‌گذار Angels#

حالا این مقایسه بیش از گذشته قابل قبول است. با وجود شرکت‌هایی از جمله فیس‌بوک و لیفت که پی‌پال‌مافیا به ایجاد تحول عرضه اولیه سهام (IPO) آنها کمک کرده است، زنان بیشتری از سیلیکون‌ولی وارد حوزه سرمایه‌گذاری می‌شوند. همچنین بسیاری نیز استراتژی Angels# را الگو قرار می‌دهند که درواقع آنها در کنار هم سرمایه‌گذاری قدرتمندتری نسبت به یک زن تنها دارند.

در اواخر سال گذشته، این سرمایه‌گذاران به گروه F7 پیوستند. گروه F7 شامل هفت نفر از اعضای سابق و کنونی فیس‌بوک است و همچنین یک گروه نوپای ده نفری از زنانی که قبلا در اوبر کار می‌کردند تشکیل‌ شد. این 10 نفر قبلا در اوبر فعالیت داشتند و پس از آن، در شرکت‌های جداگانه سرمایه‌گذاری کردند و معامله‌ها و فرصت‌ها را در شبکه خودشان به اشتراک می‌گذارند. اوبر، انجلز و F7 در کنار یکدیگر، می‌توانند نسل بعدی سیلیکون‌ولی را بسازند.

در تصویر اول این گزارش، اعضای گروه F7 به ترتیب از سمت چپ کرتینگا ردی، سارا اسمیت، جوانا لی شولنکو، رابین ریز، کلی گرازیادی و ایولیت لویی هستند.

F7

شش عضو سابق فیس‌بوک و یک مدیر اجرایی کنونی آن، در سال گذشته پول‌هایشان را در صندوقی جمع‌آوری کردند. این صندوق با متوسط مبلغ 50 هزار دلار، از هشت استارت‌آپ پشتیبیانی کرد. از جمله این استارت‌آپ‌ها می‌توان به «کودی»، پلتفرم شغلی فروش تکنولوژی «فلاکجی» و پلتفرم سرمایه‌گذاری غیرانتفاعی «ان‌پی‌ایکس» اشاره کرد.

قطعا این سرمایه‌گذاران به دنبال پیدا کردن نسل بعدی فیس‌بوک هستند. البته این گروه، ماموریت محورتر از پیشینیان گذشته خود هستند. حتی اگر این گروه منحصرا زنان را پشتیبانی نکند، با توجه به ساختاری که دارد، می‌توان گفت که با دینامیک‌های جنسی سیلیکون‌ولی منطبق است. در سال گذشته، بنیان‌گذاران صرفا خانم در آمریکا فقط 2/2 درصد از سرمایه‌گذاری خطرپذیر سرمایه جذب کردند.

کلی گرازیادی، فوندینگ‌پارتنر گروه F7

درکل، بنیان‌گذاران خانم 10 میلیارد دلار کمتر از سرمایه‌گذاری که شرکت سیگار الکترونیکی «جول» به تنهایی به دست آورده بود، دریافت کردند. برخی از این سرمایه‌گذاران در «آل‌ریز» و سازمان‌های دیگر هستند که قصد دارند تا بیشتر از قبل زنان بتوانند جذب سرمایه داشته باشند و در سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت کنند. اما این سه گروه، خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند. کلی گرازیادی، مدیر سابق همکاری‌های رسانه‌ای فیس‌بوک و فوندینگ‌پارتنر گروه F7 می‌گوید:

«ما به خانم‌های بیشتری که نوآوری را شکل می‌دهند. ما ملزم هستیم که آنها را از بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران انتخاب کنیم.»

از ماه مارس، گروه F7، تنها گروه از بین سه گروه مذکور بود که به‌طور رسمی صندوق ایجاد کرد. این گروه، هشت سرمایه‌گذاری با میانگین متوسط 50 هزار دلاری انجام داده است. درواقع بنیان‌گذاران گروه F7، با سرمایه‌گذاری شخصی خود این مبلغ را ایجاد کردند و هنوز برای افزایش این مبلغ از بیرون درخواست پول نکردند. تقریبا نیمی از این سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت‌هایی صورت گرفته که توسط زنان تاسیس شده‌اند.

از سال 2015، Angels# از بیش از 120 استارت‌آپ پشتیبانی کرده است. شرکت کروت (استارت‌آپ حوزه مراقبت‌های بارداری) و برد (در حوزه اسکوتر برقی)، از جمله شرکت‌هایی بودند که این گروه در آنها سرمایه‌گذاری کرده و مدعی است که نتایج بلندمدت حاصل شده را می‌بیند. شبکه اوبر، سرمایه‌گذارانی از شرکت‌های «کلینر پرکینز»، «سکوآ»، «ردپوینت» و «جی‌وی» دارد. آنها به تازگی و عمدتا از طریق گروه چت واتس‌اپ، شروع به شناسایی فرصت‌های موجود در شبکه خود کردند. این سرمایه‌گذاران بیشتر به حوزه سلامت بانوان و البته اتومبیل‌های اتوماتیک علاقه‌مند هستند.

فردریک دیم، مدیر مهندسی و محصول سابق اوبر

یک دلیل وجود دارد که این سه گروه‌ میان همکاران سابق شرکت‌ها درحال شکل‌گیری است. سرمایه‌گذاران این سه شبکه‌، به اعتمادی اشاره کردند که از زمان گذشته میانشان شکل گرفته است و همچنین گفتند که با این افراد، راحت‌تر می‌توانند درباره مسائل مالی مرتبط به کسب‌وکار صحبت کنند.

بر خلاف پی‌پال‌مافیا که به‌تنهایی یا به شکل گروه‌های دوتایی یا سه تایی اعتراض می‌کردند، گروه Angels# در کنار یکدیگر این کار را انجام می‌دهند. در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر که زنان 11 درصد از تصمیم‌گیران سرمایه‌گذاری خطرپذیر را تشکیل می‌دهند و آقایان 91 درصد از سهام استارت‌آپ‌ها را در دست دارند یعنی پولی که به سرمایه‌گذاری‌های فرشته تبدیل می‌شود، همبستگی مزایای خودش را دارد.

ایولیت لویی، یکی از اعضای گروه F7، مدیر فروش و همکاری‌های جهانی فیس‌بوک بود و قبلا کمی سرمایه‌گذاری فرشته انجام داده است. او درباره همکاری با شش خانم دیگر در این گروه ابزار رضایت و حمایت کرد و گفت که این مشارکت، تجربه‌های زیادی به همراه دارد. رابین ریز، یکی دیگر از اعضای این گروه، عنوان کرد:

«سرمایه‌گذاری انجل، رقابتی نیست و دلیلی برای عدم به اشتراک‌گذاشتن تجربیات وجود ندارد.»

زنان گروه انجلز، توسط کسانی که راهشان را دنبال می‌کنند، مورد تشویق و تحسین قرار می‌گیرند. آپریل آندروود، مدیر محصول سابق توییتر و مدیر ارشد محصول سابق «اسلک» می‌گوید که راه‌اندازی سرمایه‌گذاری اشتراکی به نوعی رسم دیرینه سرمایه‌گذاری فرشته را میان زنان به رسمیت شناخته است، کاری معمولا به طور انحصاری توسط مردان انجام می‌شد.

آپریل آندروود، مدیر ارشد محصول سابق

حالا سوال اینجاست که با ورود زنان بیشتر به حوزه نقدینگی از طریق عرضه اولیه سهام در سال جاری، آیا به زودی گروه‌های این چنینی بیشتری در این حوزه شکل خواهند گرفت؟ البته که این سرمایه‌گذاران، با آغوش باز چنین تغییری را می‌پذیرند. آندروود می‌گوید که خوشبختانه، در مراحل ابتدایی این روند قرار داریم. او در مورد پاسخ به این سوال که تعداد زنان موردنیاز و کافی در این حوزه، به نقل قولی از روت بدر گینسبرگ، قاضی دیوان عالی ایالات متحده آمریکا، اشاره کرد که می‌گفت: «زمانی که 9 نفر باشند» یا زمانی که یک جدول سرمایه‌گذاری (cap table) باشد که فقط زنان در آن حضور داشته باشند.

منبع: Fortune

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.