پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
ویژگیهای نسل جدید کارتهای هوشمند سوخت
معاون فنی سامانه هوشمند سوخت با تشریح قابلیت های نسل جدید کارت های هوشمند بنزین گفت: کارت های هوشمند نسل جدید کاربری چند منظوره داشته و امکان استفاده از آن به عنوان هاب ارائه دهنده خدمات مالی الکترونیک نیز وجود دارد.
شهرام رضایی با اعلام این خبر با تشریح قابلیت های به روز شده در نسل جدید کارت های هوشمند سوخت، گفت: کارت های هوشمند جدید به مرور زمان و برپایه نیاز شخصی افراد جایگزین کارت های قبلی میشود و به هیچ وجه نیازی به تعویض اجباری کارت های قدیمی نیست.
وی تصریح کرد: در صورت سوختن و یا مفقودی کارتهای هوشمند قدیمی، کارت هوشمند نسل جدید برای افراد صادر خواهد شد.
رضایی درباره بومی سازی نرم افزارهای کارتهای هوشمند سوخت در داخل کشور گفت: در گذشته مجبور بودیم این کارت ها را از یک شرکت خارجی تامین کنیم که با تولید آن در داخل کشور، انحصار تولید این کارت ها شکسته شد و امروزه این کارت ها با یک سوم قیمت قبلی در داخل کشور تولید و تامین می شود.
وی تاکید کرد: تاکنون 100 هزار کارت هوشمند سوخت جدید تولید شده است و با رونمایی و صدور مجوز توزیع توسط وزیر نفت، توزیع آن بین مردم آغاز شده است.
نسل جدید با سیستمهای امنیتیتر
معاون فنی سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های جدید درباره امنیت کارت های هوشمند سوخت نسل جدید در مقایسه با کارت های قدیمی گفت: کارت های قدیمی نیز امنیت کامل داشتند، اما قابلیت های امنیتی کارت های جدید بیشتر بوده و در نتیجه امنیت این کارت ها بیشتر است.
رضایی با اشاره به این که تکنولوژی کارت های هوشمند قدیمی مربوط به پنج سال گذشته است، تاکید کرد: در حوزه خدمات آی تی باید دائما به روز شد و خوشبختانه کارت های جدید بر اساس فناوری های متن باز و جاوا تولید شده است که دارای امنیت بیشتری است.
آمادگی سامانه هوشمند سوخت برای همکاری با شبکه بانک
مدیر فنی سامانه هوشمند سوخت با اشاره به این که تاکنون امکان پرداخت الکترونیک وجه سوخت تنها از طریق درگاه بانک ملت امکان پذیر است، گفت: امکان مشارکت بانکهای متعدد در زمینه پرداخت وجه الکترونیک سوخت در کارتهای هوشمند نسل جدید تعبیه شده است و ما در این زمینه آمادگی کامل داریم.
رضایی با اشاره به این که مذاکراتی با برخی بانکها نظیر بانک ملی و سپه در این زمینه انجام شده است، افزود: از یک سال پیش مذاکرات ما با بانک مرکزی آغاز شده است و مشخصات کارتهای هوشمند سوخت نسل جدید به آن ها اعلام شده است تا بانک مرکزی به عنوان یک هاب عمل کرده و بانک های دیگر را در این خدمت مشارکت کنند.
خرید در مراکز خدماتی از طریق کارتهای هوشمند سوخت جدید
رضایی با تاکید بر وجود امکانات خرید در مراکز خدماتی و فروشگاهی بر روی کارتهای هوشمند سوخت جدید گفت: امکانات مورد نیاز روی کارتهای جدید تعبیه شده است که در صورت علاقمندی سازمانها و مراکز خدماتی این امکان برای مشتریان فراهم خواهد شد.
وی تصریح کرد: برای مثال این طرح به عنوان پایلوت در متروی تهران اجرایی شده است که در صورت اعلام آمادگی شهرداری، مسافران می توانند با کارت هوشمند سوختی که در جیب آن ها قرار دارد از گیت های مترو عبور کرده و وجه سفر خود را بپردازند.
رضایی اتصال کارت های هوشمند سوخت به شبکه بانکی را از دیگر قابلیت های کارت های جدید عنوان کرد و افزود: با تعبیه نوار مغناطیسی در پشت کارت، امکان استفاده این کارتها در دستگاه های خودپرداز بانکها وجود خواهد داشت.
وی تصریح کرد: در این زمینه نیز از یکسال گذشته با بانک مرکزی مذاکراتی انجام شده است که در صورت بستن قرارداد با بانکها، کارت های جدید به حساب مشتریان متصل خواهد شد.
توجه ویژه به سیستم های وفاداری مشتری
معاون فنی سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران درباره توجه ویژه به سیستم های وفاداری مشتری در طراحی کارت های سوخت جدید گفت: در نسل قدیم کارتهای هوشمند سوخت قدیمی، از طریق پرداخت سوخت درآمدی برای جایگاه دار ایجاد نمی شود، بلکه فقط از طریق پرداخت الکترونیک، در پرداخت هزینه سوخت دریافتی در جایگاهها تسهیل سازی شد.
شهرام رضایی با اشاره به این که سیستمهای وفاداری به مشتری یکی از سیستمهای مطرح در دنیا است، افزود: بر پایه این سیستم با در نظر گرفتن سیاستهای تشویقی مشتری ترغیب به استفاده بیشتر از خدمات شما می شود.
وی افزود: برای مثال از طریق این سیستم، جایگاه داران می توانند با بستن قرادادهایی با مراکز خدماتی نظیر فروشگاه ها، رستوران ها و دیگر مراکز خدماتی، دارندگان کارت هوشمند سوخت را برای مراجعه به یک پمپ بنزین ترغیب کنند و بر این اساس مشتری تشویق می شود تا به ازای دریافت خدمات رایگان و یا تخفیفات، برای همیشه به یک پمپبنزین رجوع کند.
رضایی مزایای این سیستم را توزیع مناسب بار جایگاهها، افزایش درآمد جایگاه داران، استفاده از خدمات جایگاههای سوخت در ساعات خلوتتر و دریافت خدمات برای دارندگان کارت سوخت و تبلیغات مناسب برای ارائه دهندگان خدمات دانست.
وی تاکید کرد: امکان ارائه این خدمات در کارتهای جدید تعبیه شده است و هر زمان که قراردادی با سازمانها در این زمینه منعقد شود، این امکان به صورت اتوماتیک از روی پوزهای درگاه روی تمامی کارتها فعال شده و نیاز به جمع آوری کارتهای توزیع شده نیست.
مراقبت صحیح رمز افزایش طول عمر کارتهای هوشمند سوخت
رضایی درباره محدودیت های موجود در استفاده از کارت های هوشمند سوخت جدید گفت: کارتهای جدید و کارت های قبلی تاریخ مصرف نداشته و تنها تعداد استفاده ای روی آنها تعبیه شده است که این تعداد نیز بسیار بالا بوده و هیچ گونه محدودیتی در استفاده از کارتها وجود ندارد.
وی با اشاره به این که در صورت خرابی یا مفقود شدن کارتهای هوشمند سوخت قدیمی کارت هوشمند سوخت جدید صادر خواهد شد، گفت: دارندگان کارت هوشمند سوخت می توانند با استفاده صحیح از کارتها عمر آن را افزایش دهند.
شهرام رضایی افزود: نگه داشتن کارت در کیفی که آن را از خم شدن و نیز رطوبت حفظ کند، مراقبت از کارت در زمان سوختگیری برای جلوگیری از پاشش بنزین و تمیز کردن کارتها هر چند وقت یکبار از طریق کمی الکل از جمله روش های مراقبت صحیح از کارت های هوشمند سوخت است.
هزینه صدور کارت جدید سوخت
معاون فنی سامانه هوشمند سوخت درباره قیمت کارت های هوشمند سوخت جدید گفت: هزینه دریافت کارت های هوشمند سوخت جدید 10 هزار تومان است که این رقم کمتر از هزینه تمام شده تولید این کارتها است.
وی تصریح کرد: تولید کارتها هزینه های دیگری نظیر پاکت کردن و شخصی سازی کارتها دارد که سعی کردهایم در چند سال گذشته با وجود افزایش قیمت، این رقم را ثابت نگه داریم.
رضایی درباره نحوه ایجاد انگیزه در دارندگان کارت هوشمند سوخت برای دریافت کارتهای جدید گفت: وزارت نفت در طراحی کارتهای جدید خود را متعهد به ارائه خدمات و سرویسهای جدید در کارتهای جدید دانسته است و این امر برای شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران سودآوری نخواهد داشت و تنها بانکها و سازمانهایی که می خواهند از این طریق خدماتدهی کنند، می توانند با در نظرگرفتن سیاستهای تشویقی و معرفی این خدمات، مردم را به دریافت کارتهای هوشمند سوخت جدید ترغیب کنند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، معاون فنی سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به این که وزارت نفت در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی از طریق کارتهای هوشمند سوخت پیشرو بوده است، افزود: در پنج سال گذشته، وزارت نفت اولین سازمانی بود که برای اولین بار در کشور با توزیع حدود 15 میلیون کارت هوشمند سوخت خدمات الکترونیکی را به دورافتاده ترین روستاهای کشور برد.
رضایی با تاکید بر این که امروزه حدود 24 میلیون کارت هوشمند سوخت در کشور صادر شده است، افزود: سازمانها و موسسات دیگر می توانند از تجارب وزارت نفت در این زمینه بهره ببرند.
منبع:www.isna.ir