راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همه‌چیز درباره شرکت تولید نرم‌افزارهای مالی پارمیس که بیش از ۵۰۰ هزار کاربر در ایران و چندین کشور دیگر دارد / حرکت روی لبه فناوری

همین چند سال پیش، انجام حساب‌وکتاب‌های مالی فقط توسط حسابدارها امکان‌پذیر بود. آن‌ها به صدور اسناد حسابداری می‌پرداختند و نرم‌افزارهای موجود نیز فقط ابزار دست آنها بود. حالا اما چند سالی است که با پیشرفت فناوری و ورود نرم‌افزارهای مالی، سایر افراد هم می‌توانند امور مالی خود را به سرانجام برسانند. پارمیس؛ شرکت طراحی و تولید نرم‌افزارهای حسابداری و مالی است، اما مدیرعامل آن معتقد است حسابداری در آینده نه‌تنها حذف نمی‌شود؛ بلکه پرطرفدارتر هم خواهد شد؛ چگونه؟

ماهنامه عصر تراکنش / برای فرزند دهم خانواده آقای مرجانی؛ همه‌چیز از 26 سال پیش شروع شد؛ وقتی هنوز چهره‌اش در نوجوانی غرق بود، رویای موفقیت در دنیای کدنویسی و نرم‌افزار در ذهنش نقش بست و طولی نکشید که یکی از کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای حسابداری ایران را نوشت. مظاهر مرجانی، مدیرعامل شرکت پارمیس است که در زمینه طراحی و تولید نرم‌افزارهای حسابداری و مالی فعالیت می‌کند؛ تولید انواع محصولات کاربردی برای صدها هزار کاربر و تلاش برای حضور در بازارهای معتبر بین‌المللی، خلاصه تمام موفقیت‌هایی است که 17 سال بعد از تأسیس پارمیس به دست آمده است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

سهم بازار

به‌دست‌آوردن سهم مناسب در صنعت نرم‌افزار کار دشواری است، اما مانند سایر صنایع به‌طور مستقیم به کیفیت خدمات بستگی دارد. پارمیس موفق شده سهم 10 تا 25 درصدی بازار را در بخش‌های مختلف از آن خود کند.

[/mks_pullquote]

ایده شکل‌گیری شرکت به زمانی برمی‌گردد که مرجانی صبح‌هایش را در کلاس اول دبیرستان می‌گذراند. می‌گوید: «برادرانم در بازار گلوبندک تهران، مغازه فروش لوازم ساختمانی داشتند. آن موقع حتی بانک‌ها هم از کامپیوتر استفاده نمی‌کردند، اما در مغازه برادرانم یک دستگاه کامپیوتر برای انجام کارهای مالی و حسابداری وجود داشت. نرم‌افزار نصب‌شده به گونه‌ای طراحی شده بود که برای استفاده از آن حتماً به حسابدار نیاز بود. همان موقع به خودم گفتم چرا نباید نرم‌افزار ساده‌تری داشت که فرایند حسابداری را برای همه آسان کند؟»

شرکت پارمیس چهار محصول در زمینه حسابداری و مالی تولید کرده که بین 130 تا 500 هزار کاربر از آنها استفاده می‌کند؛ خروج از مرزهای نرم‌افزاری ایران و رسیدن به بازارهای اروپا و استرالیا، هدف این روزهای پارمیس است و کیفیت و توسعه محصولاتش منطبق با آن پیش می‌رود.

.

آغاز راه

برای موفقیت یک نوجوان 15 ساله؛ فقط رؤیا کافی نیست. مرجانی می‌گوید: «دبیرستانی که بودم در چند دوره برنامه‌نویسی شرکت کردم. سپس به دانشگاه رفتم و رشته مهندسی نرم‌افزار خواندم. من با آرزوی توسعه نرم‌افزار مورد نظرم وارد دانشگاه شدم، اما بعد از یکی، دو ترم فهمیدم دانشگاه نمی‌تواند به‌تنهایی مرا در رسیدن به هدفم کمک کند. به همین خاطر در دوره‌های برنامه‌نویسی خارج از دانشگاه شرکت کردم. آن موقع هدف کاملاً مشخصی داشتم؛ باید یک برنامه حسابداری می‌نوشتم که ساده و کاربردی باشد. تمام پروژه‌های درسی من نیز در همین راستا بود. بعد از چهار سال، وقتی داشتم از پروژه‌ام دفاع می‌کردم، همزمان چند شرکت در حال استفاده از آن بودند.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

رشته‌ای پرطرفدار

حسابداری یکی از رشته‌های پرطرفدار به حساب می‌آید؛ به نحوی که برخی آمارها در گذشته نشان می‌داد حدود 11 درصد از دانشجویان کشور معادل 230 هزار نفر مشغول تحصیل در این رشته بودند. این الگو احتمالاً در سال‌های اخیر نیز حفظ شده است.

[/mks_pullquote]

نوشتن نسخه اولیه نرم‌افزار حدود دو سال طول کشید، اما استفاده از آن حتی در مغازه برادران نیز به‌سادگی قابل پذیرش نبود؛ تا آنجا که مرجانی مجبور شد حدود یک سال، بعضی مواقع شب‌ها در مغازه بماند و باگ‌های نرم‌افزارش را اصلاح کند. می‌گوید: «برادرانم برای نرم‌افزار حسابداری مغازه‌شان میلیون‌ها تومان هزینه کرده بودند. برنامه‌نویسی با 20 سال سابقه در شرکت نفت، آن نرم‌افزار را برایشان نوشته بود. از طرفی حوزه مالی بسیار حساس است. به همین خاطر جایگزین‌کردن نرم‌افزار قبلی با محصول یک جوان تازه فارغ‌التحصیل‌شده از دانشگاه، کار ساده‌ای نبود. یک سال مداوم در مغازه ماندم و بعضی شب‌ها همان‌جا خوابیدم تا کار توسعه نرم‌افزار، ورود اطلاعات مالی به‌صورت موازی با نرم‌افزار قبلی و رفع باگ را همزمان انجام دهم. با اینکه برادرانم دوست داشتند به من کمک کنند، ولی در ابتدا اعتماد کافی به نرم‌افزار طراحی‌شده من نداشتند، اما سرانجام روزی رسید که با دیدن قابلیت‌های برتر نرم‌افزار جدید، تصمیم به جایگزینی نرم‌افزار قبلی با آن را گرفتند.»

.

چه کسانی در پارمیس کار می‌کنند؟

«زمانی که به دوره‌های برنامه‌نویسی خارج از دانشگاه می‌رفتم، با مدیر کارخانه سپافیل اصفهان آشنا شدم؛ مهندس برومند از من خواست برنامه‌ای برای انبارداری شرکتش بنویسم. آن اولین پروژه‌ای بود که انجام دادم و همین باعث شد در زمینه برنامه‌نویسی خیلی زود به خودباوری برسم.» این تجربه مرجانی باعث شده ورود نیروهای تازه‌نفس به شرکت پارمیس هم با سختگیری همراه نباشد؛ هرچند تخصص در حوزه‌های نرم‌افزاری مانند تحلیل نرم‌افزار، برنامه‌نویسی، پشتیبانی، مارکتینگ و… شرط اول است.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

پارمیس همراه

اپلیکیشن رایگان حسابداری شخصی پارمیس همراه، امکاناتی مانند مدیریت و ثبت هزینه و درآمد، مدیریت و ثبت چک، ثبت و مدیریت وام و اقساط، بودجه‌بندی، مدیریت حساب‌های بانکی، مدیریت صندوق‌ها و… را دارد. این برنامه حسابداری شخصی رایگان تعبیه شده تا با کمک این ابزارها، حسابداری شخصی به‌سادگی برای افراد از هر قشری امکان‌پذیر شود.

[/mks_pullquote]

مرجانی می‌گوید: «لازم است به افراد جوان اجازه کار کردن داد. مثل مهندس برومند که اگر به من کمک نمی‌کرد، برنامه‌نویس نمی‌شدم.» هم‌اکنون شرکت پارمیس برای 30 نفر به شکل مستقیم و 100 نفر به شکل غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده که بیش از نیمی از آنها تجربه اول کاری خود را با پارمیس شروع کرده‌اند.

.

پارمیس همراه؛ نرم‌افزار رایگان بین‌المللی

«از خانه کوچک تا کارخانه بزرگ؛ با نرم‌افزارهای مالی پارمیس»؛ این شعار شرکت پارمیس است که مرجانی آن را خیلی بزرگ توصیف می‌کند و می‌گوید: «تولید نرم‌افزار، توسعه و پشتیبانی آن خیلی کار پیچیده‌ای است، در نتیجه بیشتر شرکت‌ها سعی می‌کنند تنها روی یک بخش از بازار تمرکز کنند؛ اما شرکت پارمیس اکثر بخش‌های بازار را تحت پوشش قرار داده است.»

مدیرعامل شرکت به تولید و عرضه چهار محصول اشاره کرده و ادامه می‌دهد: «نخستین محصول ما «پارمیس همراه» است که یک حسابداری شخصی رایگان مبتنی بر سیستم‌های اندروید و آی‌اواس است. مهم‌ترین کاربرد این نرم‌افزار، مدیریت مالی شخصی و خانوادگی است که به شکل کاملاً رایگان عرضه می‌شود و در حال حاضر بیش از 500 هزار کاربر فعال در سراسر دنیا دارد. در کنار طراحی مناسب، چندزبانه بودن این نرم‌افزار باعث مقبولیت آن در خارج از مرزهای ایران شده است.»

اپلیکیشن حسابداری شخصی پارمیس همراه، از شش سال پیش منتشر شد و هم‌اکنون جزء محبوب‌ترین محصولات شرکت به حساب می‌آید. رایگان‌بودن پارمیس همراه، ریشه در یک تفکر بلندمدت دارد که مرجانی آن را در عمل به «مسئولیت اجتماعی» و «فرهنگ‌سازی» خلاصه می‌کند و می‌گوید: «در گذشته فرهنگ استفاده از نرم‌افزار وجود نداشت و جامعه در مقابل پذیرش آن مقاومت می‌کرد؛ با وجود اینکه در سال‌های اخیر تفاوت‌هایی در فرهنگ مدیریت کسب‌وکار رخ داده است، اما با این حال باز هم مقاومت‌هایی در استفاده از نرم‌افزارهای مالی در کسب‌وکارها دیده می‌شود؛ زیرا همیشه برای ترغیب مردم به استفاده از یک محصول مناسب و کاربردی، نیاز است تا فرهنگ‌سازی‌های لازم انجام شود. شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف، باید در مسیر فرهنگ‌سازی برای استفاده از محصولات‌شان حرکت کنند. ضمن اینکه رسالت اجتماعی شرکت‌ها این است که مردم را با محصولات کاربردی‌ای که زندگی‌شان را آسان‌تر می‌کند، آشنا کنند. این دو عامل باعث شد شرکت پارمیس، نرم‌افزار پارمیس همراه را به شکل رایگان در اختیار همه افراد جامعه قرار دهد.»

فرهنگ استفاده از نرم‌افزارهای مالی در ایران را باید در آمار و ارقام نظرسنجی‌های معتبر جست‌وجو کرد؛ آخرین نتایج نظرسنجی ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) نشان می‌دهد 28.6 درصد از افراد بالای 18 سال در ایران از نرم‌افزارهای بانکی (موبایل‌بانک‌ها) استفاده می‌کنند. این در حالی است که حدود 69 درصد ایرانی‌ها از موبایل هوشمند استفاده می‌کنند و قابلیت نصب و استفاده از نرم‌افزارهای مالی و بانکی را دارند.

.

پارمیس‌پلاس؛ تمرکز بر مشتری‌های کوچک و متوسط

دومین محصول شرکت پارمیس که 17 سال از تولید اولیه آن می‌گذرد؛ پارمیس‌پلاس است. جامعه هدف این نرم‌افزار، شرکت‌ها و فروشگاه‌های کوچک و متوسط هستند و کاربری سریع و روان، دو ویژگی اصلی آن است. مرجانی می‌گوید: «نوشتن نرم‌افزار پارمیس‌پلاس را از دوران دانشجویی شروع کردم. تمرکز این نرم‌افزار بر کسب‌وکارهایی است که دارای کارمندان کمی بوده و گاهی بیشتر فعالیت مالی توسط مدیر آن انجام می‌شود. پارمیس‌پلاس خدماتی مانند صدور فاکتور، دریافت و پرداخت را انجام می‌دهد و کاربر نمایی از همین فعالیت را می‌بیند، اما در پس‌زمینه، فرایندهای حسابداری به شکل کاملاً هوشمند و تخصصی انجام می‌شود.»

مشتری‌های این نرم‌افزار از خرده‌فروش‌ها گرفته تا عمده‌فروش‌ها را شامل می‌شود که تعدادشان حدود 25 هزار کسب‌وکار مختلف است. مرجانی با بیان اینکه پارمیس‌پلاس قابلیت رشد بیشتری داشت، ادامه می‌دهد: «باید اندازه بازار و شرایط و اهداف شرکت را هم در نظر بگیریم. ضمن اینکه تمرکز ما بر اصنافی بود که حجم مالی بالایی دارند و مجموعه‌هایی که حاضر به پرداخت پول بیشتر برای خدمات بهتر هستند.»

.

پارمیس‌استار؛ یک نرم‌افزار لاکچری

رشد پارمیس و مشتری‌ها، علت اصلی توسعه نرم‌افزارهای شرکت است. مرجانی می‌گوید: «کسب‌وکار بسیاری از مشتری‌های ما به‌مرور رشد کرد و چون ارتباط‌مان تنگاتنگ بود، باید امکانات بیشتری در اختیارشان قرار می‌دادیم. به همین دلیل از پنج سال پیش، طراحی نرم‌افزار یکپارچه پارمیس‌استار را مبتنی بر تفکر ERP شروع کردیم. از همان زمان پیش‌بینی کردیم که احتمالاً در آینده، بسترهای مختلف مانند وب، موبایل و… شرایط متفاوتی پیدا می‌کند؛ به همین خاطر معماری پارمیس‌استار را به گونه‌ای طراحی کردیم که بتوانیم از این تغییرات بهره ببریم.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

پارمیس‌استار

نرم‌افزار حسابداری یکپارچه پارمیس‌استار، طیف گسترده‌ای از روش‌های حسابداری برای تجارت الکترونیک را فراهم می‌کند. این نرم‌افزار به‌راحتی تمام جوانب حسابداری تجارت الکترونیک، مانند تولید فاکتورها و صورت‌حساب و تطبیق با بانک را سامان‌دهی می‌کند.

[/mks_pullquote]

نرم‌افزار یکپارچه پارمیس‌استار دارای زیرسیستم‌های حسابداری، بازرگانی داخلی و خارجی، انبار، خزانه‌داری، حقوق و دستمزد، CRM، تسهیلات، فروشگاه اینترنتی، تولید و… است که روی بسترهای وب و ویندوز قابل اجراست. این نرم‌افزار دارای اپلیکیشن‌هایی است که قابلیت نصب روی گوشی‌ها و دستگاه‌های هوشمند با سیستم‌عامل‌های اندروید و آی‌اواس را دارد. این سری از محصولات پارمیس برای شرکت‌های متوسط و بزرگ کارایی بیشتری دارد.

مدیرعامل شرکت، صفت «لاکچری» را به پارمیس‌استار می‌دهد و می‌گوید: «کسی که بخواهد مجموعه‌اش منطبق بر فناوری روز اداره شود، می‌تواند از پارمیس‌استار استفاده کند. این نرم‌افزار در حال حاضر حدود 130 مشتری دارد.»

.

پارمیس 360؛ نسل جدید تولیدات

این مجموعه به‌عنوان اولین شرکت ایرانی، راهکار مدیریت خرده‌فروشی‌های مبتنی بر کلود و قابل بهره‌برداری در پلتفرم‌ها و سیستم‌های عامل مختلف را عرضه کرده است. این راهکار مبتنی بر یک پرتال در فضای ابری تحت وب و همچنین اپلیکیشن‌های فروش آنلاین و آفلاین مبتنی بر سیستم‌عامل‌های اندروید، ویندوز، آی‌اواس و مک (به‌زودی) امکان مدیریت خرده‌فروشی‌ها با قابلیت دسترسی از هر مکان و در هر ساعت شبانه‌روز و کمترین ریسک اختلالات اینترنتی و ارتباطی را داراست.

پرتال 360 امکان مدیریت کسب‌وکار را در اختیار مدیر هر فروشگاه قرار می‌دهد. این سامانه دارای ماژول‌های مختلفی نظیر فروش، انبار، بانک و صندوق است که امکان معرفی اطلاعات اولیه مورد نیاز مانند تعریف کالاها، حساب‌ها، مدیریت مشتریان و انبارها را بر عهده دارد. همچنین اخذ تمامی گزارش‌های مورد نیاز مدیران فروشگاه بر عهده این سامانه خواهد بود. در این راهکار، برای نقاط فروش، اپلیکیشن فروش پارمیس‌اسمارت طراحی شده که عملیات فروش، صدور فاکتور و ثبت دریافت‌ها و ارسال اطلاعات فروش به سامانه مرکزی 360 را انجام می‌دهد.

این مجموعه به‌عنوان اولین و تنها شرکت نوآور ایرانی، اپلیکیشن‌های فروش خود را به‌طور همزمان بر بستر سیستم‌عامل‌های اندروید، ویندوز و آی‌اواس تولید و عرضه کرده و با ارائه این تنوع، انعطاف وسیعی را در انتخاب دستگاه‌های سخت‌افزاری به کاربر می‌دهد؛ به‌طوری که در یک فروشگاه همزمان می‌توان از کارت‌خوان اندرویدی و صندوق‌های فروش ویندوزی استفاده کرد.

مرجانی می‌گوید: «این نرم‌افزار یکی از محصولات پرچم‌دار شرکت است و تلاش می‌کنیم در این حوزه، رهبر بازار شویم. در حال حاضر افرادی که از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند، دارای شعبی در نقاط مختلف ایران هستند.»

.

20 درصد سهم بازار در اختیار پارمیس

رقابت در صنعت نرم‌افزار بسیار پیچیده است و موفقیت در آن نیازمند توجه به فرایند توسعه نرم‌افزار، از طراحی تا به‌روزرسانی است. در این رقابت اما پارمیس موفق شده سهم مناسبی از بازار داخلی را در بخش‌های مختلف کسب کند. مرجانی می‌گوید: «هر محصول، اندازه بازار خودش را دارد. شاید در فضای عمده‌فروشی، 25 درصد سهم بازار را در اختیار داشته باشیم، اما در خرده‌فروشی که تازه کارمان را شروع کرده‌ایم، سهم 10 درصدی در اختیارمان است. امیدواریم پارمیس 360 بتواند در این زمینه به ما کمک کند.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

علل عدم اقبال به نرم‌افزارهای حسابداری

علاوه بر مسائل فرهنگی و اخلاق اقتصادی ایرانیان، همکاری پایین بانک‌ها با کسب‌وکارهای مالی به‌عنوان دومین دلیل عمده استقبال نسبتاً کم کاربران ایرانی از ابزارهای مدیریت مالی شخصی به حساب می‌آید. برخی از این ابزارها صرفاً با تعداد اندکی از بانک‌ها در تعامل مستقیم هستند.

[/mks_pullquote]

مدیرعامل شرکت پارمیس، فرایند تولید نرم‌افزار در ایران را سنتی می‌داند و می‌گوید: «سنتی به این معنا که فارغ از استانداردها، کد نوشته می‌شود و بعد از تست روانه بازار می‌شود. این در حالی است که ما روند متفاوتی را در پیش گرفته‌ایم. به‌طور مثال، فرایند تست پارمیس‌استار خیلی پیچیده است، چون کوچک‌ترین تغییر در قسمت‌های نرم‌افزار می‌تواند در عملکرد قسمت‌های دیگر نرم‌افزار تاثیرگذار باشد. پارمیس جزء معدود شرکت‌هایی است که از فرایند تست اتوماتیک استفاده می‌کند؛ یعنی برای هر بخشی که در نرم‌افزارهای ما کد نوشته می‌شود، برای تست آن نیز کدهایی نوشته می‌شود که فرایند تست کدهای نوشته‌شده را به‌صورت اتوماتیک بر عهده خواهند داشت. به عبارت دیگر، برنامه‌نویسان ما به همان اندازه که برای کدنویسی وقت می‌گذارند، برای نوشتن کدهای تست هم زمان صرف می‌کنند. البته کمتر شرکتی این میزان هزینه را متقبل می‌شود.»

مرجانی ادامه می‌دهد: «بعد از ساعت کاری، سرورهای تست شروع به فعالیت می‌کند و در ابتدای روز کاری بعد، لیست باگ‌های کشف‌شده را در اختیار مدیر فنی تیم قرار می‌دهد. به همین دلیل کیفیت نرم‌افزارهای پارمیس قابل مقایسه با نرم‌افزارهای دیگر در این حوزه نیست. ضمن اینکه طراحی گرافیکی رابط کاربری نرم‌افزار هم برای ما از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است. در نهایت مجموعه این عوامل، نوید تولید محصولات باکیفیت را می‌دهد.»

.

الگوبرداری از نرم‌افزارهای خارجی

کیفیت تولید نرم‌افزار در دنیا چند گام از ایران جلوتر است؛ به همین دلیل الگوبرداری از نرم‌افزارهای آنها به یک پیش‌شرط برای موفقیت تبدیل شده است. این روند در شرکت پارمیس هم رخ می‌دهد، اما فقط 25 درصد کار را دربر می‌گیرد و مابقی به نوآوری و خلاقیت نیروهای شرکت بستگی دارد. مرجانی می‌گوید: «در هر صنعتی، الگوبرداری یک فرایند کاملاً عرف است. ما هم برای تولید محصولات بر اساس دانسته‌های خودمان از صفر حرکت نمی‌کنیم. محصولات شرکت‌های بزرگ دنیا و رقبا را رصد و نقاط ضعف و قوت‌شان را شناسایی می‌کنیم. سپس با رفع نقاط ضعف، محصول خودمان را تولید می‌کنیم. این فرایند باعث شده تولیدات پارمیس، مشابه هیچ‌کدام از تولیدات داخلی نباشد. محصولات خارجی جزء آن دسته محصولاتی هستند که همیشه رصد و بررسی می‌کنیم. آن‌ها از لحاظ فرهنگی، قوانین کپی‌رایت و… از ما جلوتر هستند و شاید ده‌ها برابر ما هزینه کنند.»

.

حسابدارها حذف می‌شوند؟

آمارها نشان می‌دهد 10 درصد تقاضای انتخاب رشته در پنج سال اخیر مربوط به رشته حسابداری بوده، با این حال حرکت به سمت حسابداری نوین و استفاده روزافزون از نرم‌افزارهای مالی باعث شده آینده شغل حسابداری مورد بحث قرار بگیرد و این سؤال مطرح شود که آیا در چند سال آینده، حرفه‌ای به نام حسابداری وجود خواهد داشت یا خیر؟

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

کوئیکن

کوئیکن اولین نرم‌افزاری است که برای مدیریت مالی شخصی در دنیا طراحی و ارائه شد. این نرم‌افزار پس از گذشت ۳۴ سال از اولین رونمایی، همچنان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد و سهم گسترده‌ای از بازار مدیریت مالی شخصی در دنیا را دارد.

[/mks_pullquote]

مدیرعامل شرکت پارمیس معتقد است نرم‌افزارهای مالی، حجم کار غیرتخصصی حسابدارها را کاهش می‌دهد، اما آنها را حذف نمی‌کند؛ بلکه آنها را به انجام امور تخصصی وامی‌دارد. مرجانی می‌گوید: «تا چند سال پیش همه فکر می‌کردند کار حسابدار، مثلاً صدور سند است، اما حالا هر فردی می‌تواند این کار را با استفاده از نرم‌افزار انجام دهد. روند رشد این نرم‌افزارها به نحوی بوده که حالا حسابداران نیاز دارند در حوزه‌های مختلفی مانند فرایند بودجه، نگارش گزارش‌های مالیاتی و… به شرکت‌ها کمک کنند. برای مثال در سال‌های اخیر ارائه گزارش‌های مالیاتی بسیار مهم شده است؛ این کار را باید یک حسابدار متخصص و مطلع انجام دهد. در نتیجه به نظرم نه‌تنها حسابداری از بین نخواهد رفت؛ بلکه پرطرفدارتر از گذشته هم خواهد شد؛ اما دیگر کارهای روزمره گذشته مانند ثبت فاکتور و… توسط حسابدارها انجام نخواهد شد.»

.

فروشگاه‌های اینترنتی و پارمیس

فرایندهای مالی در کسب‌وکارهای مختلف تقریباً شبیه هم است؛ گزارش انبار، صدور فاکتورها و… در تمام کسب‌وکارها وجود دارد، اما در این بین اصنافی هم هستند که تفاوت‌هایی نسبت به سایرین دارند. مثلاً صنف طلافروشان به غیر از صدور فاکتور، شناسنامه طلا را هم صادر می‌کنند. کارواش‌ها و رستوران‌ها نیز نیازهای خاص خود را دارند. شرکت پارمیس سعی کرده با استفاده از پارمیس 360 در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار ورود کند؛ هرچند سرعت ورود به حوزه‌های تخصصی مقداری آرام‌تر است.

مرجانی با بیان اینکه هم‌اکنون در حال حرکت به سمت کسب‌وکارهایی مانند کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌های سیار، کارواش‌ها و… هستند، درباره شیوه و شاخص‌های انتخاب کسب‌وکارها می‌گوید: «اندازه و بلوغ کسب‌وکار برایمان مهم است. برخی کسب‌وکارها خیلی بزرگ‌اند، اما فرهنگ استفاده از نرم‌افزار به همان نسبت در آنها رشد نکرده است. مثل سوپرمارکتی‌ها که تعدادشان خیلی زیاد است، اما خیلی کم دیده می‌شود که از کامپیوتر و نرم‌افزار برای مدیریت کسب‌وکار خود استفاده کنند. این امر دلایل متعددی دارد؛ با وجود اینکه حجم کار سوپرمارکت‌ها بسیار بالاست، تعداد نیروهای شاغل در آنها کم است و همین‌طور ممکن است سود پایین هم آنها را از استفاده از نرم‌افزارهای مالی منصرف کند. در نقطه مقابل اما برخی صنف‌ها مانند فست‌فودی‌ها و خرده‌فروشی‌ها خیلی مشتاق به استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری هستند.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

امنیت شغلی حسابداران

حسابدارها در سایر کشورها نیز از امنیت شغلی مناسبی برخوردارند؛ مثلاً برخی آمارها می‌گوید در سال 2016 که نرخ بیکاری در ایالات متحده حدود چهار درصد بود، نرخ بیکاری حسابداران به 2.2 درصد رسیده بود.

[/mks_pullquote]

مدیرعامل شرکت پارمیس به فروشگاه‌های اینترنتی که در سال‌های اخیر با اقبال عمومی روبه‌رو شده‌اند نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «این فروشگاه‌ها یکی از همان مواردی است که فرهنگ خرید آنلاین روی آن تأثیر بسیاری دارد. مثلاً پنج سال پیش کمتر کسی به خرید آنلاین اعتماد داشت، اما بعد از آشنایی با فروشگاه‌های اینترنتی مانند دیجی‌کالا، سبک زندگی مردم تغییر کرد.»

مرجانی ادامه می‌دهد: «در این حوزه دو گروه وارد شده‌اند. گروه اول، شرکت‌هایی هستند که سرمایه‌گذاری کرده و فروشگاه‌های اینترنتی را راه‌اندازی کرده‌اند؛ مثل دیجی‌کالا. گروه دوم مجموعه‌هایی هستند که فروشگاه‌های بزرگی دارند و توانسته‌اند با طراحی اختصاصی فروشگاه اینترنتی خود، وارد فضای فروش آنلاین شوند، اما در این بین جای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط خالی مانده که علت اصلی آن هزینه بالا و پیچیدگی راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی است. دغدغه بزرگ این بخش بعد از هزینه‌های بالا این است که نرم‌افزارهای مالی و فروشگاه اینترنتی‌شان هیچ ارتباطی با هم ندارند. یعنی به شکل دستی کالاها را در فروشگاه اینترنتی معرفی می‌کنند، موجودی‌ها را دستی وارد و بعد از خرید، فاکتور را در نرم‌افزار حسابداری‌شان ثبت می‌کنند؛ به عبارت دیگر دوباره‌کاری انجام می‌شود، اما پارمیس این دو موضوع را با هم دیده است.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

رونق اپلیکیشن‌های حسابداری

با افزایش استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند در دنیا، طراحی و تولید اپلیکیشن‌های موبایلی در حوزه مدیریت مالی شخصی نیز رونق پیدا کرد. استفاده از هوش مصنوعی در PFM ها موضوعی است که از سال ۲۰۱۵ مورد توجه قرار گرفته و توسط شرکت‌هایی نظیر مانی‌تور و پرسونتیک دنبال شده است.

[/mks_pullquote]

مرجانی به فروشگاه اینترنتی پارمیس اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «این محصول به‌عنوان زیرسیستم در مجموعه نرم‌افزارهای پارمیس‌استار وجود دارد و به‌صورت یکپارچه با زیرسیستم‌های انبار، بازرگانی، حسابداری و… ارتباط دارد و عملاً هیچ‌گونه دوباره‌کاری برای کاربر وجود نخواهد داشت و در عین حال دارای هزینه مناسب نیز هست.»

.

اهمیت به پشتیبانی تمام‌وقت

پشتیبانی تمام‌وقت از مهم‌ترین نقاط قوت پارمیس است که مرجانی درباره آن می‌گوید: «یک شرکت زمانی می‌تواند محصولات خود را توسعه بدهد که فاصله‌اش با مشتری کمتر از یک کلیک باشد. راه‌های مختلفی برای گرفتن بازخورد از مشتری‌ها وجود دارد. یک مورد تلفن است؛ مرکز تماس پشتیبانی پارمیس تماس‌ها را دریافت می‌کند و بخش پشتیبانی آنلاین نیز وجود دارد که به‌طور مثال، برای پارمیس همراه 99 درصد پشتیبانی شرکت از این طریق انجام می‌شود. در حال حاضر به‌طور متوسط، روزانه بین 400 تا 500 مورد تیکت دریافتی داریم.»

.

شفافیت؛ مزیت نرم‌افزارهای مالی

امکان وقوع کلاهبرداری و سوءاستفاده در نبود نرم‌افزارهای حسابداری و مالی وجود دارد؛ این چالش اما با تولد این قبیل اپلیکیشن‌ها تا حدود زیادی برطرف شده است. مرجانی می‌گوید: «در حسابداری سنتی، رهگیری اتفاق‌ها سخت بود. مثلاً اگر پولی کم می‌شد یا کالایی کم یا ناپدید می‌شد، امکان اطلاع و رهگیری آن به‌سختی امکان‌پذیر بود. نرم‌افزارهای مالی اما ویژگی‌هایی دارند که شفافیت را بالا می‌برد و احتمال وقوع سوءاستفاده را کم می‌کند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

در خدمت شفافیت

نرم‌افزارهای مالی و حسابداری با ایجاد شفافیت؛ از میزان سوءاستفاده‌های شخصی و گروهی کم می‌کند. زیرساخت‌های این نرم‌افزارها قابلیت کنترل مداوم فرایندها را به مدیران ارائه می‌دهد و باعث می‌شود سوءاستفاده به حداقل برسد.

[/mks_pullquote]

مثلاً در نرم‌افزارهای این شرکت زیرسیستمی وجود دارد که کار آن فقط رصد فعالیت‌های انجام‌شده کاربران است. به‌عنوان مثال، هر گونه تغییر انجام‌شده در اطلاعات نرم‌افزار مانند فاکتورها و حساب‌ها را به مدیر گزارش می‌کند. این زیرسیستم همچنین تمامی فعالیت‌های انجام‌شده کاربر؛ از زمان ورود تا خروج از سیستم را ذخیره کرده و امکان ارائه انواع گزارش‌های لازم را داراست. به نحوی که به مدیر کمک می‌کند که حتی اگر نیت سوءاستفاده هم وجود داشته باشد، پیش از وقوع کلاهبرداری از آن مطلع شود. نمونه‌های زیادی داشتیم که شناسایی شده‌اند. این قابلیت‌ها دست به دست هم داده تا امنیت نرم‌افزار تحت کنترل باشد و بتوان هوشمندانه آن را مدیریت کرد.»

.

چالش‌های صنعت نرم‌افزاری

حرکت بر لبه فناوری؛ مهم‌ترین چالش صنعت نرم‌افزاری است. به‌روزرسانی مداوم محصولات به‌دلیل تحول سریع فرهنگ استفاده از نرم‌افزارها امری حیاتی برای شرکت‌های تولید نرم‌افزار به حساب می‌آید. مرجانی می‌گوید: «در این صنعت فرهنگ مردم مدام به‌روز می‌شود و تقاضاها هم تغییر می‌کند؛ بنابراین نرم‌افزارها هم باید به‌طور مدام به‌روز شوند. البته این اتفاق خیلی هزینه‌بر است. همزمان فناوری هم در صنعت ما به‌شدت در حال تغییر است. بعضاً اتفاق افتاده که از فناوری مایکروسافت برای تولید محصول استفاده کرده‌ایم، اما خود این شرکت بعد از دو سال، همان فناوری را منسوخ کرده و به قول معروف دست ما در پوست گردو مانده است. پارمیس ادعا دارد که سردمدار استفاده از فناوری‌های نوین در تولید نرم‌افزارهای مالی است؛ به همین دلیل قبل از اینکه محصولی به بازار بیاید، خودمان وارد این عرصه جدید می‌شویم.»

مرجانی به چالش کمبود نیروی متخصص هم اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «سیستم دانشگاهی ایران به شکلی نیست که افراد بعد از فارغ‌التحصیلی بتوانند به‌راحتی وارد بازار کار شوند، به همین دلیل دانشجوهای حوزه نرم‌افزار باید همزمان دوره‌های آموزشی خارج از دانشگاه را هم بگذرانند.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

شرکتی دانش‌بنیان

شرکت پارمیس در جمع شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دارد. محصولات دانش‌بنیان این شرکت شامل راهکار ابری پارمیس ۳۶۰ و زیرسیستم‌های یکپارچه پارمیس‌استار، موفق به اخذ صلاحیت دانش‌بنیان توسط متخصصان سامانه دانش‌بنیان نهاد ریاست‌جمهوری اسلامی شده‌اند.

[/mks_pullquote]

.

هدف اصلی؛ حضور در بازارهای جهانی

حضور در بازارهای جهانی و رقابت با شرکت‌های معتبر بین‌المللی در زمینه طراحی نرم‌افزارهای مالی و حسابداری، مهم‌ترین هدف شرکت پارمیس است. مرجانی می‌گوید: «یکی از دلایلی که از نمونه‌های خارجی الگوبرداری می‌کنیم و تولیدات‌شان را مورد بررسی قرار می‌دهیم، تلاش برای ورود به بازارهای بین‌المللی است. از همان زمان که تولید پارمیس‌استار را شروع کردیم، انگیزه حضور در بازارهای خارج از کشور را داشتیم و حالا هم چند کشور جهان از جمله عمان، عراق و افغانستان از این محصول استفاده می‌کنند. این کشورها را انتخاب کرده‌ایم تا بتوانیم وارد بازارهای کشورهای دیگر شویم. البته صادرات در حوزه نرم‌افزار خیلی سخت است، چون به لحاظ زبانی، فرهنگی، واحد پولی، قوانین مالیاتی و… تفاوت‌های بنیادینی وجود دارد که در هر کشور متفاوت با کشور دیگر است.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

مینت

در سال ۲۰۰۶ موجی از ابزارهای مدیریت مالی شخصی آنلاین در جهان شکل گرفت که معروف‌ترین آنها «مینت» و «ویساب» بودند. مینت در سال ۲۰۰۹ توسط اینتوئیت به مبلغ ۱۷۰ میلیون دلار خریداری شد.

[/mks_pullquote]

مدیرعامل شرکت پارمیس می‌گوید بخش زیادی از فعالیت و انرژی‌شان را روی صادرات نرم‌افزار قرار داده‌اند: «تمرکز ما روی کشورهای همسایه نیست، اما مثلاً چون افغانستان از نظر فاصله به ایران نزدیک‌تر است و هم‌زبان نیز هستیم، به‌عنوان اولین مقصد بین‌المللی ما انتخاب شد. شرکت‌های خرده‌فروشی در این کشور، مشتری پارمیس‌استار هستند. ما اهداف‌مان را خیلی بالاتر می‌بینیم و قصد صادرات محصولات‌مان به اروپا، استرالیا و نیوزیلند را داریم. هیچ هدفی پررنگ‌تر از این نیست که بتوانیم وارد عرصه بین‌الملل شویم و محصولات‌مان را توسعه بدهیم.»

خبرنگار: یزدان مرادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.