راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گام بعدی در وب سامیت چیست؟ /  گزارش دوم از رویداد وب سامیت

حسن اطاعت، مدیرعامل شرکت ایده‌های نوین پارسیان، پرتغال / این یادداشت را پنجشنبه هفتم نوامبر، شانزدهم آبان، در هواپیمای تقریباً خالی از لیسبون به مقصد بیلبائو می‌نویسم. آن پایین، وب سامیت آخرین ساعت برگزاری را سپری می‌کند و با اعلام استارت‌آپ‌های برگزیده و سخنرانی اختتامیه، به کار خود پایان خواهد داد.

در مراسم اختتامیه این رویداد، استارت‌آپ نوتریکس از شهر باسل سوییس، به عنوان برنده اعلام شد. این تیم، یک وسیله بدون سوزن اختراع کرد که امکان مانیتورینگ دائم سطح قند خون برای بیماران دیابتی را فراهم می‌کند.

امسال بیش از هفتاد هزار نفر از صد و شصت و سه کشور در این رویداد ثبت نام کرده بودند. در بخش نمایشگاهی، دویست شرکت و دولت حضور داشتند. در بخش استارت‌آپ‌ها، دو هزار و یکصد و پنجاه تیم طی سه روز، به معرفی خود پرداختند و نهصد مورد از آنان، از فرصت سخنرانی کوتاه (Pitch) استفاده کردند. هزار و دویست و شش سخنران به این رویداد دعوت شده بودند که تعدادی از آنها به عنوان سخنران کلیدی و تعدادی دیگر به نمایندگی از شرکت‌ها حضور داشتند و در بیست و دو سالن، مطالب خود را ارائه دادند. صدها منتور به صورت افتخاری، تجربیات خود را طی جلسات پانزده دقیقه‌ای در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار دادند و دو هزار و ششصد تحلیل‌گر، خبرنگار، گزارشگر، عکاس و تهیه‌کننده، بخش‌های متنوع رویداد را پوشش دادند.

دیروز چهارشنبه، ظرفیت اغلب سالن‌ها در تمام مدت برگزاری، تکمیل شده بود و بخش‌های نمایشگاهی هم با تراکم شرکت‌کنندگان مواجه بودند. موارد فنی و اخبار فناوری را از سایت‌ها و منابع مربوطه دنبال خواهید کرد. آنچه مایلم از این زاویه ببینید، نکات ساده‌ای است که تفاوت‌های بزرگ خلق می‌کنند. یکی از این نکات، فضاهای عمومی است. هر مدیر نمایشگاهی قاعدتاً در صورت وجود تقاضا برای فضاهای خالی، آن را به قیمت مناسب واگذار خواهد کرد. در وب سامیت، چنین قاعده‌ای نداریم و اولویت با فضاهای عمومی است. محیط‌هایی برای نشستن، استراحت، دیدار، جلسه و شبکه سازی بازدیدکنندگان.

هر چند این فضاها رفته رفته به گوشه‌ها و حاشیه‌ها هدایت شده و از تعداد آنها کاسته می‌شود، اما هنوز فشار تقاضا برای اجاره غرفه، موجب صرف نظر کردن از این تسهیلات نشده است. چه بسا وجود همین تسهیلات، موجب افزایش تقاضا برای غرفه می‌شود.

از نکاتی که همواره در وب سامیت رعایت می‌شود، مسائل زیست محیطی است. بیش از دویست هزار لیوان یکبار مصرف آماده شده که تماماً قابل فراوری هستند. ده‌ها تن دستمال کاغذی و دستمال سفره‌ای که استفاده می‌شود، صددرصد قابل بازیابی هستند. در تمامی سالن‌ها ماشین‌های آب تصفیه شده وجود دارد که مردم را از بطری پلاستیکی بی‌نیاز کند و حتی برنامه‌ای وجود دارد که آوردن بطری پلاستیکی توسط مردم را هم ممنوع کنند.

یکی از نوآوری‌های وب سامیت که الان دیگر در سایر جاها هم رایج شده است، روش تأمین غذای روزانه این هفتاد هزار نفر بازدیدکننده است. به جای ایجاد آشپزخانه‌های بسیار بزرگ و سپردن به یک پیمانکار انحصاری، ده‌ها فود تراک در فضای بین سالن‌ها مستقر می‌شوند که هر کدام در حد ظرفیت محدود خود غذا آماده می‌کنند اما با توجه به تعداد بسیار زیاد تراک‌ها، کسی گرسنه نمی‌ماند! امسال برای اولین بار، پول نقد حذف شده و تمام غرفه‌های غذا و سایر فروشندگان باید هزینه را بصورت الکترونیکی و غیر نقدی دریافت کنند.

هنور هشت سال از قرارداد برگزاری وب سامیت در لیسبون باقی مانده و برای اهل فن، سؤال است که گام بعدی چیست؟ شاید این هم از خصوصیات عصر جدید است که مردم همواره منتظر ورژن بعدی، مدل بعدی و گام بعدی هستند. آیا همین که رویدادی در اوج کمال برگزار می‌شود، کافی نیست؟ پاسخ در ادبیات عصر دیجیتال، منفی است. همیشه باید گام بعدی وجود داشته باشد. تصور شخصی من این است که وب سامیت با همین سایز و اندازه و با گرایشی انتفاعی‌تر به حیات خود ادامه خواهد داد و پدی، کار بزرگ دیگری آغاز خواهد کرد.

آیدی حسن اطاعت: Hassanetaat@

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.