راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محصول استراتژیک ایران ارقام، سوئیچ سبا 2 چه دستاوردهایی برای شبکه بانکی داشته است؟

بیش از یک دهه از مهاجرت بزرگ سوئیچ سبا و جایگزینی سوئیچ CR2 در بانک‌های سپه و تجارت می‌گذرد، دهه‌ای پر تلاطم و رو به رشد برای سوئیچ سبا. تلاشی که موفقیتی بزرگ را برای شرکت ایران ارقام درپی داشت و آغازگر مسیری جدید بود. رشدی که در شبکه بانکی و گزارش‌های شرکت نبض‌افزار، مؤید توانائی و امکانات سوئیچ سبا است.

کارشناسان معاونت نرم‌افزار شرکت ایران ارقام، طی برنامه‌ریزی صورت گرفته در اواخر سال 95 با ارائه طرح‌های جدید برای بهینه‌سازی و بروزرسانی محصول مذکور و همچنین افزودن ویژگی‌های جدید، چشم‌انداز جدیدی را برای محصول خود ترسیم کردند که تغییراتی را در این سوئیچ ایجاد کرد. برای اینکه بدانیم آیا این تغییرات مطلوب ایران‌ارقام و شبکه بانکی بود یا خیر با علی رحیمی مدیر تولید و توسعه نرم‌افزار ایران ارقام گفت‌وگو کردیم که مشروح آن در ادامه آورده می‌شود.

سوئیچ سبا 2 چه مزایا و دستاوردهایی داشت؟

سوئیچ سبا 2 دارای قابلیت‌های جدیدی است که نسخه اولیه آن بعد از انجام تست‌های فانکشنال و استرس تست‌های صورت گرفته، در اواخر بهمن ماه 97 در بانک سپه و در تیرماه 98 در بانک تجارت عملیاتی شد. مطابق گزارش‌های شرکت نبض‌افزار و براساس پایش و تحلیل اطلاعات شبکه بانکی و گزارش‌های جرائم، سهم جرائم تراکنش‌های ناموفق سوئیچ سبا 2 به صفر رسیده است که دستاورد بزرگی به شمار می‌رود.

با بهینه‌سازی‌هایی که بر روی سوئیچ سبا 2 انجام گرفته است، توان پردازشی آن به حدی رشد داشته است که در بانک‌های مذکور سوئیچ سبا TPS بالای 1400 را در محیط‌های عملیاتی آن بانک‌ها با موفقیت پردازش کرده و قطعاً توانمندی این سامانه را باید بیش از این در نظر گرفت. البته این توان پردازشی آن هم در محیط‌های عملیاتی، مزیتی فوق‌العاده به شمار می‌آید. لازم به توضیح است که رسیدن به این نقطه، نتیجه طراحی‌های جدید برخی ماژول‌ها و بهنیه‌سازی‌ها بر روی مدیریت thread ها و Queue ها بوده است. همچنین ایجاد زیرساختی برای مانتیورینگ برخط تراکنش‌های سوئیچ سبا 2 به نحوی که زمان پاسخ تمامی هاست‌ها و مرکز شتاب را بصورت لحظه‌ای در سامانه مانیتورینگ به نمایش گذارد و خطاهای شبکه بانکی را براساس پارامترهای تعریف شده و پویا، نمایش دهد، دستاورد دیگری در این حوزه بوده است. این زیرساخت به نحوی ایجاد شده است که هیچ اثری منفی بر روی کارائی سوئیچ نداشته و قابلیتی را ایجاد می‌کند که با پردازش لحظه‌ای اطلاعات تراکنش‌ها در سامانه مانیتورینگ سبا، عملکرد شبکه بانک قابل رصد و پایش باشد.

آیا این سیستم ایمن سازی شده است؟ راهکارتان در این خصوص چه بوده است؟

موضوع امنیت اطلاعات کارت در حوزه بانکی همواره از اهمیت بالائی برخوردار است. در این حوزه نیز زیرساخت‌های لازم بر روی سوئیچ سبا 2 ایجاد شده است به نحوی که ارتباط با SSM یا HSM، قابلیت اجرائی و عملیاتی پیدا کرده است. حرکت بر مسیر استاندارد PKCS11، اتصال به HSM های متنوع را میسر ساخته که خود گواه درستی حرکت در مسیر اعتلای محصولات است.

ویژگی منحصر بفرد این محصول چیست؟

یکی از موضوعات دیگری که با جدیت در سوئیچ سبا 2 در حال انجام بوده و بزودی ثمرات آن مشخص می‌شود، High Availability به معنای واقعی است. موضوعی که می‌توان آن را انقلاب بزرگی در مسیر رشد و تعالی این محصول استراتژیک نامید، چراکه وابستگی نرم‌افزار به سخت‌افزار به حداقل رسیده و معماری‌های نوین در این مرحله شکل خواهد گرفت. افزودن این قابلیت قطعاً Scalability را به دنبال خواهد داشت و توان پردازشی و کیفیت و دسترس‌پذیری را به بالاترین حد ممکن خواهد رساند. چیزی که امروزه شبکه بانکی کشور به آن نیاز مبرم دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.