راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مارک زاکربرگ قرار است در دیدار با اعضای کنگره آمریکا چه مسائلی را مطرح کند؟ / فیسبوک از به تاخیر افتادن پروژه بحث‌برانگیز لیبرا پشتیبانی می‌کند

مارک زاکربرگ امروز به کنگره آمریکا اعلام کرد که در نتیجه فشار فزاینده رگولاتورها و پا پس کشیدن شرکت‌هایی که پیش‌تر از پروژه حمایت کرده بودند، تمایل دارد زمان راه‌اندازی ارز رمزنگاری شده لیبرای فیسبوک را به تعویق بیندازد.

مدیر عامل فیسبوک بیانیه‌ای برای جلسه دادرسی روز چهارشنبه کنگره آماده کرده بود و در آن به موضوع راه‌اندازی کوین دیجیتال لیبرا پرداخت. در این بیانیه که زودتر از برگزاری جلسه منتشر شد، آمده است:

من باور دارم که این ارز حتما باید ساخته شود، ولی به این نکته نیز آگاهی دارم که پیامرسان ما در حال حاضر، از حالت ایده‌آل خود فاصله دارد.

یکی دیگر از مواردی که زاکربرگ در بیانیه مذکور عنوان کرده، این است که‌ لیبرا سطح دسترسی میلیون‌ها نفر از مردم جهان را به سیستم بانکداری تقویت خواهد کرد و به تقویت جایگاه رهبری آمریکا در حوزه مالی کمک خواهد کرد.

وی همچنین اظهار داشت تا زمانی که رگولاتورهای ایالات متحده تایید نکنند، این سیستم پرداخت راه‌اندازی نخواهد شد و مادامی که نگرانی‌های رگولاتوری رفع نشوند، پیاده‌سازی آن را به تاخیر خواهد انداخت.

فیسبوک خبر راه‌اندازی سیستم پرداخت لیبرا را در ژوئن سال 2019 اعلام و اشاره کرده بود که این سیستم در سال 2020 در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. شرکت فیسبوک عنوان کرده که این دارایی دیجیتال در سوئیس مستقر خواهد بود و انجمن لیبرا کنترل آن را به دست خواهد داشت. انجمن لیبرا یک سازمان غیرانتفاعی است و از مجموعه‌ای از شرکت‌های بین‌المللی تشکیل شده است.

برنامه مذکور به سرعت از سوی رگولاتورهای داخل و خارج از آمریکا مورد انتقاد قرار گرفت و هشت مورد از 28 عضو انجمن لیبرا از آن کناره‌گیری کردند. غول‌های پرداختی مانند مسترکارت، پی‌پال، استرایپ و ویزا جزو همین اعضای انصرافی هستند. با وجود این سنگ‌اندازی‌ها، این کمپانی هنوز هم بر ادامه پروژه رمزنگاری خود اصرار دارد.

در اولین جلسه انجمن لیبرا که سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شد، چندین شرکت منشور لیبرا را امضا کردند و جایگاه خود را به عنوان اعضای اولیه این انجمن محکم کردند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به لیفت، اوبر، پی‌یو، اسپاتیفای و پلتفرم صرافی ارزهای رمزنگاری شده کوین‌بیس اشاره کرد.

اعضای انجمن لیبرا پس از جلسه خود بیانیه‌ای را منتشر کردند. در متن بیانیه آمده است: «این انجمن مشتاق است ماموریت خود را در راستای ایجاد یک شبکه پرداخت بهتر، افزایش میزان دسترسی به خدمات مالی اساسی و کاهش هزینه‌های میلیاردها نفر از مردم به سرانجام برساند.»

جمعی از سیاست‌گذاران فعال در کشورهای مختلف با اقدام فیسبوک مخالف هستند. مقامات بریتانیا و ایالات متحده به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ارز لیبرا تقاضای دادرسی کرده‌اند. فرانسه و آلمان نیز در ماه سپتامبر بیانیه‌های تندی علیه لیبرا منتشر و اعلام کردند که این ارز اجازه فعالیت در کشورهای مذکور را نخواهد داشت.

فلورین گلتز یک کارشناس در حوزه بلاکچین است و هم‌بنیان‌گذار شرکت آلمانی فوندامنت به شمار می‌رود. به اعتقاد وی، علیرغم مخالفت‌های سفت و سخت آمریکای شمالی و اروپا، فیسبوک هنوز این شانس را دارد که ارز خود را در بازارهای نوظهور عرضه کند. این احتمال وجود دارد که پس از عرضه عمومی لیبرا در بازارهای نوظهور، تعدادی از شرکت‌های انصرافی مجددا برای پیوستن به آن اعلام آمادگی کنند.

مخالفان لیبرا تنها به نهادهای دولتی محدود نمی‌شوند، بلکه در خود جامعه بلاکچینی هم تعدادی از افراد با این پروژه مخالف هستند. سی مورد از شرکت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی بلاکچینی اعلام کرده‌اند که در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد جایگزینی به جای بلاکچین لیبرا هستند.

زاکربرگ در اظهارات خود در برابر کنگره آمریکا به این نکته تاکید خواهد کرد که پروژه‌هایی از نوع لیبرا، جایگاه ایالات متحده را بیش از پیش محکم می‌کنند.

طبق اعلام زاکربرگ:

همزمان که ما در حال مذاکره روی چنین مسائلی هستیم، سایر نقاط دنیا در حال پیشرفت هستند. چین به شدت مشغول فعالیت است و قصد دارد ایده مشابهی را طی ماه‌های آینده راه‌اندازی کند. بخش عمده‌ای از لیبرا توسط دلار پشتیبانی خواهد شد و من باور دارم که با توسعه ارزش‌ها و دیدگاه دموکراتیک ما در سراسر جهان، جایگاه رهبری آمریکا در حوزه مالی بیش از پیش تقویت خواهد شد. در صورتی که آمریکا دست به نوآوری نزند، احتمال دارد در آینده برتری مالی خود را از دست بدهد.

منبع: گاردین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.