راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دانشگاه مالت مدرک کارشناسی ارشد بلاکچین به دانشجویان ارائه می‌دهد

مالت، «جزیره بلاکچین» مدیترانه‌ای است که مجوز دولتی برای تایید و تصدیق پلتفرم‌های دفتر کل توزیع‌شده، مقرراتی برای مدیریت قراردادهای هوشمند و همچنین چارچوبی برای راه‌اندازی ICOها دارد و حالا این کشور، مدرک کارشناسی ارشد بلاکچین نیز به افراد ارائه می‌دهد.

در اکتبر امسال برای اولین بار رشته کارشناسی ارشد بلاکچین و فناوری دفتر کل توزیع‌شده در دانشگاه مالت برگزار شد. حدود 35 دانشجو در اولین ترم کارشناسی ارشد فناوری دفتر کل توزیع‌شده ثبت‌نام کردند و باید گفت که چنین اقدامی جزو معدودترین اقدامات و رشته‌های دانشگاه‌های دنیا است.

این جدیدترین اقدام مالت در حوزه بلاکچین است و دوسالی می‌شود که جزیره تلاش‌های بسیاری در زمینه استفاده و توسعه بلاکچین انجام می‌دهد.

ببینید: لحظه فناوری / بلاکچین چگونه فساد را محدود می‌کند؟ 

در آوریل سال 2017، جوزف مسقط، نخست‌وزیر مالت، برنامه‌های این کشور در راستای «پیشگام شدن این کشور در جهان» در تکنولوژی بلاکچین را فاش کرد. این برنامه مالت با واکنشی که بسیاری از دولت‌های جهان نسبت به فناوری دفتر کل توزیع‌شده داشته‌اند و تقریبا می‌شود گفت که در نحوه پردازش و رسیدگی به این فناوری عقب مانده‌اند، مغایرت دارد.

در حوزه بلاکچین، مالت پیشرفت خوبی داشت. قانون‌گذاران این کشور شروع کردند به تصویب قوانین موافق با بلاکچین و بازیکنان برجسته صنعت ازجمله بایننس، که بزرگ‌ترین صرافی کریپتو دنیا ازنظر حجم تراکنش را دارد، و نیز اوکی‌ای‌ایکس، اعلام کردند که به این جزیره نقل مکان و عملیات کسب‌وکار خود را در این جزیره برپا می‌کنند.

جاشوا الول، مدیر طرح رشته کارشناسی ارشد بلاکچین و کسی که ریاست موسسه نوآوری دیجیتال مالت را بر عهده دارد، گفت که علاوه بر 15 شرکتی که به دانشجویان رشته فناوری دفتر کل توزیع‌شده او دسترسی پیدا کردند و آنها وارد همکاری شده‌اند، تقاضاهای زیادی برای اختراعات، پروژه‌ها و قراردادهای بلاکچینی که توسط دولت اداره می‌شود نیز وجود دارد.

شغل‌های زیادی وجود دارد که به دنبال متقاضیان بسیار آموزش‌دیده و حرفه‌ای بلاکچین هستند. همچنین الول، در زمان راه‌اندازی برنامه کارشناسی ارشد فناوری دفتر کل توزیع‌شده در اجلاس سالانه دلتا این کشور در سوم اکتبر سال جاری، به دانشجویان گفت:

«این شمایید؛ متخصصان آینده بلاکچین و فناوری دفتر کل توزیع‌شده که این جزیره بلاکچینی را رهبری می‌کنند و آن را پیش می‌برند.»

البته راه‌اندازی و پیشبرد این طرح با کمی کمک از سوی دولت امکان‌پذیر شده است.

.

قطع ارتباط صنعت

در سال گذشته، دولت مالت برای تامین مالی این رشته، مبلغ 300 هزار یورو اعطا کرد و به گفته الول، دولت در توسعه این برنامه نیز دست داشته است.

این دانشگاه به دانشجویان، حقوق و قوانین بلاکچین، کسب‌وکار و مالی و همچنین تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات آموزش می‌دهد. همزمان که دانشجویان تمرکزشان را سه ترم تمام روی این رشته قرار می‌دهند، دو رشته دیگر را نیز می‌گذرانند.

الول گفت که این تنوع دانشگاهی، طیف گسترده‌ای از دانش‌های پایه را بر حسب اولویت دسته‌بندی می‌کند. او می‌گوید که متخصصان بلاکچین در این صنعت به نوبه خود خبره بودند، اما کمتر کسی از آنها می‌توانست دانشش را با رشته‌های دیگر نیز پیوند بزند.

کدگذاران، کمی درباره مسائل قانونی می‌دانند، وکلا کمتر درباره راه‌اندازی یک کسب‌وکار می‌دانند و کارآفرینان هیچی درباره کدگذاری نمی‌دانند. الول ذکر کرد:

«ما متوجه شدیم که مشکل بزرگی بین متخصصین تکنولوژی، وکلا و حرفه‌ای‌های کسب‌وکار وجود دارد. درواقع بین ما یک ارتباط قطع‌شده وجود داشت.»

با توجه به این موضوع، ایده‌ای در ذهن الول جرقه زد:

«ما فکر کردیم اینجا بهترین مکان برای این رشته است که با ارائه اهداف چند رشته‌ای از تخصص‌های گوناگون در نظر گرفته شده است.»

این طرح دانشگاهی توسط الول و گوردون پیس، پروفسور گروه علوم کامپیوتر مالت و عضو مرکز این دانشگاه برای فناوری‌های دفتر کل توزیع‌شده، ایجاد شده است.

.

وکلایی که کدگذاری می‌کنند

این برنامه در حال حاضر با استفاده از ابزارهای مفید و خاص در سایر زمینه‌های بلاکچین، چارچوب کاملی را در راستای رسیدن به هدف اصلی دانشجویان این رشته ارائه می‌کند.

پیس قبل از اینکه در این دانشگاه کریپتو در رشته قراردادهای هوشمند آموزش دهد، بیشتر حرفه خود را بر تکنیک‌های تضمین نرم‌افزار متمرکز کرده بود. او قرار است برای دانشجویان، درباره تمامی پیش‌زمینه‌های قراردادهای هوشمند سخنرانی کند. درواقع این قراردادها یک پیشرفت فناورانه است که او ازنظر ارزشی که دارد، آن را بمب ساعتی می‌داند که قرار است منفجر شود.

پیس در ماه دسامبر، به وکلا و افراد کسب‌وکارها آموزش خواهد داد که چگونه قراردادهای هوشمند را برنامه‌ریزی کنند.

.

تکنولوژی‌های درحال تحول

الول اذعان داشت که طراحی و راه‌اندازی یک رشته کارشناسی ارشد برای حوزه‌ای که در شیوه‌های کسب‌وکار، رگولاتوری و تکنولوژی تحول سریعی دارد، دشوار است. یعنی آنچه دانشجویان در یک دوره یاد می‌گیرند، ممکن است در دوره بعدی، قابلیت استفاده نداشته باشد.

قطعا این طرح همانند بسیاری از طرح‌های تکنولوژیکی، با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شود که به گفته الول برای رفع این چالش‌ها، دانشگاه با گذشت زمان تغییراتی ایجاد خواهد کرد.

منبع: Coindesk

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.