راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تلاش پی‌پال برای کسب‌ درآمد از اپلیکیشن پرداخت ونمو / پی‌پال کارت اعتباری ونمو راه‌اندازی می‌کند

ونمو قصد دارد یک سرویس سنتی را به فهرست خدمات خود اضافه کند. اپلیکیشن ونمو که تحت مالکیت کمپانی پی‌پال قرار دارد، در سال 2020 میلادی یک کارت اعتباری با برند خود به بازار عرضه خواهد کرد. سینکرونی فایننشال مدیریت بخش بانکداری این کارت را به عهده خواهد داشت.

اپلیکیشن ونمو کار خود را با پرداخت‌های همتا به همتا آغاز کرد و به این دلیل محبوب شد که با ایجاد یک شبکه اجتماعی، امکان لایک کردن و نظر گذاشتن برای تراکنش‌های دوستان را فراهم می‌کرد. این اپلیکیشن که هم اکنون 40 میلیون کاربر دارد، سال گذشته یک کارت بدهی راه‌اندازی کرد. شرکت‌هایی مانند اوبر نیز در اپلیکیشن خود گزینه پرداخت با ونمو را اضافه کرده‌اند.

دارل اش، معاون ارشد بخش اعتباری پی‌پال، در گفتگو با سی‌ان‌بی‌سی اعلام کرد:

گام بعدی ما در مسیر توسعه این بود که کارت اعتباری ونمو را راه‌اندازی کنیم. با این کار، شکافی که در اثر فقدان کارت اعتباری وجود داشت، از میان برداشته خواهد شد.

برین‌تری در سال 2012 ونمو را به قیمت 26 میلیون دلار خریداری کرده بود و سال گذشته نیز پی‌پال نسبت به کسب مالکیت برین‌تری اقدام کرد. اکنون نام ونمو به فهرست آن دسته از شرکت‌های تکنولوژیکی که در راستای افزایش سودآوری و ارتقای سطح تعامل با مشتریان، نسبت به عرضه کارت اعتباری اقدام کرده‌اند، اضافه می‌شود.

کمپانی اپل یکی از نام‌های بزرگ این فهرست است که در همکاری با گلدمن ساکس، اپل کارت را برای کاربرانش عرضه کرد. آمازون نیز سرویس کارت اعتباری را ارائه می‌کند و در جدیدترین کارت ضمانتی خود، از سینکرونی کمک گرفته است. پی‌پال بانک نیست، به همین دلیل برای عرضه محصولات مشابه با بانک، به سینکرونی که توسط شرکت فدرال بیمه سپرده‌های بانکی تایید شده، وابسته است. چنین روندی بین شرکت‌های فین‌تکی فاقد مجوز بانکی به شکل فزاینده‌ای در حال فراگیر شدن است.

درست است که سینکرونی فایننشال بازوی بانکداری این خدمات محسوب می‌شود، ولی کاربران ونمو با وب‌سایت سینکرونی سروکار نخواهد داشت. آن‌ها قبوض خود را به شکل مستقیم از طریق اپلیکیشن ونمو پرداخت خواهند کرد و امکان به‌ اشتراک‌گذاری تاریخچه پرداخت در صفحه رسانه اجتماعی، تقسیم خرید با افراد دیگر و دریافت هشدار آنی برای مشاهده فعالیت کارت را نیز خواهند داشت. پی‌پال عنوان کرد که برخی جزئیات، از قبیل پاداش‌دهی و برگردان پول نقد هنوز در مرحله تحقیق و بررسی قرار دارند.

.

کسب درآمد از ونمو

با اینکه ونمو کاربران زیادی داری؛ ولی هنوز به مرحله سودآوری نرسیده است. منابع کسب درآمد این اپلیکیشن عبارتند از کارمزد مبادلات کارت بدهی و آن دسته از سپرده‌های مشتریان که در اوراق بهادار دولتی سرمایه‌گذاری شده‌اند. مشتریانی که بخواهند در مدت زمان کمتر از دو روز، پول را به بانک خود منتقل کنند نیز بابت بهره‌مندی از سرویس سریع‌تر، کارمزد پرداخت می‌کنند. پی‌پال برای عرضه کارت اعتباری ونمو یک توافقنامه تسهیم سود با سینکرونی امضا کرده است. در این توافقنامه به مواردی مانند حجم خرید و تعداد حساب‌های جدید اشاره شده است.

اش اظهار داشت که چندین نهاد بانکداری مختلف برای مشارکت در سرویس کارت اعتباری ونمو رقابت کرده‌اند؛ ولی نام آن‌ها را اعلام نکرد. مشارکت با ونمو، همکاری 15 ساله سینکرونی با کمپانی پی‌پال را تمدید می‌کند.

این بانک با شرکت‌هایی همچون آمازون، لاوز، بنانا ریپابلیک، جی.سی پنی و سایر برندهای کارت اعتباری همکاری دارد. در سال 2018، درآمد ‌سینکرونی از این همکاری‌ها 13.1 میلیارد دلار بود که 75 درصد از کل سود و کارمزد وام‌های ‌سینکرونی را شامل می‌شد. 44 درصد از دریافتی‌های ‌سینکرونی در حوزه خدمات وام‌دهی، از طریق همکاری با پنج شریک تجاری تامین شده که پی‌پال نیز یکی از آن‌هاست.

سال گذشته و پس از گذشت دو دهه همکاری، کمپانی والمارت اعلام کرد که بانک صادر کننده کارت اعتباری خود را به کپیتال وان تغییر خواهد داد. بدین ترتیب ‌سینکرونی بزرگترین شریک تجاری خرد خود را از دست داد. وال استریت ژورنال در ماه آوریل گزارش داده بود که هیئت مدیره پی‌پال و ونمو برای راه‌اندازی یک کارت اعتباری برنامه‌ریزی می‌کنند.

کارت ونمو ابزاری است که بانک‌ها از طریق آن می‌توانند از بازار خرده‌فروشی دور شده و به موج پرداخت‌های موبایلی بپیوندند.

مارگارت کین که سمت مدیر عاملی ‌سینکرونی را به عهده دارد، در کفتگو با سی‌ان‌بی‌سی اعلام کرد: «این یک همکاری بزرگ برای ما خواهد بود. ما می‌دانیم که پایگاه مشتریان ونمو در حال رشد است. در نتیجه این همکاری ما می‌توانیم به شرکتی تبدیل شویم که می‌تواند به شکل همزمان، نوآوری و زیرکی دیجیتال را به نمایش درآورد. نشان دادن توانمندی ما در مدیریت مشارکت و انجام تجزیه‌وتحلیل‌های پیشرفته، یکی دیگر از مزایای این همکاری به شمار می‌رود.»

منبع: سی‌ان‌بی‌سی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.