راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در دومین همایش بیمه‌های عمر و تأمین آتیه مطرح شد / فین‌تک‌ها تمایلی برای ورود به شرکت‌های بیمه ندارند

دومین همایش بیمه‌های عمر و تأمین آتیه توسط بیمه پاسارگاد در هتل المپیک چهارشنبه، 24 مهرماه برگزار شد. در این همایش که فعالان و پیشکسوتان صنعت بیمه حضور داشتند سخنرانی‌هایی متفاوتی درباره نقش بیمه‌های زندگی و ضرورت آن صحبت شد. همچنین به اهمیت حوزه فناوری اطلاعات و انتظاراتی که صنعت بیمه از این حوزه در قالب یک راهکار دارد، اشاره شد.

.

ضرورت استفاده از فناوری اطلاعات در بیمه‌های زندگی

جمشید نظری، مدیر توسعه سیستم بیمه پاسارگاد از سخنرانان این همایش بود که درباره «ویژگی‌های برنامه جامع فناوری اطلاعات در بیمه‌های زندگی» صحبت کرد.

اهم موضوعاتی که او اشاره کرد ویژگی‌های عام فناوری اطلاعات در بیمه‌های زندگی مانند اصل استراتژی‌مداری، اصل تعامل‌مداری و اصل یکپارچگی و ویژگی‌های خاص مانند خدمات و بازاریابی فروش، محاسبات اکچوتری و اطلاع‌رسانی به بیمه‌گذاران بود.

او در بحث سیستم‌های تکمیلی و مدیریتی توضیح داد که فناوری‌هایی مانند سیستم‌های موبایلی، سیستم‌های تحلیل داده، سیستم هوش تجاری و ارتباط با مشتری از فناوری‌هایی است که هنوز در بیمه‌های ما مورد استفاده قرار نگرفته است.

او اضافه کرد: «فناوری اطلاعات در بیمه‌های زندگی نقش اساسی دارد. از همین‌رو سیستم‌های نرم‌افزاری و سیستم جامع بیمه‌گری در شرکت‌های بیمه و به‌ویژه بیمه پاسارگاد در حال اجراست.»

.

داتین به‌دنبال ارائه راهکارها و خدمات فناوری اطلاعات در صنعت بیمه

حمیدرضا اکبری، معاون راهکارهای بیمه‌گری داتین در این همایش درباره «نقش فناوری‌های نوین در توسعه بیمه‌های زندگی» صحبت کرد.

او در ابتدا اشاره کرد: «ما در شرکت داتین به‌عنوان شرکتی تخصصی در هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات گروه مالی بانک پاسارگاد چشم‌انداز مهمی را درنظر گرفته‌ایم و آن هم دنبال کردن راهکارها و خدمات فناوری اطلاعات در حوزه بیمه است.»

اکبری در ادامه به شرکت‌های مهم دنیا در حوزه مالی، بیمه‌های زندگی و فناوری اطلاعات اشاره کرد و توضیح داد: «اگر به شرکت‌هایی مانند، اپل، مایکروسافت، آی‌بی‌ام و غیره نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که این شرکت‌ها فروش‌های بالا با سودهای زیادی دارند. این موضوع نشان می‌دهد که فناوری اطلاعات جایگاه خاصی پیدا کرده است. واقعیت این است که شرکت‌های فناوری اطلاعات به کسب‌وکارهای متعدد ورود و بعضاً محصولات و خدمات بیمه‌ای را عرضه کرده‌اند.»

او در ادامه به اهمیت یافتن فناوری اطلاعات در سبد زندگی افراد در دنیا اشاره کرد و گفت: «باید بدانیم که فناوری ابزاری برای حل مساله است نه خود مساله. رویکردهایی در فناوری ایجاد می‌شود که شیوه حل مسائل و نیازها را تغییر داده است. در حال حاضر تعداد افراد مسلط به فناوری روزبه‌روز بیشتر می‌شود و همین امر باعث شده انتظارات تغییر کند. به‌طوری‌که طبق آمار 37 درصد مشتریان ترجیح می‌دهند از ابزارهای هوشمند و موبایل برای برقراری ارتباط با اشخاص استفاده کنند.»

او ادامه داد: «اکنون کانال‌های متفاوتی اعم از متن، وب، تلفن همراه، ایمیل و شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده که مشتریان تمایل دارند از این طریق ارتباط برقرار کنند.»

اکبری با بیان اینکه در حال حاضر سیاست‌های بازاریابی تغییرات اساسی کرده، گفت: «افراد انتظارات متفاوتی دارند و شرکت‌ها نیز برای همین تغییر نگرش و بقای خود مجبورند مبتنی بر ذائقه مشتریان رفتار کنند. همانطور که در گروه مالی پاسارگاد هم این مساله از چندسال پیش به‌عنوان شعار مطرح شده است.»

.

کمکی که تکنولوژی به صنعت بیمه ‌می‌کند

او در ادامه به اهمیت نقش اینترنت اشیا، اتوماسیون هوشمند، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و کلان‌داده در صنعت بیمه اشاره کرد و درباره هرکدام از آنها توضیحاتی ارائه داد.

اکبری درباره ظهور اینترنت اشیا در این چندسال اخیر، توضیح داد: «این تکنولوژی در سه دسته فناوری‌های همراه با انسان، وسایل نقلیه و مبتنی بر موقعیت مکانی قرار می‌گیرد. این تکنولوژی‌ها باعث شده‌اند که ما در ارزیابی ریسک افراد بتوانیم تحلیل بهتری ارائه دهیم.»

به‌گفته او بحث دیگر در استفاده از اینترنت اشیا رویکرد پیشگیرانه است که در ارزیابی سلامت افراد از طریق دریافت اطلاعات با کمک سنسورها می‌توان اطلاعات شرایط فروش بیمه‌نامه از مشتری را بهتر دریافت کرد.»

در ادامه اکبری به نقش اتوماسیون هوشمند در صنعت بیمه اشاره کرد و توضیح داد: «در اتوماسیون هوشمند چهار مرحله در فرایند بیمه‌گری در نظر گرفته شده است؛ تهیه کردن پیش‌نویس، صادرکردن بیمه‌نامه، ارائه خدمات پس از صدور بیمه‌نامه به مشتریان و پشتیبانی از خسارت. این چهار مرحله اکنون در دنیا به‌عنوان فرایند اصلی وجود دارد و به‌شکل اتوماتیک در حال انجام است.»

او اضافه کرد: «اما در اتوماسیون هوشمند نکات کلیدی دیگری نیز مطرح است. اینکه ما بتوانیم خدماتی را عرضه کنیم که مشتریان بتوانند به‌صورت سلف‌سرویس انجام دهند. استعلام اندوخته، پرداخت اقساط حق بیمه، وام و غیره توسط مشتری از این موارد است.»

مدیرت مستندات، بحث دیگری بود که اکبری درباره آن توضیح داد: «با تکنولوژی‌های تشخیص محتوا این امکان وجود دارد که اطلاعات مستندات را استخراج کرد و این موضوع در مدیریت کردن خسارات و درخواست‌ها می‌تواند کارایی بالایی داشته باشد. در بحث خسارات نیز نرم‌افزارهایی وجود دارد که می‌توانند با گرفتن تصاویر کمک شایانی به شرکت‌های بیمه کنند.»

اکبری بحث کلان‌داده را در تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و ارزیابی ریسک موضوع کلیدی دانست و گفت: «اکنون اگر در مدیریت تصمیم‌گیری، از کلان‌داده استفاده شود، پیش‌بینی برای آینده در این مسیر از 19 به 60 درصد می‌رسد.»

او در پایان توضیح داد: «انتظار این است که با تغییر دیدگاه اهالی صنعت بیمه در استفاده از فناوری اطلاعات، هزینه به سرمایه‌گذاری تبدیل شود. بسیاری از شرکت‌های فناوری اطلاعات تاکنون تمایل زیادی برای ورود به شرکت‌های بیمه نشان نداده‌اند و این دیدگاه باید در شرکت‌های بیمه و نهادهای حاکمیتی تغییر کند و بیمه مرکزی نیز از فین‌تک‌ها حمایت کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.