راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

10 اشتباه رایج در دنیای معاملات کریپتو / چرا معامله‌گران تازه‌وارد حوزه ارزهای رمزنگاری شده شکست می‌خورند؟

وارد شدن به بازار کریپتو آسان است. هر شخصی که به اینترنت، گوشی هوشمند یا یک کامپیوتر دسترسی داشته باشد، می‌تواند با مقدار اندکی از سرمایه به یک تاجر ارز رمزنگاری شده تبدیل شود. متاسفانه تعداد زیادی از تازه‌کارها با تجربه‌هایی ناخوشایند مواجه شده و در نهایت شکست می‌خورند. در گزارش حاضر به 10 نمونه از اشتباهاتی می‌پردازیم که به کرات بین معامله‌گران تازه‌وارد حوزه کریپتو به چشم می‌خورد و شما باید به هر قیمتی از آن‌ها اجتناب کنید.

.

1) شروع به دادوستد از طریق پول‌های واقعی به جای انجام معاملات کاغذی

تعداد منابع و پلتفرم‌هایی که برای انجام معاملات کاغذی توسعه داده شده‌اند، زیاد است و تریدینگ‌ویو یکی از آن‌هاست؛ بنابراین دلیلی ندارد که معامله‌گران تازه‌وارد حوزه کریپتو کار خود را با پول واقعی آغاز کنند. هر فردی که بخواهد به یک تاجر حرفه‌ای تبدیل شود، در ابتدا باید بدون استفاده از پول واقعی، سیستمی متشکل از رهنمودهای ساده را برای ورودی‌ها، خروجی‌ها و مدیریت ریسک خود توسعه دهد. تا جایی که توان و قدرتش را دارید، معامله کاغذی انجام دهید؛ سپس اندکی استراحت کنید و باز هم کمی معامله کاغذی انجام دهید.

.

2) دادوستد بدون توقف و بدون تعیین محدوده ضرر

اغلب معامله‌گران تازه‌کار، تمایل دارند که احساسات را در کار خود دخیل کنند؛ در نتیجه نمی‌توانند خیلی سریع به خودشان بقبولانند که ضرر کرده‌اند. حیاتی‌ترین مهارتی که هر تاجری باید به آن مجهز باشد، این است که به راحتی ضرر را بپذیرد و به سمت معامله بعدی حرکت کند. فقدان این مهارت یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که به شکست تاجران می‌انجامد. یک محدوده ضرر را برای خودتان تعیین کنید و زمانی که معامله به ضرر شما پیش می‌رود، این محدوده را رعایت کنید.

.

3) عدم توانایی در حفظ تعادل

تاجران موفق یک پورتفولیوی متعادل دارند. برای مثال، می‌توانید 10 درصد از ثروت خود را به سرمایه‌گذاری در فضای کریپتو اختصاص دهید؛ 70 درصد از پورتفولیوی کریپتو را به دارایی‌های بلندمدت اختصاص دهید، 15 درصد را به پول نقد تبدیل کنید و با 15 درصد مابقی به دادوستد بپردازید.

متعادل‌سازی مجدد به معنای بازگرداندن پورتفولیو به همان الگوی تخصیص دارایی است که در برنامه سرمایه‌گذاری خود تعیین کرده بودید. متعادل‌سازی مجدد دشوار است، زیرا ممکن است شما را مجبور کند بخشی از کلاس دارایی‌ پربازده خود را به فروش رسانده و نوعی از کلاس دارایی را خریداری کنید که سودآوری چندانی ندارد. چنین اقدامی چندان با عقل جور درنمی‌آید و بسیاری از معامله‌گران تازه‌وارد حوزه کریپتو در انجام آن ناکام می‌مانند.

.

4) تزریق سرمایه به معامله ضررده

سرمایه‌گذاری و معامله ‌کردن دو موضوع جدا از هم هستند. زمانی که پس از خرید یک دارایی سالم، قیمت آن افت می‌کند، سرمایه‌گذار با اتخاذ یک دیدگاه بلند مدت، با قیمت پایین‌تری آن سهام را دوباره خریداری می‌کند. ولی معامله‌گران برای انجام دادوستد، سطح ریسک و باطل‌سازی تعریف شده‌ای دارند. اگر محدوده ضرر یک معامله‌گر رد شود، او باید معامله خود را باطل کرده و سراغ کلاس دارایی دیگری برود. یک کلام ختم کلام! به عنوان یک معامله‌گر، همواره از تزریق سرمایه بیشتر به معاملات ضررده خودداری کنید.

.

5) عدم ثبت روزانه تاریخچه دادوستدها

تاجران موفق برنامه‌ریزی می‌کنند. یکی از مزایای تجارت برنامه‌ریزی شده آن است که خود فرد می‌تواند حساب فعالیت‌هایش را در دست داشته باشد. تنها راه برای انجام این کار عبارت است از ثبت جزئیات هر معامله. چنین اقدامی برای یادگیری و اجتناب از اشتباهات تکراری یک روش عالی به شمار می‌رود. یک دفترچه ثبت روزانه داشته باشید و به آن مراجعه کنید. روند تفکرات، شرایط احساسی و نتایج معامله‌ها را ثبت کنید. چنین اقدامی مزایای فراوانی دارد.

.

6) پذیرش ریسک بیش از حد توانایی

در دنیای کریپتو، افراد مجذوب این ایده می‌شوند که با قرار گرفتن در زمان و مکان مناسب، مقدار زیادی پول به جیب بزنند و زندگی خود را متحول کنند. نتیجه چنین تفکری آن است که معامله‌گران سطح بسیار بالایی از ریسک را به جان می‌خرند؛ به گونه‌ای که از عهده آن برنمی‌آیند و در صورتی که اوضاع طبق انتظارات پیش نرود، ورشکست می‌شوند. این وضعیت مشابه آن است که کسی تمام سرمایه زندگی خود را صرف خرید یک بلیط بخت‌آزمایی کرده باشد.

.

7) تخصیص مبلغ اندکی از سرمایه

از قدیم گفته‌اند که برای درآمدزایی پول لازم است. تعداد زیادی از معامله‌گران تازه‌کار فریب این وعده را می‌خورند که با نشستن روی مبل راحتی، به آسانی می‌توانند به مبالغ هنگفتی از پول نقد دست پیدا کنند. چنین وعده‌ای دروغ است؛ مگر آن که از قبل صاحب مبلغ قابل توجهی از سرمایه باشید و از آن برای دادوستد در حوزه کریپتو استفاده کنید.

تاجری که بخواهد به سطح حرفه‌ای برسد، باید بدون دادوستد نیز توانایی اداره کامل زندگی‌اش را داشته باشد. این جمله بدین معناست که معامله‌گر تنها باید از مبلغ سود برای تامین مخارج زندگی استفاده کند، نه سرمایه‌ای که به دادوستد اختصاص داده است.

در اکثر مناطق جهان، به منظور دستیابی به این هدف مردم باید مبلغی بین 50 تا 100 هزار دلار را به عنوان سرمایه در نظر بگیرند و ماهیانه‌ 10 درصد سود کنند.

تحقق چنین هدفی در واقعیت بسیار دشوار است. در نتیجه معامله‌گران تازه‌وارد زمانی به خودشان می‌آیند که زیر بار استرس شدیدی قرار دارند و نتایج دادوستدهای آن‌ها مطابق با انتظاراتشان پیش نرفته است.

.

8) استفاده از اهرم‌

این کار را نکنید. اصطلاح معروفی در سرمایه‌گذاری وجود دارد که می‌گوید اهرم یک شمشیر دولبه است، زیرا هم می‌تواند بازدهی دادوستدهای سودآور را تقویت کند و هم ضرر و زیان‌های ناشی از معاملات ضررده را افزایش دهد. اهرم تنها باید توسط معامله‌گران پیشرفته‌ای مورد استفاده قرار بگیرد که به شکل پیوسته و طی چندین سال متمادی عملکردی سودآور داشته‌اند. هیچ روش مطمئن‌تری به غیر از به‌کارگیری اهرم در معاملات ضررده برای از دست دادن پول وجود ندارد.

.

9) عمل کردن بر اساس الگوها و شاخص‌هایی که به روشنی قابل درک نیستند

معامله‌گران تازه‌وارد حوزه کریپتو در انجام تجزیه و تحلیل‌های فنی عملکرد افتضاحی دارند. اغلب آن‌ها الگوهایی را روی نمودار شناسایی می‌کنند که از لحاظ مفهومی و چینش نموداری اشتباه هستند. اگر تازه‌کار هستید، به شما توصیه می‌کنیم که سیستم معاملاتی ساده‌ای را توسعه داده و از تصمیم‌گیری بر مبنای الگوها و شاخص‌های نامشخص خودداری کنید. کار خود را با سطوح ساده حمایت و مقاومت شروع کنید و تنها روی شاخص‌های روشن و واضح حساب باز کنید. میانگین متحرک نمایی یکی از همین شاخص‌هاست.

.

10) دنبال کردن کورکورانه

یکی دیگر از اشتباهات معامله‌گران جدید این است که به شکل کورکورانه هم رنگ جمعیت می‌شوند. نتیجه چنین اقدامی این است که به دلیل ترس از دست دادن فرصت، به خرید یک کوین مشهور روی می‌آورند یا مبلغی را برای خرید یک ارز رمزنگاری شده پرداخت می‌کنند که از ارزش واقعی آن بیشتر است. معامله‌گران باتجربه به مواجهه با تاجران هیجان‌زده و پر سروصدا عادت دارند و به راحتی تحت تاثیر آن‌ها قرار نمی‌گیرند. معامله‌گران هوشمند در زمان مناسب پول خود را از یک ارز رمزنگاری شده خارج می‌کنند، ولی احتمال آن وجود دارد که معامله‌گران تازه‌وارد برای مدت طولانی‌تری کوین مورد نظر را نگهداری کنند و در نهایت با ضرر مواجه شوند. اغلب تاجران تازه‌وارد از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند و نمی‌توانند در مواقع لزوم، بر خلاف جهت تفکرات عمومی حرکت کنند.

تعداد زیادی از تازه‌واردان حوزه کریپتو به شکلی کورکورانه از سیگنال‌های افراد غریبه که در توئیتر منتشر می‌شود، پیروی می‌کنند. احتمال دارد این سیگنال‌ها از سوی کلاهبردارانی منتشر شده باشد که قصد دستکاری بازار را دارند و در کمین دلارهایی نشسته‌اند که افراد به سختی به دست آورده‌اند.

.

سخن پایانی

دادوستد کار سختی است. تنها در صورتی که از سرمایه مناسبی برخودار باشید و گام‌های صحیحی در جهت یادگیری نحوه انجام معامله و مدیریت ریسک برداشته باشید، به یک معامله‌گر موفق و سودآور تبدیل خواهید شد. کلید کار در طراحی برنامه نهفته است. فرقی نمی‌کند که اوضاع به چه شکلی پیش می‌رود، به هیچ وجه از برنامه خود دست نکشید.

منبع: کوین‌تلگراف

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.