راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ازبکستان قصد افزایش سه برابری قیمت برق برای استخراج‌ ارزهای رمزنگاری‌شده را دارد

وزارت نیروی ازبکستان لایحه جدیدی ارائه داده که صنعت استخراج‌ ارزهای رمزنگاری‌شده در این کشور را تحت فشار قرار می‌دهد.

پیش‌نویس این لایحه که روز جمعه منتشر شد، آغازگر افزایش قابل توجه نرخ برق مصرف‌شده توسط ماینرهای ارزهای رمزنگاری‌شده است. استخراج‌کنندگان فعالانی در صنعت ارزهای رمزنگاری‌شده هستند که با استفاده از کامپیوترهای قدرتمند، تراکنش‌هایی که روی بلاکچین اتفاق می‌افتند را ثبت و ایمن می‌کنند.

در این لایحه آمده است که برای ترویج صرفه‌جویی در مصرف برق، افزایش اثربخشی مصرف برق در صنایع و بخش غیرتجاری و به منظور تضمین استفاده منطقی از نیروی برق، کسب و کارهایی مانند استخراج‌کنندگان که با دارایی‌های دیجیتال سر و کار دارند، موظفند بدون توجه به ظرفیت برق مصرفی‌شان، سه برابر نرخ پرداختی حال حاضر را پرداخت کنند.

بهای برق مصرفی برای مصرف‌کنندگان عادی، در حال حاضر 3/5 سنت به ازای هر کیلووات‌ساعت است. از آن‌جا که استخراج یا ماینینگ بر مصرف بالای انرژی متمرکز است، شرکت‌ها به دنبال مناطقی با هزینه برق پایین‌تر هستند تا بتوانند بازگشت سرمایه خود را به حداکثر برسانند.

پیش‌نویس این لایحه به منظور اظهار نظر و تفسیر عمومی، تا تاریخ 12 اکتبر در معرض عموم قرار دارد. بر اساس پست موجود در وب‌سایت دولت ازبکستان، تا به اینجا 9 نظر و پیشنهاد ثبت شده است و بازدیدکنندگان می‌توانند به پاسخ‌های مورد تأییدشان رأی دهند.

فردی به نام سالوار رسولف که زیر این پست نظر ثبت کرده و خود را کارآفرین فناوری اطلاعات معرفی کرده است، این‌طور استدلال می‌کند که افزایش سه برابری قیمت‌ها باعث بی‌انگیزه شدن و ترس ماینرها می‌شود و درهای کشور را به روی این صنعت می‌بندد. با این حال، او می‌گوید که صنعت استخراج برای این کشور بسیار پرسود بوده است، چرا که ارز خارجی را وارد این کشور می‌کند.

رسولف می‌نویسد:

«فرآیند استخراج، نیروی برق بسیاری مصرف می‌کند، اما منفعت بیشتری را برای ازبکستان به ارمغان می‌آورد … به جای حمایت از کسب‌وکاری که امکان کسب درآمد صدها میلیون دلاری از طریق صادرات را می‌دهد، یعنی همان چیزی که رئیس جمهور و اقتصاد ما خواهان آن است، شما این فرصت را از بین برده و در عوض آن را به کشورهای دیگر تقدیم می‌کنید.»

یکی دیگر از پاسخ‌دهندگان به نام سراپیونف ولادیمیر آشوتوویچ دیدگاه متفاوتی دارد و می‌گوید که افزایش قیمت‌ها برای استخراج‌کنندگان، کار درستی است، چرا که آن‌ها محصول یا خدمت مهمی را برای کشور و جامعه تولید نمی‌کنند و انرژی‌های ارزشمند را فقط برای گرم کردن جو هدر می‌دهند.

با این حال، روی هم رفته بسیاری از نظرات حاکی از آن است که دولت باید صنعت ارزهای رمزنگاری‌شده را در این کشور تهییج و تشویق کند و بسته به نوع منابع انرژی که استخراج‌کنندگان از آن استفاده می‌کنند، رویکرد متفاوتی در قبال هزینه برق مصرفی اتخاذ کند.

ازبکستان در زمینه انرژی خودکفا است و ذخائر عظیمی از نفت و گاز طبیعی را داراست. این کشور هم مانند روسیه و سایر کشورهایی که اتحاد جماهیر شوروی سابق را تشکیل می‌دادند، تعداد زیادی نیروگاه صنعتی دارد که از دستگاه صنعتی شوروی به جای مانده‌اند.

منبع: coindesk

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.