راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی: مخالفیم و واگذاری در دستور کار ما نیست / شرکت ملی انفورماتیک همچنان در بین بنگاه‌های دارای اولویت عرضه سازمان خصوصی‌سازی

بانک مرکزی، در اطلاعیه‌ای، واگذاری شرکت ملی انفورماتیک به بخش خصوصی به صورت محرمانه را تکذیب کرد. بر اساس سایت سازمان خصوصی‌سازی، عرضه سهام بانک مرکزی در این شرکت که 48.5 درصد کل سهام آن است در مرحله آماده‌سازی قرار دارد.

روزنامه فرهیختگان در شماره روز گذشته خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه روند واگذاری شرکت ملی انفورماتیک بانک مرکزی به بخش خصوصی به‌صورت محرمانه در حال انجام است.

بر اساس گزارش این روزنامه، هیات واگذاری سازمان خصوصی‌سازی 16 اردیبهشت‌ماه امسال در سیصدوچهل‌وهشتمین جلسه خود شرکت ملی انفورماتیک (ISC) وابسته به بانک مرکزی را در لیست خصوصی‌سازی قرار داده و وزیر اقتصاد طی نامه‌ای در 29 خرداد، این مصوبه را به دستگاه‌های مختلف اعلام کرده است.

این گزارش افزوده است: «در این زمینه و در حالی که مقرر شد تصمیم نهایی پس از اخذ نظر دستگاه‌ها، در جلسه آتی هیات واگذاری اخذ شود اما تاکنون هیچ نشانی از این مصوبه در رسانه‌ها یا وب‌سایت‌های رسمی وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی قرار نگرفته و این واگذاری حالت شبه‌محرمانه به خود گرفته است.»

.

بانک مرکزی: مخالفیم و واگذاری در دستور کار ما نیست

پس از این خبر، روابط عمومی بانک مرکزی، در اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب خبر منتشرشده اعلام کرد: «با توجه به اینکه شرکت ملی انفورماتیک وابسته به بانک مرکزی جایگاه حاکمیتی در فناوری اطلاعات بانکی دارد، قبلاً مخالفت بانک مرکزی با واگذاری آن به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام شده است. لذا واگذاری شرکت ملی انفورماتیک به بخش خصوصی در دستور کار بانک مرکزی نیست.»

.

شرکت ملی انفورماتیک در اولویت است اما نه برای امسال

خرداد 97، سازمان خصوصی‌سازی فهرست 631 شرکت‌ مشمول واگذاری در سال ۹۷ را اعلام کرد. بر اساس لیست اعلامی این سازمان، واگذاری ۵/ ۴۸ درصد از سهام ملی انفورماتیک ایران در برنامه سازمان خصوصی‌سازی در سال 97 وجود داشت. (+) اما این واگذاری در سال گذشته محقق نشد.

در حال حاضر نیز در لیست بنگاه‌های دارای اولویت عرضه سازمان خصوصی‌سازی، نام شرکت ملی انفورماتیک ایران دیده می‌شود و عرضه سهام بانک مرکزی در این شرکت که 48.5 درصد کل سهام آن است در مرحله آماده‌سازی قرار دارد. با این حال بر اساس پیگیری‌های راه پرداخت، واگذاری سهام این شرکت در برنامه سال جاری سازمان خصوصی‌سازی قرار ندارد.

.

نگاهی به سهامداران شرکت ملی انفورماتیک

شرکت ملی انفورماتیک، در سال 69 با هدف سرمایه‌گذاری و مشاركت در پروژه‌های کلان و کشوری در عرصه فناوری اطلاعات نظام بانکی و مالی آغاز به کار کرد. این شرکت در سال 82 به سهامی عام و در سال 94 به سهامی خاص تبدیل شد.

هم‌اکنون 48.5 درصد سهام شرکت ملی انفورماتیک متعلق به بانک مرکزی ایران است. بانك ملی ايران 21.75 درصد، بانک صادرات 21 درصد، بانک صنعت و معدن 4.75 درصد و شرکت خدمات انفورماتیک کیش 3.98 درصد سهام این شرکت را دارند و 2صدم درصد از سهام آن متعلق به سایر سهامداران است. همچنین سرمایه شركت مبلغ 9000 میلیارد ریال منقسم به 9 میلیارد سهم 1000 ریالی با نام است.‌ (+)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.