راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تلاش برای مقابله با انحصارطلبی بزرگان / چرا اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تا از انحصارطلبی در فضای کسب‌وکار این اتحادیه جلوگیری کند؟

کمیسیون ضدانحصار اتحادیه اروپا که اخیراً پرونده‌ای علیه کمپانی آمازون گشوده است، مسئولیت دارد که اجازه ندهد رقابت تجاری در این اتحادیه محدود شود و شرکت‌ها با ادغام خود و ایجاد کارتل‌ها به همراه کمک‌های دولتی باعث ایجاد انحصار در بازار این اتحادیه شوند.

ماهنامه عصرتراکنش / چندی پیش بود که مدیرعامل هلدینگ کسب‌وکار نوین ایرانیان اعلام کرد اسنپ به دنبال حذف رقبای داخلی است و فعالیت‌های آن انحصارطلبانه است. هرچند  رئیس هئیت مدیره اسنپ فود ادعاها در مورد انحصار این پلتفرم در بازار سفارش آنلاین غذا را تکذیب کرد و این تصویرسازی را غیرمنصفانه خواند.

درنهایت و با شکایت چلیوری از اسنپ فود، رای شورای رقابت به نفع چیلوری تمام شد. شورای رقابت اقدام اسنپ‌فود در بازار ارائه خدمات آنلاین غذا را در بخش‌هایی مصداق ایجاد انحصار دانسته و همچنین این شرکت را محکوم به پرداخت یک میلیارد ریال جریمه نقدی کرد. در پایان هم بعد از بررسی این پرونده شکایت، شورای رقابت دستور به توقف رویه ضدرقابتی و اطلاع‌رسانی عمومی در جهت شفافیت بیشتر در این بازار را صادر کرد.

مساله انحصار دو سال پیش هم تکرار شده بود اما آن تجربه کمی چالش‌برانگیز شد و حاشیه به دنبال داشت. همان زمان که تپسی به شورای رقابت شکایت برد که چرا رانندگان اسنپ نمی‌توانند همزمان اپلیکیشن تپسی را هم داشته باشند. حاشیه‌سازی از اینجا نشات گرفت که شورای رقابت به نفع اسنپ رای داد. اما آیا این موضوع تنها محدود به ایران می‌شود؟ سایر کشورها برای مقابله با این مساله چه می‌کنند؟

کمیسیون ضدانحصار اروپا موظف است پیمان‌نامه اصلی و اجرایی این اتحادیه را که در دو ماده 101 و 102 آن به‌طور اختصاصی به موضوع ضدانحصار پرداخته رعایت کند. برای این منظور برای هر پرونده تحقیقات گسترده‌ای انجام می‌دهد و حتی ممکن است این کمیسیون تصمیم بگیرد جریمه‌های کلانی را برای شرکت‌ها به‌منظور عدم اجرای قوانین ضدانحصار وضع کند. این گزارش به تخلفات انحصارطلبانه گوگل و کمپانی مادر آن یعنی آلفابت، آمازون، جنرال الکتریک، مایکروسافت و …پرداخته و به این سوال پاسخ داده که چگونه این کمیسیون با آنها مقابله کرده و آیا موفق به توقف فعالیت‌های انحصارطلبانه آنها شده یا خیر؟

حقیقت این است که رقابت‌پذیری و ایجاد فضای عادلانه برای تولید، تجارت و کسب‌وکار وظیفه هر دولتی در هر کشوری است، اما ابرشرکت‌ها، کمپانی‌های بزرگ و گاهی کنسرسیوم‌ها و کارتل‌های بزرگ اجازه ایجاد این فضای رقابتی را نمی‌دهند. اگر در کشورها ضعف قانونی وجود داشته باشد، این کمپانی‌ها بدون هیچ گره قانونی می‌توانند به‌راحتی بازارها را در دست بگیرند و اجازه هیچ‌گونه فضای رقابتی را ندهند، اما اگر کشورها این ضعف را نداشته باشند، می‌توانند جلوی این‌گونه اقدامات را به نحوی بگیرند. اتحادیه اروپا با ایجاد کمیسیون ضدانحصار در آن تلاش کرده تا اجازه ندهد شرکت‌ها و غول‌های تجاری فضای کار را در آن محدود کنند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

 سه ماده مهم

ماده ۱۰۱ عملا به فضای رقابتی میان شرکت ها و کمپانی ها اشاره دارد تا اتحادیه اروپا بتواند فضایی را برای کسب‌وکار ایجاد کند و فضای رقابتی را نیز افزایش دهد. ماده ۱۰۲ به بحث سوءاستفاده کمپانی‌های بزرگ از موقعیت خود اشاره دارد که اگر آنها قصد داشته باشند در این مسیر قدم بردارند، با این قانون در اتحادیه اروپا مواجه خواهند شد. در ماده ۱۱ آیین نامه مقررات ضدانحصارطلبی، با شروع دادرسی توسط کمیسیون عملا صلاحیت مقامات کشورهای مختلف کنار گذاشته میشود و رویه های قانونی فرایند را طی می کنند. مهلت قانونی برای پایان دادن به تحقیقات انحصارطلبی وجود ندارد. مدت زمان تحقیقات نیز به حجم کار و عوامل مختلف بستگی دارد. پیچیدگی پرونده ها باعث میشود بررسی ها نیز طولانی‌تر شود.

[/mks_pullquote]

.

کمیسیونی قدرتمند

انحصار در فضای کسب‌وکار به یکی از آفت‌های بزرگ اقتصاد امروز جهان تبدیل شده است. این انحصار حتی در کشورهای آزاد و لیبرالی مانند آمریکا نیز کاملاً قابل مشاهده است؛ هرچند قوانینی نیز برای جلوگیری از این اتفاق وجود دارد، اما به شکلی ناگزیر اقتصاد کشور به این سمت سوق پیدا کرده است. نکته اینجاست که کمیته ضدانحصار اتحادیه اروپا از اختیارات قابل توجهی برخوردار است.

آن‌ها به‌طور مرتب با دادگاه‌های محلی کشورهای اتحادیه در ارتباط هستند تا قوانین را به‌روزرسانی و قوانینی یکدست بر اتحادیه اروپا حاکم کنند. طبق قوانین، این کمیسیون مسئولیت دارد اجازه ندهد رقابت تجاری در این اتحادیه محدود شود و شرکت‌ها با ادغام خود و ایجاد کارتل‌ها به همراه کمک‌های دولتی باعث ایجاد انحصار در اروپا شوند.

این کمیته در سپتامبر 1990 شکل گرفت و به مرکزی هماهنگ‌کننده برای مقابله با انحصارطلبی در اروپا تبدیل شد. کمیسیونر این کمیسیون اروپایی از قدرت قابل توجهی برای مقابله با شرکت‌های بزرگ جهانی برخوردار است. آن‌ها حتی اجازه ندادند که دو شرکت آمریکایی به نام‌های جنرال‌الکتریک و هانیول در سال 2001 ادغام شوند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

جنرال الکتریک

جنرال الکتریک یک شرکت چندمنظوره بین‌المللی آمریکایی است که مرکز مدیریتی آن در شهر بوستون ایالت ماساچوست قرار دارد. این شرکت که از سال ۱۸۹۲ کار خود را با تولید لامپ‌های الکتریکی شروع کرد، امروز در صنایع بسیار متنوعی فعالیت می‌کند. صنایع هوایی، تجهیزات پزشکی، انرژی‌های تجدیدپذیر، مشاوره مالی و سرمایه‌گذاری و نفت و گاز تنها تعدادی از زمینه‌های فعالیت هلدینگ عظیم جنرال الکتریک هستند.

[/mks_pullquote]

.

در سال 2007 نلی کروس، کمیسر وقت کمیسیون ضدانحصار اروپا تنها کمیسری در اتحادیه اروپا شناخته می‌شد که در لیست یکصد زن قدرتمند جهان در مجله فوربس از آن نام برده شد. او در این رده‌بندی رتبه 59 را کسب کرده بود.

واقعیت آن است که اگر رقابتی وجود نداشته باشد، دیگر محصولی مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار نمی‌گیرد. عدم رقابت شرکت‌ها، آن‌ها را ترغیب می‌کند که کالاها و خدمات را مطلوب مصرف‌کنندگان عرضه نکنند، اما اگر اجازه انحصار به این شرکت‌ها داده نشود، موجب نوآوری و خلاقیت شرکت‌ها می‌شود و حتی محصول و خدمات با کمترین قیمت در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. در این زمینه اگر رقابتی وجود داشته باشد، شرکت‌ها مستقل عمل می‌کنند و محصول بهتری ارائه می‌دهند و این امر تحت فشار فضای رقابتی توسط دیگران ایجاد می‌شود.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

نلی کروس

کروس که اکنون 78 سال دارد، یک سیاست‌مدار هلندی است. او اولین‌بار در سال 1971 نماینده پارلمان هلند شد. او چندین دوره در پست وزارت در کابینه‌های مختلف این کشور فعالیت کرده است تا اینکه از سال 2004 وارد اتحادیه شد و تا سال 2010 ریاست کمیته ضدانحصار اتحادیه اروپا را برعهده گرفت. او سپس به کمیسیون اقتصاد دیجیتال اتحادیه اروپا رفت و تا سال 2018 در این سمت خدمت کرد و سپس به‌عنوان مشاور شرکت اوبر به کار خود ادامه داد.

[/mks_pullquote]

.

ماده‌های ضدانحصار پیمان‌نامه

اتحادیه اروپا یک پیمان‌نامه اصلی و اجرایی دارد که در دو ماده 101 و 102 آن به‌طور اختصاصی به موضوع ضدانحصار پرداخته شده است؛ قانونی که برای تمام کشورهای عضو اتحادیه لازم‌الاجرا است. ماده 101 مربوط به جلوگیری از انحصار و محدود کردن فضای رقابتی در اتحادیه است.

این توافق‌نامه به دو شکل افقی بین شرکت‌های توزیع‌کننده عمل می‌کند و همچنین به شکل عمودی بین یک شرکت با سایر شرکت‌هایی است که با آن همکاری می‌کنند. در عمل توافق بین تولیدکننده و توزیع‌کننده شکل می‌گیرد. اصلی‌ترین موضوع این ماده جلوگیری از ایجاد یک کارتل بین رقباست که این فضا به آنها اجازه می‌دهد قیمت‌ها در بازار را تعیین کنند یا اینکه سهم خود از بازار را میان یکدیگر تقسیم کنند.

این نشانه بارز انحصارطلبی میان غول‌های بزرگ تجاری است. ماده 102 به کمپانی‌های بزرگ اشاره کرده که اجازه نمی‌دهد از موقعیت خود سوءاستفاده کنند و با توجه به دانش آنها از تعصب مشتریان روی برندی خاص بخواهند قیمت‌های ناعادلانه وضع یا تولید خود را محدود کنند یا اینکه از ارائه نوآوری جدید امتناع کنند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

کمیسیون اروپا

در اتحادیه اروپا چندین کمیسیون وجود دارد که نقش وزارتخانه‌های اتحادیه اروپا را ایفا می‌کنند و رئیس کمیسیون اروپا نیز نقش رئیس‌جمهور آن را ایفا می‌کند و هر کمیسیونر نقش یک وزیر در داخل اتحادیه را ایفا می‌کند که به‌طور معمول هر دوره نزدیک به پنج سال به طول می‌انجامد.

[/mks_pullquote]

.

کمیسیون ضدانحصار اتحادیه اروپا نیز با اختیارات قابل توجهی که دارد، موظف است این قوانین را اجرایی و اعمال کند و برای هر پرونده نیز تحقیقات گسترده‌ای صورت گیرد و حتی ممکن است این کمیسیون تصمیم بگیرد جریمه‌های کلانی را برای شرکت‌ها به‌منظور عدم اجرای قوانین ضدانحصار وضع کند. قوانین اصلی و همچنین آیین‌نامه‌های اصلی آن طی آیین‌نامه‌ای در شورای اروپا در سال 2003 به تصویب رسیده است.

طبق تصویب اتحادیه اروپا به این کمیسیون اجازه داده شده است تا مواد 101 و 102 را با جزئیات کامل به اجرا بگذارد تا این اطمینان را حاصل کند که فضای رقابت در اتحادیه اروپا حاکم است. همچنین گفته می‌شود ارتباطات نزدیکی میان دادگاه‌های محلی با این کمیسیون برقرار است که در برخی موارد این قوانین در ابعاد به‌مراتب کوچک‌تر اجرایی می‌شود و طی سالیانی که این کمیسیون در اتحادیه اروپا راه‌اندازی شده، دستاوردهای قابل توجهی را همراه داشته و فضایی رقابتی‌تر در این اتحادیه را به وجود آورده است.

حتی کمیسیون ضدانحصار قانون رقابت در اتحادیه اروپا را به نحوی تنظیم کرده که دادگاه‌های ملی کشورها خسارت‌ها و جریمه‌ها را بر مبنای همین چارچوب تنظیم می‌کنند. همچنین همکاری با دادگاه‌های ملی بسیار نزدیک است تا این اطمینان حاصل شود که قوانین رقابتی اتحادیه اروپا به شکل منسجم در سراسر اتحادیه اروپا اعمال می‌شود.

.

روسای سابق و فعلی کمیسیون ضدانحصار

ماریو مونتی: مونتی بین سال‌های 1999 تا 2004 ریاست کمیسیون ضدانحصار را بر عهده داشت. او در سال 2001 اجازه نداد جنرال الکتریک و هانیول با یکدیگر ادغام شوند. جنرال الکتریک یک شرکت آمریکایی است که به‌دنبال به دست آوردن سهام یک شرکت دیگر آمریکایی بود.

این ادغام توسط مقام‌های آمریکایی تأیید و تصویب شده بود، اما مونتی با حمایت سایر اعضای کمیسیون و کشورهای اتحادیه اروپا توانست جلوی این ادغام را بگیرد. استدلال مونتی این بود که این ادغام می‌تواند باعث کاهش شدید رقابت در صنعت هوافضا شود و در نهایت نه‌تنها انحصار ایجاد می‌شود؛ بلکه قیمت تمام‌شده محصولات و خدمات برای مشتریان خطوط هوایی افزایش می‌یابد؛ اما به هر حال روش‌هایی برای رفع این نگرانی وجود دارد.

مونتی در آن دوران گفت که متاسفانه این شرکت‌ها نتوانستند راه‌حلی برای نگرانی‌های رقابتی کمیسیون ارائه کنند. این شرکت‌ها در نهایت بین ادغام و بازار اروپا یکی را انتخاب کردند و تصمیم گرفتند از ادغام عقب‌نشینی کنند. این اولین‌بار بود که جلوی ادغام شرکت‌های آمریکایی توسط اروپا گرفته می‌شود. مونتی در مجموع توانست جلوی 15 ادغام را بگیرد. او در سال 2004 و در روزهای پایانی حضور خود در کمیسیون ضدانحصار، قدرت آن را افزایش داد و به نحوی قوانین را به‌روزرسانی کرد که اختیارات را افزایش داد و حتی توانست وارد بحث حمل‌ونقل هوایی نیز بشود.

نلی کروس: کروس بین سال‌های 2004 تا 2010 ریاست این کمیسیون را برعهده داشت. هرچند هنگام انتصاب وی این موضوع مطرح بود که شاید از قابلیت کافی برای این پست برخوردار نباشد، اما در نهایت با رأی پارلمان اروپا در این سمت قرار گرفت. او وعده داد که برای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و اشتغال بالاتر کمک کند و فضای کاری و تجاری عادلانه‌تری را ترویج کند. با ورود کروس کمیسیون درگیر تعدادی از پرونده‌های مشهور ضدرقابتی شد؛ مانند پرونده علیه سونی ـ BMG، پرونده علیه اپل در مورد آیتونز و همچنین پرونده‌ای در خصوص مایکروسافت.

اما او دوره پرچالشی را پشت سر گذاشت. در آوریل 2007 مایکروسافت اولین شرکتی شد که از اجرای احکام کمیسیون امتناع کرد؛ اما کمیسر کروس به‌دنبال روش‌های سختگیرانه‌تر برای دستیابی به همکاری شرکت‌ها بود. او در واکنش به اقدام مایکروسافت گفت: «ما قبلاً هرگز با شرکتی روبه‌رو نشده‌ایم که از اجرای تصمیم‌های کمیسیون خودداری کند. ما همواره آموخته‌ایم که به‌دنبال راهکارهای موثرتری باشیم.»

در سپتامبر 2007 دادگاه عالی اتحادیه اروپا که بالاترین مقام قضایی اروپا شناخته می‌شود، تصمیم کمیسیون مبنی بر پرداخت 497 میلیون یورو توسط شرکت مایکروسافت را که کمیسیون ضدانحصار تعیین کرده بود، تأیید کرد.

کروس در آن زمان پس از رأی دادگاه گفت: «حکم امروز دادگاه نشان داد که کمیسیون حق تصمیم‌گیری دارد و تصمیم خود را در این زمینه گرفته است و حق اقدام قاطعانه برای اجرای تصمیم خود دارد.» توماس بارنت، مقام ارشد دادگستری آمریکا در آن زمان نسبت به این حکم انتقاد کرد، اما کروس عنوان کرد که این کاملاً غیرقابل قبول است که نماینده دولت آمریکا از دادگاهی مستقل و خارج از صلاحیت خود انتقاد می‌کند.

او تاکید کرد که ما احکام دادگاه‌های آمریکا را رد نمی‌کنیم و انتظار داریم به همان میزان آمریکا نیز به احکام دادگاه‌های ما احترام بگذارد. کروس اعتقاد جدی به اصول بازار آزاد داشت و با متخلفان بسیار سخت برخورد می‌کرد. با پایان دوره او می‌توان گفت که یکی از سخت‌ترین افراد در برخورد با انحصار در شرکت‌ها از سمت خود کنار رفت.

جاکوبین آلمونیا: آلمونیا از سال 2010 مسئولیت کمیسیون ضدانحصار را برعهده گرفت. او پیش از این در کمیسیون مالی اروپا حضور داشت و انتظار می‌رفت کاری مشابه کروس را به اجرا بگذارد. انتصاب او با استقبال بسیاری از وکلایی که در زمینه ضدانحصار فعالیت می‌کردند، روبه‌رو شد؛ چراکه بسیاری او را فردی باتجربه می‌دانستند.

او در اوایل کار خود مجبور شد پرونده‌هایی در خصوص گوگل ایجاد کند؛ اما واقعیت آن است که نتوانست موفقیت چندانی در ماموریتی که بر عهده داشت، به دست بیاورد؛ با وجودی که امیدواری زیادی در خصوص او وجود داشت.

مارگارت وستاگر: وستاگر از سال 2014 تا به امروز مسئولیت کمیته ضدانحصار در اتحادیه اروپا را برعهده گرفته و نشان داده از قابلیت بسیار بالایی برای تصدی این پست برخوردار است. او که اصالتی دانمارکی دارد، پیش از تصدی این پست به‌عنوان وزیر اقتصاد دانمارک فعالیت می‌کرد.

وستاگر با معرفی نخست‌وزیر دانمارک در روز سوم اکتبر 2014 توانست رأی اعتماد پارلمان اروپا را برای تصدی این پست کسب کند. او در جلسه رأی اعتماد به خود عنوان کرد که بیشتر به‌دنبال حل‌وفصل پرونده‌ها قبل از هرگونه تصمیم‌گیری و صدور حکم اجرایی است تا بتواند پیش از اینکه از شرکت‌ها جریمه دریافت کند، از آنها امتیاز بگیرد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

وستاگر

مارگارت وستاگر متولد 13 آوریل 1968 در دانمارک است. او اکنون 51 سال سن دارد و پیش از این سمت وزارت دارایی دانمارک را بر عهده داشت. او از سال 2014 کمیسر ضدانحصار اتحادیه اروپا شد. او از ۲۰ نوامبر ۲۰۰۱ تا دوم سپتامبر ۲۰۱۴ نماینده حزب سوسیال‌لیبرال دانمارک در پارلمان دانمارک بود.

[/mks_pullquote]

.

وستاگر مانند سلف خود ژاکوبین آلمونیا روی پرونده‌های کمک‌های دولتی برای انحصارطلبی متمرکز شد. او در مدت چند ماه دادخواست‌های جدی ضدانحصارطلبی برای گوگل ارسال کرد. آلمونیا که از سال 2010 تحقیقات در خصوص گوگل را شروع کرده بود، در دوره وستاگر به مرحله دادخواست و جمع‌بندی نهایی رسیده بود. آلمونیا نتوانسته بود پیش از پایان تصدی مسئولیتش پرونده باز گوگل را به سرانجام برساند و این پرونده را برای وستاگر به ارث گذاشت.

او تمایل داشت تحقیقات بیشتری در خصوص گوگل و کمپانی مادر آن یعنی آلفابت انجام دهد تا جزئیات بیشتری از تخلفات انحصارطلبانه آنها به دست آورد. وستاگر همچنین تحقیقاتی را در مباحث مالیاتی کمپانی‌های فیات، استارباکس، آمازون و اپل راه‌اندازی کرد.

کمیته ضدانحصار همچنین علیه کمپانی گازپروم روسیه در استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان، جمهوری چک، اسلواکی و مجارستان به‌دلیل ایجاد انحصار در تأمین گاز این مناطق دست به اقدام زد و موانع تجاری را در این مسیر ایجاد کرد.

در ژانویه 2015 وستاگر به قبرس ایرویز دستور داد بیش از 65 میلیون یورویی را که از طریق کمک‌های غیرقانونی دولتی طی سال‌های 2012 و 2013 در چارچوب یک بسته نوسازی ناوگان خود دریافت کرده، بازگرداند و هواپیمایی قبرس مجبور شد فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورد. در آگوست 2016 پس از تحقیقات دو ساله، وستاگر اعلام کرد که اپل از ایرلند امتیاز غیرقانونی مالیاتی دریافت کرده است.

کمیسیون به اپل دستور داد که 13 میلیارد یورو به علاوه بهره مالیات‌های پرداخت‌نشده ایرلند را طی سال‌های 2004 تا 2014 پرداخت کند؛ رقمی که آن را می‌توان بزرگ‌ترین جریمه مالیاتی تاریخ دانست. اپل موافقت کرد که در نهایت ساختار مالیاتی گذشته را تغییر دهد و تغییر سیاست اپل و عادلانه‌تر شدن فضا موجب شد که تولید ناخالص داخلی ایرلند بیش از 34 درصد رشد داشته باشد.

در ماه جولای 2017 نیز بر اساس ادعای کمیسیون اروپا مبنی بر نقض قوانین ضدانحصاری گوگل، این شرکت را به پرداخت 7/2 میلیارد دلار جریمه محکوم کرد؛ هرچند این جریمه بعداً مورد تجدیدنظر قرار گرفت. در اکتبر 2017 وستاگر دستور داد که آمازون 250 میلیون یورو مالیات پرداخت کند. در ژانویه 2018 نیز کمیسیون شرکت کوالکام را به جرم سوءاستفاده از تسلط خود بر بازار به مبلغ 997 میلیون یورو جریمه کرد.

در ماه جولای 2018 کمیسیون گوگل را به مبلغ 3.4 میلیارد یورو به‌دلیل انحصاری‌کردن برنامه‌های سیستم‌عامل اندروید روی جست‌وجوگر این کمپانی جریمه کرد. شاید گوگل مهم‌ترین پرونده وستاگر بود. او حتی در ماه مارس 2019 گوگل را به‌دلیل آزار و اذیت کاربران خود به‌وسیله تبلیغات این کمپانی 1.5 میلیارد دلار جریمه کرد. برخی او را پست انتخابات پارلمان اروپا یکی از گزینه‌های جدی تصدی پست ریاست کمیسیون اروپا می‌دانستند و نخست‌وزیر اروپا او را برای تصدی این سمت معرفی کرد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

کوالکام
کوالکام یک شرکت فناوری و تجهیزات ارتباطی و مخابراتی آمریکایی است که در ژوئیه ۱۹۸۵ در سن‌دیگو، ایالات متحده آمریکا تاسیس شد و دفتر مرکزی آن نیز در این شهر است. این شرکت با مشارکت فرانکین آنتونیو، آدلیا کافمن، اندرو کوهن، کلین گلهوسن، ایروان جاکوبز و اندرو وتربی تاسیس شده است. ایده آن نخستین بار در خانه دکتر ایروان جاکوبز مطرح شد. هدف آنها این بود که بتوانند ارتباطاتی با کیفیت را عرضه کنند.

[/mks_pullquote]

.

وقتی فون در لاین به‌عنوان رئیس کمیسیون اروپا معرفی شد، بسیاری عقیده داشتند که شاید وستاگر معاون اول او شود؛ اما باز هم این اتفاق رخ نداد و اکنون این احتمال وجود دارد که او در دوره جدید پارلمان اروپا در سمت خود ابقا شود.

شاید قرار نگرفتن او در جایگاه عالی‌ترین مقام اتحادیه اروپا به این دلیل باشد که مورد نقد شدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده قرار گرفته است. پس از تحریم‌های پی‌درپی گوگل، دونالد ترامپ عنوان کرد که وستاگر بیش از هرکسی از آمریکا متنفر است. البته مشخص نیست که به‌طور دقیق وستاگر چنین رویکردی داشته باشد یا خیر.

 .

پرونده ویژه علیه آمازون

کمیسیون ضدانحصار اروپا یک تحقیق رسمی را علیه آمازون به راه انداخته که این کمپانی در حال استفاده از داده‌های حساس خرده‌فروشان مستقل در بازار است که قصد دارند محصولات خود را به فروش برسانند و این نقض قوانین رقابت اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

وستاگر در اظهارنظری نسبت به این موضوع می‌گوید: «شهروندان و مصرف‌کنندگان اروپایی به‌طور فزاینده‌ای به‌صورت آنلاین خریدهای خود را انجام می‌دهند و تجارت الکترونیک باعث افزایش رقابت در خرده‌فروشی شده است و توانسته انتخاب‌های متنوع و قیمت‌های بهتری را برای مشتریان به همراه داشته باشد. ما باید اطمینان حاصل کنیم که سیستم‌عامل‌های بزرگ آنلاین مزایای این فضای رقابتی را با رفتار ضدرقابتی از بین نبرند؛ بنابراین من تصمیم گرفتم نگاهی دقیق‌تر به رویکردهای کاری آمازون به‌عنوان یک بازار و خرده‌فروش داشته باشم تا این اطمینان حاصل شود که این کمپانی از قوانین رقابتی اتحادیه اروپا پیروی می‌کند.»

آمازون به‌عنوان یک پلتفرم کاربرد دوگانه دارد. از یک طرف محصولات خود را به‌عنوان خرده‌فروشی در وب‌سایت به فروش می‌رساند و در گام دوم بازاری را فراهم می‌کند که فروشندگان مستقل نیز بتوانند محصولات خود را مستقیماً به دست مصرف‌کنندگان برسانند.

اکنون آمازون با این اتهام مواجه شده که در بازارچه‌ای که برای فروشندگان مستقل به وجود آورده، به‌طور مداوم اطلاعات آنها را برای خود جمع‌آوری می‌کند. بر اساس یافته‌های اولیه کمیسیون، به نظر می‌رسد آمازون از اطلاعات حساس رقابتی برای بهبود فضای فروشگاهی خود استفاده می‌کند.

کمیسیون قصد دارد در این تحقیق عمیق موارد عمده‌ای را به‌صورت جزئی مورد بررسی قرار دهد. نخست اینکه قصد دارد مشاهده کند در توافق‌نامه‌هایی که میان فروشگاه آمازون و بازار مستقل خرده‌فروشان منعقد می‌شود، آیا این اجازه به آمازون داده می‌شود تا داده‌های این فروشندگان مورد تجزیه‌وتحلیل و بهره‌برداری شخصی قرار بگیرد.

نقش داده‌ها و علاقه‌مندی‌ها در میان مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از همین رو آمازون می‌تواند اطلاعات حساس و چالش‌برانگیز را که حتی به رقیبی برای خود آمازون تبدیل می‌شود، به‌آسانی شناسایی کند و از این طریق می‌تواند به نحوی مشتری را در سایت خود هدایت کند که محصول و فروشنده مورد نظر آمازون محصول خود را به فروش برساند.

بحث قابلیت BUY BOX که آمازون راه‌اندازی کرده، عملاً می‌تواند مشتریان را به سمت فروشندگانی خاص هدایت کند. گفتنی است در این بخش عمده معاملات به‌صورت مستقیم انجام می‌گیرد که با توجه به گزینش فروشگاه‌ها برای قرار گرفتن در این بخش، می‌تواند کمیسیون ضدانحصار را به‌شدت به خود مشغول کند. در صورت اثبات اتهام کمیسیون، کمپانی آمازون می‌تواند تحت مواد 101 و 102 قانون کسب‌وکار اتحادیه اروپا قرار گیرد. کمیسیون اکنون تحقیقات خود را به شکلی عمیق و با اولویت بالا انجام می‌دهد.

 .

رهبری جریان ضدانحصار

واقعیت آن است در حالی که در آمریکا برای مبنا قرار دادن قوانین ضدانحصار مصلحت‌های زیادی در نظر گرفته می‌شود، اما به نظر می‌رسد که این اروپاست که رهبری جریان ضدانحصار را طی سال‌های گذشته در دست گرفته و شرکت‌های آمریکایی هر روز با چالش مواجه می‌شوند و اروپایی‌ها نیز هزینه این کار را می‌پردازند. طبق گزارش نشریه وایرد، حتی طی ماه گذشته میلادی نیز اروپا مشغول بررسی قراردادها و توافق‌های خود با شرکت‌های آمریکایی است تا به این سؤال پاسخ دهد که آمریکایی‌ها به قوانین ضدانحصار پایبند هستند یا خیر؟

طی روزهای اخیر کمیسیون اروپا رسماً اعلام کرد که به‌دلیل نقض قوانین ضدانحصاری اتحادیه اروپا یک شرکت ساخت قطعات الکترونیکی را به میزان 242 میلیون یورو جریمه کرده است. اروپا می‌گوید، بین سال‌های 2009 تا 2011 کوالکام در راستای تلاش برای بیرون‌ راندن یک رقیب انگلیسی چیپ‌ست‌های خود را پایین‌تر از قیمت تمام‌شده خود فروخته تا به‌تنهایی حاکم بازار شود. شرکت‌های چینی هوآوی و ZTE نیز محصولات خود را پایین‌تر از رقم واقعی ارائه می‌دهند تا بازار را قبضه کنند و سایر کسب‌وکارها را از بین ببرند.

به نظر می‌رسد وستاگر قصد دارد اجازه ندهد بلایی که سر آمریکا آمده، بر سر اروپا نیز بیاید. کمپانی‌های بزرگ در آمریکا بسیاری از کسب‌وکارها را قبضه کرده‌اند و عملاً قدرت مانور در آمریکا برای این قبیل شرکت‌های بزرگ به‌مراتب بیشتر است. این جریمه را می‌توان تازه‌ترین تلاش در راستای محدود کردن کمپانی‌های غیرآمریکایی دانست.

هنوز مشخص نیست وستاگر در سمت خود باقی می‌ماند یا خیر، اما این نکته را نباید فراموش کرد که او به تقویت فناوری‌های جدید، مشهور شده است. او اکنون به شکل مستقلی کمپانی‌ها را تحت قوانین اتحادیه اروپا مجازات می‌کند. او در طول پنج سال اقدامات بزرگی علیه شرکت‌های بزرگ آمریکایی انجام داده و شرکت گوگل در سه مورد در مجموع حدود هشت میلیارد یورو جریمه شده است.

ولی واقعیت آن است که ایجاد فرصت برابر برای کسب‌وکارها و اجازه‌ندادن به غول‌های بزرگ فضا را برای ایده‌پردازی و کسب‌وکارهای نوین بهبود می‌بخشد و اقدام اتحادیه اروپا در برابر شکستن انحصارطلبی کمپانی‌های عمدتاً آمریکایی می‌تواند کمک شایانی به کسب‌وکارهای کوچک کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.