راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنجمین رویداد کارن‌کراد با عنوان کافه‌سرمایه برگزار شد / صندوق نوآوری کمبود سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها را جبران می‌کند

اختتامیه رویداد کافه سرمایه توسط  شرکت کارن‌کراد و با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکشنبه 31 شهریورماه در محل مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.

این رویداد که طی دو روز برگزار شد، 26 استارتاپ در حوزه‌های مختلف با 126 سرمایه‌گذار دیدار کردند که شامل 65 سرمایه‌گذار حقوقی و 61 سرمایه‌گذار حقیقی بود.

.

حضور 26 استارت‌آپ و 126 سرمایه‌گذار

علی عمیدی، مدیرعامل کارن‌کراد در این اختتامیه گفت: «کارن‌کراد پنجمین رویداد خود را با کافه‌سرمایه آغاز کرد. شروع این رویداد از الکامپ 98 رقم خورد و کمک شد که این رویداد شکل بگیرد.»

او ادامه داد: «26 استارت‌آپ از 130 استارت‌آپی که ثبت نام کرده بودند از فیلتر عبور کردند و در این دو روز 347 جلسه برگزار شد که 72 درصد آن به مرحله بعد راه پیدا کرده است.»

به‌گفته او تعداد سرمایه‌گذاران کارن‌کراد 829 بود که پس از اینکه از آنها بازخورد گرفتیم، 126 سرمایه‌گذار در این رویداد حاضر شدند.

.

سرمایه‌گذاری صد میلیارد تومانی در حوزه فین‌تک

در ادامه سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از سال 1389 تصویب شده، گفت: «در همین راستا، صندوق نوآوری و شکوفایی سال 1392 با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفت.»

او با اشاره به اینکه ما بستر تامین مالی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کرده‌ایم، گفت: «استارت‌آپ‌های دانش‌بنیان در مراحل اولیه در شتابدهنده‌ها مستقر هستند. در حال حاضر حدود 20 شتابدهنده در حال فعالیت هستند که تعدادی از آنها شرکت دانش‌بنیان هستند که از تسهیلات ما استفاده می‌‎‎کنند.»

به‌گفته او صندوق نوآوری در حمایت از شتابدهنده‌ها به آنها سرمایه در گردش می‌دهد و همچنین برای حضور در نمایشگاه‌ها به آنها کمک می‌کند.

او مدل سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها در صندوق نوآوری و شکوفایی را توضیح داد و گفت: «پس از اینکه استارت‌آپ‌ها از شتابدهنده‌ها بیرون آمدند، تامین مالی آنها توسط صندوق نوآوری انجام می‌شود. استارت‌آپ‌هایی که جذب اولیه سرمایه‌ خود را بتوانند از عاملین سرمایه‌گذاری دریافت کنند، پس از آن صندوق نوآوری کمبود سرمایه‌گذاری را جبران می‌کند.»

او با اشاره به تشکیل صندوق‌های جسورانه بورسی در صندوق نوآوری و شکوفایی توضیح داد: «با توجه به نیاز کشور در حوزه فین‌تک، 100 میلیارد تومان و در حوزه تجارت الکترونیک، 50 میلیارد تومان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی در صندوق‌های جسورانه سرمایه‌گذاری شده است.»

.

ایجاد فهم مشترک برای سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر

علیرضا دلیری، دستیار شهروندی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری سخنران بعدی این رویداد توضیح داد: «ما در شاخص نوآوری از جایگاه 65 به 61 رسیده‌ایم، اما این قانع‌کننده نیست، چراکه زیرساخت نوآوری هنوز انجام نشده است. هرچند در شاخص نوآوری در بحث سرمایه انسانی جایگاه خوبی داریم که نشان می‌دهد نیروی انسانی توانمند برای تبدیل علم به محصول را داریم.»

به‌گفته او شرایط جذب سرمایه آسان نیست و باید این شرایط را هم در دولت و هم در بسترسازی بخش خصوصی در نظر بگیریم.

او اشاره کرد که از سال 1392 هیچ بانک و نهادی آماده مذاکره با ما نبود. اما اکنون هم بانک‌ها و هم هلدینگ‌های اقتصادی در سرمایه‌گذاری ورود کرده‌اند. به‌دنبال این هستیم که این بستر را تقویت کنیم و برای سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر فهم مشترکی ایجاد شود.

در ادامه علیرضا کلاهی، عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی به این نکته اشاره کرد که در دوره جدید اتاق قصد داریم در اتاق تهران و ایران مراکز نوآوری ایجاد کنیم و به فعالان اکوسیستم کمک کنیم. همچنین کمک به ایجاد وی‌سی‌ها به روش‌های مختلف و تشکیل ساختار برای آنها از دیگر برنامه‌های اتاق بازرگانی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.