راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دنیای جذابی که زندگی شما را تغییر می‌دهد / همه آنچه باید درباره تد بدانید

سازمان مرکزی گروه تد با 90 نفر در بخش مرکزی در ونکوور کانادا و نیویورک آمریکا قرار دارد. از سال 1990 به بعد سازمان رشد پیدا کرد و دو دهه بعد به‌خاطر حضور قابل توجه شرکت‌کنندگان به لانگ بیچ کالیفرنیا نقل مکان کرد.

ماهنامه عصر تراکنش / حتماً وقتی سرگرم گشت‌وگذار در اینترنت بوده‌اید یا در کانال‌های نرم‌افزارهای پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی بوده‌اید، ویدئوهایی را دیده‌اید که برچسب تد به آنها خورده است، اما خیلی راحت و سریع از کنار آنها گذشته‌اید و به خودتان گفته‌اید چه کسی وقت دیدن فیلم؛ آن هم درباره چگونه با غریبه‌ها صحبت کنیم را دارد.

اگر جزء افرادی بوده‌اید که از کنار این ویدئوها گذشته‌اید، باید به شما بگوییم که سخت اشتباه کرده‌اید، چراکه شاید یکی از این ویدئوها مسیر زندگی را شما می‌توانست تغییر بدهد. برای اینکه با ویدئوهای مجموعه تد آشنا شوید و از این به بعد در دنیای اینترنت به‌راحتی از کنار آنها نگذرید، در این گزارش نگاهی به این مجموعه بزرگ داشته‌ایم و آن را جزءبه‌جزء برای شما معرفی کرده‌ایم؛ مجموعه‌ای که خیلی سرراست و راحت است و فقط باید با آن آشنا شوید و بعد می‌بینید که غرق دنیای جذاب آن شده‌اید؛ دنیایی که می‌تواند زندگی شما را زیر و رو کند.

تد یک جامعه بین‌المللی است؛ جامعه‌ای که پذیرای افراد مختلف از هر فرهنگی و با هر تخصصی است که در جست‌وجوی درک عمیق‌تر از جهان هستند. این جامعه را می‌توان یک نهاد مستقل هم معرفی کرد؛ نهادی که مأموریت خود را گسترش ایده‌های بزرگ و نو در جهان معرفی کرده است و در این راستا سعی کرده عملکردی به دور از هرگونه جهت‌گیری حزبی و سیاسی داشته باشد.

تد وقتی به دنیا آمد، ویدئوهایش فقط در زمینه سه حرف اول تد یعنی تکنولوژی، سرگرمی و طراحی بود؛ اما با گذر زمان و بزرگ‌شدن آن حالا فهرستی شامل دانشمندان، فلاسفه، موزیسین‌ها، رهبران مذهبی، انجمن‌های بشردوستانه و… به چشم می‌خورد. نکته دیگر که همین ابتدای گزارش باید به آن اشاره کنیم، این است که درباره تد نظرات و جبهه‌گیری‌های مختلفی وجود دارد. بعضی‌ها به خاطر تنوع موضوعات، آن را جرقه خوبی برای علاقه‌مند یا دغدغه‌مندشدن نسبت به موضوعاتی می‌دانند که تاکنون کمتر به آنها توجه کرده‌ایم. از طرفی خیلی‌ها به آموزنده و الهام‌بخش‌بودن بعضی از سخنرانی‌ها توجه ویژه‌ای دارند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

ایده تد

ایده اصلی تد توسط یک معمار و طراح گرافیک به نام «ریچارد سول ورمان» (Richard Saul Wurman) که با رشته خودش در زمینه‌های فناوری و سرگرمی و طراحی (TED) همخوانی داشت، ارائه شد. اولین کنفرانس تد توسط ورمان و هری مارکز در سال 1984 به‌منظور نمایش لوح فشرده سونی و رونمایی از یکی از کامپیوترهای اپل مکینتاش سازمان‌دهی و برگزار شد.

[/mks_pullquote]

.

از سرگرم‌کنندگی آنها هم به همین راحتی نمی‌توان گذشت؛ شاید خیلی از وقت‌های خالی ما را ویدئوهای تد بتواند به بهترین نحو ممکن پر کند تا حداقل از وقت خود بهترین استفاده را بکنیم. هرچند معمولاً سعی می‌شود سخنرانی‌های تد عامه‌پسند و برای مخاطب عام قابل درک باشند، اما اگر به موضوعات تخصصی هم علاقه دارید، می‌توانید در بین هزاران موضوع آن چیزی برای دیدن یا شنیدن پیدا کنید.

 این سخنرانی‌ها یک طیف وسیع از موضوعات را از تحقیق و علم به‌صورت عملی و فرهنگی که عمدتاً به شیوه داستان‌گویی بیان می‌شود، شامل می‌شود. به اکثر سخنرانان حداکثر 18 دقیقه فرصت ارائه ایده‌هایشان به خلاقانه‌ترین و جذاب‌ترین شیوه‌ای که می‌توانند، داده می‌شود.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

شروع از فناوری

«تد» یک مجموعه همایش جهانی است که با شعار «ایده‌ها ارزش گسترش دارند»، برگزار می‌شود. تمرکز اولیه تد روی فناوری بود، اما پس از چندی، گستره موضوعات سخنرانی‌ها افزایش یافت و امروزه شامل مسائل علمی، فرهنگی و دانشگاهی زیادی می‌شود.

[/mks_pullquote]

.

خود تد شاخه‌ها و قسمت‌های زیادی دارد که در این گزارش آنها را معرفی می‌کنیم، اما قسمتی که بیشتر به آن توجه می‌شود TED Talk است. TED Talk رویدادی است که در آن افرادی دور هم جمع می‌شوند تا صحبت‌های افراد دیگری را بشنوند. اگر جزء افرادی هستید که به کلمه سخنرانی حساسیت دارید و سریع خواب‌تان می‌گیرد، پیشنهاد ما به شما این است که چند نمونه از TED Talk ها را در تد ببینید تا خودتان متوجه تفاوت ذهنیت‌تان با واقعیت تد بشوید. به‌علاوه اینکه اساساً بسیاری از TED Talk ها از فرم سخنرانی هم خارج می‌شوند. مثلاً تعدادی از آنها اجرای موسیقی یا استندآپ کمدین‌هاست.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

TED چیست؟

شاید بهترین توصیف درباره تد، شعار و کلماتی است که از آن ساخته شده است. تد سرواژه این کلمه‌هاست: فناوری (Technology)، سرگرمی (Entertainment) و طراحی (Design) و شعار تد هم این است: «ایده‌ها ارزش گسترش دارند.» TED یک سازمان غیرانتفاعی است که به «گسترش ایده‌های ارزشمند» اختصاص داده شده است. همچنین تد یک مجموعه همایش جهانی است که توسط بنیاد Sapling که یک سازمان غیرانتفاعی خصوصی است، با شعار «ایده‌ها، ارزش گسترش دارند» برگزار می‌شود.

[/mks_pullquote]

.

خوب است بدانید که سازمان مرکزی گروه تد با 90 نفر در بخش مرکزی در ونکوور کانادا و نیویورک آمریکا قرار دارد. از سال 1990 به بعد سازمان رشد پیدا کرد و هرساله در مونتری کالیفرنیا برگزار می‌شد تا سال 2009 که به‌خاطر حضور قابل توجه شرکت‌کنندگان به لانگ بیچ کالیفرنیا نقل مکان کرد. ایده اصلی تد توسط یک معمار و طراح گرافیک به نام ریچارد سول ورمان که با رشته خودش در زمینه‌های تکنولوژی و سرگرمی و طراحی (TED) همخوانی داشت، برپا شد و اولین کنفرانس تد توسط ورمان و هری مارکز در سال 1984 به‌منظور نمایش لوح فشرده سونی و رونمایی از یکی از کامپیوترهای اپل مکینتاش سازمان‌دهی و برگزار شد.

.

تد؛ نمایشگاه آشنایی با فرهیختگان

در شبکه‌های اجتماعی کاربران، تد را نمایشگاه فرهیختگان معرفی می‌کنند. البته شاید همه افرادی که در تد سخنرانی می‌کنند، آدم‌های خیلی بزرگ و خاصی نباشند، اما معمولاً تجربیات، دغدغه‌ها، ایده‌ها و اطلاعات ارزشمند و خوبی دارند که در تد سعی می‌کنند آنها را با شما و دیگر بیننده‌ها به اشتراک بگذارند. همچنین تد یک ویترین است که حتماً موضوعات مورد علاقه خودتان را در آن پیدا می‌کنید. اکثر سخنران‌ها؛ کتاب‌ها یا مقاله‌هایی درباره موضوعی که درباره آن صحبت می‌کنند، دارند. البته شاید زمان 18 تا 20 دقیقه برای طرح و شرح بسیاری از موضوعات کافی نباشد، ولی می‌تواند شما را نسبت به موضوع مطرح‌شده در آن سخنرانی علاقه‌مند و پیگیر کند.

.

چه کسانی در TED سخنرانی می‌کنند؟

جواب به این سؤال کار خیلی راحتی نیست؛ چراکه در واقع بسیاری از افرادی که در تد سخنرانی می‌کنند، چهره‌های معروف و سرشناسی در جهان نیستند، اما مدیران و افرادی هستند که در شغل و حرفه خود موفقیت‌هایی را به دست آورده‌اند که بیان تجربیات‌شان می‌تواند به افراد زیادی در جامعه کمک کند.

موضوع مهمی که درباره TED وجود دارد، این است که شاید اغلب مواقع سخنران مهم نباشد و بیشتر حرف یا ایده‌ای که در حال بیان‌شدن است، اهمیت داشته باشد، اما باز هم این موضوع دلیل نمی‌شود که آدم‌های شناخته‌شده و حتی سلبریتی‌ها را در تد نبینید. تا به امروز افرادی چون بیل کلینتون، بیل گیتس که چندین بار در تد سخنرانی داشته، جیمز کامرون، استیون هاوکینگ، جف بزوس از شرکت آمازون، ایلان ماسک از شرکت تسلا، ادوارد اسنودن، سرگی برین و لری پیج از شرکت گوگل، آدام درایور، شاهرخ خان و جان لج‌اند روی سن تد رفته‌اند و از تجربیات‌شان برای شما صحبت کرده‌اند.

.

تد به شما سخنرانی یاد می‌دهد

حالا که تا اینجای گزارش درباره رویداد تد صحبت کردیم، بد نیست چند خطی هم درباره سخنرانی‌های تد صحبت کنیم. اگر بخواهیم خیلی ساده و سرراست سراغ اصل موضوع برویم، باید بیان کنیم که تد به شما فرصت یادگیری سخنرانی می‌دهد. فرقی ندارد قرار است در یک محفل کوچک دوستانه درباره پروژه‌ای که می‌خواهید در شرکت‌تان روی آن کار کنید، صحبت کنید یا در فضایی با جمعیت بالا مجبور هستید درباره مدیر مجموعه‌تان صحبت کنید.

تد به شما این اعتماد به نفس را می‌دهد که در هر فضایی و با هر جمعیتی که هستید، بتوانید آگاهانه و مطمئن درباره موضوعی که می‌خواهید، صحبت کنید. البته تد هیچ بخشی برای آموزش این موضوع در نظر نگرفته و هرچه هست و ما درباره آن در این بخش صحبت می‌کنیم، در دل سخنرانی‌هایی که در تد منتشر شده و می‌شود، نهفته است. سخنرانی‌های تد برای بیننده یک الگوبرداری آگاهانه است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

حضور بزرگان

بسیاری از بزرگان سیاست و اقتصاد و همین‌طور تعداد زیادی از برندگان جایزه نوبل، مانند جیمز کمرون، بیل گیتس، ال‌گور، جرج اسموت، بیل کلینتون، براین گرین، استیون هاوکینگ، ریچارد داوکینز و لری پیچ (مؤسس گوگل) تاکنون در این برنامه سخنرانی کرده‌اند.

[/mks_pullquote]

.

اصلاً نیازی نیست که از آدم‌های درون ویدئوها تقلید کنید، اما می‌توانید بادقت یاد بگیرید که یک سخنران خوب چگونه باید لباس بپوشد، چگونه باید روی سن راه برود، حرکات بدنش به چه شکل است و نگاهش به چه سمتی است و از همه مهم‌تر اینکه محتوای یک سخنرانی جذاب و گیرا چگونه است. شما می‌توانید از دل سخنرانی‌های ارائه‌شده تد کلی مثال و استعاره پیدا کنید که اگر روزی خواستید سخنرانی کنید، از آنها استفاده کنید و البته این نکته را هم متوجه می‌شوید که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.

مساله دیگری که در سخنرانی‌ها می‌توانید به خودتان آموزش دهید، این است که توانایی استفاده از طنز را در سخنرانی‌هایتان، هرچند مدت آن خیلی کوتاه باشد، یاد می‌گیرید. این‌گونه دیگر حوصله شنونده‌ها و افرادی که داخل سالن جمع شده‌اند تا حرف‌های شما را بشنوند، سر نمی‌رود و از طرفی اگر بتوانید به‌خوبی از این مورد استفاده کنید، می‌توانید به چهره‌ای تاثیرگذار در ذهن شنونده‌ها تبدیل شوید.

تد بدون اینکه بخواهد کلاس آموزشی برگزار کند، به شما یاد می‌دهد که باید در سخنرانی‌هایتان ذهن مخاطب‌تان را با سوال‌پرسیدن و سؤال مطرح‌کردن درگیر صحبت‌هایتان کنید تا فکر و ذهنش پی قسط‌های عقب‌افتاده و شام شب و… نباشد. در نهایت اینکه پیشنهاد ما به شما این است که هر روز یکی از سخنرانی‌های تد را تماشا کنید. نگران این موضوع هم نباشید که ممکن است موضوعات مورد علاقه شما در لیست پخش آن قرار نداشته باشد. تد دسته‌بندی‌های زیادی دارد که حتماً پاسخگوی سلایق و علایق شما هم هست.

همچنین خوب است بدانید که مدت‌زمان ویدئوهای تد خیلی کوتاه است و می‌توانید به جای چک‌کردن بیش از حد شبکه‌های اجتماعی و خیره‌شدن به در و دیوار در خودروی شخصی، فایل صوتی آنها را و در وسایل حمل‌ونقل عمومی هم فایل تصویری و هم فایل صوتی را ببینید و گوش کنید.

.

با تد می‌توانید زبان انگلیسی یاد بگیرید

راز موفقیت در یاد گرفتن یک زبان جدید، از نظر بسیاری از استادان و معلمان شنیدن و تکرار چندین و چندباره است. همان‌طور که ما با شنیدن زبان مادری توانسته‌ایم حرف‌زدن را یاد بگیرم، به همین ترتیب هم می‌توانیم با شنیدن و تکرار چندباره، هر زبان دیگری را هم یاد بگیریم و برای همین تد می‌تواند ابزار خوبی برای یادگیری زبان انگلیسی باشد.

سخنرانی‌های ارائه‌شده در تد معمولاً الگوهای خوبی برای ما هستند و در عین حال که می‌تواند مشوق‌مان برای موضوعات متنوعی باشد، می‌تواند سهم زیادی در یادگیری زبان دوم برای ما ایفا کند. طولانی‌نبودن سخنرانی‌ها و خسته‌نشدن بازدیدکننده از مشاهده ویدئوهای ارائه‌شده در تد می‌تواند به شما کمک کند.

همچنین وجود زیرنویس‌هایی در زبان‌های مختلف که زبان فارسی هم جزء آنهاست، بسیاری از ویدئوها برای افرادی که سطح زبان بالایی ندارند، قابل توجه است و به آنها در یادگیری زبان انگلیسی کمک می‌کند. همچنین سخنرانی‌های تد به علت به‌روز بودن زبان گفتاری، قدرت بیان و جمله‌بندی‌های حساب‌شده سخنرانان و همچنین جذابیت موضوعات یک منبع مناسب برای تقویت زبان انگلیسی محسوب می‌شوند.

.

تدگلوبال؛ شاخه دیگری از دنیای تد

این کنفرانس به‌نوعی خواهر تد خوانده می‌شود و در مکان‌هایی در سراسر جهان برگزار می‌شود. تدگلوبال کنفرانسی است که سالانه در طول پنج روز با ایده‌ها و خلاقیت‌هایی از سراسر جهان برگزار می‌شود. این کنفرانس در سال 2005، با سرپرستی اندرسون، در کنار کنفرانس اصلی تد با نام تدگلوبال پایه‌گذاری شد. از سال 2005 این کنفرانس در آکسفورد انگلیس، آروشا در تانزانیا و ادینبورگ در اسکاتلند برگزار شد.

آخرین کنفرانس تدگلوبال در ریودوژانیروی برزیل در سال 2014 برگزار شد. برای شرکت در تدگلوبال باید درخواست عضویت در تدگلوبال را پر کنید و با پرداخت شش هزار دلار و استفاده از امکانات: شرکت در تدگلوبال، عضویت در شبکه‌های اجتماعی تد و ارتباط با دیگر اعضا؛ دسترسی به برنامه‌های تد به‌صورت زنده را خواهید داشت.

برای استفاده از امکانات بیشتر مبلغ 12 هزار دلار در نظر گرفته شده که شامل موارد فوق به‌علاوه امکان دسترسی به صندلی بهتر در سالن، استفاده از شام ویژه، صدور کارت شناسایی، امکان رسیدگی سریع‌تر برای درخواست حضور مجدد و استفاده از کلوب است

..

از تدپرایز غافل نشوید

افرادی جایزه تدپرایز را به دست می‌آورند که آرزویی برای تغییر جهان داشته باشند. تدپرایز جایزه‌ای است که سالانه به رهبران و پیشروان ایده‌های نو، در جهت تغییر جهان اهدا می‌شود. برنده تدپرایز یک میلیون دلار دریافت می‌کند؛ البته قبلاً سه نفر این جایزه را دریافت می‌کردند، ولی با تغییری که در این فرایند ایجاد شد، تنها یک برنده انتخاب می‌شود تا امکان رسیدن به آرزوی برنده به حداکثر برسد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

چه کسی کاندیدای جایزه تد میشود؟

کاندیداتوری در تد پرایز به دو روش انجام می‌شود؛ خودتان کاندیدا می‌شوید و آرزو و ایده خود را بیان می‌کنید یا کسی دیگر را کاندیدا می‌کنید و با او تماس گرفته خواهد شد و در خصوص رویای وی پرسیده خواهد شد. کمیته بررسی تد پرایز درخواست‌های رسیده را بررسی می‌کند و بادقت و توجه به معیارها لیست بلندبالای کاندیداها را محدود می‌کند. بیشترین رایی که از طرف هیات نظردهنده به آرزو و رؤیایی داده شود، به‌عنوان برنده سال انتخاب خواهد شد و برنده در کنفرانس سالانه تد شرکت خواهد کرد و از رویای خود و روش‌های تحقق آن صحبت خواهد کرد.

[/mks_pullquote]

.

جایزه به دارنده آرزوی بزرگی داده می‌شود؛ کسی که الهام‌بخش متفکران و نمایندگان آنها در سراسر جهان است. از کمپین واحد  Bono (برنده 2005)، به انقلاب غذایی Jamie Oliver (برنده 2010) تا مدرسه ابری Sugata Mitra (برنده 2013) تدپرایز برای جنگیدن با فقر و تنگدستی، گفت‌وگوی مذاهب، بهبود سلامت جهانی، مبارزه با بیماری‌های چاقی کودکان، آموزش‌های پیشرفته و تشویق به هنر در اطراف جهان کمک کرده است. برنده جایزه یک میلیون دلار دریافت می‌کند تا برای فکر کردن به ایده‌های بزرگ‌تر تشویق شود.

جایزه برای حمایت از ساخت زیربنای پروژه و تشویق دیگران به حمایت از آن در سراسر جهان پیشنهاد می‌شود. کاندیداتوری در تدپرایز به دو روش انجام می‌شود؛ خودتان کاندیدا می‌شوید و آرزو و ایده خود را بیان می‌کنید یا کسی دیگر را کاندیدا می‌کنید و با آنها تماس گرفته خواهد شد و در خصوص رویای آنها پرسیده خواهد شد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

جایزه تد

تد پرایز (TED PRIZE) جایزه‌ای است که سالانه به رهبران و پیشروان ایده‌های نو، در جهت تغییر جهان اهدا می‌شود. برنده تد پرایز یک میلیون دلار دریافت می‌کند و با توجه به اینکه قبلاً سه نفر این جایزه را دریافت می‌کردند، ولی با تغییری که در این فرایند ایجاد شد، تنها یک برنده انتخاب می‌شود تا امکان رسیدن به آروزی برنده به حداکثر برسد. جایزه به دارنده یک آرزوی بزرگ داده می‌شود؛ کسی که الهام‌بخش متفکران و نمایندگان آنها در سراسر جهان است.

[/mks_pullquote]

.

کمیته بررسی تدپرایز درخواست‌های رسیده را بررسی می‌کند و بادقت و توجه به معیارها فهرست بلندبالای کاندیداها را محدود می‌کند. بیشترین رایی که از طرف هیات نظردهنده به آرزو و رؤیایی داده شود، به‌عنوان برنده سال انتخاب خواهد شد و برنده در کنفرانس سالانه تد شرکت خواهد کرد و از رویای خود و روش‌های تحقق آن صحبت خواهد کرد.

.

تد در ایران هم شعبه غیررسمی دارد

البته درست است که تد در ایران نمایندگی ندارد و فعالیتی انجام نمی‌دهد، اما بچه‌های حوزه آی‌تی نسخه بومی آن را ایجاد کرده‌اند. وب‌سایت ایران تداکس مرجع فیلم‌های تد با دوبله فارسی، در حوزه کسب‌وکار، کارآفرینی و استارت‌آپ است که گزیده‌ای از بهترین سخنرانی‌های تد را با دوبله فارسی برای استفاده هرچه بهتر پارسی‌زبانان فراهم آورده است. هدف «تداکس» گسترش ایده‌های ارزشمند است.

این برنامه که شامل رویدادهایی بومی و خودساخته می‌شود، توسط «TED» ساخته شده است. در این رویدادها افراد را گرد هم می‌آورند تا بتوانند شرکت در رویدادی شبیه به کنفرانس‌های «تد» را تجربه کنند. نام رویداد ما «تداکس‌تهران» است که عبارت «اکس» در آن نشان‌دهنده رویدادی است که به‌صورت مستقل از «تد» برگزار می‌شود.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

تداکس

تداکس برنامه محلی وابسته به رویداد تد است که به‌صورت مستقل‌تری سازمان‌دهی می‌شود. در این برنامه برگزارکنندگان مشتاق برای برگزاری برنامه تد در منطقه خود درخواست داده و بعد از حمایت و پذیرش از طرف سازمان تد این برنامه را در گروه‌های کوچک‌تری در سطح منطقه‌ای برگزار می‌کنند. این رویداد با ترکیب سخنرانی‌های باارزش تد و سایر سخنرانی‌های زنده دیگر، گفت‌وگوهای ارزشمندی را در میان گروه‌های کوچک‌تر ایجاد می‌کنند. حرف X در آخر تد به معنی رویدادهای وابسته تد است که در شهرهای مختلف جهان برگزار می‌شود.

[/mks_pullquote]

.

در «تداکس تهران» سخنرانی‌های زنده به همراه پخش ویدئوهای «تد»، جوانه‌های تبادل نظر و روابط عمیق بین افراد را شکوفا می‌کند. آنچه «تد» در اختیار برنامه‌های «تداکس» می‌گذارد، مجموعه راهنمای برگزاری این‌گونه از رویدادهاست، اما هر رویداد «تداکس»، از جمله رویداد ما، توسط گروه خودش برگزار می‌شود.

.

چند نکته درباره ویدئوهای تد که بد نیست بدانید

اغلب سخنرانی‌های تد ویرایش می‌شوند. معمولاً چند جمله اول سخنران در شروع صحبت و اِ، آها و اوهوم… حذف می‌شوند، ولی به محتوای اصلی صحبت لطمه‌ای وارد نمی‌شود. همچنین تدوین یک ویدئوی 18 دقیقه‌ای تقریباً به یک روز زمان برای یک ویرایشگر حرفه‌ای نیاز دارد. سخنرانی‌های مهم و اصلی با چندین دوربین ضبط می‌شوند (گاهی تا 9 دوربین)، ولی چنانچه دقت کنید، بسیاری از سخنرانی‌ها فقط با یک دوربین فیلمبرداری شده‌اند.

.

و در نهایت اینکه چگونه تد ببینیم

شما می‌توانید ویدئوهای تد را به‌صورت آنلاین در سایت TED، کانال یوتیوب یا اپلیکیشن اندروید و آی‌اواس آن ببینید. اگر هم می‌خواهید آنها را دانلود کنید تا بعداً به‌صورت آفلاین ببینید، کافی است در صفحه مربوط به ویدئوی دلخواه‌تان، روی گزینه share و بعد download کلیک کنید. البته حواس‌تان باشد که اگر می‌خواهید ویدئویی که انتخاب کرده‌اید، زیرنویس فارسی هم داشته باشد، از قسمت subtitle زبان مورد نظرتان را انتخاب کنید.

1 دیدگاه
  1. مهدی می‌گوید

    سلام من داخل سایت رفتم اما گزینه دانلود وجود نداره لطفا راهنمایی کنین چطوری از این سایت دانلود کنم
    با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.