راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راهبری دیجیتال / آینده تعاملات دنیا در پرتو گسترش شبکه‌های اجتماعی چه خواهد شد؟

عبدالحمید منصوری، رئیس هیات‌مدیره TLS، ماهنامه عصر تراکنش / شبکه‌های اجتماعی امروز هرکدام همانند یک کشور هستند، در واقع کشور دیجیتال هستند و کاربران آن به‌عنوان جمعیت آن محسوب می‌شوند و جالب است که ویژگی چندملیتی جزء ذات افراد این نظام است.

  • عکس‌هایی که شما ممکن است دوست داشته باشید. (جلب اعتماد)
  • فیلم‌هایی که ممکن است مورد تأیید شما باشد. (جلب اعتماد)
  • آهنگ‌های پیشنهادی بر اساس علایق شما. (جلب اعتماد)
  • عکس‌هایی که بیشترین رویت را در هفته پیش داشته‌اند. (حس اجتماعی) (همرنگی جماعت)
  • اشخاصی که این مورد را دوست داشته‌اند، موارد دیگر را هم دوست دارند؟ (حس اجتماعی) (حس رقابت)
  • فهرست آهنگ‌هایی که گروه سنی شما گوش داده‌اند؟ (حس رقابت)
  • شما تا دو ساعت دیگر با 50 درصد تخفیف این پیراهن را می‌توانید بخرید. (ایجاد بازار)

امروزه مردم با ورود به شبکه، با جملات فوق مواجه هستند که لحظه‌به‌لحظه نیز بیشتر می‌شوند و در یک روز بهاری نه‌چندان دور پس از بیدار شدن با نوای موجودی مواجه خواهیم شد که این موجود بر اساس فناوری اینترنت اشیا (IOT) توسط هم‌نوعان خودمان خلق و در محل زندگی‌مان هم‌زیست ما شده است. این نوا به شرح ذیل است.

آقای عبدالحمید منصوری به درگاه شبکه گیتی خوش آمدی. بیمه خودرو شما تمدید شد و هزینه آن از حساب پس‌انداز کوتاه‌مدت شما به شماره 12 بانک الف پرداخت شد. در ضمن شهریه دانشگاه فرنام، پسرتان از حساب جاری شما در بانک جیم پرداخت شد و همچنین 1000 سهم شرکت دال را برایتان خریدیم. مبلغ 12 میلیون تومان توسط آقای بهزاد (باجناق شما) به حساب جاری 14 در بانکمیم واریز شده است.

تا 15 دقیقه دیگر تاکسی سمند به شماره 78899 درب منزل آماده است تا شما را به فرودگاه ببرد. شما با پرواز 145 هما ساعت 8 عازم مشهد خواهید بود. در فرودگاه مشهد تاکسی سمند به شماره 78798 آماده خواهد بود تا شما را به دانشگاه مشهد جهت شرکت در سمینار امنیت برساند.

ساعت 6 بعدازظهر تاکسی پژو به شماره 67676 با رانندگی آقای بابایی شما را به فرودگاه جهت برگشت به تهران با شماره پرواز 146 ماهان ساعت 9 می‌رساند. در ضمن شما در راه فرودگاه می‌توانید از فروشگاه خراسان زعفران برای همسرتان و دخترتان بخرید و فروشگاه غنچه‌ها در فرودگاه مشهد ماشین کنترلی قرمز صحرانوردی آورده است و نوه شما علاقه زیادی به آن دارد. بسته ارسالی پسرخاله شما توسط پیک موتوری به نام علی آقا از شرکت تی‌باکس تحت پوشش نخستین کارور پست خصوصی با موتورسیکلت کویر زردرنگ با شماره 123 در میدان حافظ تحویل شما خواهد شد. با پوزش از اینکه در این سفر نمی‌توانید به زیارت بروید.

شاد، پیروز و تندرست باشید. شبکه گیتی / در صورت تغییر می‌توانید کلمه تغییر را بیان کنید.

چندین سال پیش با رونق صنعت سینما و استقبال مردم از فیلم‌های تولیدشده، یک شرکت سازنده نوشابه در یک فیلم سینمایی یک تصویر از 24 تصویر صحنه‌های فیلم را با تصویر نوشابه خود جایگزین کرد اما با نمایش فیلم بر پرده سینما تصویر نوشابه در حرکت فیلم رویت نمی‌شد و تماشاگران فیلم را به‌صورت عادی تماشا می‌کردند، ولی پس از خروج ناخودآگاه در صورت نیاز به نوشیدن، نوشابه این شرکت را سفارش می‌دادند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

یوتیوب

یوتیوب بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین رسانه تصویری در بین شبکه‌های اجتماعی است که در ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ با همکاری سه کارمند سابق پی‌پال تأسیس و بعدها در نوامبر ۲۰۰۶ به قیمت ۱.۶۵ میلیارد دلار توسط کمپانی گوگل خریداری شد. این وب‌سایت در حال حاضر بیش از یک میلیارد و 500 میلیون بازدید ماهانه دارد.

[/mks_pullquote]

.

بر اساس آمار منتشرشده توسط موسسه Statista با ظهور شبکه‌های اجتماعی کاربران فعال در آوریل 2019 سال میلادی بیش از 14 میلیارد نفر بوده است.

اگر فرض کنیم افرادی بین 15 تا 65 سال بیشترین کاربران این شبکه‌های اجتماعی هستند، تعداد فعالان این شبکه‌ها بیشتر از دو برابر جمعیت واقعی این سنین در دنیا هستند (بر اساس آمار سازمان ملل جمعیت سنی 15 الی 65 سال در دنیا 4.8 میلیارد نفر است.)

.

کشورهایی با افراد چندملیتی

شبکه‌های اجتماعی (Social Networks) امروز هر کدام همانند یک کشور هستند، در واقع کشور دیجیتال هستند و کاربران آن به‌عنوان جمعیت آن محسوب می‌شوند و جالب است که ویژگی چندملیتی جزء ذات افراد این نظام است؛ یعنی حضور یک شخص در فیس‌بوک، یوتیوب، واتس‌اپ، اینستاگرام، سروش، گپ، بله و… کاملاً طبیعی و عادی است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

توئیتر

توئیتر در ۲۱ مارس ۲۰۰۶ تأسیس شد و دفتر اصلی آن در سان‌فرانسیسکوی کالیفرنیا است. در زمینه تجارت، مشاغل مختلف از این رسانه پربیننده برای تعامل با مشتریان خود، پاسخ‌دهی به سؤالات آنها و انتشار آخرین اخبار استفاده می‌کنند و همزمان تبلیغات ویژه برای مخاطبان خاص خود را هم پیگیری می‌کنند.

[/mks_pullquote]

.

صاحبان این شبکه‌ها با ابزارهای متفاوت همواره کاربران یا همان جمعیت خود را به‌صورت مستمر و حتی لحظه‌ای تحت پوشش دارند و آنان را رصد کرده و پی به نیازهای آنها برده و در زمان مناسب، نیازهای آنان را تأمین یا پاسخ می‌دهند یا خواهند داد. طبق بررسی انجام‌شده توسط Statista در سال 2018 میلادی اهالی شبکه‌ها روزانه 136 دقیقه در آن حضور داشته‌اند.

سرمایه اصلی این شبکه‌های اجتماعی کاربران و اطلاعات مربوط به آن است. علاوه بر دو مورد مذکور، خدمات و کاربردها (app)، دیگر منبع درآمدی این شبکه‌های اجتماعی یا کشورهای دیجیتالی (Digital Countries) است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

 اینستاگرام

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویری است. این پلتفرم در ۶ اکتبر ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد و بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و مالک اصلی آن هم فیس‌بوک است. تعداد بسیار زیادی از کاربران از این شبکه برای پست‌کردن تصاویر سفر خود، دنیای مد، غذاهای مختلف و مورد علاقه خود، هنر و سایر موضوعات مشابه استفاده می‌کنند.

[/mks_pullquote]

.

شبکه‌های اجتماعی با ایجاد این زیرساخت همواره سعی می‌کنند اهالی بیشتری را جذب خود کنند و به‌عنوان سرمایه اولیه و یک ارزش (سرمایه) اطلاعات مربوطه را جمع‌آوری و دائماً بهنگام کنند و بر اساس پردازش شناختی (Cognitive Processing) همواره کوشش می‌کنند «اعتماد»، «مشارکت» و «رقابت» آنان را به دست آورند و آنان را به شبکه خود وفادار کنند و در آن پایدار باشند. در برخی از این کشورها با ایجاد کشورهای دیجیتالی رابطه عرضه و تقاضا لحظه‌ای بوده و عاری از هر واسطه‌گری است.

.

تعاملات آنی

در کشورهای دیجیتالی زمان نشر رخداد و مطالب کمتر از میلی‌ثانیه است، در واقع تعاملات آنی است و با ایجاد روش‌های هشداری و آگاهی، از واکنش اهالی نسبت به آن نیز در کسری از میلی‌ثانیه مطلع می‌شوند و از دلپذیری مشتری لحظه‌ای آگاهی پیدا می‌کنند. در کشورهای دیجیتالی تولیدات انبوه و انبارها حذف می‌شوند و تولیدها بر اساس نیاز هر فرد در آن انجام می‌گیرد و سفارش‌ها بر اساس زمان نیاز به آن انجام می‌گیرد؛ یعنی مکانیسم عرضه و تقاضا به‌صورت فردی انجام می‌گیرد.

برای مثال برای تهیه یک پوشاک، اندازه، رنگ و نوع لباس به‌صورت دیجیتالی با شناختی که از فرد در این کشور دیجیتالی وجود دارد، به او پیشنهاد شده و پس از تأیید توسط فرد به‌صورت مناقصه، عرضه‌کنندگان آن را ارائه خواهند داد، برای تولید لباس مذکور تهیه مواد و اجزا توسط تولیدکنندگان بر اساس روش عرضه و تقاضا جزءبه‌جزء انجام می‌شود.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

 فیسبوک

فیس‌بوک (Facebook) بزرگ‌ترین شبکه ارتباط اجتماعی (هم از نظر تعداد کل کاربران و هم اعضای حقیقی ثبت‌شده) در سراسر جهان است. این شبکه اجتماعی محبوب در فوریه ۲۰۰۴ تأسیس و طی ۱۲ سال موفق به جمع‌آوری بیش از ۱.۵۹ میلیارد کاربر فعال ماهانه شد. بنا بر آمارهای رسمی بیش از یک میلیون کسب‌وکار کوچک و متوسط از این رسانه برای تبلیغات تجاری خود استفاده می‌کنند. فیس‌بوک در حال حاضر حدود دو میلیارد و 10 میلیون فعالیت ماهانه توسط کاربرانش دارد.

[/mks_pullquote]

.

اینجاست که «راهبری دیجیتالی» نقش اساسی و مهمی پیدا می‌کند. «راهبری دیجیتالی» بر اساس شاخص‌ها و ارزش‌های انسانی، اقتصادی و فرهنگی نهادینه‌شده توانایی هدایت اهالی خود را دارد و این راهبری باید به گونه‌ای هوشمند و پویا عمل کند.

اصل پایدار بودن و رشد کشورهای دیجیتالی وجود «راهبری دیجیتالی» و هوشمندی آن است و استفاده از رایانش ابری (Cloud Computing) و رایانش شناختی (Cognitive Computing) و رایانش اداری (Autonomic Computing) الزام است و با «راهبر دیجیتالی» به شفافیت، صداقت، عدالت و رشد تعالی سریع‌تر خواهیم رسید. در این کشور دارایی‌های دیجیتال (Digital Asset) نقش مهمی پیدا می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.