راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جک ما روز سه‌شنبه گذشته در جشن تولد 55 سالگی‌اش از مدیریت علی‌بابا کناره‌گیری کرد/ احتمال دارد جانشین او با چالش‌های ترسناکی روبرو شود

به نقل از رویترز، جک ما که ریاست گروه علی‌بابا را به عهده داشت، روز سه شنبه گذشته از سمت خود در این شرکت چینی استعفا کرد. جانشین او با مسئولیت پرمخاطره‌ای روبرو است. او موظف است در بازار امروزی تجارت الکترونیک، هدایت این غول 460 میلیارد دلاری را به عهده بگیرد.

جشن تولد 55 سالگی ما که مصادف است با میهمانی خداحافظی او، روز سه‌شنبه در استادیوم 80 هزار نفری ورزش‌های المپیکی هانگژو برگزار شد. این مهمانی با اجرای موسیقی و نمایش افراد مشهور همراه بود و جک ما در صحنه مرکزی ورزشگاه حضور داشت. شرکت‌کنندگان در این مراسم حتما به این موضوع فکر کردند که وارث علی‌بابا، یعنی دنیل ژانگ، چگونه از پس مدیریت این شرکت برخواهد آمد؟

ژانگ یک حسابدار است و با لحن نرم و ملایمی سخن می‌گوید؛ او از این لحاظ با جک ما که شخصیتی خودنمایانه دارد، در تضاد است. ما از قابلیت رهبری کاریزماتیک برخوردار است و در نتیجه همین رهبری بوده که به شناخته‌شده‌ترین کارآفرین چینی تبدیل شده است. او قبلا معلم زبان انگلیسی بوده و حدود 20 سال پیش، کمپانی علی‌بابا را در آپارتمان کوچک مشترک خود در شهر هانگژو که در شرق چین واقع است، تاسیس کرده است.

ما در سال 2018 طی انتشار یک پیام، خبر انتصاب ژانگ را اعلام کرد و گفت:

او منطق و مهارت تفکر انتقادی ابر کامپیوترها را دارد، به دیدگاه خودش متعهد است، شجاعت بالایی دارد و با تمام وجود برای آزمودن مدل‌هایی کسب‌وکاری نوآورانه و صنایع آینده گام برمی‌دارد.

تحلیل‌گران می‌گویند:

تجارت الکترونیک چین هر روز کامل‌تر از دیروز می‌شود؛ بنابراین یکی از چالش‌های بزرگ ژانگ، عبارت خواهد بود از شناسایی و یافتن حوزه‌های جدید پیشرفت.

علی‌بابا به تازگی اعلام کرده که مبلغ 2.7 میلیارد دلار را به سرمایه‌گذاری در پلتفرم خرده‌فروشی کالاهای لوکس کوآلا و یک شرکت پخش موسیقی اختصاص خواهد داد. اقدامات مذکور نشانگر این است که شرکت علی‌بابا در اتخاذ استراتژی‌های جدید انعطاف‌ نسبتا خوبی از خودش نشان می‌دهد.

36kr یک گروه چینی است که در زمینه انتشار تکنولوژی فعالیت می‌کند. لیو ییمینگ یکی از تحلیل‌گران بخش تحقیقاتی این گروه است. او می‌گوید: «اگر علی‌بابا بخواهد نسبت به شناسایی نوآوری‌ها و روندهای جدید اقدام کند، کار سختی در پیش خواهد داشت. این امر برای دنیل ژانگ یک چالش بزرگ به شمار می‌رود.»

به گزارش دفتر ملی آمار، میزان خرده‌فروشی آنلاین چین در نیمه اول سال 2019 تنها 17.8 درصد رشد داشته که در مقایسه با 32.4 درصد سال گذشته، تقریبا نصف شده است.

.

میراث ما

خبر کناره‌گیری جک ما در سال گذشته منتشر شد. اغلب مردم از شنیدن این خبر تعجب کردند. برای بنیان‌گذار یک شرکت فناور بزرگ و تحول‌آفرین، خیلی عجیب بود که بخواهد به این زودی‌ها بازنشسته شود.

علی‌بابا تحت مدیریت ما توانسته به با ارزش‌ترین شرکت ثبت شده آسیایی تبدیل شود؛ به طوری که در حال حاضر، ارزش بازار آن به 460 میلیارد دلار می‌رسد. این شرکت 100 هزار نفر کارمند دارد و در حوزه‌های خدمات مالی، محاسبات ابری و هوش مصنوعی نیز دستاوردهای چشمگیری داشته است.

سرمایه‌گذاران مشتاق بودند که هر چه زودتر سخنرانی خداحافظی ما را بشنوند. آن‌ها می‌خواستند بدانند که آیا ما پس از بازنشستگی، باز هم در مدیریت و هدایت استراتژی کلی شرکت دخالت خواهد داشت یا خیر. ما پیش‌تر عنوان کرده که به مشاوره تیم مدیریت ادامه خواهد داد.

طبق اعلام فوربس، جک ما ثروتمندترین مرد چین است و ارزش خالص ثروت او به 38.4 میلیارد دلار می‌رسد. او پس از بازنشستگی قصد دارد زمان بیشتری را به امور بشردوستانه و تحصیل اختصاص بدهد. وی همچنان به عنوان یکی از شرکای علی‌بابا باقی خواهد ماند و در گروه نظارتی شرکتی که متشکل از 38 نفر است، حضور خواهد داشت. این گروه نظارتی با هیئت مدیره تفاوت دارد و به صورت جداگانه فعالیت می‌کند.

داستان موفقیت این میلیاردر در کشور چین به یک افسانه تبدیل شده و مردم با شور و هیجان خاصی در مورد آن صحبت می‌کنند؛ ولی جک ما در دوران مدیریت علی‌بابا با شکست‌هایی هم مواجه شده و این وظیفه ژانگ است که به این شکست‌ها رسیدگی کند.

ما در توسعه بین‌المللی علی‌بابا با چالش‌ مواجه شده و در کسب مالکیت 1.2 میلیارد دلاری مانی‌گرام که یک تامین‌کننده خدمات رمیتنس است، شکست خورده است. این شکست یکی از ناکامی‌های کلیدی علی‌بابا به شمار می‌رود.

فروشندگان خارجی کالاهای لوکس، بازار تائوبائو علی‌بابا را به فروش محصولات جعلی متهم کرده‌اند. ایالات متحده نام وبسایت تائوبائو را در فهرست بازارهای بدنام وارد کرده و اعلام کرده که وبسایت مذکور مالکیت معنوی آمریکا را زیر پا گذاشته است. این اقدام به جنگ تجاری بین پکن و واشنگتن دامن زده است.

ما در اوایل سال جاری عنوان کرد که کارمندان شرکت تکنولوژیکی باید شب‌ها و روزهای تعطیل هم کار کنند و با همین اقدام، بحث و گفتگویی ملی را در مورد فرهنگ کار در کشور چین به راه انداخت.

باید منتظر بمانیم و ببینیم که ژانگ چگونه از عهده هدایت علی‌بابا بر خواهد آمد. اغلب مردم پیش‌بینی می‌کردند که در جشن روز سه‌شنبه، وعده‌هایی اغراق‌آمیز داده خواهد شد و ما از آخرین فرصت خود برای نمایش و جلوه‌گری استفاده خواهد کرد.

در رویدادهای قبلی شرکت، دیده شده که جک ما لباسی شبیه به مایکل جکسون یا نوازندگان موسیقی پانک را به تن کرده و چند قطعه موسیقی نیز اجرا کرده است.

یکی از کارمندان علی‌بابا پیش از برگزاری مراسم چنین گفته است:

من در روز سه‌شنبه انتظار یک مراسم بسیار طولانی را دارم، ما در انتهای مراسم با یک سبک دراماتیک حضور پیدا خواهد کرد و چندین نفر نیز بیرون از آن‌جا مشغول کار با کامپیوترهایشان خواهند بود.

منبع: بیزینس اینسایدر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.