راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به وضعیت فین‌تک ایران / در این اکوسیستم چه خبر است؟

همان‌طور که می‌دانیم فین‌تک مختص استارت‌آپ‌ها نیست و طیف وسیعی از شرکت‌ها و کسب‌وکارها را در برمی‌گیرد. علاوه بر استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های بزرگی هم در ایران و هم در جهان در این حوزه فعالیت می‌کنند. درواقع فین‌تک به همه آن کسب‌وکارهایی گفته می‌شود که در زمینه‌های مالی به‌صورت نوآورانه از فناوری استفاده می‌کنند و شیوه تعامل ما با پول را تغییر می‌دهند. در ادامه و بر اساس نتایج پرسشنامه‌ای که درباره وضعیت فین‌تک ایران تعریف کرده بودیم، آمار و ارقامی از اکوسیستم فین‌تک ایران آورده‌ایم. البته لازم است تاکید کنم که در آمار و ارقامی که در ادامه به آنها اشاره کردیم، فین‌تک را محدود به استارت‌آپ‌ها دانسته‌ایم و از شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ فاکتور گرفته‌ایم. 73 نفر از بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های فین‌تک ایران به این پرسشنامه پاسخ داده‌اند.

ببینید: برگه معرفی استارت‌آپ‌های فین‌تک ایران

.

پی‌تک، PFM و ارزهای رمزنگاری‌شده

همان‌طور که می‌دانیم، متاسفانه بیشتر استارت‌آپ‌های فین‌تک ایران در بخش پی‌تک یا همان پرداخت متمرکز شده‌اند؛ این بخش 33 درصد کل استارت‌آپ‌های فین‌تک است. بعد از این بخش، بیشترین تعداد استارت‌آپ‌های فین‌تک در بخش مدیریت مالی یا PFM با 18 درصد و سومین بخش نیز با 14درصد در بخش ارزهای رمزنگاری‌شده هستند.

پراکندگی

برطبق این پرسشنامه، حدود 22 درصد استارت‌آپ‌های فین‌تک ایران در سال 1396 و حدود 18 درصد در سال 1395 شکل گرفتند اما سال 1397، اوج شکل‌گیری این کسب‌وکارها بود. همچنین حدود 81 درصد این استارت‌آپ‌ها در تهران مستقر هستند. 11 درصد در شیراز و 5 درصد در خراسان رضوی.

آقایان در صدر

تعداد هم‌بنیان‌گذاران حدود 38 درصد این استارت‌آپ‌ها، 3 نفر، حدود 24 درصد آنها، 2 نفر و حدود 18 درصد استارت‌آپ‌های فین‌تک ایران تنها یک هم‌بنیان‌گذار دارند. بیشترین تعداد هم‌بنیان‌گذاران آنها 7 نفر است که حدود 3 استارت‌آپ‌ها را در بر می‌گیرد. طبق آمارها، تنها 15 درصد هم‌بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های فین‌تک، خانم هستند و 85 درصد بنیان‌گذران آقایان هستند.

اکوسیستمی جوان

اکوسیستم فین‌تک ایران، اکوسیستمی جوان است. 66 درصد متوسط سنی هم‌بنیانگذاران این استارت‌آپ‌ها بین 25 تا 34 سال سن دارند. با توجه به نتایج این پرسشنامه، افراد بالای 45 سال در این اکوسیستم نیستند.

سطح تحصیلات

حدود نیمی از بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های فین‌تک دارای مدرک کارشناسی ارشد و 37 درصد آنها دارای مدرک کارشناسی هستند. همچنین حدود 76 درصد بنیان‌گذاران فارغ‌التحصیل و تنها 24 درصد آنها دانشجو هستند.

وضعیت درآمد دهی

این پرسشنامه نشان می‌دهد که وضعیت درآمد دهی حدود نیمی از استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک کشور ضررده است. 31 درصد از آن‌ها سودده و وضعیت 23 درصد آن‌ها نیز سربه‌سر است.

میزان سرمایه‌گذاری شخصی

حدود 21 درصد این استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاری 100 تا 200 میلیون تومانی و حدود 19 درصد بین 10 تا 50 میلیون تومان سرمایه‌گذاری شخصی داشتند. همچنین حدود 17 درصد بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های فین‌تک نیز بیش از یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شخصی داشتند.

مقدار جذب سرمایه از شتاب‌دهنده

تقریبا 75 درصد استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فین‌تک حمایت هیچ شتاب‌دهنده‌ای را ندارند. اما 8 درصد استارت‌آپ‌های فین‌تکی از حمایت مالی بیش از 50 میلیون تومانی از سوی شتاب‌دهنده‌ها و 8 درصد دیگر نیز از حمایت مالی 20 تا 30 میلیون تومانی شتاب‌دهنده‌ها برخوردار بوده‌اند.

مقدار جذب سرمایه از VC

همچنین حدود 69 درصد این استارت‌آپ‌ها حمایت هیچ VC را نیز ندارند. طبق این پرسشنامه حدود 18 درصد استارت‌آپ‌های فین‌تک ایران از حمایت مالی بیش از 500 میلیون تومانی VCها برخوردار هستند.

به دنبال جذب سرمایه از VCها

با این حال 33 درصد استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک به دنبال جذب سرمایه از سوی VCها در 12 ماه آینده هستند. این در حالی است که تنها 1 درصد استارت‌آپ‌ها می‌خواهند که از حمایت شتاب‌دهنده‌ای در 12 ماه آینده برخوردار باشند. همچنین 28 درصد آنها به دنبال هیچ جذب سرمایه‌ای در یکسال آینده نیستند.

زیرمجموعه شرکتی دیگر

حدود 79 درصد استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فین‌تک ایران زیرمجموعه هیچ شرکتی نیستند. 3 درصد این استارت‌آپ‌ها برنامه پیوستن دارند و 1 درصد دیگر آن‌ها نیز در حال پیوستن هستند.

توسعه محصول و رشد فروش در اولویت

اولویت و برنامه 28 درصد استارت‌آپ‌های فین‌تک ایران در یک سال آینده، توسعه محصول و 26 درصد نیز رشد فروششان هست. این در حالی است که تنها 5 درصد آنها برنامه‌ای برای جذب کارمندان جدید دارند.

محدوده بازار فعلی

حدود 76 درصد محدوده بازار فعلی کسب‌وکار استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک ایران، کشوری و 13 درصد آنها بازار جهانی است.

مدل تجاری

مدل تجاری نیمی از استارت‌آپ‌های فین‌تک ایران نیز به‌صورت B2C و 40 درصد نیز به‌صورت B2B است.

اینستاگرام

27 درصد استارت‌آپ‌های فین‌تک در اینستاگرام، 23 درصد در تلگرام، 19 درصد در توییتر، 14 درصد در لینکدین، 13 درصد در آپارات و تنها 4 درصد آنها در فیس‌بوک فعال هستند.

1 دیدگاه
  1. ehsanso می‌گوید

    گزارش جالبی بود.اطلاعات خوبی بودن
    مرسی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.