راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا اپلیکیشن‌های مدیریت مالی شخصی از سال گذشته با رشد مواجه شدند؟

آیدا خدیوی‌فرد، مدیر محصول فانوس در کارگاه‌های کنفرانس فین‌تک ایران که چهاردهم شهریورماه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، در پنج سرفصل، اهمیت مدیریت مالی شخصی، تهیه برنامه مدیریت مالی شخصی، هزینه‌ها و انواع آن، وام‌ها، انواع و شرایط آن و سرمایه‌گذاری و روش‌های آن را توضیح داد.

خدیوی‌فرد صحبت‌های خود را با یک سؤال آغاز کرد: «مدیریت مالی شخصی به چه معناست؟»؛ او مدیریت مالی را اینطور معنا کرد: «توانایی اشخاص یا خانوارها برای مدیریت نیازهای اقتصادی جاری، رسیدن به اهداف و آماده شدن برای آینده.»

مدیر محصول فانوس علت اهمیت اشخاص به مدیریت مالی شخصی را ایجاد تعادل در زندگی، رسیدن به اهداف با منابع محدود و ایجاد امنیت مالی خواند. او گفت: «افراد دوست دارند نسبت به سایر افراد جامعه جایگاه خود را مقایسه کنند، از این رو به دنبال اپلیکیشن‌های مدیریت مالی شخصی می‌روند. بر اساس گزارش KPMG که در سال 2019 منتشر شد 52 درصد از اپلیکیشن‌ها به حوزه پرداخت اختصاص دارد و 19 درصد به مدیریت مالی شخصی. در حال حاضر نیز 15 اپلیکیشن مدیریت مالی شخصی در کافه بازار وجود دارد.»

او به رشد عجیب برنامه‌های مدیریت مالی شخصی اشاره کرد و گفت: «از سال گذشته رشد عجیبی در حوزه اپلیکیشن‌های مدیریت مالی داشتیم، طوری‌که رشد ما با رقبایی که چند سال در این حوزه کار می‌کردند، یکسان بود. به اعتقاد ما این موضوع به وضعیت اقتصادی افراد بازمی‌گردد.»

ببینید: ارتباط فردا با فانوس در حوزه مدیریت مالی شخصی، ادعای بزرگی برای بهبود حال مالی مردم کرده است

او درباره جامعه آماری اپلکیکیشن فانوس گفت: «مردان 78 و زنان 22 درصد از جامعه آماری فانوس هستند. بیشترین کاربران نیز بین 18 تا 34 سال سن دارند. تلاش فانوس این است که درآمد کاربر بالاتر و هزینه‌های او پایین‌تر بیاید و برای این کار پیشنهادات مختلفی به کاربر می‌دهد.»

خدیوی‌فرد، فرآیند مدیریت ثروت را شرح داد و هزینه‌ها و انواع آن را عنوان کرد. به گفته او مدیریت ثروت، چهار مرحله دارد: شناخت، تحلیل و پیشنهاد، اجرا و نظارت. انواع هزینه‌ها نیز ثابت، متغیر و دوره‌ای است. 50 درصد از هزینه‌های افراد ضروریات است، 30 درصد هزینه‌های شخصی و 20 درصد آن هم پس‌انداز می‌شود.

او با بیان اینکه در فانوس قصد داریم انواع وام‌هایی که ارائه می‌شود و سررسید آنها را به افراد اطلاع‌رسانی کنیم، گفت: «سقف وام، سود اعلامی توسط بانک، مبلغ و تعداد قسط، مبلغ مسدودی، نوع ضمانت، حق کارشناسی و تشکیل پرونده مواردی است که باید برای دریافت وام به آنها توجه شود. مورد آخر یعنی حق کارشناسی و تشکیل پرونده موضوعی است که کمتر افراد برای دریافت وام به آن دقت می‌کنند و ما در نظر داریم چنین بخشی را در فانوس فعال کنیم.»

سرمایه‌گذاری و روش‌های آن دیگر بخش ارائه آیدا خدیوی‌فرد بود. او در این باره گفت: «گواهی سپرده، افتتاح حساب بانکی، سپرده‌های طرح‌دار، صندوق‌های درآمد ثابت، متغیر و مختلط، اوراق بهادار و افتتاح سبد سرمایه‌گذاری انواع این روش‌های سرمایه‌گذاری هستند. یکی از وظایف ما به عنوان اپلیکیشن مدیریت مالی شخصی این است که این روش‌های سرمایه گذاری را برای افراد تشریح کنیم و به آنها پیشنهاد بدهیم.»

او در پایان بهترین اپلیکیشن‌های خارجی در حوزه مدیریت مالی شخصی را تشریح کرد: «Mint، بهترین اپلیکیشن برای ثبت دخل‌وخرج و بودجه‌بندی، YNAB بهترین برای بهبود عادات و Personal Capital بهترین برای مشاوره و سرمایه‌گذاری هستند.»

برای دریافت فایل کامل ارائه آیدا خدیوی‌فرد اینجا را کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.