راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امکان متنوع‌سازی سرمایه‌گذاری‌ها با توکنایزکردن دارایی‌ها / فین‌تک‌ و غیرمتمرکزها چگونه می‌توانند در اقتصاد کشور تاثیر بگذارند؟

حسین اسلامی قائم‌مقام بنیاد ققنوس در کنفرانس فین‌تک ایران نیز درباره نحوه تأثیرگذاری غیرمتمرکزها در اقتصاد صحبت کرد. به گفته او، غیرمتمرکزها به‌تنهایی نمی‌توانند کاری انجام دهند ازجمله اینکه نمی‌توانند تحولی در اقتصاد ایران ایجاد کنند چرا که آنها نیازمند همکاری مجموعه‌های دیگر هستند. درنتیجه اگر مجموعه‌ای از همکاری‌ها شکل گیرد، غیرمتمرکزها می‌توانند تاثیری در اقتصاد داشته باشند.

اسلامی درباره اقتصاد هوشمند گفت که اقتصادی است که در آن کنشگران، عملیات و تعاملات خود را بر پایه فناوری دیجیتال و زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی انجام می‌دهند و رفتار هوشمندانه از خود نشان می‌دهد. به گفته او، فناوری به‌تنهایی نمی‌تواند در رشد اقتصاد کمک کند و افرادی که ادعا می‌کنند با فناوری و بدون ارائه مدل کسب‌وکار تحول اتفاق می‌افتد، ادعای درستی نیست.

او سپس به مؤلفه‌های اقتصاد هوشمند اشاره کرد و گفت: «اقتصاد هوشمند یکسری مؤلفه‌ها و زیرساخت‌هایی دارد ازجمله هویت دیجیتال، دسترسی دیجیتال، سواد دیجیتال، امنیت دیجیتال، دارایی و اسناد دیجیتال و درنهایت قواعد و الزامات دیجیتال. فین‌تک‌ها و غیرمتمرکزها با استفاده از این مؤلفه‌ها می‌توانند در اقتصاد تحولی ایجاد کنند. بنیاد ققنوس نیز قصد دارد در قسمت دارایی‌ها و اسناد دیجیتال فعالیت کند.»

اسلامی با اشاره به اینکه زمانی پول‌ها از طریق شعب جابه‌جا می‌شدند و با ورود خودپردازها بخشی از این انتقالات از طریق آن انجام شد و وقتی بانکداری موبایلی و کربنکینگ‌ها ایجاد شدند، امکان انتقال پول در هر زمان و مکانی فراهم شد، توضیح داد: «در مرحله بعد از این موارد ما به دنبال این هستیم که بتوانیم دارایی‌ها را انتقال دهیم. درواقع آرزوی ما در ققنوس این است که بتوانیم دارایی‌های افراد را توکنایز کنیم و سپس آنها را انتقال دهیم.»

.

آماری از سرمایه‌گذاری مردم

قائم‌مقام بنیاد ققنوس در ادامه صحبت‌هایش درباره این موضوع گفت که مردم پول‌های خود را بیشتر در چه مواردی سرمایه‌گذاری می‌کنند. به گفته او، 2.3 مردم ایران پس‌انداز می‌کنند و 1.3 پس‌انداز نمی‌کنند ولی ازنظر تعداد افراد، ۲۴.۸ درصد مردم پول خود را در بانک می‌گذارند. ۱۴.۹ درصد نیز در زمین و ملک سرمایه‌گذاری می‌کنند. ۱۰.۶ درصد در ایجاد شغل، ۹.۹ در طلا و سکه، ۱.۵ در بورس و ۱.۲ در ارز و دلار.

او در پاسخ به این سوال که عامه مردم چگونه می‌توانند به‌جای سرمایه‌گذاری در بانک، زمین و ملک، سرمایه‌گذاری‌های خود را متنوع سازی کنند، توضیح داد: «ما در مدل کسب‌وکار خود به عامه مردم این فرصت را می‌دهیم که دارایی‌های خود را توکنایز کند و به افراد مختلف انتقال دهند و بدین‌صورت برای افراد این امکان را فراهم می‌کنیم که در سرمایه‌گذاری‌های خود متنوع‌سازی کنند.»

.

ابزارها باید تغییر کنند

به گفته او، تکنولوژی در این راستا ابتدا اجازه می‌دهد که انقلابی در اعتماد به وجود آید و این فناوری سعی دارد اثبات کند که یک دارایی متصل به یک فرد است. اسلامی همچنین با اشاره به اینکه هم‌زمان با ورود تکنولوژی‌‌های جدید، سبک زندگی افراد نیز تغییر کرده است، به ویژگی‌های نسل y و z اشاره کرد و گفت: «این نسل علاقه زیادی به انجام کار به‌صورت مستقیم و بی‌واسطه دارند. شدیدا مقایسه‌گر و جستجوگر هستند و فعالیت زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارند درنتیجه با توجه به اینکه سبک زندگی‌ها تغییر کرده، بازار و ابزارها نیز باید تغییر کند.»

او سپس درباره فناوری DLT و اقتصاد هوشمند صحبت کرد: «فناوری DLT می‌تواند یکسری کار انجام دهد برای مثال امکان طراحی محصول متناسب با نسل هزاره، بسترسازی متناسب با خواست‌ها و نیازهای فردی و همین‌طور امکان تبادل‌پذیری آسان، فوری و بی‌واسطه سرمایه.»

به گفته اسلامی، واسطه‌ها باعث نابودی ما می‌شوند و واسطه‌هایی که پشتوانه قانونی دارند، خودشان معضل هستند. این در حالی است که غیرمتمرکزها به دنبال حذف واسطه‌ها هستند.

.

ایجاد یک آزمون‌گاه (سندباکس)

او سپس به ایجاد یک آزمون‌گاه (سندباکس) اشاره کرد و توضیح داد: «باید آزمون‌گاهی ایجاد شود تا در آن بتوان تعامل کرد. فناوری‌های نوظهور و تاثیرات آن را مطالعه و درنهایت مبتنی بر آن تصمیم‌گیری کرد.»

اسلامی درباره ضرورت وجود آزمون‌گاه گفت که قانون‌گذاری در زمینه فناوری‌های نوظهور به دلیل سرعت و پیچیدگی بالای ایجاد تحول در مدل کسب‌وکار با تاخیر قابل‌توجه انجام می‌شود. حتی با فرض قانون‌گذاری با تاخیر، به دلیل تغییرات مکرر ابعاد کسب‌وکار ناشی از تجربیات جدید، امکان قانون‌گذاری با جزئیات متصل وجود ندارد. همچنین تمرین شروع فعالیت در محیط واقعی ولی کنترل‌شده در چارچوب قانون جهت شناخت فین‌تک لازم است.

قائم‌مقام ققنوس در ادامه صحبت‌هایش به راهبری آزمون‌گاه فین‌تک نیز اشاره کرد: «تشکیل کمیته راهبری متشکل از همه مراجع صلاحیت‌دار ذی‌ربط، برگزاری جلسات مداوم کمیته راهبری به‌صورت هفتگی به‌منظور نهایی سازی مصوبه آزمون‌گاه و همچنین اخذ مصوبه لازم در هیات دولت و عنداللزوم در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه ازجمله راهبری‌های آزمون‌گاه هستند.»

اسلامی صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه داد: «کسی که فرصت‌های جدید را نادیده می‌گیرد باید پاسخگو باشد و مورد اتهام قرار گیرد. انتظار می‌رود ‫دادستانی مدیرانی که ‫فرصت‌های کشور را به بهانه قوانین منسوخ و جزئی نابود می‌کنند بازخواست کند.»

همچنین درخواستمان از نهادهای ناظر این است که مجموع نقاط مثبت و منفی کسب‌وکارها را در نظر بگیرند. علاوه بر این ما می‌خواهیم هیچ مجوزی برای فین‌تک‌ها وجود نداشته باشد و تنها رجیستری باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.