راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پرداخت الکترونیک اینجا کجا و آنجا کجا؟ {عکس روز}

استفاده از فناوری و تکنولوژی مهم و حیاتی است و در بیشتر موارد به آسان‌تر شدن زندگی مردم کمک می‌کند. اما آنچه از خود فناوری و تکنولوژی مهم‌تر است، “فرهنگ” استفاده از آن است. فرهنگ نیز خود به خود ایجاد نمی‌شود مگر اینکه مسئولین درست و به موقع فرهنگ سازی کنند. بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک نیز از آن حوزه‌هایی از فناوری است که در ایران به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

فرهنگسازی در این حوزه نیز انجام گرفته است اما به صورت پراکنده؛ متاسفانه یک فرهنگسازی جامع و کامل انجام نگرفته است. از همین جهت است که تجربه مردم از بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک در نواحی مختلف کشور زمین تا آسمان با یکدیگر فرق می‌کند.

ماه گذشته به همراه گروهی از دوستان به روستاهای شمال کشور مسافرت کردیم و آنچه نظرم را بسیار به خودش جلب کرد تبلیغاتی بود که بر روی در و دیوار این روستاها به منظور آشنایی مردم با پرداخت الکترونیک نوشته شده بودند. همان تصاویر خیالم را کمی راحت کرد مردم روستاها خیلی هم از مردم شهر در این زمینه‌ها دور نیستند.

اما دو روز پیش در روستای وهن آباد در 50 کیلومتری تهران صحنه‌ای دیدم بس حیرت انگیز. از تنها سوپرمارکت آن روستا، مقداری جنس خریدم که 9800 تومان شد. دیدم فروشنده یک دستگاه POS دارد. گفتم آقا با کارت پرداخت می‌کنم. فروشنده در حال کشیدن کارت من بود که کاغذی که کنار دستگاه POS روی دیوار نوشته شده بود نظرم را به خودش جلب کرد. رویش نوشته شده بود “هزینه اعلام موجودی 500 تومان” من همچنان حیران بودم که این دیگر چه صیغه‌ای است که فروشنده فیش پرداختم را داد. نگاهی به فیش انداختم دیدم به جای 9800 تومان ده هزار تومان برداشت کرده است و وقتی با نگاهی متعجب به فروشنده نگاه کردم با خونسردی تمام گفت 200 تومان هزینه پرداخت با کارت است. همان لحظه با خودم گفتم: “اینجا دیگر کجاست؟”

متاسفانه فروشنده اجازه نداد از کاغذی که رو دیوار چسبانده بود عکس بگیرم، خودش هم می‌دانست که چه خبر است. وقتی داشتم از آنجا دور می‌شدم به این داشتم فکر می‌کردم که مقصر کیست؟ مردم آن روستا که اجازه می‌دهند چنین شخصی این چنین از موقعیتش سوء استفاده کند؟ مسئولین که فرهنگسازی درست نکرده‌اند و نظارت صحیح ندارند؟ یا بانکی که دستگاه POS را در اختیار آن شخص قرار داده است؟ یا همه ما مقصر هستیم؟

شما هم اگر سوژه‌ای در نظر دارید که می‌تواند در سایت راه پرداخت به عنوان عکس روز کار شود به ما اطلاع دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.