راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا سومین هالوینگ باعث جهش شدید در قیمت بیت‌کوین و خروج ماینرها از شبکه می‌شود؟ / نگاهی به پیش‌بینی 15 فعال ایرانی حوزه رمزارز

حدود 9 ماه دیگر، هالوینگ یا نصف شدن پاداش شبکه بیت‌کوین اتفاق می‌افتد اما تاثیراتی که این رویداد می‌تواند بر قیمت بیت‌کوین و البته فعالیت ماینرها بگذارد، نامعلوم است. برخی معتقدند که این رویداد همانند دو دوره گذشته هالوینگ که آغازگر جهش شدید در قیمت بیت‌کوین و دوره‌های گاوی در بازار رمزارزها بوده‌اند، باعث افزایش ناگهانی قیمت‌ بیت‌کوین خواهد شد و برخی نیز معتقدند که منجر به دلسردی ماینر‌ها و خروج آن‌ها از شبکه‌ می‌شود.

در این خصوص نظر 15 نفر از فعالان ایرانی حوزه رمزارز را جویا شدیم و از آنها پرسیدیم که آیا سومین هالوینگ نیز مانند دو دوره گذشته باعث افزایش قیمت بیت‌کوین و دلسردی ماینر‌ها و خروج آن‌ها از شبکه‌ می‌شود یا خیر؟

ببینید: بیت‌کوین به کدام سو می‌رود؟ / پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین تا پایان سال ۹۸ از زبان ۱۶ فعال ایرانی این حوزه

محمدجواد صمدی‌راد، معاون فنی شرکت ققنوس
محمدجواد صمدی‌راد، معاون فنی شرکت ققنوس

با توجه به صحبت‌های محمدجواد صمدی‌راد معاون فنی شرکت ققنوس، پیش‌بینی‌ها حاکی از این خواهد بود که تا زمان وقوع هالوینگ، نوسانات شدیدی در قیمت بیت‌کوین خواهد بود؛ اما شیب این نوسانات افزایشی و درمجموع قیمت بیت‌کوین پس از هالوینگ بالاتر از قیمت فعلی خواهد بود. «شخصا فکر می‌کنم پس از هالوینگ و پایدار شدن نسبی بازار، قیمت بیت‌کوین بالاتر از 20 هزار دلار خواهد بود.»

معاون فنی شرکت ققنوس درباره فعالیت ماینرها بعد از هالوینگ می‌گوید: «درآمد ماینرها از دو منشا تأمین می‌شود؛ کارمزد تراکنش‌ها و پاداش شبکه. بدیهی است هر زمان قیمت بیت‌کوین کاهش قابل‌تأمل داشته یا پاداش شبکه کاهش پیدا کرده است، هزینه کارمزد شبکه افزایش پیدا کرده و بخشی از این کاهش درآمد ماینرها به این ترتیب جبران شده است. لذا پس از هالوینگ احتمالا با افزایش قیمت بیت‌کوین و احتمالا افزایش کارمزد در شبکه مواجه خواهیم بود که پوشش‌دهنده هزینه‌های ماینرها خواهد بود. البته بخشی از ماینرها که از بازده مناسبی برخوردار نیستند (به دلیل تجهیزات قدیمی با مصرف برق بالا یا قیمت برق بالا) احتمالا از جریان ماینینگ خارج خواهند شد.»

محمد طهرانی عضو هیات علمی دانشگاه خاتم
محمد طهرانی عضو هیات علمی دانشگاه خاتم

محمد طهرانی عضو هیات علمی دانشگاه خاتم درباره سه نوع افزایش قیمتی که ممکن است ناشی از پدیده‌ی هالوینگ به وجود آید، صحبت می‌کند: «افزایش قیمت پیش از هالوینگ، لحظه‌ی هالوینگ و پس از هالوینگ. رشد قیمتی که در امسال اتفاق افتاد را می‌توان به‌عنوان افزایش قیمت پیش از هالوینگ در نظر گرفت که منجر به صعود قیمت بیت‌کوین از محدوده‌ی 3 هزار دلار به بیش از 10 هزار دلار شد. در دوره پیشین هالوینگ نیز این پدیده باعث رشد قیمت از حدود 250 دلار به 450 دلار شد. رشد بعدی در خردادماه 1399 اتفاق خواهد افتاد که انتظار می‌رود قیمت بیت‌کوین در آن زمان را دو برابر کند. در لحظه هالوینگ قبل، قیمت از 450 دلار به 800 دلار افزایش یافت. انتظار می‌رود در لحظه‌ی هالوینگ نیز قیمت به محدوده‌ی 20 هزار دلار برسد. بخش سوم از افزایش قیمت مربوط به پس از هالوینگ است که این پدیده در دوره‌ی قبل توانست قیمت بیت‌کوین را به محدوده 19 هزار دلار افزایش دهد. در این دوره نیز می‌تواند ظرف مدت یک سال اول پس از هالوینگ قیمت را به محدوده‌ی 45 هزار دلار برساند.»

طهرانی در پاسخ به اینکه آیا سومین هالوینگ باعث دلسرد شدن ماینرها می‌شود یا خیر می‌گوید که قطعا خیر. «معمولا پس از هالوینگ به دلیل افزایش قیمتی که در بیت‌کوین به وجود میاید، این صنعت همچنان برای استخراج‌کنندگان جذاب خواهد ماند. باید توجه داشته باشید که غیر از مقدار پاداش، سختی شبکه نیز در تصمیم استخراج‌کنندگان موثر است و چنانچه پاداش برای آنها جذاب نباشد و منجر به خروج برخی از ایشان شود، با پایین آمدن سختی شبکه، دوباره برای استخراج‌کنندگان ایجاد جذابیت خواهد شد.»

امیرعباس امامی، بنیان‌گذار استارت‌آپ کارچین
امیرعباس امامی، بنیان‌گذار استارت‌آپ کارچین

امیرعباس امامی، بنیان‌گذار استارت‌آپ کارچین معتقد است که اساسا پارامترهای زیادی در تغییرات قیمت بیت‌کوین موثر هستند و هالوینگ صرفا یکی از این پارامترها است و به‌تنهایی توان افزایش قیمت بیت‌کوین را ندارد؛ اما درمجموع فکر می‌کند که می‌تواند آغازگر یا کمک‌کننده موج جدید قیمت بیت برای تثبیت در قیمت‌های بیشتر از 20 هزار دلار باشد.

امامی درباره فعالیت ماینرها بعد از هالوینگ این‌طور توضیح می‌دهد: «سود ماینرها به میزان پاداش استخراج و قیمت بیت‌کوین متصل است؛ بنابراین در صورت افزایش قیمت بیت‌کوین، نصف شدن پاداش، قابل خواهد شد؛ اما اگر قیمت‌ها افزایش پیدا نکند، احتمالا در برخی نقاط از توجیه اقتصادی ماینینگ و فعالیت‌های استخراج کاسته شده و این مسئله باعث کاهش سختی شبکه خواهد شد. کاهش سختی شبکه سود ماینینگ را برای ماینرهای باقی‌مانده افزایش داده تا جایی که نهایتا ماینینگ برای عده‌ای اقتصادی خواهد بود؛ بنابراین اگر هم خروج رخ دهد صرفا برای برخی ماینرها خواهد بود.»

محمدرضا مباشرفر، مشاور سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی
محمدرضا مباشرفر، مشاور سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی

با توجه به گفته‌های محمدرضا مباشرفر مشاور سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، قطعا نصف شدن پاداش استخراج مطابق ادوار گذشته باعث بالا رفتن قیمت خواهد شد. این فرصت برای الت‌کوین‌ها هم به وجود خواهد آمد. مخصوصا ریپل و اتریوم. در خصوص پیش‌بینی با توجه عوامل مداخله‌گر مختلف نمی‌توان به‌صراحت عددی را پیش‌بینی کرد؛ اما اهداف چند صددرصدی دور از ذهن نیست.

مشاور سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی معتقد است که کسب‌وکار مبتنی بر استخراج طوری طراحی شده که به‌صورت اتوماتیک باعث ایجاد تعادل خواهد شد. جذابیت استخراج و بعدا دریافت هزینه تراکنش به این موضوع جذابیت خواهد داد.

مجید خاکپورمقدم، هم‌بنیان‌گذار ادنیک
مجید خاکپورمقدم، هم‌بنیان‌گذار ادنیک

به گفته مجید خاکپورمقدم، هم‌بنیان‌گذار ادنیک، سابقه هالوینگ نشان می‌دهد که این رخداد احتمالا به‌صورت یک کاتالیزور برای افزایش قیمت بیت‌کوین عمل می‌کند. همان‌طور که در دفعات قبلی کاهش روند عرضه بیت‌کوین درنتیجه هالوینگ باعث افزایش سرعت رشد قیمت این رمزارز مهم شده است، این بار هم انتظار می‌روند هالوینگ آغازگر یک روند افزایشی قیمت بیت‌کوین البته در بلندمدت باشد. هرچند واقعیت این است که نمی‌توان مطمئن بود. در حال حاضر عوامل به‌مراتب بیشتری روی قیمت بیت‌کوین اثر دارند و بیت‌کوین بر خلاف 4 سال یا 8 سال پیش، رقبای زیادی در میان رمزارزها در کنار خود می‌بیند. دولت‌ها حالا بیش از همیشه بیت‌کوین را زیر دارند. از سویی دیگر حالا بر خلاف دورهای قبلی هالوینگ، آگاهی عمومی در مورد بیت‌کوین از پیش وجود دارد و هالوینگ اثر روانی خود را از دست داده است.

خاکپورمقدم ادامه می‌دهد: «در مورد میزان افزایش قیمت بیت‌کوین به دلیل هالوینگ، گمانه‌زنی‌های متعددی وجود دارد که پیش‌بینی‌های بسیار خوش‌بینانه 100 هزار (10 برابر شدن) تا 1 میلیون دلاری را نیز شامل می‌شود که هیچ یک نمی‌توانند بر اساس اطلاعات و داده‌های امروز نسبت به دیگری ارجحیت داشته باشند. در حال حاضر ما فقط می‌توانیم حدس بزنیم که هالوینگ مثل دو بار قبلی، احتمالا ممکن است آغازگر یک روند افزایشی قیمت باشد، بدون آن که بدانیم این میزان افزایش چقدر خواهد بود.»

هم‌بنیان‌گذار ادنیک می‌گوید که تجربه هالوینگ‌های قبلی نشان می‌دهد که نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین منجر به کمتر شدن تعداد ماینرها می‌شود، چرا که به‌این‌ترتیب استخراج بیت‌کوین برای کسانی که آن را در مقیاس کوچکی استخراج می‌کنند، به‌صرفه نخواهد بود اما ماینرها در مقیاس بزرگ، به کار خود ادامه می‌دهند و درنهایت می‌توان گفت فرآیند استخراج محدودتر یا کوچک‌تر نخواهد شد، بلکه بازیگران آن حرفه‌ای‌تر شده و در مقیاس بزرگ‌تری به کار خود ادامه خواهند داد چرا که در این شرایط بهره‌وری و استخراج بیت‌کوین با کمترین هزینه، از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

مهرداد فرنوش، مدیرعامل همراستا
مهرداد فرنوش، مدیرعامل همراستا

با توجه به صحبت‌های مهرداد فرنوش مدیرعامل همراستا، میزان سود‌دهی ماینینگ به میزان سختی شبکه بیت‌کوین بستگی دارد که می‌توان گفت سختی شبکه نیز تابعی از کل توان پردازشی در شبکه بیت‌کوین است. پس هر چقدر توان پردازشی بیت‌کوین (تعداد ماینرهای متصل به بیت‌کوین) افزایش پیدا کنند، شبکه سخت‌تر شده و میزان درآمد بیت‌کوینی ماینرها کمتر خواهد شد.

فرنوش ادامه می‌دهد: «تاکنون و تقریبا همیشه، این کاهش درآمد با افزایش قیمت بیت‌کوین جبران شده است. سال گذشته شاهد بودیم که قیمت بیت‌‎کوین به کانال 3000 دلار سقوط کرد و در همان بازه‌ی زمانی میزان توان پردازشی شبکه بیت کوین حدود 40% کاهش یافت. از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که در آن بازه‌ی زمانی و با آن قیمت بیت‌کوین، درآمد استخراج بیت‌کوین برای 40% از ماینرهای دنیا، صرفه اقتصادی نداشته است. بعد از خارج شدن این 40%، توان پردازشی شبکه کاهش‌یافته، درآمد ماینرها افزایش و نهایتا ماینینگ دوباره به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری جذاب موردتوجه قرار گرفت.

حال در ابتدای سال میلادی جدید و با نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین (هالوینگ) چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ساده‌ترین پاسخ به این سوال این است که با فرض ثابت بودن سایر پارامترها و به‌خصوص میزان تقاضا، اگر میزان عرضه‌ی کالایی در بازاری نصف شود، قیمت آن دو برابر خواهد شد. حال اگر علاوه بر نصف شدن میزان عرضه، میزان تقاضا هم افزایش یابد، قیمت بیش از دو برابر می‌شود. با شرایطی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، به نظر می‌رسد میزان تمایل به استفاده از بیت‌کوین به‌عنوان روش پرداخت و نقل‌وانتقال ارزش در حال افزایش است که با ورود غول‌های بزرگ فناوری مانند سامسونگ، انویدیا، ماکروسافت، اینتل، اپل، فیس‌بوک به این صنعت، بیشتر هم افزایش خواهد یافت.»

مدیرعامل همراستا صحبت‌هایش را این‌طور ادامه می‌دهد که اگر به زبان فنی بخواهم توضیح دهم، طبق مواردی که در ابتدا اشاره شد؛ با فرض اینکه قیمت بیت‌کوین ثابت بماند، با هالوینگ، درآمد تمام ماینرهای جهان نصف می‌شود. بدیهی است که استخراج برای بسیاری از ماینرها دیگر صرفه اقتصادی نخواهد داشت و به همین علت بسیاری مجبور به خاموش کردن ماینرهای خود خواهند شد و سختی شبکه کاهش خواهد یافت، درآمد ماینرها بیشتر شده و نهایتا صنعت استخراج به‌عنوان پیشرانه‌ی این فناوری، مجدد جذاب شده و شاهد هجوم ماینرها خواهیم بود.

«درنهایت پیش‌بینی من از هالوینگ این است که از الان تا حدود آذرماه یا دی‌ماه شاهد افزایش کمی در قیمت بیت‌کوین خواهیم بود و البته افزایش با نوسانات زیاد و پس از آن تا هالوینگ شاهد افزایش محسوس در قیمت بیت‌کوین خواهیم بود که با شرایط کنونی در بازار حداقل بازه‌ی قیمتی 17 تا 20 هزار دلار را پیش‌بینی می‌کنم؛ اما بعد از هالوینگ شاهد ماراتن صعودی قیمت بیت‌کوین خواهیم بود که من فکر می‌کنم تا سال 2022 ادامه داشته باشد.»

مدیرعامل همراستا درباره فعالیت ماینرها نیز می‌گوید: «همان‌طور که توضیح دادم، اگر در زمان هالوینگ، قیمت بیت‌کوین در همین حدود باقی‌مانده باشد، قطعا بسیاری از ماینرها از شبکه خارج خواهند شد. هر چند این خارج شدن همیشگی نیست. من فکر می‌کنم از حالا تا زمان هالوینگ، اگر قیمت بیت‌کوین بین 1.5 تا 2 برابر قیمت کنونی شود، شاهد خروج گسترده ماینرها از شبکه نخواهیم بود.»

وحید والی، مدیرعامل هلدینگ نیک اندیشان
وحید والی، مدیرعامل هلدینگ نیک اندیشان

وحید والی مدیرعامل هلدینگ نیک اندیشان نیز این‌طور می‌گوید که از عمر بیت‌کوین ۱۰ سال می‌گذرد و در این سال‌ها به‌طور متوسط هر ۴ سال یک‌بار هالوینگ رخ داده است. الگوهای تاریخی نشان می‌دهد که در اغلب مواقع پس از هالوینگ افزایش قیمت رخ داده است. به نظر می‌رسد در اوایل سال ۱۳۹۹ شاهد افزایش ارزش بازار بیت‌کوین و همچنین قیمت بیت‌کوین باشیم. با نصف شدن پاداش استخراج هر بلاک فشار فروش در بخش عرضه به‌صورت قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند و این کاهش فشار فروش می‌تواند سبب شکل‌گیری روند صعودی قیمت‌ها شود.

اما فراموش نکنیم که بازار بیت‌کوین ارتباط مستقیم با عملکرد بازیگران دارد و پشتوانه آن فعالان بازار و عملکرد آن‌ها است به همین دلیل امکان بروز تغییرات فراتر از انتظار هم همیشه دور از ذهن نخواهد بود. نباید نقش نهنگ‌های بازار را هم از یاد ببریم در زمان هالوینگ اگر عرضه بیش از انتظاری رخ دهد ممکن است رفتارهای متفاوتی را در بازار و قیمت‌ها مشاهده کنیم.

هنگام بروز هالوینگ سوال اصلی این است که ماینرها در قبال کاهش پاداش استخراج چه واکنشی نشان می‌دهند، مدیرعامل هلدینگ نیک اندیشان می‌گوید: «ازآنجاکه انتظار ورود به دوره گاوی و افزایش قیمت‌ها را داریم به نظر می‌رسد افزایش هزینه‌های استخراج را جبران کرده و ماینرها با قدرت به دنبال استخراج بیت‌کوین باشند. البته هزینه‌های جانبی استخراج مثل انرژی و هزینه قبض برق و استهلاک دستگاه‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت اما افزایش قیمت‌ بیت‌کوین همیشه انگیزه خوبی برای ماینرها بوده که هزینه‌های آن‌ها را جبران می‌کند.

معمولا پس از پدیده هالوینگ استخراج‌کننده‌های ضعیف‌تر از بازی کنار می‌روند یا در پی تقویت خود برمی‌آیند فاکتورهای رقابت در این زمان افزایش‌یافته و افزایش توان محاسباتی سبب می‌شود رکوردهای جدیدی در این زمینه ثبت شود. به هر حال با وجود تغییر قواعد بازی به نظر می‌رسد صنعت استخراج بیت‌کوین به قوت خود باقی خواهد ماند.»

رضا شیرازی، عضو موسس انجمن بلاکچین ایران
رضا شیرازی، عضو موسس انجمن بلاکچین ایران

به گفته رضا شیرازی عضو موسس انجمن بلاکچین ایران، تاکنون در هر هالوینگ جهش قیمتی اتفاق می‌افتاد اما اخیرا مشاهده کردیم که در رمزارزهایی مانند ال‌تی‌سی یا لایت‌کوین هالوینگ یا نصف شدن پاداش باعث افزایش قیمت نشد در نتیجه صرفا نمی‌شود به این اتکا کرد که هالوینگ می‌تواند آغازگر یک رشد قیمتی یا دوره گاوی در بازار شود؛ اما بر اساس تحلیل تکنیکال رسیدن بیت‌کوین به مرز 16 هزار دلار در آینده نزدیک دور از ذهن نیست.

عضو موسس انجمن بلاکچین ایران نیز درباره فعالیت ماینرها بعد از سومین هالوینگ بیت‌کوین می‌گوید: «ماینرهایی که هزینه برق بالایی را پرداخت می‌کنند به‌تبع برایشان در اوایل این کار به‌صرفه نخواهد بود؛ سختی شبکه نیز بالا می‌رود و خاموش کردن دستگاه‌ها توسط ماینرها باعث می‌شود که سختی شبکه پایین آید و مجددا افرادی که دستگاه ماینر روشن داشتند، سود مناسبی را کسب خواهند کرد و زمانی که قیمت تعدیل شود و صرفه اقتصادی نیز داشته باشد، افرادی که پول برق بالایی را پرداخت می‌کنند، مشکلشان برطرف خواهد شد و دستگاه‌ها را می‌توانند روشن کنند؛ درواقع در کوتاه‌مدت هالوینگ باعث خارج شدن برخی از ماینرها خواهد شد ولی در بلندمدت ممکن است دستگاه‌های جدیدتر با تراهش مناسبت‌تر و قدرت پردازش بالاتری به بازار ورود کنند. یا اینکه قیمت بیت‌کوین بالا می‌رود و برای آنها نیز صرفه اقتصادی پیدا می‌کند که این کار را ادامه دهند.»

سیاوش تفضلی، مدیرعامل نیلین
سیاوش تفضلی، مدیرعامل نیلین

سیاوش تفضلی مدیرعامل نیلین نیز با اشاره به اینکه هالوینگ عموماً در رمزارزها منجر به افزایش قیمت می‌شود، می‌گوید: «بعلاوه، هالوینگ پیش رو با اختلاف پوشش رسانه‌ای بیشتری نسبت به موارد قبلی خواهد داشت، همین امر نیز می‌تواند به افزایش قیمت دامن بزند؛ اما پیش‌بینی روند کلی بازار بیت‌کوین و متعاقباً سایر رمزارزها آن هم از فاصله دور برای من میسر نیست.»

مدیرعامل نیلین بر این عقیده است که سومین هالوینگ بیت‌کوین باعث دلسردی ماینرها نخواهد شد و بازار به تعادل خواهد رسید.

مهدی ناصری، مدیرعامل صرافی رمزارز آرمانی
مهدی ناصری، مدیرعامل صرافی رمزارز آرمانی

به گفته مهدی ناصری مدیرعامل صرافی رمزارز آرمانی، هالوینگ بیت‌کوین به خاطر تاثیر مستقیم در سمت عرضه باعث افزایش ارزش ذاتی دارایی‌های بیت‌کوینی می‌شود اما نباید از آثار روانی این اتفاق در بازار غافل شد. «به خاطر دارم زمانی که هالوینگ‌های قبلی اتفاق می‌افتاد زمانی که با سرمایه‌گذاران این حوزه صحبت می‌کردم قریب به‌اتفاق آنها ایده‌ای درباره ماهیت هالوینگ نداشتند اما این هالوینگ با دفعات قبل متفاوت است. از ماه‌ها قبل رسانه‌ها و تحلیلگران درباره آن صحبت می‌کنند و تقریبا همه از آن آگاهی دارند. این آگاهی می‌تواند باعث آن شود که بازار ارزش آینده دارایی‌های بیت‌کوینی را در معاملات امروز خود منظور کنند. به عبارتی احتمال زیادی وجود دارد که این دوره گاوی به‌مراتب زودتر و با شیب آرام‌تری آغاز شود؛ حتی شاید همین امروز آغاز شده باشد!»

مدیرعامل صرافی رمزارز آرمانی ادامه می‌دهد: «حدس زدن این‌که قیمت‌گذاری بیت‌کوین به چه عددی می‌رسد بیشتر شبیه یک بازی شانسی است، خود من دانش کافی اظهارنظر در این زمینه را ندارم اما تحلیلگران تکنیکالی که می‌شناسم در پایان دوره گاوی که ممکن است حدود 2 سال دیگر به طول انجامد بازه‌ای بین 30 تا 100 هزار دلار را پیش‌بینی می‌کنند.» مدیرعامل صرافی رمزارز آرمانی درباره دومین سوال ما می‌گوید که استفاده از کلمه دلسردی شاید کلمه مناسبی نباشد. ماینر یک سرمایه‌گذار و یک کاسب است. آنجایی ماین می‌کند که امروز پول بیشتری بگیرد. با 2 مثال می‌توان شرایط پس از هالوینگ را تحلیل و پیش‌بینی کرد.

«مورد اول کاهش قیمت بیت‌کوین اواخر سال 2018 بود که باعث کوچ موقت ماینرها به بلاکچین‌های جایگزین (Alt Coin) بود. طراحی ذاتی بیت‌کوین به‌گونه‌ای است که از دید مهندسی کنترل یک ساختار حلقه بسته (Closed Loop) دارد که موجب پایداری (Stability) آن می‌شود. کاهش درآمد ماینرها (ناشی از کاهش قیمت و یا کاهش پاداش) باعث کاهش تعداد ماینرها، کاهش سختی شبکه، کاهش هزینه استخراج و درنتیجه توجیه اقتصادی استخراج می‌شود. پس پیش‌بینی می‌شد پس از یک دوره گذار چندهفته‌ای سیستم به شرایط عادی خود برگردد.

مورد دوم هالوینگ لایت‌کوین است که چند هفته پیش اتفاق افتاد. نصف شدن پاداش استخراج لایت‌کوین باعث کاهش شدید توان پردازشی شبکه لایت‌کوین شده. این اتفاق هنوز تاثیری بر قیمت لایت‌کوین نداشته که باید منتظر ماند و دید کاهش عرضه لایت‌کوین چگونه تاثیر خود را در چند ماه آینده نشان می‌دهد. البته تفاوت‌های بنیادین در رفتار قیمتی بیت‌کوین و لایت‌کوین وجود دارد اما شاید بتوان به‌عنوان یک شاهد به آن نگاه کرد.»

کاوه مشتاق، سردبیر سایت ارزنامه
کاوه مشتاق، سردبیر سایت ارزنامه

کاوه مشتاق، سردبیر سایت ارزنامه نیز این‌طور توضیح می‌دهد که در نصف شدن اول سال ۲۰۱۲ به‌صورت ماهانه بیش از دو درصد مارکت‌کپ در هر ماه ماین می‌شد و روش اصلی به دست آوردن بیت‌کوین ماین کردن آن بود. پس از این نصف شدن، این روش کمرنگ شد و خریدوفروش بیت‌کوین رونق گرفت.

در نصف شدن دوم نزدیک به ۰.۷ درصد مارکت‌کپ در هر ماه ماین می‌شد. به نظرم دوره گاوی اصلی که منجر به رسیدن قیمت بیت‌کوین به 20 هزار دلار شد، به دلیل این نصف شدگی نبود و بیشتر به علت درخواست ایجاد صندوق قابل معامله بیت‌کوین در نهاد نظارت بر بازار آمریکا بود. به نظر بنده افزایش قیمت اتفاق خواهد افتاد ولی بیشتر به دلیل انتظار تعداد زیادی از مردم برای بالا رفتن قیمت در موقع نصف شدگی و نه یک اتفاق واقعی اقتصادی زیرا میزان بیت‌کوین عرضه شده در بازار ماهانه کمتر از ۰.۳ درصد ارزش بازار بیت‌کوین است.»

سردبیر سایت ارزنامه درباره فعالیت ماینرها معتقد است که ماینری که دستگاه خود را خریده و در حال ماین کردن است تا هنگامی‌که به پول برقش بیارزد ماینینگ را ادامه می‌دهد. به همین دلیل فکر نمی‌کند که سومین هالوینگ باعث خروج ماینرها شود.

امید علوی کارشناس ماینینگ
امید علوی کارشناس ماینینگ

به گفته امید علوی کارشناس ماینینگ، حدس زدن قیمت بیت‌کوین یکی از سخت‌ترین کارهاست چراکه رفتاری که بیت‌کوین همیشه از خود نشان می‌دهد، رفتار تکراری نیست یعنی بالا رفتن قیمت وقتی مارکت‌کپ را خیلی افزایش می‌دهد باعث می‌شود که قیمت بیت‌کوین و جهش آن قابل پیش‌بینی نباشد و ممکن است اتفاق‌های دیگری رخ دهد که در قیمت بیت‌کوین تاثیر بگذارند و خود بالا رفتن قیمت بیت‌کوین نیز حساسیت‌زا است. در حال حاضر که قیمت بیت‌کوین 5 رقمی شده است و احتمال رد کردن قیمت 20 هزار دلار را دارد، مقداری روی این قیمت‌ها پیش‌بینی سخت است.

علوی درباره رفتار ماینرها بعد از هالوینگ نیز توضیح می‌دهد: «اگر هالوینگ همراه با افزایش قیمت باشد صددرصد کم شدن پاداش را پوشش می‌دهد اما اگر این اتفاق نیفتد باعث دلسرد شدن ماینرها خواهد شد. ولی ماینرها و شرکت‌هایی که دستگاه‌های ماینر تولید می‌کنند، صددرصد قبل از این موضوع تمهیداتی را اندیشیده‌اند و نسل جدید دستگاه‌ها به بازار خواهد آمد و قیمت دستگاه‌ها نیز به‌گونه‌ای خواهد بود که باعث پوشش این موضوع خواهد شد و اگر برای مثال هالوینگ باعث جهش قیمت شود و بعد از آن دامپ داشته باشیم، به‌احتمال خیلی زیاد شرکت‌ها در قیمت‌های خود تعدیل ایجاد خواهند کرد تا ماینرها را به خریدن نسل جدید دستگاه‌ها ترغیب شوند تا کسب درآمد بیشتری کنند.»

عباس آشتیانی معاون توسعه کسب‌وکار سیتکس
عباس آشتیانی معاون توسعه کسب‌وکار سیتکس

عباس آشتیانی معاون توسعه کسب‌وکار سیتکس نیز توضیح می‌دهد: «مشاهده نمودار قیمتی بیت‌کوین در گذشته نمایانگر شروع یک بازار گاوی بعد از نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین است که البته پروسه رشد قیمت به‌اندازه ATH قبلی از روز هالوینگ حدود یازده ماه طول می‌کشد و پس از آن Bull run اصلی شروع شده و حدود هشت الی نه ماه به طول می‌انجامد.

مطالعه قیمت پریودهای 4 ساله گذشته BTC نشان از حدود 15 الی 20 برابر شدن رکورد قیمت نسبت به ATH قبلی را دارد ولی با توجه به افزایش حجم کل مارکت در حال حاضر، این انتظار را نمی‌توان داشت و به نظر بنده رکورد قیمتی 100K را برای حدود انتهای سال 2021 می‌توان انتظار کشید.»

معاون توسعه کسب‌وکار سیتکس درباره فعالیت ماینرها نیز توضیحاتی ارائه می‌دهد: «بررسی وقایع پس از هالوینگ لایت‌کوین در ماه گذشته و عدم افزایش قیمت لایت‌کوین نشان از دلسردی ماینرها داشت. این موضوع برای بیت‌کوین در صورت توجه به پارامتر اقبال عمومی و نیز تجربه ریزش بیش از 80% قیمت در 2018 و رفتار ماینرها برای عدم ترک بازار از طرفی و افزایش احتمالی قیمت بیت‌کوین از طرف دیگر نشان از ثبات کافی توان پردازش شبکه و بلوغ ماینرها را دارد.

در دوره افزایش قیمت بیت‌کوین (اواخر سال 2017) کارمزد هر تراکنش به چندده دلار و زمان تایید تراکنش‌ها نیز به چندین ساعت یا روز رسیده بود ولی از آن زمان به بعد شاهد گسترش و اقبال عمومی جهت ورود به حوزه ماینینگ و درنتیجه پایداری و امنیت بالاتر آن هستیم و امروزه حتی با وجود درآمد کمتر از آن دوران شاهد رشد توان پردازشی شبکه به بیش از 80EH هستیم لذا ترک بازار توسط ماینرها بسیار بعید به نظر می‌رسد.»

حامد صالحی نویسنده و محقق در زمینه رمزارز و بلاکچین
حامد صالحی نویسنده و محقق در زمینه رمزارز و بلاکچین

حامد صالحی نویسنده و محقق در زمینه رمزارز و بلاکچین نیز با اشاره به اینکه سومین هالوینگ پیش رو در اردیبهشت‌ماه 1399 به وقوع خواهد پیوست و جایزه استخراج هر بلاک از 12.5 به 6.25 و نرخ انتشار روزانه از 1.800 به 900 عدد کاهش خواهد یافت، می‌گوید: «اگر طبق تاریخچه‌ی ادوار بیت‌کوین بخواهیم پیش‌بینی کنیم، مقدار هش‌رِیت شبکه به واسط خروج ماینرهای کوچک‌تر با کاهش موقتی روبرو شده و ماینرهای بزرگ‌تر و باهوش با تحمل این اُفت و نگهداری بیت‌کوین‌های خود (HODL) با توجه به کمبود عرضه و افزایش تقاضا که به‌واسطه‌ی این سیستم هوشمندانه شکل خواهد گرفت، با افزایش قیمت، این کمبود جبران شده و افراد بیشتری از قبل به سرمایه‌گذاری در قدرتمند نگه‌داشتن شبکه روی خواهند آورد.

از منظر قیمتی نیز باید بین 7 تا 12 ماه قبل از هالوینگ، قیمت بیت‌کوین به حدود 10 هزار دلار رسیده و بین 12 تا 18 ماه پس از هالوینگ قیمت با یک جهش بزرگ به رقمی بالاتر از میانگین قبلی خود برسد و البته با کاهش بیش از 80 درصدی این چرخه‌ی حیات به مرحله چهارم خود نزدیک‌ خواهد شد.»

صالحی ادامه می‌دهد: «اما آیا صرفا با در نظر گرفتن موارد فوق می‌توانیم به تخمین قیمتیِ مناسب از هالوینگِ پیش رو برسیم؟ جواب به‌طورقطع منفی‌ست زیرا اگر در یک بازار کاملا آزاد صرفا با توجه به نمودارها نسبت به آینده پیش‌بینی انجام دهیم بدون شک غافل‌گیر خواهیم شد.»

به گفته او، در طول این دو سال تغییرات زیادی نسبت به آخرین هالوینگ اتفاق افتاده است، افزایش آگاهی عمومی در کنار توجه رسانه‌ها، دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک خصوصی و غیرخصوصی به‌واسطه‌ی خاصیت ضد تورمی و ضد سانسور همراه با جذابیت قیمتیِ منحصربه‌فرد، افراد را برای در اختیار قرار گرفتن آن به‌عنوان قسمتی از ذخیره‌ی دارایی خود به سمت این ذخیره‌ی ارزش جذاب جلب کرده است و این باعث اثرگذاری بسیار متفاوت‌تری نسبت به دو رویداد هالوینگ قبلی خواهد شد.

ضمن این‌که شعار قدیمی وال‌استریت نشینان با عنوان «شایعه را بخر، اخبار را بفروش» کماکان به‌ ما یادآوری می‌کند که به‌دور از تمامی تحلیل‌های فنی و غیر فنی باز هم نمی‌توان با قاطعیت راجع به اتفاقاتِ پس از اردیبهشت‌ماه سال 1399 پیش‌بینی انجام داد ولی ازنظر نویسنده تنها چیزی را که می‌توان با قاطعیت عنوان کرد ادامه داشتن «روند صعودی بیت‌کوین» از بسیاری جهات است.

حسین زادبر مدیر بلاکچین خانه نوآوری
حسین زادبر مدیر بلاکچین خانه نوآوری

حسین زادبر مدیر بلاکچین خانه نوآوری نیز این‌طور توضیح می‌دهد: «من فکر می‌کنم ازنظر بنیادی بیت‌کوین باید قیمتش خیلی افزایش پیدا کند و امکانش وجود دارد که این موضوع با نصف شدن پاداش با یک جهش جدی اتفاق بیفتد. اگر این‌طوری باشد احتمالا حداقل تا 20هزار دلار قیمت بیت‌کوین بالا خواهد رفت. اما از سوی دیگر ممکن است که استقبال عمومی از بیت‌کوین با چالش مواجه شود و قیمت آن به سمت پایین نزول پیدا کند که من به‌شخصه شانس اولین مورد را بیشتر میدانم.»

زادبر درباره فعالیت ماینرها نیز می‌گوید: «طبیعتا اگر قیمت بیت‌کوین به‌اندازه‌ای بالا نرود که این بخش را جبران کند برخی از ماینرها از بازار خارج خواهند شد؛ اما به‌طورکلی اگر قیمت بیت‌کوین بالا نرود حتما ماینرها با مشکل مواجه خواهند شد.»

7 دیدگاه
  1. یوسف ساجد می‌گوید

    سلام
    به نظر بنده اکثریت این دوستان و بزرگواران پیش بینی هایی اشتباه از قیمت بیت کوین داشته اند!!
    بیت کوین بر پایه تجربیات حرکتی قبلی و تحلیل تکنیکال به زودی تا چند ماه آینده و قبل از پایان سال 1398 به محدوده 36 تا 39 هزار دلار خواهد رسید.
    پس از آن یک دوره اصلاح تا حمایت مهم 20 هزار دلار خواهد داشت.
    و تا یکسال بعد از هالوینگ یعنی تقریبا تا سال 2022 به محدوده قیمتی 380 تا 400 هزار دلار خواهد رسید.
    این تحلیل ها و نظر حاصل ۱۸ سال فعالیت بورسی موفق و تحلیل تکنیکال و بررسی دوره های صعود و نزول بورس به طور صحیح نیز می باشد.
    در ضمن بنده اعتقاد دارم بیشترین سود در آلتکوین هاست حتی با هدف 400 هزار دلاری بیت کوین!!
    موفق باشید…

    1. رضا می‌گوید

      سلام دوست عزیز داریم به آخر سال نزدیک میشیم پس پیش بینی شما چی شد؟!

    2. سعید نصرالهی می‌گوید

      داداش ۳۶۰۰۰ دلار نشد ولی ۳۶۰۰دلار شد
      پیش بینی بسیار خوبی بود فقط یه صفر اضافی!!!!!!

    3. ناشناس می‌گوید

      بورس رو هم اینجوری پیش بینی کردید:)

    4. ناشناس می‌گوید

      سلام یادم باشه نه تو بورس و نه در امور دیگه کلا از شما مشاوره نگیرم بد جوری گل زدی داداش

  2. مهدی محمدی می‌گوید

    سلام با توجه به کاهش بهای نفت و کاهش درامد شرکتهای سرمایه گذار و فقدان ارز و سقوط اخیر بورس های جهان بخاطر ویروس کرونا و تاثیر بسیار ان بر درامد شرکتها از راه تبدیل ارز و خرید بیتکوین و سایر الت کوین ها کماکان بهای فعلی بیتکوین کمی بالاتر از 10 هزار دلار است خواهد رسید و شاید کوتاه مدت کمی ملنهب شود و فقط بسیاری از بیتکوین داران منتظر بالا امدن بهای ان هستند تا در جریان خرید و فروش قرار گیرند این جریان کاملا به ثبات بازار کمک خواهد کرد و بهای بیتکوین با توجه به تولید انرژی از طریق سوخت ارزان هم متعادل تر از همیشه خواهد بود و تنها همیشه سود را صرافی های موفق خواهند داشت که در هر شرایطی سعی در بالا بردن شایعات کنند تا از التهابات بازار سود بیشتری ببرند

  3. مهدی محمدی می‌گوید

    با توجه به تقاضای رو به افزایش بیتگوین و هر ارز دیجیتال دیگری که بهای بیشتری هم داشته باشد که امکان معاملات بزرگتری را در زمان کوتاهتری ممکن سازد و از سیستم امن تری هم پیروی کند مورد توجه بیشتریست و در ضمن تنها استخرهای بیتکوین صرافی ها هستند که با هوشمند ترین رباتها کلیه قیمتها را کنترل و سعی در آرام کردن سیر عرضه و تقاضا دارند تا بتوانند به پشتیبانهای خود که بزرگترین بانک های کشورهای بزرگ هستند فرصت نقل و انتقال دهند این سیتم یکپارچه کاملا به هجم سفارش خرید و فروش وابسته است ولی با کنترل در زمان مناسب و پیشگیری از سواستفاده ی نهنگهای فرصت طلب که سرمایه های بسیاری را بی ارزش و بلعکس کرده اند با توجه به عرایضم بهای بیتکوین بعد از نصف شدن بهای تولید آن با ایجاد استخرهای بیتکوین و کوتاه شدن دست نهنگها بسیار معقول خواهد بود همیشه التهاباتی وجود دارد و همین موضوع انگیزه ایست برای تریدرها. پیروز باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.