راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در کنفرانس فین‌تک ایران کارگاه اینشورتک با حضور چهار مدرس برگزار می‌شود / اینشورتک‌های موفق دنیا به کدام سمت رفته‌اند و ما باید در این مسیر چه بکنیم؟

یکی از کارگاه‌های کنفرانس فین‌تک ایران که 13 و 14 شهریورماه در دانشکده مکانیک دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌شود، اینشورتک است. در این کارگاه وحید صیامی، کارشناس صنعت بیمه الکترونیکی، محمود کریمی، مدیر ارشد شبکه نوآفرینی پلنت، محمد سپهکار، مشاور عالی مدیرعامل فناوران اطلاعات خبره و ایمان جلیلی، مدیر ارتباطات و بازاریابی شبکه نوآفرینی پلنت به عنوان مدرس حضور دارند.

برای حضور در این رویداد، می‌توانید از طریق این لینک اقدام کنید. مخاطبان راه پرداخت می‌توانند با استفاده از کد way2pay با ۳۰ درصد تخفیف ثبت‌نام کنند.

ببینید:‌ دانشگاه تربیت مدرس ۱۳ و ۱۴ شهریور میزبان کنفرانس فین‌تک ایران است

.

نگاه به اینشورتک

اینشورتک تعریف دقیقی ندارد؛ و لیکن همانند دیگر واژه‌های مشابه همچون فین‌تک، رگ‌تک و …؛ آن را به معنای استفاده از ابزارهای مبتنی بر فناوری‌های جدید، خصوصاً فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت تخریب خلاقانه فضای حاکم بر صنعت بیمه در نظر گرفت.

فعالان عرصه بیمه اعتقاد دارند بازیگران بازار بیمه در ایران طی دهه‌های اخیر نتوانستند مشابه دو بازار همسایه خود یعنی بازار سرمایه و بازار پول خود را با سرعت زیاد فناوری اطلاعات و ارتباطات هماهنگ کنند.

در سال‌های اخیر، محدود تلاش‌های متخصصان این بازار وقتی با سرریز فعالیت انبوه استارت‌آپ‌ها در بازار پول پیوند خورد، شاهد شکل‌گیری محدودی اینشورتک بوده‌ایم. با حضور استارت‌آپ‌های اینشورتک در این حوزه، می‌توان امیدوار بود که در سال‌های پیش رو، فناوری اطلاعات توسط بازیگران بازار بیمه برای پاسخ به طیف بیشتری از دغدغه‌های ایشان به کار گرفته و در نتیجه آن اینشورتک‌های بیشتر و موفق‌تری در صحنه ظاهر شوند.

همچنین همگرایی سه بازار سرمایه، پول (بانکداری) و سرمایه در دنیا به سرعت در حال طی شدن است. در ایران نیز از آن ناگزیر خواهیم بود و تاثیرات قابل توجهی بر بازار بیمه به جای خواهد گذاشت. وحید صیامی، کارشناس صنعت بیمه الکترونیکی به عنوان مدرس در کارگاه اینشورتک که همزمان با کنفرانس فین‌تک ایران برگزار می‌شود، حضور دارد. او علاوه بر وضعیت اینشورتک در ایران، دغدغه‌ها و مسائل این صنعت را بررسی می‌کند. این کارگاه از ساعت 9 تا 12 روز پنج‌شنبه 14 شهریورماه برگزار می‌شود.

.

اینشورتک؛ ایران و دنیا

محمود کریمی، مدیر ارشد شبکه نوآفرینی پلنت و ایمان جلیلی، مدیر ارتباطات و بازاریابی شبکه نوآفرینی پلنت دیگر مدرسان کارگاه اینشورتک تحت عنوان مدل‌های کسب‌وکار نوین در بیمه که روز پنج‌شنبه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار می‌شود.

قالب‌های کلی ارائه این بخش، راجع به این است که بازی بیمه در دنیا عوض شده و اینشورتک با فاصله چند ساله به سمت ما می‌آید. چگونه مفهوم اینشورتک به وجود آمده، قرار است چه تاثیری بر مشتریان بیمه و فروشندگان آن بگذارد، چه تغییراتی در مدل‌های کسب‌وکاری بیمه‌ای می‌گذارد، این روند تغییرات به کدام سمت است و با چه مدلی به سمت ما می‌آید، باید شاهد چه حجم تغییر توقع مشتریان بیمه در ایران باشیم و بالتبع چه تغییراتی باید شرکت‌ها و فروشندگان بیمه در این حوزه داشته باشند، تریدهای اینشورتک در دنیا، پنج استارت‌آپ موفق اینشورتکی دنیا و چگونی الگوگیری از آنها در ایران از جمله مباحثی است که در این بخش از کارگاه اینشورتک مطرح می‌شود.

از آنجاکه اینشورتک در دنیا صنعتی تازه است و می‌توان کارهای خلاقانه‌ای در آن انجام داد و حتی با حوزه‌هایی مانند گردشگری، حمل‌ونقل و سلامت هم درآمیخته است. در کارگاه پیش رو این موضوع مطرح می‌شود که تا چه حد می‌توان روی اینشورتک متمرکز بود. اینشورتک چقدر امکان داده حوزه‌های دیگر هم در کنار بیمه باشند و ارزش افزوده ایجاد کند، ابزارهای تکنولوژی امروز مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا چقدر به بهبود فرآیندهای بیمه‌ای و شخصی‌سازی آن می‌توانند کمک کنند تا ایده‌های جدیدی شکل بگیرد.

.

فناوری در بیمه

مروری بر مفاهیم و تعاریف صنعت بیمه، رشته‌های بیمه‌ای، جایگاه صنعت بیمه در کشور، شرکت‌های بیمه کشور، شرکت‌های دولتی و خصوصی، سهم بازار، بازیگران حوزه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه، شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزارهای بیمه‌گری، استارت‌آپ‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها، فروش الکترونیکی بیمه‌نامه، کاهش هزینه‌های بیمه‌گری، بیمه‌های عمر و زندگی راهی برای سرمایه‌گذاری، استفاده در عملیات بیمه‌گری (بازدید، خسارت و…)،  تقلب در صنعت بیمه و استفاده از داده‌کاوی دیگر محورهایی است که در این کارگاه توسط محمد سپه‌کار، مشاور عالی مدیرعامل فناوران اطلاعات خبره آموزش داده می‌شود.

سپه‌کار در مورد این کارگاه توضیح داد: «در ابتدا در خصوص تعاریف و مفاهیم اولیه‌ی بیمه توضیحاتی ارائه خواهد شد. در این بخش به برخی از مفاهیم اولیه مانند بیمه‌گذار، بیمه شده، بیمه‌گر،انواع پوشش‌های یبیمه‌ای و سایر مسایلی که آشنایی با آنها جهت ورود به کسب و کار بیمه ضروری است، پرداخته می‌شود. در ادامه به انواع رشته‌های موجود در بیمه اشاره خواهد شد و توضیحاتی در خصوص هر یک از رشته‌های بیمه‌ای داده می‌شود.»

او ادامه داد: «پس از آن و در بخش بعدی در رابطه با جایگاه صنعت بیمه در کشور و مقایسه‌ آن باسایر صنایع مهم مانند بانکداری صحبت خواهیم کرد. همچنین در رابطه با میزان ضریب نفوذ انواع بیمه در ایران توضیحاتی را ارائه می‌کنیم. در ادامه به معرفی شرکت‌های فعال در صنعت بیمه‌ کشور خواهیم پرداخت.»

سپه‌کار با بیان اینکه پس از معرفی شرکت‌های بیمه، در رابطه با بازیگران حوزه‌ فناوری اطلاعات در صنعت بیمه توضیحاتی را ارائه می‌کنیم، بیان کرد: «این بازیگران از یک سو شامل شرکت‌های تولیدکننده‌ نرم‌افزارهای بیمه‌گری در رشته‌های مختلف بیمه‌ای هستند و از سوی دیگراستارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپایی که قصد انجام فعالیت در زمینه‌ فناوری اطلاعات دربیمه را دارند شامل می‌شوند. در این بخش توضیح خواهیم داد که چگونه دسته‌ اول می‌توانند با فراهم کردن یک زیرساخت پویا و مبتنی بر Open Insurance سازوکار لازم جهت توسعه‌ نرم‌افزارهای جدید مبتنی بر فناوری‌های نوین اطلاعاتی، علاوه برافزایش ضریب نفوذ بیمه‌ها، امکان نظارت دقیق‌تر و صحیح‌تر شرکت‌های بالادستی مانند بیمه‌ مرکزی را فراهم کنند.»

او اضافه کرد: «در بخش بعدی در رابطه با فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در حوزه‌ فناوری اطلاعات بیمه صحبت خواهیم کرد. این فرصت‌ها شامل امکانات لازم جهت توسعه‌ نرم‌افزارهای جدیدی در بستر وب و تلفن همراه خواهد بود که بیمه‌گذار بتواند بدون واسطه نسبت به خرید و یا تمدید الکترونیکی بیمه‌نامه‌ خود اقدام کند.»

سپه‌کار ادامه داد: «همچنین در رابطه با مزایایی که حذف واسطه‌ها در صنعت بیمه به همراه دارد صحبت خواهیم کرد. در ارتباط با نرم‌افزارهای جدیدی مثل بانک بیمه توضیحاتی ارائه خواهیم داد. در ادامه به موضوع بیمه‌های درازمدت مانند بیمه‌های عمر و سرمایه گذاری می‌پردازیم و لزوم یک راه کاردرست برای پیگیری موارد از این طریق را توضیح خواهیم داد. پس از آن در رابطه باسایر کاربردهایی که فناوری اطلاعات می‌تواند در صنعت بیمه داشته باشد صحبت می‌کنیم و نمونه‌هایی را توضیح می‌دهیم که با استفاده از آن شرکت‌های بیمه می‌توانند فناوری را جهت برخی امور بیمه‌گری مانند بازدید و یا تعیین خسارت به خدمت گیرند.»

سپه‌کار در ادامه کارگاه بیان کرد: «راجع به تقلب در صنعت بیمه صحبت می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چگونه فناوری اطلاعات می‌تواند در این زمینه کشف و مقابله با این موارد اقدامات موثری را انجام دهد. در همین راستا به موضوع لزوم یکپارچه‌سازی اطلاعات پایه و کدینگ واحد در صنعت بیمه، درون شرکت‌های بیمه‌ای و بین شرکتی، می‌پردازیم. در پایان به برخی ازکاربردهای مهم داده‌کاوی در صنعت بیمه از جمله تمایز بین مشتریان خوب از عادی و ارائه بسته‌های جذاب تخفیف‌دار و همچنین محاسبه‌ ریسک بیمه‌گری صحبت خواهیم کرد.»

این کارگاه از ساعت یک تا چهار بعد از ظهر روز پنج‌شنبه 14 شهریورماه برگزار خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.