پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
رشد صنعت پیشگیری از کلاهبردای آنلاین
محدثه وحیدی مهر؛ علیرغم ایجاد شیوههای جدید ممانعت از کلاهبرداری، ۸۸ درصد از فروشگاههای بزرگ الکترونیک آنلاین و تلفنی قربانی کلاهبرداری شده و پول از دست میدهند. حتی بدتر از آن ۴۶ درصد این شرکتها شاهد افزایش حجم کلاهبردای آنلاین به نسبت سالهای پیش بودهاند. به نظر میرسد با رشد شیوههای فروش بدون حضور کارت، کلاهبرداری از این طریق نیز افزایش یابد و این امر برای فروشندگانی که رشد زیادی در فروش آنلاین دارند، دغدغه بزرگی است.
در سال ۲۰۱۱، فروشندگان انگلیسی در مجموع قربانی ۲۲۱ میلیون پوند از طریق کلاهبرداری بدون حضور کارت متضرر شدند. این موضوع نمایانگر کاهش چشمگیر کلاهبرداری در مقایسه با سه سال قبل (۳۲۸ میلیون پوند) است. بنابراین معرفی ابزارهای جدید جلوگیری از کلاهبرداری برای شرکتهای صادرکننده کارت، بانکها و فروشندگان سودمند بوده است اما علیرغم این پیشگیریها، کلاهبرداری یکی از شیوههای کسب درآمد باقی مانده و رشد و توسعه کانالهای پرداخت الکترونیک بدون حضور کارت در بازار بینالمللی نیز کمک شایانی به آن کرده است.
طی بررسیهایی که از طرف شرکت Chase Paymentech انجام شده، حدود نیمی از فروشندگان بزرگ شاهد رشد سطح کلاهبرداری در سال گذشته بودهاند در حالیکه این رقم برای فروشندگان متوسط، ۱۳ درصد بوده است. شرکتهای تجارت بینالمللی سه برابر بیشتر از بقیه مورد کلاهبرداری بدون حضور کارت قرار گرفتهاند. علیرغم وجود این تهدید، فروشندگان درصد رشد فروش بالایی را از طریق کانالهای جدید پیشبینی میکنند.
بازار فروش آنلاین اروپا در سال ۲۰۱۱ رشد ۱۹ درصدی را ثبت کرد و به ۲۱۴ میلیارد پوند رسید. این امر باعث شد اروپا برای اولین بار از آمریکا سبقت گرفته و به بزرگترین منطقه خرید آنلاین تبدیل شود. بنابراین آمار، با توجه به استقبال و تمایل مردم به خرید آنلاین، فروشندگان بیشتری، علیرغم وجود تهدیدهای کلاهبرداری، مایل به استفاده از این فرصت برای گسترش کار خود در سطح بینالمللی هستند. حال برای مقابله با این تهدیدها چه راهی وجود دارد؟
هوشمندانه عمل کنید
آیا فروشندگان نیز مطابق با این رشد نجومی پرداخت الکترونیک بدون حضور کارت، خود را آماده رویارویی با تهدیدها کردهاند؟ آیا شیوههای کنونی برای جلوگیری از کلاهبرداری مناسباند؟ چگونه روشهای ردیابی کلاهبرداری باید برای کمک به رشد تجارت تقویت شوند؟ کلید این کار برای فروشندگان هوشمندانه عمل کردن است نه سختگیری!
تقویت ردیابی کلاهبرداران، به پذیرندگان امکان مدیریت افزایش فروش و کاهش هزینه پیشگیری از کلاهبرداری را میدهد. استراتژیهای ویژه ممانعت از کلاهبرداری، بهطور حتم مزایای مالی اضافی برای فروشندگان بههمراه خواهد داشت. تجربه نشان میدهد که ترکیب این استراتژیها با دیدگاه و تخصص افراد حاذق باعث افزایش درآمد به شیوهای امن و قابل اعتماد میشود.
این استراتژیها در حالت ایدهال نتایج زیر را بههمراه خواهند داشت:
- تبدیل بیشتر سفارشات به فروش
- کمک به افزایش سودآوری و گسترش پشتیبانی
- کاهش هزینه بررسیهای دستی
- توسعه کانالهای جدید
- کمک به حفظ وفاداری مشتری
تبدیل سفارشات به فروش
بسیاری از پذیرندگان با روشهایی مانند مونیتورینگ اتوماتیک آنی، موفق به کاهش میزان کلاهبرداری به کمتر از یک درصد از سفارشات شدهاند. با این حال، برای افزایش پذیرش سفارشات سالمی که به دلیل احتمال کلاهبرداری رد شدهاند، یک استراتژی برتر ممانعت از کلاهبرداری لازم است. گزارشات بررسی کلاهبرداریها نشان میدهد که این امر یکی از بزرگترین دغدغههای پذیرندگان پرداخت بدون حضور کارت است. زیرا علیرغم مشکوک گزارش شدن یک سفارش از هر پنج مورد سفارش، کمتر از پنج درصد آنها در حقیقت کلاهبرداری بودهاند. مشتری نیز در صورت به تاخیر افتادن سفارش یا رد درخواست بهدلیل مشکوک بودن به کلاهبرداری، دیگر به آن فروشگاه بازنخواهد گشت و سفارش خود را به رقیبان خواهد سپرد. پذیرش تعداد بیشتر سفارشات در برخورد اول، میتواند موجب رشد کسبوکار و افزایش درآمد شود.
برخی ابتکارات که میتواند به برقراری یک تناسب ایدهآل بین فیلترکردن سفارشات و پذیرش آنها منجر شود شامل موارد زیر است:
– مرور معیارهای موجود: بررسی سابقه کلاهبرداریهای یک کسبوکار برای تشخیص سفارشهای کاذب و شیوههای جدید کلاهبرداری. این بررسی شامل جستجو در الگوی تراکنشها، مکان خریدار، ساعت خرید، آدرسIP، شرکت صادرکننده کارت و همچنین کشور و کانال پرداخت است. همچنین تحلیل تراکنشهای اصلاحی میتواند به ارزیابی چگونگی عملکرد ابزارهای تشخیص هویت و کلاهبرداری کمک کرده و در نتیجه روند پذیرش سفارشات را تسریع کند.
– ثبت لحظهای میزان ریسک: با این روش میتوان به بهینهسازی تشخیص تقلب از طریق مونیتورینگ مداوم تراکنشها دست یافت. برخی ابزارها میتوانند برای تمامی تراکنشها امتیاز تقلب ارایه کنند تا سطح ریسک همراه با آنرا نشان دهند.
– اعمال قوانین بهتر: این گزینه شامل تصحیح قوانین استفادهشده در مونیتورینگ اتوماتیک برای اطمینان از ثبت و انعکاس نقاط اوج، طرحهای عملیاتی و محصولات جدید، کانالها و بازارها است.
– استفاده از دستگاههای دارای اثر انگشت: ترکیب جدیدترین شیوههای یافتن کلاهبرداری با دستگاههای کامپیوتری دارای تاییدیه اثر انگشت. اینکار موجب ایجاد یک دستگاه تشخیص هویت منحصر بفرد میشود که علیرغم تلاشهای کاربر برای تغییر هویت، تراکنشهای مشکوک را بهراحتی شناسایی میکند.
– مقایسه رفتارهای طبیعی و کلاهبردارانه: جستجوی الگوهای رفتاری مشتریهای عادی و کلاهبرداران، به کاهش نیاز به بررسی مجدد و غیرضروری سفارشهای مشتریان واقعی کمک میکند.
– تحلیل وبسایت: تحلیل مداوم و بررسی چگونگی عملکرد مشتریان در وبسایت، به تشخیص الگوهای غیرطبیعی و فعالیتهای کلاهبردارانه کمک میکند.
مقابله بینالمللی با کلاهبرداری
بررسیها نشان میدهد اکثر فروشگاهای بزرگ آمریکایی که پرداخت بدون حضور کارت را میپذیرند، در اروپا نیز تجارت میکنند و بیش از دو سوم این فروشندگان بزرگ تصمیم دارند کسبوکار خود را به دیگر کشورها گسترش دهند.
طبق این مطالعات، تجربه فروشندگانی که تجارت بینالمللی دارند، نمایانگر ریسکهای واقعی است. شاید بیشترین نگرانی از این باشد که حدود یکسوم پذیرندگان بینالمللی در یک سال گذشته شاهد افزایش سطح کلاهبرداری بودهاند. درحالیکه تقلب هنوز یک دغدغه مهم برای شرکتهای بینالمللی است، افراد معتقدند که ارزش توسعه بازار در نقاط دیگر، بیشتر از ریسکهای احتمالی است. حتی برای شرکتهایی که در ۱۲ ماه گذشته شاهد رشد کلاهبرداری بودهاند، جذابترین بازارها آنهایی هستند که بیشترین حملات کلاهبرداران در آنها رخ داده است (روسیه با ۳۸ درصد و آلمان با ۲۴ درصد در بالای این لیست قرار دارند.)
از آنجا که پذیرندگان بهدنبال شروع یا ادامه گسترش بینالمللی فعالیت خود هستند، استفاده از شیوههای پیچیدهتر برای مقابله با حملات کلاهبردارانه ضروری است. علاوه بر این، تجربه ثابت کرده است که کسبوکارهای مختلف نگرانیهای متفاوتی در مورد محل فعالیت خود دارند. نتایج حاکی از آن است که بیشتر بخشهای تجارت در انگلستان و آمریکا نگران کلاهبرداریاند اما بیشتر نگرانی شرکتهای مسافرتی و تفریحی به آلمان و ایتالیا معطوف است در حالیکه فروشندگان روسیه را بدترین کشور از نظر میزان کلاهبرداری میدانند.
پذیرندگان بینالمللی که بهدنبال کاهش کلاهبرداریاند، میتوانند این روشها را بهکار گیرند:
– تحلیل میزان کلاهبرداری در هر کشور: مشاهده اطلاعات مخصوص هر کشور برای آنالیز سطوح کلاهبرداری در بازارهای بینالمللی و در صورت لزوم متمرکز شدن روی استان یا شهری خاص، میتواند اطلاعات مفیدی فراهم کند.
– شخصیسازی پارامترهای ثبت تقلب: متناسب کردن نظارت مداوم تراکنشها با پارامترهای تقلب در یک کشور خاص، منعکسکننده درصد ریسک و مهمترین فاکتورهای مربوط به آن کشور است. همچنین با استفاده از تکنولوژیهایی مانند proxy piercing، که تلاش کلاهبرداران برای تغییر آدرس IP خود را خنثی میکند، مکان دقیق مشتری و متقلبان تعیین شده و راه حلی برای فروشندگان است تا دیگر تنها به IP آدرس، آدرس تحویل و آدرس قبض مشتری اکتفا نکنند.
– تنظیم قوانین هدف: اطمینان از عدم تاثیرگذاری اجرای قوانین جلوگیری از کلاهبرداری در یک کشور خاص بر دریافت سفارشات از کشورهای همسایه در همان منطقه.
– استفاده از سامانههای یکپارچه مدیریت تقلب: استفاده از سامانههای اختصاصی توسعهیافته توسط شرکتهای متخصص در زمینه تقلب میتواند کسبوکار پذیرندگان را تقویت کند. استفاده از سیستمهای مختص مدیریت کلاهبرداری مانند ابزار ضد کلاهبرداری Safetech ارایهشده توسط شرکتChase Paymentech یا ابزار ReputationManager 360 شرکت iovation، میتوانند به ممانعت از کلاهبرداری کمک کنند. اطلاعات ارایهشده در این سیستمها از جمله تاریخ سفارش مشتری، لیستهای مثبت و منفی تراکنشها و ابزارهای تایید هویت مکانی خریدار، تصمیمگیری سریعتر، توسعه محصولات و افزایش بهرهوری را در کنار افزایش سرعت مرور سفارشات در طول یک روز ممکن میسازند.
آینده چه دارد
تغییر غیرقابل اجتناب است. الگوهای جدید کلاهبرداری همگام با افزایش روبهرشد خریداران موبایلی، رسانههای اجتماعی و تکنولوژیهای جدید مانند تبلت و تلفنهای هوشمند شکل میگیرد. بسیاری از فروشندگان مطمئن هستند که با افزایش کانالهای فروش الکترونیک، میزان کلاهبرداری نیز در چند سال آینده رشد چشمگیری خواهد داشت. برای مقابله، روشهای ممانعت از کلاهبرداری باید مرتبا تکامل یابند. با اینحال، اطمینان مشتری در همه جا برترین عامل خرید باقی خواهد ماند. در مطالعات شرکت Chase، ۹۲ درصد مشتریان اظهار کردند که از فروشندگانی که سابقه مشکلات امنیتی مربوط به کلاهبرداری روی وبسایت یا اپلیکیشنهای تلفن هوشمند خود داشتهاند، خرید نمیکنند و درحالیکه یک سوم خریداران خواهان امنتر شدن محیط خرید موبایلی هستند، همین حدود افراد از سخت بودن استفاده از موبایل برای خرید در وبسایتها و ورود به جزییات خرید شکایت دارند. یکی از راههایی که فروشندگان برای جلب رضایت خریداران موبایلی و اینترنتی ارایه میدهند، جمعآوری اطلاعات کمتر در هنگام اخذ سفارش است درحالیکه این اقدام موجب سختتر شدن تشخیص کلاهبرداریهای بالقوه میشود.
شاید بزرگترین دغدغه برای فروشندگان برای توسعه کانالهای جدید فروش، برقراری تعادل بین امنیت و راحتی مصرفکننده است. این امر نیازمند انعطافپذیری بیشتر و اتخاذ رویکردی هوشمندانه برای مقابله با کلاهبرداری است.
کلاهبرداران همیشه تلاش میکنند به شیوههای جدید مانند خرید با یک کلیک یا تحویل در همان روز نفوذ کنند و عدم توانایی فروشنده دربرآوردن توقعات خریدار، بهدلیل استفاده از شیوههای ناکارآمد ممانعت از تقلب میتواند هزینههای بیشتری را بر فروشنده تحمیل کند و تاخیر در انجام سفارشات موجب نارضایتی مشتری و رفتن بهسوی رقبا شود.
در پایان، در دنیای همیشه در حال تغییر پرداخت بدون حضور کارت، شیوههای کلاهبرداری نیز در حال تغییرند. اتصال به بانکهای پذیرنده و صادرکننده برای دریافت دیدگاههای جدید در مورد چگونگی امن کردن پرداخت راهی مناسب برای تقویت جبهه مقابله با کلاهبرداری است. یک برنامهریزی استراتژیک، تضمینی بر توانایی شرکتها و فروشندگان در تعقیب کلاهبرداری از طریق کلیه کانالها و در کوتاهترین زمان ممکن است. بدین ترتیب میتوان از کلاهبرداریهای احتمالی آینده جلوگیری کرد.
منبع: ایران کیش؛ محدثه وحیدی مهر